Redo för kurning nr 2 men behöver lite schemahjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
grisen

Inlägg av grisen »

Tack för all peppning Malin!

Hela dagen har gått heluselt, även igår måste jag erkänna :oops:
Hade vilorna igår i vagn, hon vaknade efter 45 min på 1.5 h vilorna och efter 35 min på 45 min vilan. Då vi var ute försökte jag vagna henne tills hon somnade med misslyckades.... :(
Nattningen tog 25 min, högljudda protester!
Hon har dessutom börjat vända sig helt i sängen, lyckas rulla sig så hon ligger på tvären på kortsidorna... När hon har varit som mest uppgiven har vi gått in och lagt henne till rätta och ramsat oss ut.

Jag PROPPAR henne full med mat. Idag kräktes hon mjölk genom näsan, fick höra senare att det är pga att de har ätit FÖR mycket! :shock: Det var ju inte meningen! Vet inte om det är bara jag och min mjölkmängd, men hon orkar inte mer än 1 bröst innan amningen kl 14, då äter hon nästan allt från båda.
Måste ge henne mjölk först, annars orkar hon inte smakis alls.

Hela dan idag var verkligen en katastrof. Morgonvilan sov hon 0 min, tog upp henne efter 1.5 h. Hon hade somnat nån minut bara, eller tystnat. Undrar om hon hade ont någonstans? :shock: Måste jobba på attityden där. Börjar lätt hönsa när jag inte förstår varför hon inte somnar. Vad är fel liksom? :evil:
Lunchvilan somnade hon efter 25 min och sov ca. 35 min, resten av tiden ramsande och korta korta små slumrar. Försöker verkligen att inte överramsa och lämna henne ifred! Musiken är på, och när det är som värst dammsugaren.
Hon är SÅ MÄTT innan vilorna, svårt att få i henne något alls, mer än jag ger henne.

45 min vilan sov hon utomhus och vaknade efter 35 min (IGEN!). Hon fick ligga kvar i vagnen, men var helt glad och vaken.
Nu på kvällen tog det några 25 min innan hon somnade.
VAD ÄR DET SOM FÖRSEGÅR egentligen! :?:
Har svårt att skjuta upp nästa vila när hon sovit så dåligt, hon är SUPERTRÖTT men vaknar ändå snabbt igen? SKUMT.
Ska verkligen jobba på ramsandet imorgon, snacka om hur BRA jag är som KLARAT det SÅ BRA hittills! :lol: Kommer gå toppen ju! 8)

Fortsättningen följer...
Princess B- född nov 08, kurad mars -09
Prins D- född juli (110715), något sånär SM från start
nilam

Inlägg av nilam »

Kollar dig i morgon,
man kan även lägga 15 min tidigare... :!: :wink: Kanske solfjädra länge så hon är heeelt avslappnad.

Läser du andra trådar? Ibland ser man inte skogen för alla..... :wink:

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
grisen

Inlägg av grisen »

Hej igen!

Jo, jag läser aaaalla trådar jag kan komma åt som är relaterade :D
Supermkt hjälp!
Inatt sov lillgrisen till kl 6.55, och somnade om av EN pangramsa! Hurra! :D
Har nu lagt henne för FM vilan, hon har redan tystnat (efter 3 min). Hoppas dagen fortsätter i samma stil!

Gav henne lite banan innan vilan, hoppas den kan få henne att sova över 'glappet'!

Tack för att du finns som stöd!
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Det var en rapport det :wink:

Tänkte på dig efter jag loggat ut (jo, jag har faktiskt ett liv :oops: :wink: )
Helt plötsligt kom jag på att jag också hade "problem" med 45 min skarven, runt 4-5 månader, (det finns mer att läsa om du söker på 45 min skarv) då fick jag tipset att tjura på, lillebror skulle lära sig att sova över så småningom, och det gjorde han, tom så jag hade glömt den :twisted: skarven,
SÅ tjura på, du kommer att lära Bianca tids nog :D

Bra att du läser, det ger så oerhört mycket, de "flesta" kurer är rätt lika

Malin

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
grisen

Daglurarna går åt skogen

Inlägg av grisen »

Hej Malin och ni andra supererfarna kurare!

Jag börjar känna mig heelt desperat. Har spänningshuvudvärk och är ett nervöst vrak. Vågar inte planera in något längre till dagarna då min lilla ängel tenderar att bli ett litet grinigt monster när hon inte får tillräckligt med dagsömn.

Nätterna fungerar super, hon sover mer eller mindre hela natten, ibland vaknar hon bara 5 min innan hon ska upp då jag kastar mig upp och gör en God Morgon! :D Eller, någon gång runt 7, då en ramsa får henne att somna om bums.

Dagarna däremot, fungerar INTE ALLS. OM hon somnar, är det efter 20 min protester. Hon vaknar ofta efter så lite tid som 10 min, och kan vara upprörd resten av vilan på 1.5 h. Är vi i vagnen är det samma sak där, sover högst 45 min, men lika ofta 10-20 min innan hon vaknar. Hon gråter också till flera gånger när hon sover, som att hon sover oroligt eller drömmer mardrömmar. Många gånger vaknar hon av det också, tyvärr.
Till en början, när vi började kura somnade hon på 5-10 min och sov sedan alltid 45-60 min innan hon vaknade, och gick många gånger att få att somna om.

Vi försöker alltid ha det superduperkul innan hon ska sova.

Husljud, ramsning, att ägna mig åt annat... försöker allt! Har läst i stort sett alla inlägg på forumet för att hitta något råd som kan fungera för oss.

Hon har på senare tid haft svårt att koncentrera sig på att äta sina smakisar (gröt och puré) men blivit lite bättre på att dricka mjölk (ammas) koncentrerat. Jag ger banan innan vilorna på dagen, och gröt el välling innan nattsömnen.

Konstigt nog däckar hon inte förrän lagom till nästa vila trots att hon knappt får någon sömn! Schemat ser idag ut såhär:

7.30 vakna, mjölk
8.45 lite banan
9-10.30 sova
10.45 mjölk, smakis
12-13-30 sova
13.30 mjölk, smakis puré
16-16.45 sova
16.45 mjölk
19 gröt el välling
19.20 bad
19.45 mjölk
20 skratta sova

Vi har kört det lite mer än en vecka, kan ju inte säga att det direkt satt sig...
:shock: Hjälp! Jag börjar verkligen tappa självförtroende och glädje...

/Desperata mamma I
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!
Kan det vara så att hon känner av din oro?? Annars tror jag inte att jag har något att komma med, men det finns säkert fler som kommer in här.. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
nilam

Inlägg av nilam »

Hmmmmmm

Du tänker jag högt, har varit på kurs idag med en av tösernas ponny 8) där pratades det mycket om harmoni, man kan inte köra en häst om det inte finns harmoni, först på marken och sen bakom vagnen, har du och Bianca inte harmoni, får hon inte förutsättningen att sova riktigt gott.

Släpp klockan för en tid, sluta stirra dig blind på när var och hur hon sov, hitta harmoni, hitta din säkerhet i det du gör, hitta lugnen, så du kan förmedla det vidare, på ett bra sätt.
Du kanske tycker det är svammel, men jag fick verkligen en aha känsla när instruktören tog upp detta.

Gör kuren till DIN

Malin

grisen

Inlägg av grisen »

Nej, tycker det låter helt rimligt.
Klart hon känner av min ångest inför att hon inte kan somna...

Jag har 'relaxat' lite på sovtiderna, ute i vagn sover hon högst halva tiden, sen kan jag inte söva om henne, utan då får hon ligga där och titta sig omkring helt enkelt :roll:

Hemma, i sängen, är det fortfarande ca. 15 min läggning, sen sover hon 20 eller 45 min, och skriker resten av tiden... :shock: Har väldigt svårt att förlika mig med att hon kommer 'känna sig trygg' och 'lära sig' somna om efter ett tag.
Hur då liksom?

Jag är snart inne på att man bara ska låta henne sova den tiden hon kan, dvs. 20 eller 45 min. För att hon ligger och gråter resten av tiden kan ju inte vara bra?

Tar gärna emot mer tips...
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Förstår att du blir osäker när hon vaknar tidigare,men jag tror änd å att det kommer att bli väldigt svårt att få er att hålla er till ett schema om du låter henne sova till när hon vaknar.(eller rättare sagt att du tar upp henne när hon vaknar)
Ska hon egentligen sova 1.5timme och hon vaknar efter 45 minuter så blir hon att ligga 45 min back och fortsätter det så i längden så blir hon back ganska så mycket.
Sen lär hon sig aldrig att "lita " på att ni håller koll på henne och att ni håller vargarna borta.
Hon behöver oxå ett lite längre pass för att kunna "sova" ut under dagen.
Förstår du hur jag menar?

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
grisen

Inlägg av grisen »

Ja, du har rätt.
Svårt att hålla vargarna stångna om hon själv väljer när hon ska få komma upp.
Har du något tips för hur jag kan göra i vagnen, när hon vaknar efter halva vilan eller kortare tid? Jag har försökt att vagna enligt konstens alla regler, men erkänner att det är supersvårt att vagna 'rätt' inne i stan.
Att låta henne ligga och vråla i vagnen medan jag lyssnar av inför en ny vagningsomgång...

Snälla, ge mig gärna tips på hur vi ska göra 'mini-kurningen' för att få henne att sova lugnt!
Klart man kan vara hemma de flesta vilorna, men hon behöver ju också komma ut... Hon är inte ett barn som sover så länge man går med vagnen, utan bakgrundsljud och om man står still eller inte spelar ingen roll.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

För det första skulle jag mörklägga i vagnen, en filt el dyl över sufletten. och ska hon sova i stillastående vagn skulle jag vara konsekvent så att hon inte halvsomnar i en vagn i fart utan vagna lugn, släpp och ramsan och upprepa efter behov, var envetan vid själva läggningen så brukar skarven vara lättare att bygga över.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
grisen

Inlägg av grisen »

Hej allihopa!

Nu är jag här igen.
Har verkligen jobbat på att vara superkonsekvent med sovtider samt mattider.
Mattider blir bara svårare och svårare då lillfröken har börjat vägra bröst tidvis, också annan mat. Hon bara kränger sig undan och är gnällig. Det resulterar i att matpassen inte alls ligger enligt schemat utan ofta äter hon lite (verkar SUPERhungrig när man väcker henne) utan först äter hon alltid lite när hon vaknat, med stor aptit, för att sedan äta mer nån timme innan nästa sovpass. Vågar inte neka henne mat helt då hon inte vill ha mer efter första omgången. Borde jag göra det?
Tror däremot inte att det är vad som skapar våra problem.
Vi får verkligen inte till det med sovtiderna. Nuförtiden är hon än mer uppgiven. Inte direkt när man lägger henne utan när hon inte lyckas somna efter 10-15 min. Hon vrålar, så uppgiven, och så arg, i minst 20-30 min varje läggning dagtid nuförtiden. Sover HÖGST 45 min, och ligger och vrålar resterande ca 20 min på 1.5 h passen, om jag inte har marginalkvartat och hon vrålar ytterligare 45 min... Förut var det ledset, eller argt, men nu är det vrål.
Är vi ute, är vagnen förtäckt med en sjal. När hon vaknar gör hon nästan alltid det när vagnen är i rörelse. Står det still vaknar hon också.
Hon somnar inte om.
Är vi inne får hon sova på sitt rum, men dock med öppna dörrar (då det är ständig natt inne i hennes rum, för att göra skillnad mellan natt och dag). När vi lägger henne är hon oftast inte arg, kan till och med skratta ibland, men somnar aldrig av sig själv. Som sagt, minst 20-30 min. 8 min någon enstaka gång är undantaget. Hon blir däremot mer och mer arg ju längre tiden går. Vi måste sätta på musik för att överrösta hennes jämrande, annars fastnar hon lätt i det hela vilan. Ramsar precis som nattetid, lyssnar, påminner, bekräftar. Pysslar med vardagssaker och försöker släppa koncentrationen på henne. Men det funkar inte! En månad nu med samma sovtider, samma rutiner, samma allt och fortfarande finns det sovpass då hon vrålar sig igenom 1.5 h! Till skillnad från natten när hon somnar utan ett pip. Finns det barn som inte behöver så mycket sömn på dagen? Borde vi göra nätterna längre?
Hjälp! :shock: Jag är verkligen trasig efter så mycket skrik (borde hon vara också, men är alltid jätteglad mellan sovpassen).
Vad gör jag fel? Vad kan jag göra annorlunda?
Har skrivit här otaligt antal gånger, men är verkligen desperat nu.
Börjar undra om det är något fel på henne. :cry: :cry: :cry:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej

Har du provat att mota olle i grind när hon ska sova lite längre?
Att precis innan hon ska till att skarva så är du snabb och vagnar så hon lär sig sova över.

Mattider blir bara svårare och svårare då lillfröken har börjat vägra bröst tidvis, också annan mat. Hon bara kränger sig undan och är gnällig. Det resulterar i att matpassen inte alls ligger enligt schemat utan ofta äter hon lite (verkar SUPERhungrig när man väcker henne) utan först äter hon alltid lite när hon vaknat, med stor aptit, för att sedan äta mer nån timme innan nästa sovpass. Vågar inte neka henne mat helt då hon inte vill ha mer efter första omgången. Borde jag göra det?
Tror att det ändå kan hänga ihop med maten.Äter man dåligt så sover man inget vidare heller.Man sover mycket bättre på mätt mage.

Tror ni hamnat lite i en ond spiral där att "dutta" med maten och det är därför hon inte äter speciellt mycket på något av matmålen.
Vet inte om jag skrivit det innan till dig men för att komma på rätt spår där,så har du provat att dra ut allt du kan på mat målen när ´hon vaknar så hon blir hungrig?Och på så sätt komma rätt igen.

Hur går det med dom andra verktygen?Som buffning och solfjädern?

Kom ihåg att attityden är så otrolig viktig.Viktigare än man tror.
Kan det vara så att du börjar tveka och omedvetet föra över det på din dotter?

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
grisen

Inlägg av grisen »

Nu har det generellt börjat gå bättre med nattningar, och också dagvilorna, då vi sonika ändrade på schemat! Någonting är det som gör att det blir bättre när hon vaknar 7 ist för 7.30! :) Ja, bara det funkar så!
Däremot har hon blivit superförskyld nu, är jättejätte täppt i näsan och hostar. Det gör att hon vaknar flera gånger per natt och har svårt att sova och äta på dan. Är det någon som har ett tips förutom näsdroppar, saltlösning och alvedon?
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

vad roligt att det går bättre för er. :

Grovt hackad rödlök i kokhett vatten,timjan under/nedanför sängen är jättebra.

/ulrika
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"