alltid krispåfyllning? och rapar?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

HEJ!!! :D

Hon sov från 20.00-03.40! Och då var det jag som väckte pga att brösten var bomber.
Hon vaknade till första gången 01.15 och sen skötte maken vagningen under två timmar. Hon vaknade till och från, gnydde men lugnade sig snart. Skrek aldrig upp sig och blev svårsövd. När hon sen fick bröstet tuttade hon konstant i 25 minuter!
Kl 07 väckte jag henne och då var hon inte speciellt sugen alls på mitt andra stackars bröst som höll på att sprängas. Men vad glad jag varit idag!
Marginalkvartana är toppen!
Åhh, det känns så skönt om vi får till det. Det känns som vi är på god väg!

Tack för pepp Elin. Skönt att höra att det finns fler som har tröttisar!

KRAM!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

\:D/ Härligt \:D/

Bra jobbat :!:

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

UNDERBART! :D :heart: =D>
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Kalas jobbat! Hurra! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

natten var ok. vagnade till och från under en tid. tror hon vaknade själv kl 02 första gången. ammade vid 03.45. bara en kvart inatt. hon släppte då själv och jag trugade inte. dessutom tänkte jag att hon kanske skulle vara mer sugen vid 7 om hon inte åt sig proppis. men hon ville inte sova till 7 imorse. vaknade till och från mellan 5 och 6. kl 6 när hon hade hungerskrik och mitt bröst läckte pga att det var sprängfyllt så tog jag upp och tuttade 6.15. :?

kändes iaf som en ok natt.

dock strulade läggningen för natten igår igen. hon är ju supertrött redan vi 19 när hon varit vaken drygt en timme. skulle ge henne en 5 minutare men den råkade bli 20. hon hade då somnat in ordentligt och var inte så pigg på att vakna. badade och åt kvällsslurk. 20.00 påbörjades vagningen för natten. 21.30 gav jag upp och tog på overallen la henne i utevagnen och gick ett varv runt kvarteret. hon somnade. precis som natten innan (då vi varit bortbjudna på middag).

så, det finns alltså ett sätt att söva henne enkelt på även på kvällen men frågan är om vi gör oss en björntjänst om vi inför den rutinen? men vagn som vagn kan jag tänka? det är väl overallen hon gillar- blir ju lite extra ombonat...

vad tror ni?
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag tycker ni jobbar på bra, men jag skulle akta mig för att införa promenerande vagn som insomningsmetod, om du hänger med. :wink:

Försök att lägga i vagnen till natten men inte promenera eller vara ute, kanske linda lite kan vara poppis. Linda en filt lite tajt runt kroppen.
När jag ammade på natten för att få lite mättare så ammade jag i 10 min på ett bröst, bröt mitt i och lade till det andra bröstet tills sonen släppte. På detta sättet tog faktiskt nattamningen exakt 20 mn. Så det kan vara värt att testa detta för lite mera mättnad och lättare bröst. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

en liten uppdatering så här i kvällen före da´n...

dagarna rullar på. lite mer vakentid för var dag- dvs lite mindre skrik. mycket skönt.

nattningarna fungerar också. har iaf gjort senaste två nätterna. hon får en 5-minutare kl 19 och då somnar hon näst intill alldeles själv på 5 minuter. mer svårsövd sen vid 20 men har lugnat sig i vagnen efter en 20 minuter ungefär.

på nätterna har det inte blivit några framsteg ännu. hon vaknar mellan 01-02 och gnyr sen och har svårt att komma till ro ända till jag tar upp och ammar mellan 03.30-04.00. hon sover max 15 minuters pass och sen vaknar hon igen. snuttar på handen. maken kämpar på. upp och ner i sängen. själv saknar jag attityden på natten- jag har ju brösten att ta till så det är verkligen tur att maken ställer upp natt efter natt.

GOD JUL!

Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Fortsätt jobba på så bra!

God Jul :santa:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Är lite såsig i skallen och glömde skriva det viktiga - poletten trillar snart ner för lilla damen det är säkert :D .
Skönt att ni är två och kan hjälpas åt.
Kramar!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej! :D

jo, poletten är på väg ner- inte helt nere än men på god väg. hon har haft mycket färre uppvak senaste nätterna. iofs har vi varit borta både julafton och juldagen så nttslurkarna har blivit både en och två timmar senare än planerat. inatt ville hon bara tutta 5 minuter dessutom. hon släppte bröstet och la sig till rätta i famnen och somnade. jag försökte både med rap och byta bröst men hon knep igen munnen så jag lät henne vara och hon sov till prick kl 7!

jag hoppas det håller i sig även inatt.

men vad snabbt man återgår till den ljuvliga sömnen! maken har huvudansvaret sedan vi börjat "kura". nu när han väcker mig blir kommentaren. va- är klockan redan 4!

men det är jag absolut värd! snart är han ju på joobbet igen och då återgår ansvaret på mig. och förhoppningsvis har jag då en sovande dotter på natten!

god fortsättning!

Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Jätte bra :D
Härligt att läsa :!:

Hoppas ni sover gott, både du och dottern din, det är båda värda :sleep:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

ville bara uppdatera lite. det blir som en slags terapi det här när man får skriva av sig. :D

nattningarna har dragit ut på tiden igen. lägger vid 20 men somnar inte förrän 21. hur ska man göra med nattslurken egentligen. ska hon få suga hur länge som helst? vissa kvällar vill hon knappt ha alls medan andra kan hon ligga i 20-30 minuter. efter en sån lång amning måste jag sen ha henne vaken ett tag för att hon inte ska kräkas flera gånger i vagnen- vilket då drar ut på insomningen....
ska jag påbörja nattninen/nattslurken så att hon somnat till 20 eller låta det dra över så det blir som nu.

några frågor som dykt upp. varrför har vi 04 målet kvar? dem flesta verkar göra så. men är det inte smidigare att ta upp vid 23 och mata och sen ha barnet sovande till morgonen?
hur blir det med 04 målet när barnet ska sova 10 timmars natt. det går ju inte att mata kl 06 och sen morgon kl 7?

vi kör på här enl schemat som vi håller på att arbeta in. och nätterna har nu blivit mycket lugnare med cirka 2 uppvak, ett vid midnatt och nått i vargtimmen vid 06. hoppas att dem ger med sig snart också.

kram

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ang. 10 timmars natt. Jag hade (vid 3 mån) natt 19-07 med nattmål 04 som sen blev 05. Men så sent som 05 rekommenderar jag inte så därför har man 9 timmars natt till 4 mån istället så tar det inte för mycket av morgonaptiten.

Har du försökt att lägga direkt efter slurken (vilket jag gjorde) och sen ha huvudändan rejält höjd istället? Framhjulen på vagnen kan man ställa på några telefonkataloger så brukar rapar komma upp av sig självt, speciellt om man har magläge med andningslarm. :wink: Använder du 3viks lakan så är det bara att vända fram ny sida om det skulle behövas.
Tor 2006

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej! :)

tack för tipset med vagnen! är lite seg i skallen nu och kan inte riktigt förstå hur det ska funka att höja upp framhjulen eftersom vi vagnar henne ett par omgångar innan hon kommer till ro. och har hon inte rapat (läs kräkts upp det som ska upp) så kommer hon inte till ro förrän det då kommer i vagnen istället. följden blir ett kräksigt ansikte och huvud och huvudlakanet som är dubbelvikt blir blött rakt igenom. så det måste bort och ett annat dit.
ikväll kaskadkräktes hon tre omgångar (3 dm stora fläckar) på varagsrumsgolvet men somnade gott vid 20, utan påfyllning. övre magmunnen är nog inte fullt utvecklad. tycker nog det fugerar bättre om jag satsar på att hon ska sova vid 20 än att lägga 20. hon hinner bli för trött då. och ikväll fick hon ingen 5-minutare heller och det gick ju bra ändå.

en annan sak. jag trodde min dotter var en hejare på att lyfta huvudet (eftersom hon är magsovare) men när jag nu har börjat kunna ha henne på golvet för sig själv en stund så visar det sig att det kan hon knappt alls. hon vänder bara huvudet från ena sidan till nästa och intar sen sovstllning-dvs lägger händerna ner längs med sidorna och lägger ner huvudet. förstår inte alls att hon ska stötta sig på sina små armar och lyfta sig uppåt. hon blir bara ledsen. tips på hur vi ska öva upp detta. jag övar med henne nu ett par minuter varje vakenpass.

och ang 04-målet så kör vi väl på till hon blir 4 månader. vissa mornar upplever jag att morgonaptiten inte är på topp så kanske flyttar jag fram nattpasset till 03.30 om det fortätter så.

kram kram

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jo, du har några telefonkataloger som står rätt uppställt. Vagna ställ upp vagnen på katalogerna, skaka i handtaget och gå. Ner från katalogerna och vagna, samma procedur. Ok? Har hon lite "reflux" som det heter så är just höjd huvudända väldigt bra, och magläget som du ju har!

Ang. magläget dagtid, bland mina favoriter finns många magtrådstips. Ligga på hög höjd är det som är mest poppis kan jag lova. Bord, diskbänken, soffan, soffbord osv...

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Så här har hege skrivit ang. magläget
Hej Stellas mamma

Citat:
De säger att deras barn inte "gillar" att ligga på mage

Ja, den har jag hört några gånger...

Jag klipper in en sak som jag skrev i en tidigare tråd :

När barn ska åla på golvet, så är det en JÄTTEJOBB för dom. Ni som inte försökt själva; ner på golvet och åla några meter, fem eller sex. Jobbigt, vad?

Det är TUNGT att åla, och det behövs mycket andning. Ett sätt att få i gång andningan för de små bebisarna, så det kommet mycket syre till hjärnan och till musklerna, är att gråta. Gråting sätter effektivt i gång den respirationen som behövs för att man ska få ålat sig lite bortöver golvet.

Ju mer man tar i med gråt och skrik, ju mer luft till lungerna. Ju mer luft till lungerna, ju mer kan man få rört på sig. Ni vet ju själva hur mycket andning det ska till för att gå upp två trapper, eller hur?

Men vad händer när bebisen "pumpar igång" respirationen med gråt eller skrik? Jo, mamma tror att han är frustrerad, ledsen eller grinig, och "räddar honom" från golvet. Och hindar ålningen. Utan att hon vet det, så hindrar hon utveckling.

Så era frustrerta, griniga bebisar, de fixar och grejar helt enkelt med sin respiration!

Bebisen behöver också sin "frustration" för att komma nån vart!

Bebisen säger "Nu jävlar ska jag komma i väg", och tar i för kung och fosterland. Då ska han ha beröm och heja-rop, han ska inte tas upp från golvet. Han ska få lite hjälp med att skyva i från, stöd gärna hans fotsulor med dina egna händer, men låt honom skyva i från själv. Låt honom låtas medan han gör det. Har ni hört spjutkastare? Har ni hört röten? (Heter det så? När de skriker i det spjutet går i väg??)

Så mistolka inte grinighet och frustration. Era bebisar reagerer helt som de ska, det är tolkningen som inte hänger med. (Och vem kan klandra er för det? När lärde man på BVC om barnets ökade behov av respiration vid fysisk anstrengning?)

Det kan du ju informera lite om nästa gång du möter på "-mitt barn vill inte..." Vaddå vill inte??

Kram, Hege
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 597#143597
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"