Funderar på att kura min dotter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vill också bara komma in och säga att ni jobbat på superbra i natt! Många tillfällen för ramsan att få fäste, roligt att läsa!

Lycka till i natt!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Idacha

Inlägg av Idacha »

Tack Emma!!

Har precis lagt sötnosen. Buffade i tio minuter. Ramsade ut. Hon knorrade i fem minuter medans jag påminde några gånger. Somnade sedan med bekräftelsen. 15 min läggning. Yes!!!! \:D/ :sleep:
Ida 20080221- kurad september 2008 och sover gott än idag :)
Lucas 20120222
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken bra läggning, vad duktig lillan är :heart: :-({|=

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Idacha

Inlägg av Idacha »

Kort rapport såhär lång på andra natten/kvällen:

Vaknar en första gång 21:33. Skriker till. Gnyr. Knorrar (låter lite frågande), men jag avvaktar. Somnar om själv utan påminnelse, tyst 21:35.

Skriker till igen 21:47. Tyst.
Skriker till igen 21:50. Tyst.

Fantastiskt duktig min lilla tjej. :heart: Målet är en helt SÄKER SOVARE 8)
Lucas 20120222
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: Och vilken Mamma hon har, BRAVO du är super bra :heart: :heart: :heart: :heart:

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Idacha

Inlägg av Idacha »

Tack Kiki :heart:

Jaha, natt nummer var två måste väl också sägas varit lyckad tycker jag. Dotra min var så duktig. Mamma sprang nog in lite mycket några gånger, men det rättade vi till framåt morgonen. Nedan följer en rapport:

(tacksam för kommentarer)

Skrattar vid läggdags.
Lägger 18:50. Buffar. Protesterar. Ramsar ut. 19:00
Påminner i fyra omgångar med avvaktan emellan.
Tyst 19:05. Bekräftar.

Vaknar till kort och somnar om själv, 21:33, 21:47, 21:50, 22:50, 22:58, 23:12.

01:00 Vaknar.
Påminner *4 i tre omgångar.
Skriker upp sig. Går in och solfjädrar. Ramsar ut och gör sedan husljud. Tyst 01:05. Bekräftar.

03:30 Vaknar och skriker direkt. Påminner *4. Skriker mer. Går in och vänder (ryggläge), solfjädrar. Går ut med ramsa *4. Protesterar, sedan tyst. Bekräftar.

04:35 Vaknar. Påminner *4 i flera omgångar. Gör husljud och tystnar. Bekräftar. Knorr. Bekräftar igen. Börjar prata för sig själv och jag går därifrån.

04:50 Blir ledsen igen. Påminner *4. Avvaktar. Mer ledsen. Påminner *4. Avvaktar. Mer ledsen. Hör att hon vänt sig till rygg. Går in. Lägger tillrätta. Solfjädrar. Mycket protester. Låter ledsen varför jag fortsätter att solfjädra. Ligger tillslut still och knorrar. Går då ut med ramsa. Avvaktar. Gnäller lite.

05:01 Tyst. Bekräftar.

05:50 Vaknar. Jag avvaktar. Gnyr och pratar omvartannat.
05:56 Skriker. Avvaktar. Gnäller mer. Påminner *4 i tre omgångar. Gnäller mer. Påminner igen.
06:03 Skriker upp sig mer. Ledsen? Påminner *4. Tystnar. Gnäller igen.
06:09 Skriker upp sig igen. Påminner *4. Tystnar kort, sen skrik igen.
06:14 Tystnar. Knorrar lite. Skriker. Avvaktar. Skriker och gnäller omvartannat. (Ett "lugnt" skrik)
06:19 Påminner *4. Protesterar, tystnar. Gnäller. Skriker. Svordomar tror jag?! Avvaktar. Mer svordomar.

06:25 Fortsätter låta förbannad så jag avvaktar.
06:26 Lugnar sig något. Påminner mjuk och lugnt. Tystnar. Skriker upp sig mer. Arg igen. Tystnar. Skriker. Tystnar. Skriker. Arg igen.
06:29 Riktigt förbannad nu. Avvaktar.
06:35 Lugnar sig lite, men skriker fortfarande. Påminner mjukt. Protesterar, lugnt, protesterar.

06:40 Jag börjar göra husljud. Hon är arg.
06:44 Tyst en liten stund. Sen arg igen.
06:46 Tyst. Sover?? Blev ingen bekräftelse här.

Bestämmer mig för att använda lite av marginalkvarten, eftersom hon varit vaken en timme, och väcker 07:10.

Hon ligger på rygg och med huvudet i fotändan, stumpan. Blir ledsen när vi väcker henne, men snabbt glad när hon väl är uppe.

Nu sover hon morgontuppluren. Igår fuskade vi och vagnade henne helt till sömns, men förde mer oväsen och smög inte omkring när hon sov, som vi brukar. Nu vagna jag, stannade, ramsade och fick börja om igen. Höll på i en kvart. Sen somnade hon i stillastående vagn och jag bekräftade. Hon är en pärla!! :heart: \:D/
Lucas 20120222
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad jag blir glad av att läsa din morgonrapport. Kan bara bekräftelseramsa ditt jobb. Bra att hon somnade i stillastående vagn nu på fm-luren :thumbsup: :-({|=

Ida

www.sovgott.net
Idacha

Inlägg av Idacha »

Så, nu har hon äntligen somnat för långluren. Vet inte om hon somnade av vagning eller om hon somnade i stillastående vagn. Tycker att det viktigast är att hon får någorlunda dagsömn dagtid och schemat följs. I värsta fall får jag väl köra en dagkurning när nattkurningen är klar. Jag lade henne i vagnen samtidigt som jag sa ramsan, sen vagnade jag tills hon var tyst. Skakade och ramsade iväg. Skrek direkt. Gick tillbaka och upprepade proceduren. Tog tjugo minuter innan hon somnat. Bekräftade och efter det var det definitivt tyst, så risken finns att hon somnade av vagningen. Vet ju inte när hon bara är tyst och när hon sover eftersom jag har hängt ett stort skynke över vagnen. :?

Någon med tips hur man ska gå tillväga dagtid??
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Så nu är tredje natten igång. Lade tillrätta, buffade kort och solfjädrade. Hon protesterade, men jag var bara inne i sovrummet i tre minuter innan jag ramsade mig ut, trots protester. Sen, gnydde, knorrade och småskrek hon om vartannat. Jag påminde några gånger och efter tolv minuter somnade hon med min bekräftelse. Underbara lilla tjej!! :heart:

Dagsömnen är ju mer ett gissel. Morgoninsomningen gick ju ganska bra och jag fick väcka efter 45 min. Långluren var det svårare att söva henne. Vagnade kanske lite för mycket.. Men så fort jag stannade vagnen så gallskrek hon och vägrade lyssna till ramsan. Lät ledsen. Så fort jag började vagna blev hon knäpptyst. Likadant var det med eftermiddagssömnen, så jag vagnade helt och hållet till sömns. Vid alla lurar väckte jag henne dock, fast långluren hade ett uppvak som jag vagnade bort.

Nu inatt hoppas jag på lite mer sömn. Är sååååå trött :wink: :sleep: [-o<
Lucas 20120222
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad bra du jbbar på, bara en lite varning för vagningsträsket. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Idacha

Inlägg av Idacha »

Hej Ida!

Tog din varning för vagningsträsket på allvar idag :wink: Eftersom jag fått betydligt mer sömn inatt (hon vaknade bara halv tre, somnade med ramsa samt 06:20 pratade för sig själv tills väckning) så kände jag mig pigg nog att ta ett rejält tag i dagsömnen.

Klädde på henne och körde ut vagnen på balkongen. Vagnade en liten stund, skakade och ramsade sedan. Hon protesterade men sov efter 12 minuter och en massa ramsande. Dock blev det ingen slutlig bekräftelse.. men men.. Ska köra på såhär idag så hoppas jag på resultat. Har stor tilltro till både mig och dottern min. Efter dessa fantastiska nätter känns ingenting omöjligt. Nu ska jag vila lite till. Är ju som man hört från andra DÖDSTRÖTT!!! :sleep: \:D/ Men lycklig!

Kram//Hanna
Lucas 20120222
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :wink:

Ida

www.sovgott.net
Idacha

Inlägg av Idacha »

Idag är stora Attitydsdagen känner jag :lol: 8)

Lyckades pressa i min inte alltför matglad tjej en burk grönsaker och oxkött, och en och en halv fruktpuré. Det var ju inte så att hon gapade stort och visade entusiasm inför ätandet, men med lite trugande och tålamod och en massa kladd :lol: så fick hon i sig det. Framsteg på hög nivå kan jag säga.

Nu sover hon långluren. Sex minuters protester och en massa ramsande, men sen somnade hon och jag bekräftade. Hur pass nödvändigt är det att jag bekräftar såhär separat? Måste jag fortsätta med det tills hon verkligen tystnar av själva ramsan?

Är så tacksam över att jag fann Anna Wahlgren och denna sida. :heart: \:D/ Nu ska jag ut och sprida SHN och BB över världen (eller i alla fall grannskapet och mammagruppen :wink: )

Tack alla som har peppat och gett råd!!
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Jaha, så är fjärde natten igång. Dagen har gått jättebra. Hon somnade efter lite protester och ramsor i stillastående vagn både på fm-luren och långluren. När det var dags för em-luren befann vi oss oturligt nog i bilen påväg hem från storhandling. Hade räknat med att hinna hem innan, men klockan gick fort. Tänkte att det kommer aldrig gå att ramsa henne till sömns i bilen, men värt ett försök. Jag hängde en filt över bilstolen och ramsade*4 i tre omgångar. Hon protesterade lite och sen somnade hon. :o :) Helt chockad. Tyvärr så vaknade hon ju då så fort bilen stannade och vi skulle packa ur.

Vi lyfte över bilstolen till underredet (har en vagn som man kan sätta bilstolen i) och gick en liten promenad så hon skulle sova samtliga tjugo min.

Läggningen ikväll tog typ tio minuter, men jag fick gå in två gånger och lägga henne tillrätta och ramsa mycket på grund av protester som ömsom var ledsna och ömsom arga. Verkar ju ganska vanligt att kväll och natt fyra kan krångla lite efter att de första tre gått helt enligt planerna så alla min oros-vargar är i alla fall skjutna. Jag siktar på en lång och skön SOV-natt :sleep:

:?: :?: Har en fråga inför morgondagen: Jag träffar alltid mammagruppen på tisdagar. Vi brukar ta en promenad (då Ida har sin långlur) och sen typ fika. Kan jag gå på det trots att jag är mitt inne i uppföljningsveckan??

Tacksam för svar!!
Lucas 20120222
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag skulle nog välja att stanna hemma just för att verkligen sätta schemat, men att följa med på promenaden skulle jag absolut gjort. Men såklart är det olika för olika barn och du känner ju hennes bäst, så följ din magkänsla :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"