Hej och tack för svar!
Känns skönt att få lite bekräftelse i att jag iallafall verkar göra rätt, tappar självförtroendet ibland när det känns som man fastnar och inte kommer nåt vart...
Nu har jag precis haft en dust med honom, han vaknade redan nu på kvällen och tar definitivt inte min ramsa den här gången! Har ramsat både länge, glatt, hurtigt, rytmiskt och bestämt men nej! Han ligger och gnölar nu omväxlande med gråt... Vad ska jag göra nu, ska jag ramsa varje gång han blir ledsen eller ska jag hålla mig till ramsa en, högst två gånger per uppvak- varianten?
Har gjort så nu på morgonen i två dagar att jag pangramsar och sätter på musik när inte ramsan tar och han fortsätter klaga, det har faktiskt hjälpt. Han har somnat om tillslut och jag har fått väcka med väckarklocka som jag också infört nu. Försökte envisas med att ha tyst in i det längsta (för på natten händer ju inget) men har gett upp det nu.
Förra natten sov han till 4.45 och jag hann upp fort och gav en pangramsa vid första pip. Han blev faktiskt tyst och somnade om tror jag,men sen vaknade han igen efter en kvart. Upp igen och pangramsade, han somnade om. Det var ju bra tänkte jag men sen fortsatte det så. Han vaknade ca. fyra ggr i timmen fram till halvsju, då vaknade han på riktigt och kom inte till ro när jag ramsade så då satte jag på musik och han somnade tillslut om och jag fick väcka honom halvåtta. samma sak har hänt en natt förut, det var natten han vaknade femton gånger. Det är som om han inte har sina långa vakenpass på 1-2 timmar utan somnar om istället direkt så vaknar han desto fler gånger istället. Som att han ändå inte kommer riktigt till ro. Vet inte hur jag ska hantera detta, vad beror det på att han har så svårt att sova???? Jag märker ju att han verkligen behöver sin sömn för han är väldigt trött och missnöjd på dagarna.
Sambon och jag kampar fortfarande i vardagsrummet och jag är så trött på att ha det så här, migrän varje dag och div. låsningar i ryggen. Blir ju knappast bättre av att ligga på madrass. Måste få det här att funka nu för jag orkar inte längre, tålamodet hämtas från reserver jag inte visste att jag hade och jag kan inte låta bli att gråta varje gång jag blir väckt och migränen dunkar i huvudet. Suck, jaja det är ju en annan historia. Nu biter jag ihop och försöker vara mera bestämd än någonsin, hoppas på en lösning på våra sömnproblem!
Tänkte kanske flytta madrassen så jag ligger precis utanför hans rum så hinner jag ramsa vid första lilla pip, kanske det hjälper? Han vaknar fortfarande tidigare på natten också.
Ska fortsätta med musiken och klockan också.
Hans schema ser ut så här:
7.30 Godmorgon och välling
9.30-10.15 sova 45 min
11.00 Lunch, en halv portion ersättning och en burk pure´+ fruktpure´
12.30-14.00 sova långlur
14.15 Välling + fruktpure´
16.15-17.00 sova 45 min
17.15 middag, gröt med grönsakspure´
19.00 annan gröt med en klick grönsakspure´( för att jag inte lyckades få i honom välling el. erättning här på två veckor, men riktig mat verkar han gilla)
19.30 Godnatt
Det är inte som att han ligger glad och vaken på sina vakenpass på nätterna utan han klagar mest och är fruktansvärt missnöjd. Tror han kryptränar också för han stånkar och låter allmänt frustrerad precis som han låter på dagarna när han försöker ta sig framåt!
Ska bara berätta också att vid ett tillfälle i förrgår natt blev han riktigt ledsen, jag gick då in och försökte solfjädra och buffa, tänkte att nu ska jag passa på att få honom att ta solfjädern och bli alldeles sömntung. Inte då! Han började skratta när jag buffade!

Vad gör man då? Det kändes iallafall lönlöst att stå kvar där så jag gick ut med ramsan istället. Tänkte att jag ska inte gå in mera. På morgonen när han vaknade efter att jag hade kört musik och hela faderullan, han somnade om då en stund men vaknade efter ett tag igen så jag ramsade på istället och tänkte att jag ska inte ge mig, han ska ta den här ramsan! Och det gjorde han och somnade faktiskt om igen. Då var klockan 7.35 så jag väckte med klockan 7.40. Och då ligger lillen med benen rakt ut i luften genom spjälorna och tittar yrvaket upp på mig!

Då kan man väl ändå förmoda att han tar ramsan när han kan somna på det viset efter mycket protester. Eller så var han bara helt utmattad och trött stackarn.