Frågor inför kurstart på 4,5 månaders!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Du har förstått helt rätt. Icke ledset barn åtgärdas inte, för på natten händer ingenting. Då sover man ju. :wink:

Han kommer med tiden tröttna på att ligga vaken och sova hela natten lång. Jag lovar. ha bara tålamod och lite is i magen så ska du se. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
shan

Inlägg av shan »

TACK, nu känns det bättre!! :D
Tror jag börjar hitta tillbaka till min positiva anda igen :wink:
Mamma till två älsklingar
Storebror Moses 061005, kurad 070205
och lillebror Keeni 080418
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :D

Ida

www.sovgott.net
Emma80

Inlägg av Emma80 »

\:D/ :!:
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
shan

Inlägg av shan »

Nej, han sover inte! I natt vaknade han halv två och jag gav en påminnelseramsa och lät honom vara, han låg och babblade på som vanligt. Blev aldrig ledsen så jag fick ingen chans att öva in ramsan. Tror jag somnade om själv mitt i alltihopa för han låg bara och babblade på låg volym (brukar vara väldigt högljudd annars), hörde honom gnälla/klaga till kort vid halvtre men han tystnade av sig själv så jag skyndade mig att ge en separat bekräftelse. Tänkte att det är ju alltid något för att få sista ordet eftersom jag aldrig fick en ramsdialog med honom.
Sen vaknade han 5.30 igen, gav en pangramsa och lät honom vara. Samma sak här, fick ingen chans att öva ramsan för han var aldrig ledsen inte ens missnöjd. Bara väldigt vaken och glad! Tillslut kl.6.45 började han storgråta, jag skyndade mig på att ramsa, tänkte ett nu ska här övas dialog! Inte då, han tvärtystnade på en gång så jag gick över i bekräftande ton x2. Sen låg han och babblade lite lågt i tio min och blev tyst. Jag bekräftade separat då med, för att få sista ordet.

Gör jag rätt här?? Tänker att jag ju inte fick ramsa på med honom och helt tyst förblev han ju inte efter ramsan eftersom han började babbla lite lågt. Samtidigt var han ju inte ledsen längre så då kanjag väl inte fortsätta ramsa.
Tänkte att jag kan åtminstone bekräfta separat så får jag sista ordet och han får med sig ramsan i sömnen. Vet inte om han förstått ramsan, han blev ju lugn men han började ju babbla istället. Det är ju inte så att han somnar om direkt, samma sak när han vaknar och jag ger en påminnelse. Det struntar han ju blankt i!

Han vaknade igen kl 7.10 så han hade nog bara slumrat en liten stund här. Jag tog upp honom halvåtta vid en liten paus, han hade börjat klaga och gnälla väldigt högljutt. När jag kom in och hojtade godmorgon glatt så ligger han där med benen rakt ut i luften och flinar glatt, hade han fastnat med båda benen mellan varsin spjäla! !

Vet inte vad jag ska ta mig till längre, killen sover ju inte! Det är ingen förändring i hans sovmönster och eftersom han inte är ledsen eller ens missnöjd kan jag ju inte verktyga honom på något sätt heller. Tycker jag har gjort allting precis som man ska och attityden har det inte varit något fel på heller. Ändå funkar det inte, vad ska jag göra för att han ska förstå och sova???
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Förstår att du tycker det är jobbigt att han inte sover sina timmar, men försök att släppa överkoncentrationen på hur mycket han sover. Jag tycker du gör helt rätt när du ramsar och han visar ju att han inte är ledsen så då finns inget du kan göra. Plugga in öronpropparna, jag tycker du har förmedlat trygghet i sängen och resten är upp till honom. Så tycker jag.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
shan

Inlägg av shan »

Hej,

Ja det kanske är så att jag bara ska låta honom vara men jag tycker att han är lite väl mycket vaken. meningen med kuren var ju att lära honom sova men han sover inte mycket mer än förut. Visst är det jätteskönt att bara kunna lägga på kvällen och gå ut och han är duktig och somnar själv. Det är också skönt att slippa matning på natten men annars ser nätterna likadana ut och vi mår inget bra här hemma. JAg tycker synd om lillebror för han är ju så trött, han skulle verkligen behöva sova mer. Först är han glad efter att ha sovit i ungefär 1 tim sen orkar han inte mer, är så gnällig och missnöjd och ingenting är bra... På varje lur får jag väcka honom och varje gång ser han helt förstörd ut och blir ledsen om jag inte tar upp i famnen. Och storebror har jag märkt blir störd nu, inte mitt i natten det verkar han fixa att sova igenom men mornarna blir han väckt när lillebror är högljudd och jag ramsar på med hög stämma. Tycker det är helt otroligt att han lyckas sova igenom detta liv på natten iallafall. Men nu vaknar han ca 6.30-7 varje morgon och kan inte somna om. Han som sovit så fint åtta-åtta nu ända sen han var fyra mån. Han är jätte trött på dagarna och får utbrott flera gånger om dagen, jag känner inte igen honom ibland...
Och jag är så trött, orkar inte längre och det märks! Kan inte hålla uppe energin i det här hemmet längre. Jag vill verkligen få ordning på lillkillens sömn, jag är tacksam för de framsteg vi gjort men jag var så säker hela tiden att allt skulle bli bra när jag väl satte igång med kuren och nu när han fortfarande sover lika dåligt känner jag mig helt desperat förtvivlad!

Jag måste ha missat något, lyckades ju så bra med storebror redan 2:a natten och andra har ju lyckats så bra! Tänker återigen att jag kanske backat för tidigt eller inte förmedlat budskapet tydligt nog. Han var ju aldrig ledsen direkt i början heller så första natten när man ska buffa och solfjädra så trodde jag då att jag inte behövde göra det så mycket för han var ju lugn så jag buffade bara helt kort för det mesta och gick ut med ramsan, började också låta ramsan ta över ganska tidigt, fast det står det ju att man ska. Men jag tänker att eftrsom jag aldrig buffade honom sömntung så han var på väg att sova innan jag gick ut med ramsan kanske budskapet aldrig gått fram ordentligt. Kan det vara så?

Kan man börja om från början? eller förstör man allt då? Och om man kan börja om hur gör man då? Jag är så trött så jag kan inte tänka klart längre :cry:
Vore jätte tacksam för hjälp om möjligt!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Nu tror jag att mamman misströstar och det leder ingen vart. Beklaga sig får man göra ibland och det har du gjort nu så då tycker jag att vi tar nya tag. :wink:

Först och främst tycker jag att du ska sluta jämföra barnen. Alla är olika och det tar olika lång tid för alla. Jag vet inte när du började kura men det här är en process som tar ca en månad innan allt sitter. Så jag tror att du måste lugna dig och se vilka framsteg ni faktiskt gjort. :D

Att han ligger och pratar på natten kan du faktiskt inte göra något åt. Bara vänta ut honom som vi alla tidigare skrivit. Tidiga morna har du säkert också fått massa tips om. :wink:

Så fortsätt envist att leda honom och ha målet för ögonen så ska du se att ni snart är i mål, om du inte börjar svaja i din beslutsamhelt.

Ida

www.sovgott.net
shan

Inlägg av shan »

Hej och tack!

Ja det är klart, du har så rätt! :wink: Det är inte meningen att bli missmodig, klart jag ska fortsätta leda honom.
Det handlar nog mer om att jag själv ska ha klart för mig vilken strategi jag ska hålla mig till just nu. Har kännt mig så osäker senaste dagarna på om han verkligen förstått budskapet i ramsan och det gör att jag blir velig, försöker liksom förtydliga budskapet för honom och då hamnar jag någonstans mittemellan att backa och att börja om :-s det blir ju förstås knepigt, då är jag ju inte konsekvent, backar ibland och verktygar ibland, och det gör mig ännu osäkrare...

Han har fortfarande lååånga uppvak på nätterna fast senaste nätterna har det nog bara varit ett uppvak/natt så kanske går det framåt ändå? fast det är olika tider varje natt så inte kan man vara förberedd inte! Nån kväll hände det att han hade två uppvak innan tolv (det händer nästan aldrig) men då tystnade han och somnade om på en gång när jag ramsade, behövde bara börja ramsa så blev han tyst och kunde genast gå över i bekräftande. Så då känns det ju som han förstår och tar ramsan. Om han bara kunde ta den på det viset på natten också, då känns det ju helt tvärtom som att han inte förstår alls vad jag står och tjoar om! :D

men eftersom han ändå ibland verkar ta ramsan bra och förstår vad det handlar om så gör jag väl som så att jag backar nu så mycket jag bara kan och låter honom vara in i det längsta innan jag ramsar på natten. Och om det fortfarande inte funkar om några veckor så kanske jag ska börja om då.
Eller vad tror ni? Kan man börja om från början i sådana fall??

Jag ger mig inte, måste verkligen få det här att funka!!!

Kram och tack för att ni finns!
:heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tror också att gossen har fattat galoppen med ramsan nu, eftersom han svara bra på den i början av natten. Innan klockan 4 tycker jag att du ska låta honom klara så mycket som möjligt själv. I vargtimmen ger du en pangramsa och väljer sedan ett av de tre alternativen, husljud, klassisk musik eller inget alls. Håll dig till samma strategi så kommer det att lösa sig med en skopa tålamod. :wink:

Ida

www.sovgott.net
shan

Inlägg av shan »

Hej,

Nu har vi kört kuren i en månad men tyvärr är fortfarande läget likadant. Han vaknar flera gånger per natt och är vaken en till två timmar varje gång. Någon natt ibland har det hänt att han bara varit vaken en gång men sen nästa natt är det som han tar igen det med råge. Tidigare i veckan vaknade han femton gånger mellan kl. ett och halvåtta! :shock: Det har han aldrig ens gjort förut.
Det går jätte bra att lägga honom för kvällen, då markeringsbuffar jag bara och går ut med ramsan. Tar en minut och han somnar så fint efter en stund och inget missnöje alls, en riktig mönsterbebis där! Men sina uppvak kan han inte hantera själv.
Har läst här på forumet nu att om man väl bestämmer sig för att gå in så ska man vara där inne länge, hellre för länge än för kort. Så har jag aldrig gjort, jag har inte buffat eller solfjädrat tills han är sömntung utan jag har gått ut så fort han tystnat bara. Kanske är det det jag gjort fel? Han har kanske inte förstått hur han ska göra för att somna?? Kan det vara så?
Jag tycker ändå att han svarar bra på ramsan, men sen är det som att han inte kommer riktigt till ro så sätter han igång igen. Men han är väldigt sällan ledsen så jag har inte verktygat så mycket, jag har gett en ramsa då och då när jag tyckt att han behövt det men går nästan aldrig in. Någon gång har jag gått in när jag kännt att jag måste bryta hans eviga skrik/klagande. Men som sagt sömntung har han aldrig blivit, han blir mer irriterad när jag buffar eller försöker solfjädra och skruvar på sig och försöker komma loss och fortsätter jag då ändå så börjar han skrika. så jag har trott att jag stört honom mer än hjälpt och tänkt att han ska lära sig somna på ramsan. Men nu förstår jag ju att jag kanske gjort fel där, jag kanske skulle ha envisats med solfjädern och få honomsömntung om jag så skulle stå där i två timmar, då kanske han skulle förstå?

Nu har han precis somnat efter att ha varit vaken i en och en halv timma, under den tiden har jag ramsat två gånger. Sen lät jag honom vara, han somnade själv efter mycket klagande. jag undrar om jag skulle ha gett honom en separat bekräftelse här eftersom han klagade efter min sista ramsa och jag alltså inte fick sista ordet. Han fick ju en ihopdragen bekräftelse vid min sista ramsa efersom han ju tystnade men sen satte han igång igen...Ska man ge separat bekräftelse så här lång tid efter kurningen?

Vid vargtimmen finns det ju olika metoder att ta till men vad gäller vid dom tidigare uppvaken när han är vaken så länge. Jag ska erkänna att jag är väldigt förvirrad nu..

Jag vet inte vad jag ska göra nu, jag är så trött och självförtroendet är verkligen inte på topp just nu! Men jag vill inte ge upp heller, jag måste få det här att fungera,lillemannen behöver få sova ordentligt. Det märks tydligt och jag klarar inte mer!
Undrar om jag ska kura om från natt ett med buffning och solfjäder vid minsta pip. Samtidigt så känns det ju ändå som han har förtstått grejen liksom fast han inte kan komma till ro själv vid sina uppvak.

Lite hjälp snälla!! :?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag tycker det låter som om du jobbat helt rätt. Om ramsan sitter ska du inte in i hans rum och verktyga. Du har gjort helt rätt. Om han glad och pigg mitt i natten så börjar jag fundera på hur hans schema ser ut?

Om han fastnar i klagan så skulle jag sätta på hög klassisk musik eller göra husljud.

Ida

www.sovgott.net
shan

Inlägg av shan »

Hej och tack för svar!

Känns skönt att få lite bekräftelse i att jag iallafall verkar göra rätt, tappar självförtroendet ibland när det känns som man fastnar och inte kommer nåt vart...

Nu har jag precis haft en dust med honom, han vaknade redan nu på kvällen och tar definitivt inte min ramsa den här gången! Har ramsat både länge, glatt, hurtigt, rytmiskt och bestämt men nej! Han ligger och gnölar nu omväxlande med gråt... Vad ska jag göra nu, ska jag ramsa varje gång han blir ledsen eller ska jag hålla mig till ramsa en, högst två gånger per uppvak- varianten?

Har gjort så nu på morgonen i två dagar att jag pangramsar och sätter på musik när inte ramsan tar och han fortsätter klaga, det har faktiskt hjälpt. Han har somnat om tillslut och jag har fått väcka med väckarklocka som jag också infört nu. Försökte envisas med att ha tyst in i det längsta (för på natten händer ju inget) men har gett upp det nu.
Förra natten sov han till 4.45 och jag hann upp fort och gav en pangramsa vid första pip. Han blev faktiskt tyst och somnade om tror jag,men sen vaknade han igen efter en kvart. Upp igen och pangramsade, han somnade om. Det var ju bra tänkte jag men sen fortsatte det så. Han vaknade ca. fyra ggr i timmen fram till halvsju, då vaknade han på riktigt och kom inte till ro när jag ramsade så då satte jag på musik och han somnade tillslut om och jag fick väcka honom halvåtta. samma sak har hänt en natt förut, det var natten han vaknade femton gånger. Det är som om han inte har sina långa vakenpass på 1-2 timmar utan somnar om istället direkt så vaknar han desto fler gånger istället. Som att han ändå inte kommer riktigt till ro. Vet inte hur jag ska hantera detta, vad beror det på att han har så svårt att sova???? Jag märker ju att han verkligen behöver sin sömn för han är väldigt trött och missnöjd på dagarna.

Sambon och jag kampar fortfarande i vardagsrummet och jag är så trött på att ha det så här, migrän varje dag och div. låsningar i ryggen. Blir ju knappast bättre av att ligga på madrass. Måste få det här att funka nu för jag orkar inte längre, tålamodet hämtas från reserver jag inte visste att jag hade och jag kan inte låta bli att gråta varje gång jag blir väckt och migränen dunkar i huvudet. Suck, jaja det är ju en annan historia. Nu biter jag ihop och försöker vara mera bestämd än någonsin, hoppas på en lösning på våra sömnproblem!
Tänkte kanske flytta madrassen så jag ligger precis utanför hans rum så hinner jag ramsa vid första lilla pip, kanske det hjälper? Han vaknar fortfarande tidigare på natten också.
Ska fortsätta med musiken och klockan också.

Hans schema ser ut så här:
7.30 Godmorgon och välling
9.30-10.15 sova 45 min
11.00 Lunch, en halv portion ersättning och en burk pure´+ fruktpure´
12.30-14.00 sova långlur
14.15 Välling + fruktpure´
16.15-17.00 sova 45 min
17.15 middag, gröt med grönsakspure´
19.00 annan gröt med en klick grönsakspure´( för att jag inte lyckades få i honom välling el. erättning här på två veckor, men riktig mat verkar han gilla)
19.30 Godnatt

Det är inte som att han ligger glad och vaken på sina vakenpass på nätterna utan han klagar mest och är fruktansvärt missnöjd. Tror han kryptränar också för han stånkar och låter allmänt frustrerad precis som han låter på dagarna när han försöker ta sig framåt!

Ska bara berätta också att vid ett tillfälle i förrgår natt blev han riktigt ledsen, jag gick då in och försökte solfjädra och buffa, tänkte att nu ska jag passa på att få honom att ta solfjädern och bli alldeles sömntung. Inte då! Han började skratta när jag buffade! :x Vad gör man då? Det kändes iallafall lönlöst att stå kvar där så jag gick ut med ramsan istället. Tänkte att jag ska inte gå in mera. På morgonen när han vaknade efter att jag hade kört musik och hela faderullan, han somnade om då en stund men vaknade efter ett tag igen så jag ramsade på istället och tänkte att jag ska inte ge mig, han ska ta den här ramsan! Och det gjorde han och somnade faktiskt om igen. Då var klockan 7.35 så jag väckte med klockan 7.40. Och då ligger lillen med benen rakt ut i luften genom spjälorna och tittar yrvaket upp på mig! :shock: :lol: Då kan man väl ändå förmoda att han tar ramsan när han kan somna på det viset efter mycket protester. Eller så var han bara helt utmattad och trött stackarn. :?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag har en liten fundering bara, är det helt totalt becksvart där han sover?
Får han tillräkligt mycket tid ute på dagarna?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

tillräckligt ska det ju stå...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"