Hur vagna och ramsa till dagslurarna?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hur ser ert nuvarade schema ut? Kanske dags för några förändringar.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
moa79

Inlägg av moa79 »

Vårt nuvarande schema ser ut såhär:

6.30 Morgon + Amma
8.00 Mellanmål
9.10 Sova 20 min.
11.00 Lunch
12.00 Sova 1,5 h
14.00 Mellanmål
16.00 ca. sova 5-minutare
16.30 Gröt
18.00 Amma
18.30 Godnatt 12 h
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Och hur gammal är lillplutten? Fyll gärna i det i din profil så att det står längst ner i dina inlägg. BLir lättare för oss som hjälper till att anpassa svaret rätt då.

kram :heart:
Ida

www.sovgott.net
moa79

Inlägg av moa79 »

Nu har jag fixat det i profilen! Gustav är 9 månader om 1 vecka.
Tilda - 051201
Gustav - 080223
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Såg du mitt svar tidigare? Reaktioner på det?
moa79

Inlägg av moa79 »

Javisst TorpSara, vi provade äntligen att lägga Gustav en halvtimme tidigare i går kväll och det fungerade fint. Vi körde dessutom en riktig lektimme med skratt och läggningen gick så mycket bättre.

En fråga nu så här på morgonen: G. vaknade 5.10 och då pangramsade jag. G. somnade om (!). När han sedan vaknade igen efter 20 minuter, 5.30 så pangramsade jag igen. Är det rätt? Ska man pangramsa varje gång de vaknar i vargtimmen? Nu har han varit riktigt vaken sedan den ramsningen 5.30, men han är inte ledsen i alla fall.
Tilda - 051201
Gustav - 080223
AnnaXX

Inlägg av AnnaXX »

Hej Moa,

har följt din tråd och har samma problem som du hade i början med att få bebisen att lyssna på ramsan. Startade om kuren igår (dagtid, vilket innebar tre lurars verktygande, natten sov hon som hon skulle). Hon är van att vaggas till sömns dagtid. Hon vrålar argt i protest direkt vid läggning, antagligen för att vi inte vaggar henne. Tystnar i princip direkt när jag tar i handtaget för att vagna hårt. Hela tiden lugn i kroppen (även när hon vrålar). Drar kanske 20 tag (för mycket, hon tystnar ju direkt?), direkt vid ramsans första bokstav ilsket vrål igen. Och så har det nu hållt på 3 lurar igår och första luren (som pågår) idag. Jag har verkligen försökt ramsa på alla möjliga sätt. Det är som att hon nästan somnar direkt jag tar i handtaget, hade jag låtit bli att ramsa så hade hon nog somnat av "sig själv". Jag fattar ju att meningen är att hon ska lyssna till ramsan så man enkelt kan använda den som verktyg om det skulle behövas sen i framtiden, så hon kan somna överallt utan några tags vagning först. Men det känns svårt. Som att min käcka ramsa STÖR henne. Nu somnade hon efter 30 min då jag vagnade o ramsade, inte en enda gång verkade hon reagera på ramsan. Gick in ca varannan minut (inte ska man väl avbryta ramsning o börja vagna direkt hon illvrålar på ramsan? Fast vad menas då med att gå in direkt vid minsta pip första natten/dagen om man inte ens har hunnit ut..?). Sista gången sa jag ramsan ganska tyst, efter några få tags vagning, då fortsatte hon blunda och somnade. Men känns ju inte som hon lyssnade på den.. Ska jag kanske inte vagna alls såhär i början om hon "bara" argskriker/protesterar, jag kanske bara förstärker det hela om jag vagnar överhuvudtaget, ska jag bara ramsa och när i sådana fall när hon illvrålar av ilska? Så fort hon tystnar med följd att hon börjar vråla argt igen? Hon ligger hela tiden stilla med kroppen.. Kanske dumma frågor, man känner sig säker innan men så snabbt det går att bli osäker igen.. Har ju inte direkt någon att diskutera med här hemma.. Är fast besluten om att det ska lyckas, det är helt uppåt väggarna med den urdumma vaggningen som vi vant henne vid dagtid. Hur gick det för dig när han bara gallskrek på ramsan???

Anna
moa79

Inlägg av moa79 »

Hej Anna!

För oss blev det så att vi nästan slutade med ramsan, eftersom den ändå inte gjorde någon verkan. Men det förstår jag ju att det inte är så man ska göra. Så nu kör vi stenhårt med ramsan vid läggning. Kanske för mycket?? När man nattat och gott ut, ska man svara varje gång de ropar även om de inte är ledsna? Eller ska man tänka att de klarar det själva?

Vi slutade med vagnandet eftersom det inte alls gick. Vi hade ju G. på rygg i vagnen och det försvårade för oss + att jag tror han tyckte det var obehagligt när huvudet tog i kanten på vagnen längst upp, han är så lång våran pojke.

Nu sover G. den korta luren i tvillingvagnen när jag går med 3-åringen till dagis. Sedan sover han långa luren på mage i sin säng.

Nu har jag precis lagt honom och det tog lång tid i dag. Kanske för att han sovit mer i natt än han brukar. Nu vrålskriker han jättemycket medans jag är inne i rummet och solfjädern verkar han uppleva som väldigt jobbig. Men jag har tänkt att jag ska lugna honom innan jag går ut. Gör jag fel där, eftersom jag tidigare gått ut ganska snabbt och låtit honom klara det mesta själv?

Det här var ännu mer frågor. Hoppas ni snälla som svarar kan svara Anna på hennes frågor.
Tilda - 051201
Gustav - 080223
moa79

Inlägg av moa79 »

Ida, (eller någon annan :) ) vad tror du om vårt schema här ovan?

Får G för lite sömn?
Tilda - 051201
Gustav - 080223
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Han säger ju själv att han är en tröttmössa, och då är det ju så. Vi ser inte mer än det du skriver, men det talar sitt tydliga språk tycker jag. Stoppa in 30 minuter till och se om det gör skillnad, kanske på kvällen ett tag till, just för mornarnas skull.
Sömnbehovet minskar förvisso snart, men är han en storsovare kan det hända att han kommer att vilja ligga i överkant även sen.

Jag har pangramsat vid alla morgonuppvak. De vet ju inte hur länge de sovit.
moa79

Inlägg av moa79 »

Vi fortsätter med 30 minuters tidigare läggning. Gjorde så nu i kväll igen, och det känns så mycket bättre. Han somnar inte vid amningen och är pigg och glad när vi lägger honom. Bryter ihop när vi lägger honom i sängen, men går att lugna och somnar lugn. Tänk vad 30 minuter kan göra. Nu har jag nytt hopp. Tack för att ni står ut med alla frågor. Ni gör ett kanonjobb här på forumet!!
Tilda - 051201
Gustav - 080223
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:thumbsup:
moa79

Inlägg av moa79 »

Idag var jag vaken på morgonsidan och lyssnade på Gustav. Han vaknade vid 4 och började snurra runt i sängen, men sa inte ett ljud. Vid 5 började han låta, då pangramsade jag - ingen skillnad. Efter 20 min. blev det värre, då ramsade jag småargt och börjademed köksljud och radio. Vid 6 blev han riktigt ledsen, då gick jag in och fick buffa och solfjädra för att få honom helt lugn. Han sov i 5 minuter sedan ropade han till en gång, och jag pangramsade. Han sover nu.

Inte konstigt att Gustav är trött på dagen, han är ju vaken mycket mer på natten än vi vet, eftersom vi ligger bakom vår dörr och sover.

Jag tror inte att Gustav vet att han ska sova.

Vi misslyckades i början av kuren, då vi åkte på semester och började plocka upp Gustav för tidigt på morogonen och lägga honom för sent. Sen när vi kom hem trodde vi att vi kunde köra 12 timmar natt igen och att han skulle förstå. Är det det som spökar fortfarande.

Kan vi kura om, eller bör vi härda ut?
Tilda - 051201
Gustav - 080223
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej moa!

Om du tycker att ramsan och överiga verktyg fungerar så skulle jag inte kura om. Men där vi fyra när ni hörde att han var vaken så skulle jag på en gång slänga till honom en pangramsa. Den upplyser ju om att det fortfarande är natt.

Om jag förstått det hela rätt så lägger du en halvtimme tidigare nu. Är natten 12,5? Jag tycker att ert schema ser bra ut. Så fortsätt att jobba som ni gör.

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
moa79

Inlägg av moa79 »

Nu har jag börjat ramsa direkt jag hör att han börjar frasa med lakanen vid 4-tiden. Igår fungerade det och jag fick honom att somna om 3 ggr och han vaknade sista gången efter att ha sovit 11,5 timmar.

Men idag fungerade det inte. Jag tror att jag inte vaknade nog snabbt. Måste nog ta några vakna morgnar som man gör i början av kuren, eller ligga direkt utanför hans rum.

Har ändrat schemat till följande:

6.30 Morgon + Amma
8.00 Mellanmål
8.45 Sova 45 min.
11.00 Lunch
12.15 Sova 1,5 h
14.00 Mellanmål
16.30 Gröt
17.45 Amma
18.15 Godnatt 12 h och 15 min.

Detta innebär att han får 45 min. mer sömntid per dygn och han har börjat må mycket bättre av det.

Har också ändrat hans dagsovning till att ske på rygg ute i vagn båda lurarna och jag promenerar med vagnen, eftersom G inte kan somna själv på rygg och vaknar vid varje skarv. Det funkade inte i längden för mig att ha honom inne varje sovning och ha två läggningar att kämpa med.

En halvtimme tidigare läggning har vi aldrig hunnit med, så det har blivit 15 minuter tidigare.

Läggningen går jättebra sedan jag började med att bara lägga ner honom och gå ut. Han ville inte ha mig där!

Tyvärr känns det som jag kör det här själv nu, sambon är inte delaktig, och han tycker att vi bara ska låta Gustav vara och sova själva.
Tilda - 051201
Gustav - 080223
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"