Sova hela nattenboken VS Barnaboken?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Låter som om du börjar få en strategi att jobba efter, bra. Vi finns här som bollplank.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kör in sängen är mitt tips. Då kan man ha en resesäng på semestern, väldigt smidigt och praktiskt.

:thumbsup:
Hippo

Inlägg av Hippo »

Kära Bollplank, Tack att ni finns! :heart:

Jag längtar till att få börja med kuren!
Från början hoppades och trodde vi att kära maken skulle komma hem torsdag den 12/6 så vi kunde börja kuren natten till lördagen. Tyvärr finns det risk att han inte kommer hem förren tisdagen den 17/6.
Blir bara mer och mer frustrerad över att inte ta tag i problemet.

När jag läser SHN-boken inser jag att jag just nu "bara" är på Lugnet. Jag lyckas lugna henne när hon vaknar (igårkväll vaknade hon 4 ggr mellen 20:45 och 24:00). Vill sååä gärna gå vidare till Säkerheten och så småningom Njutningen. Hon frågar en hel del frågor även om de inte är höga. Vill så gärna svara "nej, vargen kommer inte och tar dig, jag ser till att du är Säker och kan sova lugnt"
Nu sover hon från och till skapligt men ofta oroligt.
På natten är hon inte speciellt hungrig (äter sin välling bra) men jag ger henne ändå, allt för att behålla lugnet.....

Har funderat på att börja kura på egen hand. Hur svårt kan det vara? Hon har ju inga allvarliga sovproblem men sover som sagt inte lugnt och vaknar minst 3 ggr/natt (oftast innan 24:00) och frågar.

Förstår att det inte är lätt att vägleda mig i detta, det är ju bara jag som kan veta det.
Tankar? Råd? :roll:
:heart:/ mammaHanna som är lite trött och låg....... :(
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag vet flera som kurat själva men det kan bli jobbigt. I princip kan det bli så att du måste vara vaken i två dygn. Men när jag kurade min Storbus som hade rund 20 uppvak per natt så blev jag så hög av att kuren faktiskt funkade så jag höll mig vaken större delen av dagen på ren och skär lycka. :wink:

Om du söker på kalaskakan så hittar du en tråd där en mamma kurade helt på egen hand. Läs och begrunda. :wink:

Kan inte råda dig i frågan men ser med spänning fram emot att få följa med på er sömnresa. :heart:

Ida

www.sovgott.net
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag gjorde vår "minikur" själv, både dag och natt. Men jag vakade ju inte, som sagt. Det var inget bekymmer alls. Men om man följer SHN-kuren och det behövs att man vakar första nätterna så är det skönt med avlastning.
Hippo

Inlägg av Hippo »

Jag pluggar och inser mer och mer att Attityden är A och O!

Detta hände igår kväll:
Nattade en glad flicka 19:50. Protester (ingen gråt) i form av gnäll.
Insomningstid 25 min (Vagnade lugn 3 gånger rel kort, sista gången MYCKET övertygande! 8) )
Sov 20:15-21:00
21 vaknade, gnällde mer och mer. Vagnade lugn, somnade kort, vaknade, gnällde mer och mer, vagnade lugn, somnade kort, vaknade gnällde LA TILLRÄTTA 8) , TYST, SOMNADE :shock: :shock: .
Sov lite oroligt fram till ca 24:00 (bahövde inte ingripa)
02:20 vaknade - ammade, somnade om direkt.
06:37 vaknade - ammade, somnade om direkt 8)
07:15 god morgon
Känns som en ganska lyckad natt :)

Vad tänker ni när ni läser det här? Hon gråter sällan, uppvaknandet går långsamt börjar med gnäll och övergår så småniningom i gråt. Utan erfarenhet så känns det som att vi inte behöver göra hela kuren med henne.
Så här tänker jag:
När vi börjar kur ska vi lägga över henne i spjälsängen.
Natta 19:00 ( ändra från 20:00 till 19:00 så natten blir 12 timmar)
Mörkläggningsdrapperi runt sängen.
Fråga: Tror ni vi behöver vaka utan att sova natt 1 och 2 eller räcker det att sova utanför rummet. Hon gråter inte när hon vaknar utan börjar alltid med gnäll.
Använda tillrättaläggning, buffning, solfjäder och ramsa. Så småningom bara använda ramsan.

Hur verkar detta?
Tacksam för all hjälp! :heart:
Tilda född 091109.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Verkar bra tycker jag. Detta reder ni ut snart.
spindelkvinnan

Inlägg av spindelkvinnan »

hej pappamatte o mammahanna!
Jag följer med spänning era förberedelser. Er kur kommer gå strålande bra!!Jag har bara kurat en liten tjej men hon verkar lik er dotter så jag delar med mig av mina erfarenheter iegn. Jag tror inte att ni behöver vaka hela nätterna utan att det räcker att sova nära. Ni kommer nog var så på alerten att ni inte somnar tungt ändå o reagerar när ni behöver. Jag var vaken, fast jag försökte sova, hela första natten och helt rusig efter att den gått jättebra. Kuren gick suveränt men mitt lilla troll vaknade i vargtimmen i flera veckor efteråt. Nu två månader senare sover hon 19-07, ibland 19-06. Jag gjorde kuren ensam o det gick bra. Men jag gjorde ett stort misstag-jag sov inte igen om ni fattar vad jag menar. Även vi stora blir onödigt slitna av för lite sömn :wink: . Så när hon vaknade i vargtimmen trodde jag att kuren inte hade funkat...Med lite mer sömn innan för västen hade jag mått bättre. så mitt råd är att om bara en av er gör kuren-sov ut efteråt :P !!
Dotter född 071126. Kurad vid fyra o en halv månad. Son född 090705 40+10. SM från start
Hippo

Inlägg av Hippo »

Åhh TACK för svar och stöttning :D :oops:
Det är lika underbart varje gång man öppnar sin tråd och ser att det kommit ett svar! Råden mottages med glädje och jag känner att jag hela tiden växer :D . Det här SKA bli bra, jag kan inte tänka mig att göra på något annat sätt!

Spindelkvinnan fantastiskt roligt att höra att det gått bra med din lilla dotter efter kuren! Det finns hopp :D . Det där med att sova och vila sig på dagtid har alltid varit lite svårt. Det finns ju så mkt (roligt) att göra.... Greja, greja, greja istället för att sova, vila, sova! Men det är väl som Anna skriver "Krukan går med vatten till dess att den brister".
Just nu går det ganska bra :shock: , har bara varit uppe en gång i natt :shock: :D . Trots att jag inte infört ramsan och alltså inte påbörjat kuren så känner jag att Attityden blir mer och mer självklar och det är nog så att lillan känner att vargarna hålls på avstånd. Med andra ord - nu kan det bara bli ännu bättre.
Vi gör likadant som du gjorde, sover utanför rummet och om det visar sig att hon kräver mer så får vi vara vakna ett par nätter!
Kurandet börjar nästa vecka, troligtvis natten till torsdag. SPÄNNANDE och nervöst men va bra det kommer bli :lol:

:heart: /H
Tilda född 091109.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

PappaMatte skrev:Kurandet börjar nästa vecka, troligtvis natten till torsdag. SPÄNNANDE och nervöst men va bra det kommer bli
Rätta takter. Attityden är A och O. Den har du ju redan så det här kommer att gå som en dans. Ser fram emot att få följa med på er resa. :heart: :wink:

Ida

www.sovgott.net
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Vilken spännande tråd! Vilka fantastiska föräldrar! Hoppas att ni är laddade till tusen - ni kommer alla må så gott sen!
Lycka till o roligt att ta del av allt!
Kram från Gotland :wink:
Hippo

Inlägg av Hippo »

Tusen tack, tack, tack för all uppmuntran! :D :lol:

Attityden har gjort läget sååå mkt bättre. Nu är vi "bara" vakna ett par gånger per natt! Återkommer nästa vecka - då inleds det verkliga arbetet.
Med andra ord, JA, vi vet vad vi ska göra på midsommar.....
Love H
Tilda född 091109.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vi finns här även på misdsommar. Ser fram emot att få höra hur det går för er då :heart: :wink:

Ida

www.sovgott.net
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hallå flickor :D

Det stora äventyret planeras starta natten till torsdag :!: Åhh vad jag längtar efter att sätta ramsan och besvara hennes frågor!

Lägesrapporten ser ut som sådan:
:arrow: 20:00 nattning, vagnar lugn (ofta många frågor).
:arrow: ca 20:45 vaknar (har vaknat denna tid senaste 8 kvällarna), vagnar lugn.
:arrow: mellan 01-02 vaknar, ammar. somnar om direkt
:arrow: mellan 04:3-06:30 vaknar, ammar, somnar om direkt
:arrow: 07:15 go morgon (lägger nästan alltid till marginalkvarten eftersom hon varit vaken på natten)
:arrow: 09:00 sova 45 min, ganska mkt protester, vagnar lugn.
:arrow: 11:45 sova 3 timmar, vagnar lugn helt kort. sover ibland utan märkbara sömnskarvar
:arrow: 17:15 sova 45 min, ganska mkt protester, vagnar lugn.
:arrow: 20:00 nattning
:idea: Tankar, råd :?:

Kan ni hjälpa mig med nytt schema :?: Idag blir gumman fem månader, tänkte införa det nya schemat på onsdag.
FÖRSLAG:
:arrow: 7 go morgon
:arrow: 9-9:45 sova 45 min
:arrow: 11:45-14:15 sova 2½ timma
:arrow: 16:45-17:30 sova 45 min
:arrow: 20 go natt 11 timmar
SUMMA: 15 timmar sömn/natt
:arrow: Tankar, tips?

Har också börjat tänka på ett schema för gumman när hon är ca 8 månader. Då tänker jag att hon ska sova 12timmarsnätter.
:heart: /hanna
Ida, härligt att höra att du också vet vad du ska göra på midsommar :lol:
Tilda född 091109.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Men om du har tänkt byta till 12 h nätter vid 8 månader så tycker jag att du ska göra det redan nu istället, när du gör en kraftansträngning med kuren och allt. :lol:

7.00 go morgon , äta frukost
9.00 - 9:45 sova 45 min
11.00 Äta lunch
12.00 -13.30 sova 1½ timma
14.00 mellis
16.00 -16.45 sova 45 min
17.00 Middag
18.30 Kvällsslurk
19 go natt, 12 timmar

Vad sägs?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12