Hon har tagit till sig ramsan.
Hon klarar flera uppvak själv.
Hon somnar själv.
Hon sover de flesta lurarna bra.
Vad mer kan man vänta sig av henne så här långt in i kuren?
Kramar
Ida
Ja, om du bedömer att det behövs så kan du solfjädra flera gånger.Hur var det med solfjädern? Får jag använda den mer än en gång när hon blir sådär, eller stör jag då?
Nej. Om hon inte är motaglig för ramsan så är det ingen idé. Om det beror på att hon är förtvivlad så kan du solfjädra henne lugn för att sedan ramsa henne. Men du, jag tror att hon är mer förbannad, oftast ivarje fall. Då skulle jag avvakta, göra husljud tills du hör att hon inte är lika arg utan är motaglig för ramsan. Jag brukar vara noga med bekräftelsen när vi haft en sån dialog.Ska jag tjata på med ramsan fast hon inte verkar lyssna på den?
precis så är det. Självklart ska du inte vara rädd för att använda verktygen när det behövs. Det här är ju ingen skrikmetod utan skriken ska besvaras på den nivå som behövs. Så om det är ledsengråt ska du självklart solfjädra henne lugn precis som du skriverSkönt att jag vid sånna tillfällen då kan solfjädra för att lugna, hon verkar svara bra på det för hon blev ju tyst och lugn och när jag ramsade ut så tog det några minuter innan hon tog ny sats. Det känns bra att veta att jag kan använda mig av mer än bara ramsan menar jag, sen ska det ju vara vid kris, jag vet.
Det jag gör med mina barn är att tala om på BVC att de har fasta mat och sovtider och att vi inte kan komma då. Vär sköterska är mycket förstående så vi får alltid tider som passar in i barnens scheman, som ett tips inför kommande BVC-besök.I går var det vaccination 09 när första luren är. Jag löste det genom att ge henne en 20 min efteråt så var vi tillbaka i schemat.
På natten var jag tvungen att byta bajsblöja och det är svårt att göra i vår vagga, så jag tog upp henne (nejnejnej-jag vet). Ramsade flera gånger innan hon förstod att hon kunde somna om sen. Sen vaknade hon och var kinkig, vet ej om det berodde på sprutan eller att jag "räddat".
Nu följer tre vanliga dagar tills dopet. Dopet kommer att vara precis i hennes middagslur (kl 13-14). Hur gör jag??? Ska hon få sova längre morgonluren om hon vill, eller försöka få henne sova lite innan lunch också (vet ej om det funkar, kan ju ta ett tag innan hon somnar ibland). Vill ju att hon ska vara så glad som möjligt och inte dödstrött (kommer hon väl bli ändå den dagen.)