Nybörjare behöver hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Här tycker jag det låter som vi har en otålig mamma. Glöm inte att det här är en process som tar sin tid. Du har ju inte kurat så många dygn ännu :wink: Ha tålamod så kommer allt att falla på plats. Jag tycker det låter som om det går kanon för er. Tänk efter själv :wink:

Hon har tagit till sig ramsan.
Hon klarar flera uppvak själv.
Hon somnar själv.
Hon sover de flesta lurarna bra.

Vad mer kan man vänta sig av henne så här långt in i kuren? :wink:

Kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:oops: Attityd var det ja...blir bara så ledsen när hon blir sådär otröstlig. Men men, du har såklart rätt, det får ta den tid det tar och hon är ju faktiskt duktig redan nu.

:?: Hur var det med solfjädern? Får jag använda den mer än en gång när hon blir sådär, eller stör jag då?

:?: Ska jag tjata på med ramsan fast hon inte verkar lyssna på den?

Känns så jobbigt att låta henne skrika och vara förtvivlad i 45 minuter...

Tack för råd och stöd :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Bluna!

Ledsen och förtvivlad vill vi ju inte att hon ska vara, eller hur? Arg och förbannad får man vara men inte ledsen, då sa vertygen användas så att frågorna besvaras. Du ska inte vara rädd för att använda verktygen om det verkligen behövs. :roll: :wink:
Hur var det med solfjädern? Får jag använda den mer än en gång när hon blir sådär, eller stör jag då?
Ja, om du bedömer att det behövs så kan du solfjädra flera gånger.
Ska jag tjata på med ramsan fast hon inte verkar lyssna på den?
Nej. Om hon inte är motaglig för ramsan så är det ingen idé. Om det beror på att hon är förtvivlad så kan du solfjädra henne lugn för att sedan ramsa henne. Men du, jag tror att hon är mer förbannad, oftast ivarje fall. Då skulle jag avvakta, göra husljud tills du hör att hon inte är lika arg utan är motaglig för ramsan. Jag brukar vara noga med bekräftelsen när vi haft en sån dialog.

Hoppas det var svar på dina frågor. :roll:

Sov gott :sleep:
Ida

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack för att du tar dig tid och svarar ( på helg och allt ). :heart:

Ja, hon är ofta arg, jag har lärt mig lyssna av henne ganska bra. Vet hur hon låter när hon är arg, då väntar jag och ramsar när hon lugnar sig och då brukar hon tystna lite eller bli förbannad igen. Den här gången var det mer så att hon skriker upp sig så mycket att hon inte alls är mottaglig för ramsa. Anna skriver ju att de kan bli rädda av sin egen gråt, och när jag gick in och skulle solfjädra henne var det stora krokodiltårar och ledsenskrik.

Skönt att jag vid sånna tillfällen då kan solfjädra för att lugna, hon verkar svara bra på det för hon blev ju tyst och lugn och när jag ramsade ut så tog det några minuter innan hon tog ny sats. Det känns bra att veta att jag kan använda mig av mer än bara ramsan menar jag, sen ska det ju vara vid kris, jag vet. :wink:

I varje fall är jag så glad idag! ( Märks det att jag är känslomänniska :roll: ? )Pluttan vaknade ca 2 ggr i natt och klarade dessa uppvak själv! Sov sedan till 06, fick en "pangramsa", pratade och var tyst, varvat, till 07. Lite protest vid morgonlur bara, ingen protest vid sambons läggande vid lunch, sov som hon skulle, sov sista luren i vagnen ute (vaknade ca 10 min före men vad är det). Sambon nattade henne och det gick som vanligt jättebra. Nu sover hon gott sen klockan 07.20 ca och vi har vuxentid hela kvällen. Jippi! :D
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Sover gott sen 19.20 menar jag förstås :lol:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Skönt att jag vid sånna tillfällen då kan solfjädra för att lugna, hon verkar svara bra på det för hon blev ju tyst och lugn och när jag ramsade ut så tog det några minuter innan hon tog ny sats. Det känns bra att veta att jag kan använda mig av mer än bara ramsan menar jag, sen ska det ju vara vid kris, jag vet.
precis så är det. Självklart ska du inte vara rädd för att använda verktygen när det behövs. Det här är ju ingen skrikmetod utan skriken ska besvaras på den nivå som behövs. Så om det är ledsengråt ska du självklart solfjädra henne lugn precis som du skriver :thumbsup:

Och visst är det härligt med egen vuxentid på kvällen och veta att man kan sitta uppe en stund utan att vara döttstrött dagen efter. Vet du vad jag tycker är det allra bästa med att de små sover 12 h? Jag får längta och sakna mina barn. Kan ligga på morgonen när de fortfarnade sover och titta på klockan flera gånger för att se om jag inte snart får väcka dem och gosa, prata, skratta tillsamans med dem. :heart:

Ha en trevlig lördagkväll

Ida

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ja jag saknar henne i sängen ibland, men hon får ju gosa med oss när vi gjort glad morgon. :) Och vet du, i natt sov hon hela natten! 8) Om hon gjorde något uppvak så hörde i varje fall inte jag det. Jag vaknade 06 och det var helt tyst fortfarande, hon sov till 06.30 innan hon började grymta lite. :D
duggan

Inlägg av duggan »

=D> :-({|= \:D/
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

\:D/ \:D/ =D> =D> :-({|=

kramar :heart:
Ida

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Nu är uppföljningsveckan slut och den ska ju vara så lika som möjligt. Har inte riktigt kunnat uppnå det. :? I går var det vaccination 09 när första luren är. Jag löste det genom att ge henne en 20 min efteråt så var vi tillbaka i schemat. På natten var jag tvungen att byta bajsblöja och det är svårt att göra i vår vagga, så jag tog upp henne (nejnejnej-jag vet). Ramsade flera gånger innan hon förstod att hon kunde somna om sen. Sen vaknade hon och var kinkig, vet ej om det berodde på sprutan eller att jag "räddat".

I dag försökte jag följa schemat som vanligt men hon var så kinkig, inte hungrig, ville inte sova. Första luren blev 20 min, andra 1 tim (vaknade och var arg i en halvtimme). Sen skulle vi träffa prästen som skulle informera om dopet 17.30 så jag fick gå ut med henne och gå ca 15 (hon ska sova 16) och fick henne att sova 40 min. Fick henne i säng i vanlig tid (dödstrött, ville mer grina än le, skratta var helt omöjligt), var beredd på att det kunde ta tid men hon sov gott efter lite protester, tog 15 min.

Nu följer tre vanliga dagar tills dopet. Dopet kommer att vara precis i hennes middagslur (kl 13-14). Hur gör jag??? :?: Ska hon få sova längre morgonluren om hon vill, eller försöka få henne sova lite innan lunch också (vet ej om det funkar, kan ju ta ett tag innan hon somnar ibland). Vill ju att hon ska vara så glad som möjligt och inte dödstrött (kommer hon väl bli ändå den dagen.)

Elsas schema
07.00 morgon
09.00 Sova 45 min
10.30 Äta lunch + ev amning
12.00 Sova 1,5 tim
14.00 Äta gröt
16.00 Sova 45 min
17.00 Äta middag + ev amning
18.30 Gröt + nattslurk
19.00 Sova natt
10.30 Äta
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vet ej vad som hände, efter natten så kom "äta" med igen. Ja ja, ni förstår...
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ser nu att jag glömt att jag ammar 07.00 också. Skyller på den jobbiga natten som varit *zzzzzzz*
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Bluna!
I går var det vaccination 09 när första luren är. Jag löste det genom att ge henne en 20 min efteråt så var vi tillbaka i schemat.
Det jag gör med mina barn är att tala om på BVC att de har fasta mat och sovtider och att vi inte kan komma då. Vär sköterska är mycket förstående så vi får alltid tider som passar in i barnens scheman, som ett tips inför kommande BVC-besök. :wink:

På natten var jag tvungen att byta bajsblöja och det är svårt att göra i vår vagga, så jag tog upp henne (nejnejnej-jag vet). Ramsade flera gånger innan hon förstod att hon kunde somna om sen. Sen vaknade hon och var kinkig, vet ej om det berodde på sprutan eller att jag "räddat".

Äsch, inte var det så farligt. jag brukar tänka en gång ingen gång, två gånger är en dålig vana. Inte tror jag att det där kommer att sätta några spår. Snarare tror jag att det var sprutan som spökade, så nu kan du släppa det :wink:

Nu följer tre vanliga dagar tills dopet. Dopet kommer att vara precis i hennes middagslur (kl 13-14). Hur gör jag??? Ska hon få sova längre morgonluren om hon vill, eller försöka få henne sova lite innan lunch också (vet ej om det funkar, kan ju ta ett tag innan hon somnar ibland). Vill ju att hon ska vara så glad som möjligt och inte dödstrött (kommer hon väl bli ändå den dagen.)

Här skulle jag ha fm-luren där den ska vara och lägga henne en kvart tidigare på middagsluren om det är möljigt. Sedan skulle jag försöka väcka henne så sent som möjligt inför dopet, även om det inte blir ett naturligt sömnpass. På eftermiddagen skulle jag använda marginalkvartarna om jag tyckte att det var nödvändigt, vad tror du om det? :roll:

Följande dag skulle jag köra på som vanligt igen. Du ska se att det kommer att gå hur bra som helst. :wink:

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ja, hon får nog sova lite tidigare som fm-lur, om det går. Sen kan jag ju använda marginalkvart på em, ja det får väl funka. Är lite orolig över hur hon kommer vara av mycket folk och så (när hon ska sova). Har ju redan nu fått kommentarer av familjen att det verkar konstigt och onödigt att väcka osv. Men jag vet ju att det är bra för Elsa så jag ska försöka att tänka attityd och strunta i vad alla andra tycker. Vi får väl ta det som det kommer då, antar jag... Är så rädd att förstöra det vi byggt upp, hon sov hela natten i natt igen (efter att ha vaknat till en gång vid 21)!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag vet hur det känns att vara "underlig" och "stackars barn får han inte sova färdigt?" "Men ska han sova nu, han är ju inte ens trött?"

Det är bara att skaka av sig, för du VET vad som är bäst för ditt barn. Du ser ju vad hon mår bra av! :lol:

Här är en bra länk, för pepp inför bortsovandet! http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

//Malin

Ps: Grattis till en super bra natt Ds
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"