Mattider på schemat

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
några tankar från mig. :D

1) Har han somnat med vagnen i rörelse? I så fall är det lite mycket begärt att han ska sova över skarven när vagnen står still, tycker jag. Om han bara somnat i vagnen och sovit mindre än 20 minuter skulle jag eventuellt ta in honom och lägga över i sängen! Har han sovit längre skulle jag bjuda på vagning vid skarven (kanske börja just innan) vid dessa tillfällen!
(Ett alternativ är att skaffa en gammal liggvagn där han får plats på mage! Jag köpte en gammal Brio för 300 kronor på Blocket och det är såå bra! :D )

2) Fortsätt som du gör med vargtimmen tycker jag. Det ger sig nog. Så var det iallafall här.
Frågan om amning till kvällsslurk skulle jag också vilja ha svar på. Men, får man i rejält med mat och gröt på dagen så skulle jag tro att det räcker. Vår son sover iallafall hela natten på den tilldelningen.

Angående schemaändringen kan du göra som du föreslår men om han är en "piggis" så kan du faktiskt redan nu ändra till två lurar och då göra långluren 2 timmar lång. Många tycker det är för tidigt och väntar till 9 månader men många tycker det funkar fint (däribland jag). Men det är olika på barn. Här hade det varit helt omöjligt med storasyster tex.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Om du vill gå ut på en promenad med gossen men inte vara ute hela luren, så låt han somna i stillastående vagn och sedan när han somnat går du. Du använder alltså dagsramsan då.

Har du väckarklocka, och sen kan jag ju även berätta att sommartiden införs ju om mindre än 3 veckor så du får du lixom morgontiden flyttad helt gratis :lol: Hur är mörkläggningen förästen?

Ja dra ner sista luren till 20 min och behåll schemat i övrigt.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!

Jag ska testa att låta honom somna i stillastående vagn. Det behöver vi "öva" på också eftersom vi ska på ett bröllop till påsk där middagen efteråt infaller mitt i eftermiddagsluren.

Väckarklocka har vi. Mörkläggningen har vi faktiskt tänkt på. Det blir ju ljust tidigare nu än när vi började kuren. Vi får köpa en mörk rullgardin! Sommartiden har jag inte tänkt på (lever så i nuet sen jag fick barn :D ). Hoppas den hjälper till!

Tack! :D
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
duggan

Inlägg av duggan »

Öva på! Det kan bli ett par 3 dagar med frågor, men ju mindre hjälp han har in i sömnen dessto mindre hjälp behöver han för att sova över skarven. Ha det i bakhuvudet, och jobba med ramsan! :lol:

//Malin
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!

Tack, Krümel för dina tips också. :D Jag missade dom först på nåt konstigt vis. :?
Tutan

Inlägg av Tutan »

Nu har jag kört långluren i vagnen utomhus två dagar i rad. Igår gick det hyfsat men idag gjorde jag galet. :(
Igår: somnade efter 5-10 min, vaknade efter 40 min då jag ramsar när han skriker upp sig, somnar efter 10 min och sover 20 min. Vaknar när det är 20 min kvar och frågar, jag ramsar. Lyckas inte lugna så pass att han kan somna om. "Väcker" när han är tyst på utsatt tid.

Idag: somnade efter 10-15 min, vaknar efter 30 min med väldigt höga frågor direkt. Sen försökte jag jobba på med ramsan och bekräftade när han blev tyst. Men det tog om och om igen och han skrek upp sig ännu mer. Det är jag ju inte direkt van vid. Fortsatte ramsa i omgångar och vagnade även. Vagnandet blev han tyst av... tills jag slutade. Då kände jag mig så osäker så jag "väckte" med ett leende fast det var 30 min kvar. :oops: Inte bra... Vad ska jag göra?

Jag läste igen hela "min" tråd förut. Jag blev då medveten om vilka problem jag haft tidigare och som jag fått hjälp med och fixat. Man glömmer fort. Tack för all hjälp hittills! :lol: :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Du gör precis rätt...förutom att vagning är krisverktyg, så våga vänta med det. Jag vet precis vad du går igenom för när min son skulle lära sig sova i stillastående vagn var det STORA frågor, men efter 4 dagar sov han så fint. Så ha målet framför ögonen och envisas med ramsan. Ligger han på mage i vagnen? Annars om han ligger på rygg måst du täcka sufletten med ett luftgenomsläppligt mörkläggningstyg.

Det gör inget om han inte får den sömn han behöver nu ett par dagar, så snart han lärt sig vad som gäller kommer han att sova gott! Du kan ju alltid bjuda på en 5 minutare om det blir tröttsamt senare.

//Malin
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!

Ok, då fortsätter jag idag också men skippar vagningen. Bra att höra att ni också kämpade med detta och fixat det till slut. Jag får tänka på det.
Han ligger på rygg i vagnen. Jag har ett speciellt tyg för suffletten som jag hittade på barnmässan i helgen som heter "babynap". Funkar väldigt bra tycker jag.

Tack, tack! :)
Tutan

Inlägg av Tutan »

God kväll! :D

Idag gick det bättre men långt ifrån bra. Rasmus vaknade efter 30 min och frågade direkt. Jag ramsade i två omgångar (alltså lite sparsammare än igår). Efter 10 min var han på väg att somna... då skriker han till värre än tidigare. Så höll han på sen i ca 20 min. Lugnade sig efter ramsa, var tyst i ca en halv minut och sen skrik. Till en början bekräftade jag när han tystnat men efter femtielfte gången som han började fråga igen efter bekräftelsen tänkte jag att "hmmm... han vill kanske att jag är tyst". Sen var jag väldigt sparsam med ramsa och bekräftelse men det hjälpte inte heller. Vid en kvart före utsatt tid "väckte" jag.

Till eftermiddgsluren fick han sova 40 min.

//Ida
Tutan

Inlägg av Tutan »

Halloj! :D

Nu under helgen hade jag inte möjlighet att låta honom sova i vagnen under långluren. Han fick sova inne. Idag snöar det och blåser, så det blev inne idag också.

//Ida
duggan

Inlägg av duggan »

Du väntar jag vidare :lol:

//Malin
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej hej! :D

Jag tänkte att jag skulle skriva några rader om hur det går för oss.

Nätterna går väldigt bra, som tidigare. Han har dock den senaste veckan vaknat efter 40 min och gnällt. Igår skrek han t.o.m. upp sig så att jag fick ramsa. Det tog ungefär 10 min så fick ramsan sista ordet till slut. Vi får se hur det går ikväll. Han har precis somnat nu, efter ovanligt mycket gnäll, men någon ramsa behövdes inte.
Ibland hör jag att han vaknar vid 6 på mornarna men somnar om för att antingen vakna lite innan sju eller väckas av väckarklocka innan vi går in. Några nätter känns det som att han sovit 12 timmar!

Dagarna går också väldigt bra. Mitt projekt "Sova långluren i stilllastående vagn" har legat i dvala för all snö på tomten. Jag hoppas kunna fortsätta när snön smälter och jag kan dra runt vagnen på baksidan. När jag lägger honom tillrätta till förmiddags- och eftermiddagsluren ler han nästan och somnar inom några minuter.

Igår var mormor barnvakt i några timmar. Hon fick väcka honom efter långluren, mata ett glatt smackande barnbarn, gå långpromenad och sen "fälla" ner honom för att sova i vagnen. "Jag hann ju nästan inte ramsa klart innan hann somnade", sa hon snopet. Jag var inte orolig att han skulle krångla. :D

Jag har lånat ut SHN-boken till en i föräldragruppen som beklagade sig över sonens dåliga nattsömn.

Den 14 april börjar jag jobba. Ett nytt jobb till och med! Skönt att ha en säker inkomst eftersom jag var arbetslös men jag kommer sakna Rasmus :( . Pappa kommer att vara hemma må-ons och jag tors-fre. Så kör vi året ut, sen får vi se. Tyvärr börjar kursen med två veckors kurs må-fre, då pappa får vara hemma hela veckorna. Jag är lite orolig eftersom denna förändring kommer precis vid åtta månader.

//Ida :D
duggan

Inlägg av duggan »

Gällande "flockledarbyte" vid 8 månaders ångesten så kör hårt med attityden, MYCKET social delaktighet och utevistelse så kommer det gå som smort. Kanske göra världen lite mindre in tid.

Blir spännande med rapport om hur "operation sova stilla" förlöper när ni drar igång projektet igen! :lol:

//Malin
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!

Hur menar du att "göra världen mindre"?

Ikväll vaknade han återigen med ett plötsligt högt skrik 40 min efter insomning. Efter någon minut av förtvivlade frågor ramsade jag och han tystnade. Var det rätt eller ska jag ramsa tidigare eller avvakta som jag gjort några kvällar? Vet inte riktigt om han är vaken. Vad kan detta nya bero på? Kan det vara att vi närmar oss åtta månaders-strecket?

Tack!
:lol:
//Ida
duggan

Inlägg av duggan »

När jag skriver "göra världen mindre" så menar jag att hemmer, trädgården och närmiljön kan räcka gott när hela världen kommer att gunga. Det är mycket nytt som ska bearbetas, och ska nya miljöer och personer tillkomma kan det bli ganska häftigt mycket för lilla barnet.

Att sömnen kan strula lite i olika omgångar i livet är inget konstigt men du har alla verktyg för att hjälpa honom. När han vaknar i tvära skrik så skulle jag personligen avvakta för oftast är det i sömnen dom skriker eller rent av drömmer. Blir det sedan så att han vaknar till och BER om hjälp så ska du givetvis ramsa, men lägg då gärna in in bekräftelse bara för att understryka att mamma HAR koll, du kan sova lugnt och fint!

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"