Vad gäller ramsan, så kan du införa den redan nu; säger den som en godnatt eller god daglur - hälsning. I aktivt bruk sparkar du ramsan sedan när bebisen är runt 3,5 - 4 månader.
Hjälp med standardmodellen
-
Gäst
Vad gäller ramsan, så kan du införa den redan nu; säger den som en godnatt eller god daglur - hälsning. I aktivt bruk sparkar du ramsan sedan när bebisen är runt 3,5 - 4 månader.
ha ha, jag ska erkänna att jag periodvis också vagnat ALLDELES för mycket. Särskilt i skarven på förstaluren.
Där har jag haft 100 strategier (minst) för att komma över den, faktum kvarstår dock ju mindre vagning desto bättre resultat. Våga backa är mitt allra bästa tips
Linda
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Nää, vad är det frågan om? Ikväll har vi haft världens kaos här. Just när jag övermodigt deklarerat för mannen att jag minsann har koll på typ hela situatiionen, att vi visst kan gå ut och äta nästa vecka på vår bröllopsdag samt att vill vi att tösen ska sova kl tio, så gör hon det. " I rule the world" ,typ.
I timmar har det stackars barnet skrikit
......försökte att lägga henne på en filt mitt på golvet, som BB tipsar, men det funkade inte......till slut somnade hon iallafall stadigt lindad, med prat och promenad runt i lägenheten. Helt klart övertrött.
Jag får det helt enkelt inte att funka
Jag törs inte säga nånting om hur det brukar vara, för det finns inget brukar här. Det är bara upp och ner. Ena dagen sover hon jättemycket och är alldeles omöjlig att hålla vaken- bara bör att nästa inte kunna sova mer än korta stunder och små äta mest hela tiden.
Jag försöker verkligen få henne att vara vaken två timmar och sova två, men det är väldigt ofta stört omöjligt.
Är detta vanligt?
Vad gör jag för fel?
Jag är så himla rädd att allt ska gå åt skogen. Med mitt första barn var det så här jämt de första månaderna och jag vill verkligen att SM ska funka och tycker att den har gjort det emellan varven, särskillt i början, men det går bara sämre och sämre
Usch, bara ledsen nu.......vill vara stabil mamma med rätt attityd.......
Jag törs inte säga nånting om hur det brukar vara, för det finns inget brukar här. Det är bara upp och ner. Ena dagen sover hon jättemycket och är alldeles omöjlig att hålla vaken- bara bör att nästa inte kunna sova mer än korta stunder och små äta mest hela tiden.
Jag försöker verkligen få henne att vara vaken två timmar och sova två, men det är väldigt ofta stört omöjligt.
Är detta vanligt?
Vad gör jag för fel?
Jag är så himla rädd att allt ska gå åt skogen. Med mitt första barn var det så här jämt de första månaderna och jag vill verkligen att SM ska funka och tycker att den har gjort det emellan varven, särskillt i början, men det går bara sämre och sämre
Stolt mamma till gosse född i maj 2003 och tösabit född maj 2007.
Nää, vad är det frågan om? Ikväll har vi haft världens kaos här. Just när jag övermodigt deklarerat för mannen att jag minsann har koll på typ hela situatiionen, att vi visst kan gå ut och äta nästa vecka på vår bröllopsdag samt att vill vi att tösen ska sova kl tio, så gör hon det. " I rule the world" ,typ.
......försökte att lägga henne på en filt mitt på golvet, som BB tipsar, men det funkade inte......till slut somnade hon iallafall stadigt lindad, med prat och promenad runt i lägenheten. Helt klart övertrött.
Är detta vanligt?
Vad gör jag för fel?
Är detta vanligt?
Vad gör jag för fel?
-
Gäst
"Vad gör jag för fel?"
Oups, deja vu.
Nu tar vi en del saker om från början, tycker jag.
1) Vid övertrötthet - använd 20-minutaren eller till och med en noga klockad fem minutare, tycker jag.
Strunt i det där med filt på golvet om det inte känns som er melodi. Jag har alltid lagt mina små att sova sina powernaps i vagnen. Jag känner mig lugnare när jag kan vagna, nämligen... Viss övervakning krävs, om du tänker dig en fem-minutare. Du vill ju veta NÄR bebisen somnade, i så fall.
2) Om det känns helt omöjligt att få till 2-2 så är det överkurs just nu, och då bakar vi. Tänk dig vaken med allt där hör till 1,5, kanske till och med bara 1 på morgonen.
Sofia tog flera måååååååånader på sig att orka vara vaken längre än en timma på morgonen.
3) Skaffa dig ett "säkert kort" när det blir kris med att hålla vaken och nöjd. Jag brukade vid krisfall palcera Sofia på skötbordet
och sätta mig själv bredvid i korgstolen med en bra bok. Med jämna mellanrum smätte jag till mobilen, om den hade slutat gunga...
Där kunde hon ligga huuuur länge som helst fullständigt nöjd
, jag kunde vinna både 15 min. och 30 min. vakentid med det knepet,
det enda var att det blev ju aningens tråkigt för mig... jag mantrade "det lönar sig inför natten", "det lönar sig inför natten"
när jag satt där bredvid och läste... Men så var också mobilen ovanför skötbordet min KRISverktyg. När inget annat funkar... 8)
4) Använd fem-minutaren precis så ofta som du tycker att det behövs! ett tag hade Hugo en period då han hade i princip en fem-minutare schemalagd
när vi stod och vägde mellan två eller tre lurar... Den funkar underbart! Du kan vinna minst 30-minuter vakentid på en välklockad fem-minutare...
5) Peppa dig själv med "Jag är" - meningar, gärna högt!
"Jag är en kunnig mamma."
"Jag är en person som kan det här med SM."
"Jag är en säker mamma."
"Jag är en mamma med attityden på plats."
Eller vad du nu hittar på. När en negativ tanke kommer smygande BYTER DU UT DEN TILL NÅGOT AV DE OVANSTÅENDE PÅ MOMANGEN. 8) Tro mig, det funkar...
Och så finns vi här, det vet du!
Oups, deja vu.
Nu tar vi en del saker om från början, tycker jag.
1) Vid övertrötthet - använd 20-minutaren eller till och med en noga klockad fem minutare, tycker jag.
2) Om det känns helt omöjligt att få till 2-2 så är det överkurs just nu, och då bakar vi. Tänk dig vaken med allt där hör till 1,5, kanske till och med bara 1 på morgonen.
3) Skaffa dig ett "säkert kort" när det blir kris med att hålla vaken och nöjd. Jag brukade vid krisfall palcera Sofia på skötbordet
4) Använd fem-minutaren precis så ofta som du tycker att det behövs! ett tag hade Hugo en period då han hade i princip en fem-minutare schemalagd
5) Peppa dig själv med "Jag är" - meningar, gärna högt!
"Jag är en kunnig mamma."
"Jag är en person som kan det här med SM."
"Jag är en säker mamma."
"Jag är en mamma med attityden på plats."
Eller vad du nu hittar på. När en negativ tanke kommer smygande BYTER DU UT DEN TILL NÅGOT AV DE OVANSTÅENDE PÅ MOMANGEN. 8) Tro mig, det funkar...
Och så finns vi här, det vet du!
-
Gäst
Halloj!
Nu ska vi jäklar i havet strukturera upp dagarna här!
Vad tror ni rutinerade och schemat för Guldlock som i morgon blir sex veckor (utplockad dock tio dagar före beräknat) som följer:
8-9 vaken
9-10.30 sova
10.30-12 vaken
12-14 sova
14-15.30 vaken
15.30-17 sova
17-18.30 vaken
18.30-20 sova
20-22.30 vaken med 20 min lur
Kan det vara vettigt?
Tusen tack!
Nu ska vi jäklar i havet strukturera upp dagarna här!
Vad tror ni rutinerade och schemat för Guldlock som i morgon blir sex veckor (utplockad dock tio dagar före beräknat) som följer:
8-9 vaken
9-10.30 sova
10.30-12 vaken
12-14 sova
14-15.30 vaken
15.30-17 sova
17-18.30 vaken
18.30-20 sova
20-22.30 vaken med 20 min lur
Kan det vara vettigt?
Tusen tack!
-
Gäst
Helt spontant kan jag tycka två saker, som du kanske vill fundera på:
definitiv schema brukar man "spika" vid ungefär två månader, så ha inte för bråttom (som jag hade...
om det här förslaget här ovan däremot tillåter en del svaj beroende på när dagen börjar för dagen, så ser det bra ut, men:
Vid 18.30 skulle jag personligen lägga in en 45-minutare istället:
18.30 - 19.15
därefter räkna kallt med 1,5 timmes vakenpass:
19.15 - 20.45
därefter en 20-minutare...
20.45 - 21.05
och därefter vaken maximalt en timme till...
21.05 - 22.05 eller vad det nu blir...
Det ger en halvtimmes tidigare läggning än i ditt förslag. Om bebisen orkar med vakenpass 1,5 timme sist på kvällen så kör naturligtvis på det. Det där varierar ju.
I ditt förslag är bebisen vaken cirka 7,5 timme. I mitt 45 min. längre, dvs cirka åtta timmar. Vad jag kommer ihåg är det många som tycker att det där med åtta timmars vakentid på dagen brukar vara rätt så vinnande ur nattsömnssynpunkt.
Hoppas att du fick något matnyttigt av detta!
Jaa, Päivi, det var definitvt matnyttigt! Jag ska absolut vara lite flexibel, och köra ditt tidsförslag! Och jag är himla glad att du orkar svara (det är dig jag hoppas på), men jag vågar inte räkna med det.....
Tack snälla du!
En fråga till bara- jag ska alltså inte väcka henne på morgonen än?
Tack snälla du!
-
Gäst
orora dig inte Jessica, det är du och jag tills SM sitter där också...
Nuuu så!
Morgon: jag väckte, har jag för mig, vid sju, när damen blev just omkring 7-8 veckor, och jag spikade ett schema. Innan dess hade jag en nattmatning som tog 20-minuter just på morgonkvisten vid fem, och därefter lade jag henne att sova igen. Har för mig att hon vaknade själv vid sju, men om hon inte gjorde det, tänkte jag marginalkvart...
Därefter väckte jag.
Detta var för att jag har två bar - som du - och föredrog att få hennes morgon undanstökar i lugn och ro innan Hugo vaknade. Gör det fortfarnade: Sofias morgon är sju, Hugos halv åtta...
Vad gäller mitt tidsförslag så se vad som ger vad, och hur hon köper det. Om du har en nattuggla 8) så kan det ju vara så att hon orkar vara uppe 1,5 efter den sista 20-minutaren, fine, då kör du på det.
Angående att väcka eller inte så kan man ju också på morgonen tänka marginalhalvtimme - och sedan köra SM därifrån med de tidsmarginalerna som man tänkt sig...
Und rapport!
Nuuu så!
Morgon: jag väckte, har jag för mig, vid sju, när damen blev just omkring 7-8 veckor, och jag spikade ett schema. Innan dess hade jag en nattmatning som tog 20-minuter just på morgonkvisten vid fem, och därefter lade jag henne att sova igen. Har för mig att hon vaknade själv vid sju, men om hon inte gjorde det, tänkte jag marginalkvart...
Detta var för att jag har två bar - som du - och föredrog att få hennes morgon undanstökar i lugn och ro innan Hugo vaknade. Gör det fortfarnade: Sofias morgon är sju, Hugos halv åtta...
Vad gäller mitt tidsförslag så se vad som ger vad, och hur hon köper det. Om du har en nattuggla 8) så kan det ju vara så att hon orkar vara uppe 1,5 efter den sista 20-minutaren, fine, då kör du på det.
Angående att väcka eller inte så kan man ju också på morgonen tänka marginalhalvtimme - och sedan köra SM därifrån med de tidsmarginalerna som man tänkt sig...
Und rapport!
Hellu!
Skönt att veta att du finns där Päivi!
Idag började vi att med att försova oss en timme
.....
Efter att hon varit vaken en timme var det dags att somna vaken. Efter en timmes vagnande somnade hon till slut (jag vagnade bara när hon skrek). Hur gör jag med resten av dan nu då? Hon måste ju få sova också....
Tack igen!
Skönt att veta att du finns där Päivi!
Idag började vi att med att försova oss en timme
Efter att hon varit vaken en timme var det dags att somna vaken. Efter en timmes vagnande somnade hon till slut (jag vagnade bara när hon skrek). Hur gör jag med resten av dan nu då? Hon måste ju få sova också....
Tack igen!
-
Gäst
Okej, men blir inte det väldigt kort sovtid för henne då?
Nu sov hon i 1 timme och 20 minuter till slut och var efter det vaken i 1.5 timme.
Nästa sovpass skulle vi ut på promenad och då sov hon bara i 35-40 minuter- gick absolut inte att somna om tydligen......varpå hon var vaken i 1.5 timme igen. Tvärdeckade efter en vagning
!
Får se hur det går resten av dan nu då. Det vi helst vill få ordning på nu är hennes dåliga dagsömn. Hon är ju för stor för att nöja sig med knock out slurk och att vagna hela hennes sovpass är uteslutet såklart. Hur lång tid brukar det ta innan grynen kan somna själva? Är det dagar eller veckor det handlar om?
Tack snälla du igen!
Nu sov hon i 1 timme och 20 minuter till slut och var efter det vaken i 1.5 timme.
Nästa sovpass skulle vi ut på promenad och då sov hon bara i 35-40 minuter- gick absolut inte att somna om tydligen......varpå hon var vaken i 1.5 timme igen. Tvärdeckade efter en vagning
Får se hur det går resten av dan nu då. Det vi helst vill få ordning på nu är hennes dåliga dagsömn. Hon är ju för stor för att nöja sig med knock out slurk och att vagna hela hennes sovpass är uteslutet såklart. Hur lång tid brukar det ta innan grynen kan somna själva? Är det dagar eller veckor det handlar om?
Tack snälla du igen!