http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Vågar födda 06, typ...
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
I natt sov Tor HELA natten utan ETT ENDA pip! Till kl. 7 då jag väckte honom
Så nu bara måste jag ju ge honom sitt eftertraktade diplom. Läs gärna hans lilla egen färd som Diplomerad SS säker sovare.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
TorpSara
Baby Tor GO!!!!
Vi har haft flera hela, nåja 9,5 timmar eftersom han envisas med att mogon är 07, nätter, men nu har han behövt hjälp i några nätter igen...
Skitless blir jag, och nu kommer min mor och far på besök och jag vill ju att de ska slippa vakna när vi väntar ut honom eller vagnar. Har ni några tips så att jag inte ramlar in på nattamning? (vilket jag gjorde inatt, men det var för att JAG inte kunde sova och längtade lite efter honom... hör på DEN ni...
:-k )
Jag behöver lite hjälp med attityden...
Vi har haft flera hela, nåja 9,5 timmar eftersom han envisas med att mogon är 07, nätter, men nu har han behövt hjälp i några nätter igen...
Jag behöver lite hjälp med attityden...
Jag läste Tors berättelse om hur han blivit en säker sovare. Helt underbart och kul att läsa
Angående Linobels fråga om 45 minuterspasset tycker jag Tors Mamma förtydligade det bra:
Hon är även en väldigt lugn tjej och har inte vänt sig ännu. Verkar så nöjd där hon är
Tors mamma skrev
Jätte härligt att det är fredag! Nu när de små älsklingarna är säkra sovare kan man ju unna sig ett glas vin eller två när det gått och lagt sig
Angående Linobels fråga om 45 minuterspasset tycker jag Tors Mamma förtydligade det bra:
Tors Mamma gav mig även lite mer tips angående att få magläget mer poppis och jag ska prova. Får nog ha tålamod med korta pass i början. Ska även börja låte henne sitta mer i bumbon vid den sociala delaktigheten så hon får öva nacken liten. Hon är fortfarande ganska ostabil måste jag säga (eller heter det instabil kanske) i nacken. Hon har fått sitta i en babysitter lite väl mycket tidigare5, 20 och 45 lurarna brukar man försöka att hålla på dessa rytmer. Så somnar man 5 min sent får man 5 min av marginalkvarten. Somnar man 30 min sent får man en 20 min. Använd marginalkvartar i viss mån men min erfarenhet är att ju HÅRDARE jag håller tiderna så gör Tor det med.
Peka med HELA handen
Tors mamma skrev
Tycker det ska bli jätte kul att följas åt framöver och gemensamt glädja oss över våra småttingar!Tack själv, ni är ju ALLA sååå duktiga tycker jag. Bli bara inte för präktiga så kommer vi ha en underbar resa TLLSAMMANS
Jätte härligt att det är fredag! Nu när de små älsklingarna är säkra sovare kan man ju unna sig ett glas vin eller två när det gått och lagt sig
Mamma till Alice 060928
Vilgot 081121
Vilgot 081121
-
solblomman
Ja....ikväll klockan sju gäller det!! Då är det äntligen dax att börja kura vår lille Alvin
Känner mej lite pirrig inför detta och jag har bestämt mej för att kura honom på sidan, för vi har inget andningslarm, och det hoppas jag ska gå bra...Om jag skulle lyckas få honom och somna in en stund efter bekräftelseramsan så kanske jag hinner skriva några rader o berätta hur det går, annars får det bli imorgon.
Tack så länge alla "kacklande mammor", nu ska jag gå o läsa på lite extra inför kvällen//kram på er
solblomman, mamma till Alvin född okt-06 (kurad mars-07) och Ella född juli-09
-
solblomman
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jo du TorpSara, vad säger man? [-X .
Var det denna veckan du dessutom var lite solo? Då känner man sig bra ynklig tycker jag (har en Gube som reser massor)
Då faller man lätt för frestelser. 
MEN, en gång är ingen gång, två gånger en gånggång
Betyder att man bara hoppar upp på hästen som om inget har hänt och fortsätter där man var. Det klarar du
Det jag gör när mitt modershjärta inte kan vara så där duktigt och attityden sakta falnar med veckan som går, när Guben är borta, är att jag Gosar (läs tvångsgosar) Tor i massor direkt när han vaknar från sina lurar och håller om och kramar och så. Visst han blir lite putt, men det bryr jag min inte om 8)
Nu är det helg och du får snart vackert besök, av någon konstig anledning brukar de rara bete sig som exempel barn just då
Avlägg rapport så får vi se
pepping, pepping, pepping
Var det denna veckan du dessutom var lite solo? Då känner man sig bra ynklig tycker jag (har en Gube som reser massor)
MEN, en gång är ingen gång, två gånger en gånggång
Betyder att man bara hoppar upp på hästen som om inget har hänt och fortsätter där man var. Det klarar du
Det jag gör när mitt modershjärta inte kan vara så där duktigt och attityden sakta falnar med veckan som går, när Guben är borta, är att jag Gosar (läs tvångsgosar) Tor i massor direkt när han vaknar från sina lurar och håller om och kramar och så. Visst han blir lite putt, men det bryr jag min inte om 8)
Nu är det helg och du får snart vackert besök, av någon konstig anledning brukar de rara bete sig som exempel barn just då
Avlägg rapport så får vi se
pepping, pepping, pepping
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
TorpSara
Jepp...TorsMamma skrev:Var det denna veckan du dessutom var lite solo? Då känner man sig bra ynklig tycker jag (har en Gube som reser massor)Då faller man lätt för frestelser.
haha, jo mycket bekant... meh, mamma SLUTA då...Det jag gör när mitt modershjärta inte kan vara så där duktigt och attityden sakta falnar med veckan som går, när Guben är borta, är att jag Gosar (läs tvångsgosar) Tor i massor direkt när han vaknar från sina lurar och håller om och kramar och så. Visst han blir lite putt, men det bryr jag min inte om 8)![]()
Rapport kommer. Gissar att kära pappan styr upp det hela, han är lite coolare än jag vad gäller nattmatning.
TorpSara och Solblomman, LYCKA TILL båda två.
Det handlar ju om attityden, men det är sannerligen inte lätt alla gånger att inta den självklara attidyden!
Själv har tyvärr inte min man läst särksilt mycket ur BB eller på forumet, rättare sagt ingenting. Försöker förmedla men det blir ju inte samma sak. Gissa då om det var förödande en morgon i vargtimmen då Alice började skrika och jag ramsade, Alice skrek mer jag ramsade mer och så hör jag min älskling brevid säga "Jag tror hon är hungrig". Gissa om attidyden försvann och jag tog upp henne. Fick sedan trösta mig med att "en gång är ingen gång".
Jag håller tummarna för er och väntar nyfiket på rapporter!
Det handlar ju om attityden, men det är sannerligen inte lätt alla gånger att inta den självklara attidyden!
Själv har tyvärr inte min man läst särksilt mycket ur BB eller på forumet, rättare sagt ingenting. Försöker förmedla men det blir ju inte samma sak. Gissa då om det var förödande en morgon i vargtimmen då Alice började skrika och jag ramsade, Alice skrek mer jag ramsade mer och så hör jag min älskling brevid säga "Jag tror hon är hungrig". Gissa om attidyden försvann och jag tog upp henne. Fick sedan trösta mig med att "en gång är ingen gång".
Jag håller tummarna för er och väntar nyfiket på rapporter!
Mamma till Alice 060928
Vilgot 081121
Vilgot 081121
-
Gäst
Inatt hade jag "jouren". Pyttan lades finemang strax efter 19 och grymtade 06.30
Så det är ju inte mer än rätt att det är pappans tur inatt.
Håller dock starkt på VVB ibland, t.ex. vid morgonmålet. Fick i henne lite vid 7.45 och gissar att hon är HUNGRIG om ca en halvtimme när fm-luren är slut ...
Lycka till och hållna tummar för TorpSara och Solblomman
-
TorpSara
Jo, nu ska ni höra... Edde vaknade 04 och var riktigt upprörd efter ett tag. Svarade inte på vagning och tillslut så konstaterade vi att det låter nog mat ändå... (visst är det märkligt hur lite de har ätit sådär i minnet mitt i natten
...)
Tja, jag ammade, nu är det dålig vana, uppryckning i natt, och sen somnade han om. I morse så skulle jag byta bjöja och konstaterade en rätt gammal bajsblöja...
Inte så hungrig egentligen alltså. Så nu ska vi rätta in oss i ledet igen. Jag lovar.
[-o<
Tja, jag ammade, nu är det dålig vana, uppryckning i natt, och sen somnade han om. I morse så skulle jag byta bjöja och konstaterade en rätt gammal bajsblöja...
-
Anna&Viktor
Hej! Vilken rolig läsning ni gett mig!
Tack, Torsmamma för att du visade mig hit!
Våran lille Viktor är också med i VVB-klubben, dock har han velat amma flera gånger idag
Han har sovit
en hel natt i förrgår, men vaknar vanligtvis kl 05:45. Sommnar om på ramsa för det mesta. Ikväll ska vi till vänner på middag och öva på att somna "ohemma". Kommer med rapport imorgon...
Tack, Torsmamma för att du visade mig hit!
Våran lille Viktor är också med i VVB-klubben, dock har han velat amma flera gånger idag
Han har sovit
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
Felix född 090617 (BF 090628)
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej Anna och Viktor,
Vad kul ni hittade hit
Oj, låter som om ni är på väg mot att bli diplomerade SS nu för tiden! =D> \:D/
Själv så har jag fått amma hela 2 gånger idag i ca. 4 min vardera. Händer mer och mer sällan men tar vad jag får.
Har bestämt att lägga ner brösten nu så jag pumpar bara minimalt och trappar ner
. Tor får suga det lilla som kommer att finnas och sen använder jag all mjölk till maten. Den används både i och som dryck nu mera. Funkar bra tycker jag.
Jag tycker det är konstigt, men Tor äter nästan ingen eller aldrig mål 1 (frukost) och sällan något nämnvärt mål 5 (kvällsslurken) Men han äter som en HÄST på lunch och middag samt ok på mellis.
Har ni också detta med era barn?
Vad kul ni hittade hit
Oj, låter som om ni är på väg mot att bli diplomerade SS nu för tiden! =D> \:D/
Själv så har jag fått amma hela 2 gånger idag i ca. 4 min vardera. Händer mer och mer sällan men tar vad jag får.
Har bestämt att lägga ner brösten nu så jag pumpar bara minimalt och trappar ner
Jag tycker det är konstigt, men Tor äter nästan ingen eller aldrig mål 1 (frukost) och sällan något nämnvärt mål 5 (kvällsslurken) Men han äter som en HÄST på lunch och middag samt ok på mellis.
Tor 2006
-
solblomman
Hej på er alla kurare!!!
Igår kväll började vi att kura vår Alvin(5-månader) med stor spänning. Sä här gick vår första natt (19.00-07.00)
Strax före kl.19 skrattade vi(både mamma o pappa) till go´natt med Alvin och han kiknade av glädje, vilket var sååå härligt att se. Pappa la ner honom i sängen o sa god natt och sen gick han ut. Jag o Alvin sa go´natt till lampan o så la jag honom till rätta på sidan. Alvin blev hal som en ål och jag började buffa. Alvin bytte ”position” och la sig på rygg, men jag la tillbaka honom på sidan och började att buffa på nytt. Nu märker jag att Alvin börjar ställa en hel hög med frågor och skriket stegras. Jag buffar mera oh Alvin börjar bli riktigt arg. Jag försöker att minska buffningen men då blir han ännu mer arg. Efter en liten stund provar jag återigen att minska buffningen och sedan solfjädra och då märker jag att Alvin ligger lugnt. Jag börjar att ramsa*4 ut ur rummet. Han är fortfarande tyst och då tar jag bekräftelseramsan*4 direkt….Skulle jag ha bekräftat*1 eller? Hur som helst så är han helt tyst och somnar(kollar honom efter 10 minuter o lägger då även på honom täcket)…Puh…första etappen avklarad. Kändes jobbigt ett tag när gråten bara stegrade sig men det fungerade ju. Så efter bara 13 minuter sover faktiskt vår lille prins.
19.45 hör jag hur han gnyr till och jag påminnelseramsar*4 direkt och lyssnar sedan in honom. Gnyr mera och jag ramsar*4 ett antal ggr. Märker tillslut att ramsan inte alls tar så då går jag in o buffar*3 , solfjädrar o sen ramsar mig ut. Han blir arg och jag påminner med lite mellanrum för inlyssning *4, *6, *8, *4 och sedan går jag in igen och buffar*3 o solfjädrar på nytt. Påminner o buffar o solfjädrar om vartannat i ungefär 30 minuter. (Märker att vår lille prins gillar att bli buffad…ska se till att som sagt inte fastna i buffningsträsket). Nu lungar han sig o jag bekräftar….då kommer den besvärliga hostan han forfarande har efter en förkylning och stör(tycker iaf jag). Så är ”karusellen” igång igen och jag buffar, solfjädrar o påminner om vartannat fram till kl:20.38 då det plötsligt är helt TYST…jag bekräftar och han är fortfarande tyst och jag undrar m han sover? Kollar efter 10 minuter o ja han har somnat igen…JIPPIE, känner mej duktig….får man det??
Kl.22.0 gnyr han till och jag ramsar*4 och 22.02 är det tyst igen. Samma sak händer även 23.28 samt 23.43.
Nu sover Alvin ända fram till 4.02…jag tittar på klockan och tänker aha…vargtimmen börjar nu. Han bökar runt i sängen och nu kommer värsta etappen på hela natten tycker jag. Jag buffar, solfjädrar o ramsar fram till kl:04.44 sedan somnar han om.
Sedan klarar han att somna om själv mellan sin envisa hosta.
Kl:06.16 gnyr han till och jag ramsar, solfjädrar o buffar fram till 06.50 då han tystnar. Jag väcker pappa och strax därefter går vi in till Alvin med tjo´o tjim o rullgardin upp för nuuu är det ju faktiskt morgon…Men då upptäcker vi att han faktiskt somnat. Det blir helt fel och han illvrålar och vi försöker lugna honom i sängen och efter ett tags kämpande ser vi ett leende och då är mamma snabb att ta upp honom. Ja…väckningen blev helt fel kändes det som…ska tänka på det till imorgon bitti.
Fortsättning följer….
P.S Alvin har varit såå jättetrött idag och vi har fått tagit till alla metoder för att håll honom vaken. Han ser helt rödgråten ut runt ögonen D.S
Igår kväll började vi att kura vår Alvin(5-månader) med stor spänning. Sä här gick vår första natt (19.00-07.00)
Strax före kl.19 skrattade vi(både mamma o pappa) till go´natt med Alvin och han kiknade av glädje, vilket var sååå härligt att se. Pappa la ner honom i sängen o sa god natt och sen gick han ut. Jag o Alvin sa go´natt till lampan o så la jag honom till rätta på sidan. Alvin blev hal som en ål och jag började buffa. Alvin bytte ”position” och la sig på rygg, men jag la tillbaka honom på sidan och började att buffa på nytt. Nu märker jag att Alvin börjar ställa en hel hög med frågor och skriket stegras. Jag buffar mera oh Alvin börjar bli riktigt arg. Jag försöker att minska buffningen men då blir han ännu mer arg. Efter en liten stund provar jag återigen att minska buffningen och sedan solfjädra och då märker jag att Alvin ligger lugnt. Jag börjar att ramsa*4 ut ur rummet. Han är fortfarande tyst och då tar jag bekräftelseramsan*4 direkt….Skulle jag ha bekräftat*1 eller? Hur som helst så är han helt tyst och somnar(kollar honom efter 10 minuter o lägger då även på honom täcket)…Puh…första etappen avklarad. Kändes jobbigt ett tag när gråten bara stegrade sig men det fungerade ju. Så efter bara 13 minuter sover faktiskt vår lille prins.
19.45 hör jag hur han gnyr till och jag påminnelseramsar*4 direkt och lyssnar sedan in honom. Gnyr mera och jag ramsar*4 ett antal ggr. Märker tillslut att ramsan inte alls tar så då går jag in o buffar*3 , solfjädrar o sen ramsar mig ut. Han blir arg och jag påminner med lite mellanrum för inlyssning *4, *6, *8, *4 och sedan går jag in igen och buffar*3 o solfjädrar på nytt. Påminner o buffar o solfjädrar om vartannat i ungefär 30 minuter. (Märker att vår lille prins gillar att bli buffad…ska se till att som sagt inte fastna i buffningsträsket). Nu lungar han sig o jag bekräftar….då kommer den besvärliga hostan han forfarande har efter en förkylning och stör(tycker iaf jag). Så är ”karusellen” igång igen och jag buffar, solfjädrar o påminner om vartannat fram till kl:20.38 då det plötsligt är helt TYST…jag bekräftar och han är fortfarande tyst och jag undrar m han sover? Kollar efter 10 minuter o ja han har somnat igen…JIPPIE, känner mej duktig….får man det??
Kl.22.0 gnyr han till och jag ramsar*4 och 22.02 är det tyst igen. Samma sak händer även 23.28 samt 23.43.
Nu sover Alvin ända fram till 4.02…jag tittar på klockan och tänker aha…vargtimmen börjar nu. Han bökar runt i sängen och nu kommer värsta etappen på hela natten tycker jag. Jag buffar, solfjädrar o ramsar fram till kl:04.44 sedan somnar han om.
Sedan klarar han att somna om själv mellan sin envisa hosta.
Kl:06.16 gnyr han till och jag ramsar, solfjädrar o buffar fram till 06.50 då han tystnar. Jag väcker pappa och strax därefter går vi in till Alvin med tjo´o tjim o rullgardin upp för nuuu är det ju faktiskt morgon…Men då upptäcker vi att han faktiskt somnat. Det blir helt fel och han illvrålar och vi försöker lugna honom i sängen och efter ett tags kämpande ser vi ett leende och då är mamma snabb att ta upp honom. Ja…väckningen blev helt fel kändes det som…ska tänka på det till imorgon bitti.
Fortsättning följer….
P.S Alvin har varit såå jättetrött idag och vi har fått tagit till alla metoder för att håll honom vaken. Han ser helt rödgråten ut runt ögonen D.S
solblomman, mamma till Alvin född okt-06 (kurad mars-07) och Ella född juli-09
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Bra början, du får säkert massor av bra råd i din "kur" tråd så jag kommer inte att säga mer än: Ha målet i sikte och behåll den goda attityden så ser jag fram emot massor av god läsning.
Ni som vill kan ju följa den här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 4519#84519
Ni som vill kan ju följa den här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 4519#84519
Tor 2006