Träning -08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ja du nya mamman, man kan visst bli dödligt allergisk mot vad som helst, när som helst, förklarade en läkare för mig.
Så nu vet vi det! 8)
Levde lite on the edge häromdan, käkade cashewnötter i en wok på stan. Och det gick ju bra, så än så länge bara hasselnötter.
Men ändå!
Marabou Schweizernöt!! :shock: :shock: :shock:

Tja anna, jag får väl säga som jag brukar, för många står valet mellan träning ELLER kostomlägg. Få orkar båda. Men när man väl kommit igång med träningen brukar kosten bli lite bättre per automatik. Kroppen kräver vad den kräver helt enkelt.
Jag föredrar ju socker och motion framför superdiet och soffa. Än så länge är det min nivå. På ett ungefär.
+ husrenovering.
:lol:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

anna skrev::?
Kolhydraterna och rödvinet haglar... :oops:
Har varit i Skåne hos min familj i tre veckor och det är samma här. Klyftpotatis, bröd, pasta, godis, glass + vin till maten varje dag. Min mamma är lite fettskrämd så det har även varit ganska mycket lightprodukter. Men jag åt vad som serverades och gav mig inte in i några diskussioner.

Positivt är att min familj är väldigt hurtiga i övrigt. På tre veckor har jag sprungit 7 gånger. Känns grymt bra eftersom jag nu kan komma igång och strama upp kosten igen.

Har fått med mig min sambo på spåret också :shock: :D Han är beredd att pröva i två veckor och sedan se om han kan tänka sig lägga om kosten. Jag är fortfarande i chock eftersom han är en kolhydradsjunkie av stora mått.

Heja heja alla :D

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

jodå, jag tog mig i förra veckan, fast ingen skällde på mig...
3 pass blev det:
tis: motionscykel
tors: aerolates
lör: ett vansinnespass i skidbacken. 4 gånger upp och ner vilket tog 1 tim och 10 minuter. Sög FULLSTÄNDIGT musten ur mig, men var ändå tvungen att tillverka papper efteråt till långt in på natten

ett halvpass till, kanske man kan räkna med, och det var en heldag vid husväggen skrapa, slipa, målartvätta.

LO/ Det är ju lite knasigt när man far iväg på semester och äter mycket ute... :? Först ska man ha en utläggning om Idas äggallergi, och servitrisen far fram och tillbaka för att kolla vad som innehåller ägg och inte...Ska man då sedan ge sig på och förklara att man vill ha sin egen tallrik på ett visst sätt, ja då struntar jag i det i många fall... :roll:

Jenny H: ja... :lol: ...jo... :lol: :lol: kanske det du :wink:

Nya mamman: hälsenan är i princip helt bra nu, men tack för tipset ändå ifall det kommer tillbaka :!:

Kattklo: Jag har ju fixat min GI/LCHF kost i TVÅ ÅR nu, i kombination med träning. Jag har en tillfällig semestersvacka bara...

Linda Vega, skönt att även du svävat ut lite, det känns tryggt... 8) :lol:
Jag är bara så förbaskad för att jag ju HADE nått målvikten, nu vågar jag inte upp på vågen på ett tag...
HÄRLIGT att du fått med sambon på kosten :!: \:D/

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Förresten :!:
Jag kan ju plussa på 1,5 timmes kanotpaddling på lördagen, innan skidbacke-stavgångspasset också :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:?
Ny vecka, ny rapport.
Mån: rask promenad före frukost runt Marstrand 1 timme. Jösses, vilken pärla till stad/ö!! :heart: Jag har aldrig varit där innan, och föll som en fura, SÅÅÅÅÅ vackert!! :D

Ons: Stavgång i terräng, nästan 1,5 timme.

Sedan blev det inget mera. :? Jag har stått på hantverksmässa i Båstad. Ankomst och uppackning på torsdagen, och mässa = stå upp och vara trevlig i 9-10 tim/dag, ja då fanns inte ork till träning efteråt, dessutom var det runt 30 grader varmt, så nä, det blev rödvin och bokkvällar istället :? fast jag skäms inte för att det blev så lite träning, jag har jobbat som ett as. Och nerpackningens bärande av lådor i en timme i värmen kan väl ha gjort någon effekt kanske...

kram anna
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nyfiken fråga - märker du att du orkar de där mäss-passen bättre nu när du är vältränad?
Det tror jag! Hoppas det gavlite utdelning att stå där också.

Jag har gått till stranden nu ikväll. 10-15 minuters promenad i långsamt tempo.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ja, det tror jag vaktiskt jag gör! :D
Nu var det ju extrem hetta, och jag stod inomhus i en idrottshall, så visst var man mör efteråt, men att stå där under dagen funkade bra!
Köpte med mig från lantgårdens frukostbuffé: ägg, skinka, korv, grönsaker, ost o.s.v, utmärkt LCHF och mässmat! :D Och så en massa vatten :!:

Tyvärr var mässan inget bra ekonomiskt sett :cry: Folket som kom var för trötta och varma för att handla nåt vidare. Men jag kunde i alla fall bekosta vårt boende, så familjen fick en fin semestertripp!
Och så får jag glädjas över mina framgångar jag har i butiker i stället :!:
Fick en till butik idag, Fridas Gård i Trelleborg, KUL!!

kram anna
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jaha, jag fortsätter väl min monolog... 8) (var är ni,var är ni?? :shock: )

2,5 pass bara. :?

2 pass rask stavgång i skogen, á dryga timmen, samt en halvtimmes promenad uppför branta backar.

That´s it, :? och imorgon börjar jag jobba, så då lär man komma in i rutinerna som vanligt, även med träningen :!: :evil: Jag är irriterad på mig själv faktiskt :!:

kram anna
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D Heja anna, duktig som vanligt :thumbsup: Du tränar varje vecka och det är bra :!: Tycker att du ska vara nöjd med dina två senaste veckor :D

:idea: Min träningsvecka: springa mån, tors, sön.

Känner mig nöjd, och extra nöjd eftersom jag har börjat äta bra igen+ att sambon verkar tycka att det är ok att ändra kostvanor. Han är ju redan ganska smal, men säger själv att suget på sötsaker har minskat betydligt. Igår syndade vi dock och beställde en pizza :oops: Jag fick världens magknip och magen svällde upp som en ballong :shock: No more pizza för mig.... (inte på ett väldigt lång tag i alla fall)

Jag har två veckors ledighet kvar, sedan blir det cykla till jobbet varje vardag igen.

Hur går det för er andra :?:

Kram :heart: Linda
kattklo

Inlägg av kattklo »

Mja. Uruselt. :lol:
Jag kommer att leta upp min andra springsko (källaren, kartong, kökslåda??!) när jag målat klart trappen. Typ så. :lol:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Härligt jobbat Linda Vega :!: =D>
Jag har också börjat äta vettigt igen. Nämnde faktiskt din sambo, för min sambo. :wink: Sa att han ger kosten några veckor för att se vad det ger för resultat.
Min Per har sedan "Domen" :wink: som vi kallar det från företagshälsovården gått in hårt för träning. Han tränar MINST varannan dag, ligger i som hundan, men har bara tappat 3 kilo. Jag sa då att han kanske kunde dra ner på kh och se vad det ger? Efter det har han bättrat sig betydligt, och när han lagar mat tänker han åt GI-hållet :D
Men han bara KAN inte dricka vatten till maten, han vill ha saft. Och han KAN bara inte strunta i chokladen... Även fast jag förklarar att sötsuget minskar om han är striktare...

Ja, veckans träning blev 3 riktigt bra pass! :D

tis löptur på en timme
tors aerolates
lör löptur på en timme, men jag var tvungen att gå ett par minuter vid 3 tillfällen. Vad olika dagsform man kan ha?! Men jag är nöjd ändå!

Köpte mig ett par nya joggingskor i tisdags, de var toppen! Inte en tillstymmelse till skavsår, och det är ovanligt vad det gäller mig :!:

kram anna
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Vojne vojne vad ni är duktiga tjejer o sambosar!

Jag älskar å träna, märkligt på sommaren bara hur det avtar...innan sommaren fick jag en ny cykel o var ute VARJE dag, med cykelkärra o struntade i bilen...började lägga om kosten, drog ner på kolhydrater, dock för mkt så jag blev kocko i huvudet, så jag fick utskällning av min kompis som är hälsopedagog...du måste äta kolhydrater Linda, men inte samma mängd, utan mer grönisar...hjälp vad svårt det är det där...nu äter jag fullkornspasta och råris o mer grönt men jag gick ner 3 kg bara på att slopa kolisar...men det var inte skoj med hjärnan som blev knasig. Sen äter man ju mer av sött o vin...NU blev jag inspirerad när jag läste det här. Fasen kom igen Linda!!
I morrn ska jag springa (har ju köpt nya löpardojor). Ser fram emot 2 sep då ashtangayogan starta o nu i höst utökar jag till 2 pass på 1.5 tim. Kalasbra träning!
Bort med sötsaker och fram med cykeln! Tjo ho. :D :D
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Vojne vojne vad ni är duktiga tjejer o sambosar!

Jag älskar å träna, märkligt på sommaren bara hur det avtar...innan sommaren fick jag en ny cykel o var ute VARJE dag, med cykelkärra o struntade i bilen...började lägga om kosten, drog ner på kolhydrater, dock för mkt så jag blev kocko i huvudet, så jag fick utskällning av min kompis som är hälsopedagog...du måste äta kolhydrater Linda, men inte samma mängd, utan mer grönisar...hjälp vad svårt det är det där...nu äter jag fullkornspasta och råris o mer grönt men jag gick ner 3 kg bara på att slopa kolisar...men det var inte skoj med hjärnan som blev knasig. Sen äter man ju mer av sött o vin...NU blev jag inspirerad när jag läste det här. Fasen kom igen Linda!!
I morrn ska jag springa (har ju köpt nya löpardojor). Ser fram emot 2 sep då ashtangayogan starta o nu i höst utökar jag till 2 pass på 1.5 tim. Kalasbra träning!
Bort med sötsaker och fram med cykeln! Tjo ho. :D :D
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

anna: saft till maten :shock: vad dricker resten av familjen?

Bra träningsvecka :thumbsup: Jag får också skavsår väldigt lätt, måste alltid GÅ in löparskor ett tag före jag springer med dem.

Min sambo ( som är naturligt smal) är som en pinne efter bara några veckor med LCHF :shock: Han har ändå "fuskat" en del med öl till grillning t ex
Han är såld, men kommer fr om nu äta bröd på helgerna till frukost. Han behöver ju inte gå ned i vikt, men känner att han mår bättre utan snabba kh.

Gotlandsmamma: Jag är också en träningsmänniska, som mår psykiskt dåligt av att INTE träna. Ändå hamnar jag i perioder med ganska lite fysisk aktivitet emellanåt Knäppt. Skickar glada hejarop till dig =D> Låter som att du är på G :!: Ser fram emot dina veckorapporter framöver :!: :wink:

Jag kan inte slippa kh helt, blir som du skriver yr och konstig. utan äter alla sorts grönsaker och en del bönor ( te x bönsallad) Tycker jag har hittat en variant som passar bra. LCHF fast med inslag av GI. Jag unnar mig en dag i veckan att äta vad jag vill, men det blir ofast inte så stor skillnad ändå. Bara det att jag VET att jag får frossa en dag, gör att det inte blir så lockande.

Min träningsvecka: springa onsdag och lördag.

Är nöjd eftersom jag har utökat min långrunda lite till. Vet inte hur lång den är, men jag springer nu 55 minuter. Lite enformig träning, men jag ska bättra mig så fort hösten kommer igång. T ex köra aerolates igen.

Kram :heart: Linda
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Härligt Gotlandsmamma, du låter på hugget! :wink:
Jag har ungefär samma LCHF historia som Linda Vega, men kämpade dessvärre på för länge ÄNDÅ. Tills jag tappade massa hår, och slutligen tills mina långa snygga naglar (som är min stolthet :wink: ) började spricka en efter annan...Blodtrycket, som vanligtvis är lägre än "normalt" var var nog ÄNNU lägre, för jag var väldigt yr. Då hade ändå sambon sagt till mig ett längre tag att jag körde på för hårt, ändå lyssnade jag inte :roll: :oops:
Men nu vet jag hur jag funkar, vad jag kan avstå som inte ger något o.s.v. Min måttstock är min mage, som blir stor och stinn av för mycket kolhydrater. Lite kh måste jag ha, typ 1 potatis till maten.

Linda Vega: Vi andra dricker vatten till maten och brukar mässa i kör att pappa är en mes :wink: :lol: Men det är inte bara till maten han dricker saft, han bälgar i sig mängder under hela dagen. Jag har i alla fall fått honom sluta med lightsaft, det innehåller så mycket konstigt, så då känns det bättre med vanlig sockrad saft.

Din sambo är såld? :shock: :D Vad underbart! :D Vad kul för dig! :D
På vilket sätt mår han bättre :?:

Per är en sån dysterkvist i sitt sätt :? Ofta, ofta går han omkring och pratar om att han har hjärtinfarkt i generna (hans pappa dog vid 70 års ålder i det), och att han lever i riskzonen. Samtidigt som han ju nu är flitig i sitt tränande, vill han inte riktigt gå in på min linje, även fast han ju börjat tänka lite däråt. "Argumenten" :roll: han har är bl.a att "ska man inte få unna sig NÅGONTING i livet? Ska man bara gå omkring och följa en diet strikt? Och så dör man ändå innan man är 50 kanske, och så har man dessutom inte fått äta gott och ha det bra???"
Ja, vad ska man säga :roll:
En frossardag har jag föreslagit, men mötts av ett snett leende :?
Och så har han problem med frukost, han kan bara inte tänka sig ägg/bacon, utan det blir macka. Dessutom sa företagshälsovården till honom att ägg höjde kolesterolet :roll: Inte ETT ägg om dagen säger jag, men han lyssnar på doktorn.
Och så har han problem på eftermiddagen. Vi äter lunch 12.00, och kvällsmat har vi inte innan 19.00. Jag känner själv att jag är vrålhungrig vid 17-18-tiden, och brukar då ta lite nötter. Det har han förätit sig på.
Så vad kan man då föreslå honom som mellanmål (som inte är en chokladbit :roll: ) :?:

Vad bra att du ökat på rundan :thumbsup:

kram anna
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"