Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Ottilia

:heart: kram :heart:

ÅsaB

:heart: Kram du med :heart:

/Fjällmor
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

ÅsaB skrev:Men hallå - är den här tråden bäst, eller vad??? Fållband - hur genialt var inte det??? Tjoflöjt, livet leker - och som om det vore ödet börjar solen tok-skina utanför fönstret och min vikarie är och fikar, så jag kan surfa runt lite utan att ha någon hängande över axeln!
Skönt att kunna vara till hjälp. Jag som vet så mycket om sånt här :roll: Kanske ska man inte fundera på vad man kan och inte...

Nu har jag bara två supertråkiga projekt. Det är gardiner och ett draperi. OCh det är inte tråkigt för att det är tråkigt utan för att det är URGAMLA projekt.

Sen vet jga inte vad jag ska göra, men det ger väl sig. Kanske inte just behöver sy. Kan ju måla om en hall eller bygga en ny entré - eller nä, det kanske jag behöver hjälp med... :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Jag hänger härinne i tråden och liksom flyter med i alla era projekt, eftersom jag inte kan pyssla något eget för tillfället. Så få se nu...

LO: Kanske skulle du sticka något? Eller virka? Raggisar till barnen, eller en skön höstmössa till dig själv? Vad vet jag, du kanske redan har insett njutningen av att sticka och virka? :wink: Annars står jag gärna till tjänst med bra nybörjarmönster och stöd :lol:

Tinis: Blev det något sytt igårkväll?

ÅsaB: Kopplar du aaav nu och tar det luuugnt..? :wink: (Avlägg gärna en rapport om hur det går med babyfilten...) Annan design som jag gillar på babyfilt är också: lapptäcksteknik. Kanske något att prova? Nu menar jag inte lapptäcksteknik á la superfint och noggrant, utan mer lite fantasifullt och med de tyger man har s.a.s.

Stilla: Hur går det med symaskinsinköpet? Hade du en redan och bara ville förnya eller står du helt utan? (hemska tanke... :wink: ) Mitt tips är att besöka symaskinsaffärer och köpa begagnade alt. visningsex. Då får man bra kvalitet till ett lägre pris.

Fjällmor: Några andra projekt förutom hängselbyxorna? (Nu menar jag inte koka buljong på en ren, utan syprojekt... :heart: )

Aj!!! Nu värker armen.... Måste sluta. Sy på era lyllosar som kan... :lol: :lol:

/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ottilia skrev: LO: Kanske skulle du sticka något? Eller virka? Raggisar till barnen, eller en skön höstmössa till dig själv? Vad vet jag, du kanske redan har insett njutningen av att sticka och virka? :wink: Annars står jag gärna till tjänst med bra nybörjarmönster och stöd :lol:
/Ottilia
:lol: hahaha :lol: Tack snälla, men jag avstår. Jag är en projektstartare, svårt att avsluta. såna har jag många. Började sticka en tröja för sådär 20 år sedan. Sedan har jag problem med nacken, och både stick och virk blir gärna nackont.
Nä jag ska fixa gardinerna, innan jag startar något nytt. Sedan har jag ett par byxor i garderoben, som behöverr sys om - byxorna, inte garderoben.

Har missat det med din arm. Har det med operationen att göra?

/7LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hmmm LO... Jag förstår... Sticka och virka är med andra ord inget att satsa på... Lät inget vidare det där med nacke och axlar. Låter förnuftigt och bra det där med avsluta projekt :wink:
Ja, vänster arm och armhåla är svullna efter bröstoperationen. Det gör mest ont i armen och i armhålan, inte där bröstet har suttit. Knasigt, eller hur?

/Ottilia
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nä Sticka och virka känns verkligen inte som jag. Nacken och axlarna är inte så farligt, men jag brukar få ont om jag fastnar i att titta neråt och dra upp axlarna - vilket man gör när man inte är bra på handarbete.

OT 1:
7LO var jag tydligen helt plötsligt. Vi har en liten manick som vi kallar surfmanicken. Det är som en stor telefon, som man kan surfa på (dock inte ringa). Men det är inget tangentbord utan man skriver genom att peka med en liten pinne. Det kan bli lite fel då...

OT2:
Nä, det är väl inte så konstigt egentligen. Lymfkörtlarna brukar väl vara det besvärliga när man gör såna operationer och de sitter väl just i armhålan och ner mot armen. Bröstet i sig är väl mest fettvävnad och hud. Annars hade man nog inte kunnat göra så mycket framgångsrika bröstoperationer - både åt ena och andra hållet.

OT3:
Nu kallar stortjejen på uppmärksamhet. BBehöver hjälp med något!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Med risk för att spåra ur från trådens huvudämne... Ja det är lätt att tro att det är lymkörtlarna som spökar, men denna gång har jag inte opererat bort några lymfkörtlar eftersom bröstet var friskt. Men ändå stramar det som attans just i armhålan. Egentligen ska jag inte beklaga mig, för om jag jämför med förra rundan då de tog ett bröst plus alla lymfkörtlar... Aj... Är bara förnamnet.

Vad tror ni? Visst är jag värd ett extra stort glas vin ikväll? :wink:

/Ottilia
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ottilia skrev:Vad tror ni? Visst är jag värd ett extra stort glas vin ikväll? :wink: /Ottilia
Självklart! :D Jag också, tror jag.

Jag har just sytt ut en tunika. :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

/LO skrev: Jag har just sytt ut en tunika. :D
/LO
(vilket inte alls hade med vinet att göra uta bara tog oss tillbaka till tråden en aning ;) )
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Stilla

Inlägg av Stilla »

Ottilia skrev: Stilla: Hur går det med symaskinsinköpet? Hade du en redan och bara ville förnya eller står du helt utan? (hemska tanke... :wink: ) Mitt tips är att besöka symaskinsaffärer och köpa begagnade alt. visningsex. Då får man bra kvalitet till ett lägre pris.
:D Jo jag har nog tänkt på att det smartaste vore att gå till en symaskinsaffär. De kanske t o m kunde ta den gamla i inbyte. Jag har alltså en maskin, men den är trasig och jag tyckte inte om den som hel heller... :roll: När jag väl kommer till nåt ställe där det finns affärer är det alltid nåt annat som ska prioriteras, skor till barnen eller presenter till kusinerna, ni vet... Alltså, jag syr ju inte jättemycket, det blir mest gardiner och sånt, några väskor... har inte riktigt vågat mig på kläder, bara nåt enstaka plagg... men man behöver ju faktiskt en symaskin, och den här tråden gör mig så inspirerad! Jag vill också!!!! Får väl ta mig en ledig dag och åka ensam och shoppa symaskiner, helt enkelt! :wink:

Det här börjar likna stor-kackel-trådarna :lol:
Vill bara skicka en försiktig kram (så att det inte gör ont) till dig Ottilia! Här kommer den: :heart:
Tråckla lugnt!
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag sitter här i fredagskvällens lunk och fnissar högt. LO's suckande över att vara tvungen att sy gardiner och draperi och så pang bara, så har det blivit en tunika! Bara sådär! Jätteroligt! :D

Vad sägs om en liten quiz så här på fredagkvällen? Den stora frågan är:
Hur gör man en i princip höggravid övertrött flodhästliknande sak överlycklig???

Följande svarsalternativ finns:
:?: Ledig dag från jobbet
:?: Flera timmars shopping på stan ensam
:?: Besök hos BM där barnet visar sig ha lagt sig på plats och växer som det skall
:?: Inköp av sk "seam tape" - ca 1 cm bred remsa Vliseline

Det rätta svaret? All of the above...!!!
Ledig!!! Mysmorgon med sonen! Otroligt bra barnmorskebesök, där lillknyttet ligger rätt och växer som det skall! Shopping!!! Ojojoj, det blev rätt många påsar! :shock: Ecco-kängor i GoreTex, bara en sådan sak! Pyttiga babykläder till nyskruttet. Body Shop tjänade pengar på mig idag! Två snygga mössor på Lindex följde med hem och inte mindre än sex par nya sockar!

Och så shoppade jag loss i en jätterolig affär här i stan: Knapp-Karlsson. Där finns ALLT i sytillbehörsväg. Så där köpte jag den där remsan i vliseline, 10 m, som jag pressade på trikåtyget och vips! Så har jag en babyfilt! Kanon! Nu blev jag ändå bara hyfsat nöjd, men det kan bara bli bättre. Dessutom shoppade jag en Prym-tång och flera härliga tygmärken att sätta på kläderna. Oj, så roligt det var!

Jodå, filten är klar. Jag kunde behålla filt-idén, vilket var kul. Jag önskar att tapen varit 2 cm istället bara, för då hade min dekorsöm kunnat bli lite annorlunda runt om. Men jag är nöjd ändå och jätteglad att projektet gick att slutföra! :D

Nu är jag ledig! Tjoflöjt! Vi får väl se om jag hugger in på något nytt, eller väntar lite. Skall fota och lägga upp på bloggen, men jag tar det faktiskt lugnt. Tro't eller ej! :D

Kramar - och faktiskt lite extra stora kramar till Ottilia - du är snart dig själv igen!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nej, det blev ingen tunika. Det var en tunika som behlövde bli större och det har den blivit. Så två sömmar sydde jag och två sprättade jag... :lol:

Och jag suckar fortfarande över gardinerna ;)

Men vad är en prym-tång??? Och det där Karlssonstället vill jag hitta. Var? Berätta, beskriv!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Tack för kramarna! :heart:

Stilla:
Jag tycker absolut att du ska unna dig en ensam-shopping, vet precis hur det är det där att allt annat kommer först. Man måste inte ha världens super-symaskin för att kunna åstadkomma underverk, men en som fungerar... Ja absolut! :wink:

ÅsaB: Vad härligt det låter! Vilken toppendag helt enkelt. Skönt att höra att magen växer som den ska :heart: .
:?: Från det ena till det andra, vad fick du betala för Prym-tången? Här i Uppsala är det jättedyra och jag har ine gjort mig råd ännu.

LO:Prym-tång är en tång som man använder för att trycka fast tryckknappar i olika modeller. Den ska vara superbra att ha när man ska sätta dit t ex body-tryckknappar, istället för att använda hammaren.

/Ottilia
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack, jag fattar.
Tycker det är kul att banka lite ;) så jag kör med hammare de få gånger jag sätter i tryckknappar. Men jag förtår att de kanske är mindre risk att det blir snett.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej hopp töser :D
Såg på Martha Stewart ( :roll: ) i torsdags och då visade hennes personal upp en Singer Curvy-maskin som jag blev helt förälskad i!!! Jag fick i och för sig en jättebra begagnad symaskin för 3 år sedan av min mamma men....tänk om :heart: [-o< :heart: Lite kär :heart: Är det nån som har en sån?
Fö kan jag rekomendera ett besök på hennes hemsida, där finns massor med fiffiga pysselförlag. Skall ta mig an och sy en "mätsticka" till min brorsdotter i julklapp!
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"