Standardmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

God afton!

Tyvärr, tyvärr, tyvärr slutar dagen lika dåligt som den började :cry:. Allt är totalt upp ochned. Jag kan dock glädjande meddela att jag satte på the Attityd på eftermiddagen och lyckades vagna honom över en sömnskarv.

Han har bara sovit en timmes pass rakt igenom hela dagen. Oroliga sådana pass.

Jag har några frågor:

När man vagnar, skall man bara vagna så länge han skriker? Skall man sluta tvärt sedan? Skall man vagna så fort han piper igen? Jag lade lillen 20 och han har inte somnat in än. Mellan pipen tittar jag in i vagnen (har en liten filt över vagnen) och då sover han.

En annan sak: betr att bestämma när nattmålet skall inträffa; tänk om han sover kl 18 och precis har somnat in? Skall jag väcka honom då?

Maken har också grälat på mig idag... Han blir också frustrerad. Jag blir nervös över att bara bestämma en tid så där. "Tänk om det inte fungerar" är en tanke som poppar upp i min skalle hela tiden och det påverkar ju attityden VÄLDIGT negativt. Samtidigt ser jag ju att lilleman behöver ha hjälp eftersom dagen har sett ut som den gjort (helt upp och ned) - fnuttäter och fnuttsover.

Tja...det var mina tankar just nu.

zzzzzzzzzzzzzzz//K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
jennie27
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:39
Ort: Sollentuna

Inlägg av jennie27 »

Ja inte är det kul när alla grälar på dig men lite har du ju "bett" om det.... :roll: Inte kommer lillen att fixa detta själv och säga "mamma du behöver inte bekymra dig för jag tar mig precis den sömn och den mat jag behöver"! Du vet ju att det inte är så.

Oj oj, detta med HUR man vagnar är jag FEL person att svar på :oops: jag har "övervagnat" min son så mycket :oops: men jag vet i teorin hur man gör.. :oops: Jo du vagnar men regäla tag och knyck på slutet tills älsklingen är lugn och har förutsättningarna för att somna. Sonen behöver inte ligga helt still eller vara knäpptyst - då har han förmodligen somnat - men han ska inte hojta och vara upprörd på något sätt. När han är lugn avslutar du med ett bestämt skak i handtaget som kan avklinga lite mjukt innan du lämnar vagnen. Drar han igång igång igen får du börja om men lämna alltid vagnen och fastna inte. Mitt hetaste tips!

Ja, när du har bestämt dig när det är mattid och sovtid så väcker du sonen även om han har somnat, använd den naturliga sömnintervallerna 20 min, 45 min etc. Då är han som lättast att väcka och få igång för mat.

Sätt igång nu och kör, planera med maken så ni hjälps åt med attityd om en sviktar! Jobba på nu i natt, inget hattande! :thumbsup:
En goding till son född 0603 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Vill bara säga att det kan vara vanskligt att ha sufflett och dessutom en filt över vagnen. Jag har hört att luften som bildas i "tältet" kan bli varm och fuktig =livmoderslik och då kan barnet få för sig att det inte behöver andas längre. Har ingen aning om relevansen i detta men själv tycker jag att det låter som att det kan ligga något i det. Så fundera!

:idea: Om det är pga av att du vill ha mörker som du gör så - skaffa då mörkläggningsgardin istället eller häng ett tjockt, mörkt skynke över gardinstången och tryck in det i fönsterkarmen. Då blir det mörkt!

:idea: Jag tycker att det låter som att han är för varm när han sover. Då brukar de sova oroligt! Så om sufflett och filt försvinner så tror jag att det gör susen för sömnen!

:idea: Ha honom dessutom lättare klädd än än vad du tror är rimligt. Det ska se svalt ut - då brukar det bli bra. Lägg sedan en tunn bomullsfilt om ryggen, rumpan och benen och "spänn fast" den runt madrassen. Meningen är att han ska känna ett litet tryggt "tryck" över kroppen. Då känns det tryggt! Du kan också lägga en handduk som ett U längst upp i vagnen, där han liksom kan trycka in huvudet. Detta gör att det blir lagom livmoderslikt (=trångt). Då sover de tryggt! Vagning är inte allt för så små utan det handlar om att förutse och förebygga!

:D Lycka till!
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

Hej!

Måste skriva snabbt för jag håller på och jobbar JÄRNET med lilleman och hans morgonlur :D. JÖSSES vad jag får jobba!!!! Han lades i vagnen 07.15 och vaknade nästan prick en timme senare och behövde ha min hjälp. Jag satte på SUPERATTITYDEN och vagnade JÄRNET. Jag har ont i mina händer :lol:. Stackarn, han får väl nackskador nu :oops:. Det är så svårt att veta om jag gör RÄTT.... Jag är rätt brutal och slår ned på handtaget mycket KRAFTIGT. Men det FUNKAR =D>.

Fast egentligen undrar jag om jag gör rätt. Han kommer till ro för att minuten, minuterna senare gå igång igen. Jag jobbar mellan raderna här och nu :shock:. Det jag dock vet, det är att han vill sova för han blundar ju hela tiden och när vagningen/skakningarna "tagit" så ser han så sovandes ut, så sovandes. Jag slår/vagnar så fort han piper och slutar så fort han tystnar. ÄR DETTA RÄTT???

Input någon?

Vi har ju haft det så här några dagar och igår kände jag att det var NOG :evil: . Lillen måste få sin sömn (dels så att JAG får vila någon gång och ge lillebror och maken lite uppmärksamhet).

Jag har säkert 100 frågor, men hinner nog bara ställa en eller två. OM han nu skall/bör sova 2-2,5 h skall jag väcka honom då? Han sov ju bara 1 h rofyllt och sedan har vi "jobbat" i 1 h 35 min. Det känns lite hårt att väcka honom nu när han KANSKE kommer till ro. Det känns som att det viktigaste i nuläget, med tanke på att dagsömnen har varit helt åt fanders den senaste tidn, är att få honom att sova överhuvudtaget. Vad säger ni?

Det är så märkligt för nätterna och kvällarna fungerar bra :roll:. Igår somnade han omkring 18.15 och sov ända till 02.00 =D>. Jag tog fasta på tipset att ge mat i sömnen (flaska) kl 22.30 och det gick utmärkt. Sedan vaknade han som sagt 02.00 och sov ända till 06.00!!!!!!!!!!!!!

Måste jobba igen!!!!

//K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

Kort: nu har han vaknat och ligger och tittar....????? 2,5 h har gått. Jag plockar upp honom! Rätt???

//K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

Jag har en fråga till: tänkte köra standardmodellen med först bröst och sedan tillägg. Jag ammade sonen med bröst 1 i 30 min. Avvaktade för att se om han kunde vänta i ca 30 min, men icke. Nu har jag ammat bröst 2 i 15 min..... Skall jag sedan fylla på med tillägg blir det ett väääääldigt långt matpass. Det känns inte bra. Sitter så här när jag är ensam. Det skullle aldrig gå med storebror omkring. Vad göra? Han slutar ju aldrig suga..... Dessutom går det ju alltid ned tillägg. Hur skall jag tolka detta? Har jag för lite mjölk?

K.
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

Nu verkar han ha ätit klart. Dock ej helt nöjd. Jäspar och suger på händerna. jag skulle också bli trött av en sådan matorgie....

Suck! Inte alls nöjd!!!!!!!

Tillägget fram :evil:

//K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

NÄÄÄÄ, han dricker hela 85 ml!!!!!!! Han kan ju inte få mycket bröst!!!!!

suck!!!!!!

K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

Sammanfattning :D (bara klicka bort mina 1000 inlägg om ni tycker jag är jobbig :lol:):

Lyckades ändå söva om honom trots sjuhundramiljarder uppvak :wink:. Han kom upp i 2,5 h "sömn" (varav 1 h bra sömn). Påbörjade matning 09.45. Ammade både bröst 1 och 2 i totalt en timme (!!!). Lillen ej nöjd. Förmodligen rätt trött efter halvlur samt en gedigen matorgie. Ger tillägg eftersom Atiityden inte kommer fram hos mig annars när jag måste vagna honom. Han drack 85 ml, vilket är mycket med tanke på att han fått suga på BÅDA brösten. Blev helt knockad och jag lade honom i vagnen nu. Han har varit vaken i nästan 1,5 h.

Den här extremt långa matningen ser jag som ett problem. Att äta konstant i nästan 1,5 h kan väl ändå inte vara normalt? Vad kan jag göra åt detta? HAR jag verkligen mjölk? Inte tillräckligt verkar det ju som. Praktiskt är detta inte möjligt. Visst, nu när storebror är på dagis, men inte när han är hemma. Om jag får bli lite egoistisk så vill jag inte sitta och mata honom hela förmiddagrana heller :oops: :evil:. Dessutom blir han ju så trött av allt ätande. Det blir ju bara mat under vakenpasset. Vilken konsekvens får det?

Nu tar jag paus från Forumet :wink:.

Måste ju ha tålamod att vänta på svar också :lol: .

//K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
jennie27
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:39
Ort: Sollentuna

Inlägg av jennie27 »

Hej och hå!

Bra att du kommit igång och grattis till natten! =D> \:D/

Angående maten, jo i 1,5 h ska han ha allt vad han kan svälja av mat, skötsel och socialt umgänge. Tyvärr ser det ut som om han inte blir mätt nog på brösten då ammar du båda och fyller på med ersättning - så mycket han vill ha. Han ska bli riktigt mätt under sin vakna tid annrs har han inga förutsättningar att sova 2,5 h på det i lugn och ro. Lägg ingen värdering i vilken "sorts mat" det blir - det viktiga är att han blir mätt!

Frågan om sömnen, ja, även om han precis kommit till ro ska han upp och äta när du har slagit fast att det är mat. Använd marginalkvarten, kanske kan han få en 20-minutare (var punktlig i så fall) innan maten om han äntligen somnat - men inte mer! Då skiter sig schemat.

Måste mata min plutt. :D
En goding till son född 0603 :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Jag håller helt med föregående talare :!: :) Tänk också på att om han ligger vid bröstet hela sin vakna tid så hinner man inte med möten och social delaktighet - också nödvändiga delar i ett njutbart bejbisliv! :wink:

Kram Lua.
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

Hej!

Vi är inte DÄR än betr dagslurarna, men kvällar och nätter fungerar LÄSKIGT bra :D! Tusen tack för tipset om att ge mat i sömnen på bestämd tid =D>!! De tre senaste dygnen har vi gett mat i sömnen omkring 22/22.30 (och han sover rakt igenom matningen!! Det är magi!!!!).

I natt är första natten jag skall mata honom i sömnen även matpass två). Kan man amma i sömnen (ja, alltså inte att JAG sover :lol: )?

Otroligt nog sover han sedan ända fram till 06/06.30 :shock: ! Då får man även ha i åtanke att han knoppar in omkring 18/19 på kvällen (och vaknar inte alls förrän vid 02.00/03.00-tiden :shock: ). Jag trodde inte detta var möjligt. Som ni märker har vi inte spikat tider än. Vi har blivit osäkra på hur vi skall hantera hans minilurar på dagen och därför blir det lite si och så med dagsschemat. Jag HAR fått mycket hjälp med detta av er forumister. Skall bara bestämma mig :oops:.....

Trodde ju att lillen led av svår överlevnadsångest (se separat tråd), men enl Anna gäller det bara nyfödda och dit räknas inte han. Dessutom, menar hon, skulle en sådan bebis inte kunna sova så många timmar undr kvällen/natten. Mot bakgrund av detta antar jag att det är vagning över skarvarna som gäller för lillen samt försöka få i honom så mycket mat det bara går. Detta är svårt då det blir att han äter lite oftare eftersom han sover kortare lurar.... Det blir en ond cirkel :evil: .

Fråga: Ses 22.00-målet som ett "nattmål"? I kväll åt han sista gången innan han knoppade in ca 17.30. Vi ger honom ett mål i sömnen nu 22. Nästa kl 02. Vi har ju inte styrt upp dagarna än varför "middagen" serverades så tidigt på kvällen. Målet är ju att han skall sova natt lite senare på kvällen, typ 20. Vet inte riktigt hur jag skall formulera mig :oops: :roll:. Det handlar väl om hur man blir av med 22-målet...??

Ni får ursäkta, jag är så trött att jag inte kan tänka :oops: :lol: ...

Nä, nu ropar sängen :sleep:

God natt!!//K.
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillsprudlis
Inlägg: 262
Blev medlem: sön 11 jun 2006, 00:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej Kristin :!:

Kanske inte kan svara dig på alla frågorna men det kan jag säga att ge bröstet när lillen sover har funkat bra för mig och många fler :) .
Sätt klockan och ha nattmålen alltid vid samma tid. Stryk lillen över huvudet och lyft upp, säg inget, dunkelt sken och lägg till. Det brukar inte ta mer än 15-20 minuter (inkl. rap kan ta max 25 min). Min Victor gick inte ens att rapa till slut, han hann somna :wink: Men det funkade det med. När lillen är ca 1 månad kan det hända med automatik att han sover över ena nattmålet (det första som du verkar ha 22.00) och Vips har du 6 timmars sömn och bara ett nattmål kvar. Jag har upptäckt "översovandet" genom att jag suttit och inväntat att lillen skulle röra på sig men i alla fallen har han sovit som en stock och jag har vågat att hoppa över väckandet och det har funkat.

Lycka till :!:
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

Lillsprudlis skrev: När lillen är ca 1 månad kan det hända med automatik att han sover över ena nattmålet (det första som du verkar ha 22.00) och Vips har du 6 timmars sömn och bara ett nattmål kvar. Jag har upptäckt "översovandet" genom att jag suttit och inväntat att lillen skulle röra på sig men i alla fallen har han sovit som en stock och jag har vågat att hoppa över väckandet och det har funkat.
Hej o tack för svar :D!

Ja haaa, det är så man märker om de små inte "behöver" ha nattmål 1 :-k .... Hur många kvällar satt du och kollade av detta? Frågan är ju hur man haterar ett uppvak vid låt säga midnatt om nattmålet inte "skall" serveras förrän vid 02.00...??? Skall man vagna då kanske?? Jag blir lite nipprig över detta för fy att stå och vagna och så ÄR han hungrig :cry:.

Vi avvaktar lite med denna analys (kring 22.00) tills dess att vi är i hamn med något senare läggning på kvällen.

Tack för tipset!!!

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

En ny fråga 8):


sonen är ju nu 1 månad gammal, men ändå så trött, så trött. Att ha honom vaken i mer än 1 timme efter uppvaknande är JÄTTESVÅRT. Idag lyckades jag ha honom uppe 1 h 20 min, men då kinkade han en del. Han somnade BUMS i vagnen när jag lagt honom :shock:.

Ok att han är trötter efter God Morgon. Det verkar vara vanligt. Men lilleman är det nästan efter VARJE lur. Vi har ju haft "problem" med att han har sovit så korta daglurar, men idag klämde han en 2 h-lur \:D/ på morgonen och ÄNDÅ blev han så trött efter dryga timmen.

Hur är det för er andra?

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"