Lycka till med det nya schemat. Ni kommer fixa det bra, alla tre.
Bråk om sista luren - nu behöver vi reda ut detta
Kokos! Liten tanke- om du märker att ditt barn gärna vill somna tidigare på kvällen och vakna tidigare på morgonen så kan det vara värt att lyssna på det. Typ att börja dagen 06.30 och lägga 18.30 istället.
Vissa människor är morgonmänniskor och andra kvällsmänniskor. Detta bör vi respektera även om det kanske inte stämmer med hur vi själva fungerar.
SHN kan lära barnet att sova längre på morgonen om det är det som ni bestämmer er för, men då bör ni vara medvetna om att detta kräver hårdare arbete än om ni har ett schema som bygger på barnets natruliga rytm.
Anna poängterar ju att man ska bygga schemat utifrån barnets rytm!
Lycka till!
Vissa människor är morgonmänniskor och andra kvällsmänniskor. Detta bör vi respektera även om det kanske inte stämmer med hur vi själva fungerar.
SHN kan lära barnet att sova längre på morgonen om det är det som ni bestämmer er för, men då bör ni vara medvetna om att detta kräver hårdare arbete än om ni har ett schema som bygger på barnets natruliga rytm.
Anna poängterar ju att man ska bygga schemat utifrån barnets rytm!
Lycka till!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Faktiskt så sov lillkillen hela natten i natt. Utan ett pip förrän 7.07. Så än så länge går schemat på räls.
Just nu hör jag dock att han är vaken trots att hans lur är från 10-11.30. Han grejar med nåt, låter som att jag har glömt att ta bort en pipande leksak ur sängen när jag la honom för den är igång just nu. Helt otroligt komiskt! Han ligger och skrattar och så piper det och tjuter därinne.
Tror jag låtsas som att det regnar men egentligen borde jag kanske gå in och ta bort leksaken?
Den lille rackaren hittar på saker alldeles på egen hand.
Just nu hör jag dock att han är vaken trots att hans lur är från 10-11.30. Han grejar med nåt, låter som att jag har glömt att ta bort en pipande leksak ur sängen när jag la honom för den är igång just nu. Helt otroligt komiskt! Han ligger och skrattar och så piper det och tjuter därinne.
Den lille rackaren hittar på saker alldeles på egen hand.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Detta fixar han själv! Fast till nästa lur kan det ju vara smart att ha leksaksfritt!
Skönt att få sova ända till 7 va!
Skönt att få sova ända till 7 va!
Solstråle född i april 2004.
-Berätta gärna hur det går med avskärmingen; dock inte om ensamlekarnaSusanne G skrev:Tack dp jag ska omedelbart visa ditt inlägg för sambon.![]()
Lycka till med det nya schemat. Ni kommer fixa det bra, alla tre.
Pappa till Adrian *23 juni 2004 och Edvin *26 juni 2006.
Adrians kue startade 17 oktober 2004, Edvin kör standardmodellen från start.
Adrians kue startade 17 oktober 2004, Edvin kör standardmodellen från start.
I förrgår när sambon kom hem från jobbet hade jag flyttat bort sängen till väggen mittemot. Han sa inget utan tyckte det var ett bra initiativ.
Han läste dock dit inlägg på morgonen, kanske behövdes lite manlig övertalning. Sedan har vi hängt en mörk handduk på ena långsidan. Första kvällen så skrek hon en del när vi la henne där men hon undrade väl varför hennes säng var flyttad. Vi agerade givetvis som om den alltid har stått där
Hon vaknade vid 6.10 första natten men imorse sov hon till 6.51
Hur går det själva?
Hur går det själva?
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Så där ja! Nu har vi varit hemma och imponerat på mormor. 4 nätters finfin sova-hela-natten och mormor är frälst
Han har somnat som en klocka och sovit åtminstone till 6 innan han har vaknat första gången och vi har inte behövt kämpa så mycket fram till 7 utan han har somnat om (om han inte har blivit arg och rest sig upp och "skakat galler")
Nu gäller det bara att skaka av sig mormors ord: "jajaja vänta bara tills han kan klättra ur sängen själv då kommer han in till er vare sig ni vill det eller inte". Jag och min make försökte förklara att han inte alls kommer att klättra över och komma in till oss eftersom han ju sover hela nätterna, men svaret på det blev "Minns nu att vi har haft den här diskussionen". Ja det ska jag verkligen göra! Jag ska minnas och påminna henne!
En enda grej är egentligen lite struligt med nya schemat och det är att vi har haft gnäääälligt värre mellan 13-14 ungefär. Lite konsigt med tanke på att han sover mellan 10-11.30 och äter lunch direkt därefter. Han borde alltså varken vara hungrig eller trött. Han bara gnäller, skriker och jämrar sig och verkar allmänt otillfredställd. Har en tanke på att det kan bero på att han fått lite för lite social delaktighet när han varit hos mormor, vad tror ni?
Nu gäller det bara att skaka av sig mormors ord: "jajaja vänta bara tills han kan klättra ur sängen själv då kommer han in till er vare sig ni vill det eller inte". Jag och min make försökte förklara att han inte alls kommer att klättra över och komma in till oss eftersom han ju sover hela nätterna, men svaret på det blev "Minns nu att vi har haft den här diskussionen". Ja det ska jag verkligen göra! Jag ska minnas och påminna henne!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Hej Kokos!
Härligt att få impa på sina föräldrar.
Du ska se att mormor kommer att bli chockad när lille killen fortsätter att sova gott.
Du sa det själv.
Den sociala delaktigheten är livsviktig för att må bra. Man vet ju hur man själv kan må om man varit t ex hos sina föräldrar och man mest blivit uppassad och inte gjort så mkt.
Hur kul är det efter en helg? Man är ofta lite uttråkad och tycker det ska bli skönt att få komma hem till sitt eget att ta hand om, tom att städa.
Två ggr per dag av social delaktihet enligt barnaboken. Följ det ska du se att han snart känner sig viktig och glad igen.
Härligt att få impa på sina föräldrar.
Du sa det själv.
Två ggr per dag av social delaktihet enligt barnaboken. Följ det ska du se att han snart känner sig viktig och glad igen.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.