2 månader schema fundering

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Filippasmamma

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Igår kväll kändes det som om mjölken var slut. Hon slet och drog i brösten och var ledsen. La henne för powernapa och hon vaknade själv efter 5 minuter. Var gladare efter det. Jag gjorde ersättning och fick i henne mer än någonsin, kanske 45-50 ml. Hon fick amma nattslurken sen och somnade strax innan 19 och sov djupare men gnölade och klagade bara vid ett par uppvak. Jag buffade inte alls utan hon somnade om flera gånger själv. Hon fick äta strax innan 2 då vi båda vaknade till.
Idag ska jag inhandla gröt. Maten verkar vara bekymret. Jag ligger vaken på natten och känner mig helt slut. Så frustrerad när hon ändå får till bra sovpass på natten. Därför min mjölk sinar med känns det som....
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Är amning viktigt för dig så får du försöka öka på mängden med amningste(weleda är bra) och pumpning. Är det inte det så kanske hon blir nöjdare på ersättning och du lugnare? Jag upplevde det så själv i alla fall men det är ju upp till var och en. I vårt fall ville sonen knappt amma men jag slet med att få honom att ta lite och sen fylla på med ersättning och då åt han inte särskilt mycket ändå. När jag kört helt slut på mig själv med detta så bestämde jag mig för att sluta amma och bara ge ersättning och plötsligt åt han mycket mer än innan. Innan var det ca 5 min amning + 30 ml ersättning och sen 120-180 ml ersättning istället. Plötsligt blev skarvandet på dagslurarna bättre också även om det fick jobbas en del med att inte öververktyga.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Filippasmamma

Är väl inte jätteviktigt så sett, var bara glad att hon blivit nöjd med mjölken innan. Jag upplever att det skiftar olika dagar. ibland bits Hon och vill verkligen inte ha mer och vissa dagar suger hon tomt. De senaste veckorna ligger hon o äter fint tycker jag. Erbjuder 2 ggr per bröst inom en timme.
Hon skarvar ibland, annars sover hon som hon ska på dagarna. Schemat sitter bra. jag håller ca 3-3.5 h mellan målen annars får jag inte ihop det. Somnar själv i lugn o ro. Jag har bestämt att bara verktyga vid riktig kris. Även om det tar tid så somnar hon om till slut vid uppvak. Jag tänker att ju mer hon får öva på att hantera uppvaken själv så kommer det gå fortare.
Hon rör sig otroligt mycket i sängen. Lägger man henne i mitten hittar man henne liggandes på tvären högst upp i sängen eller så har hon gjort en 360 helt och hållet. Vaknar ibland av det så jag får dra ner henne till mitten igen... blir många onödiga uppvak av det... Jag börjar snart med gröt så får vi se. Annars återstår en redig kur om en månad!
Filippa född 12-04-08
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
var sover hon? Hur vacker hon dig?
Klart man rumlar omkring nar man sover, vem gor inte det. :) Men mamma vill ju inte vakna pa grund av det saklart.

Och om amningen stor dig, kolla pa alternativ. Med min forsta fungerade inte amningen alls, liten var hungrig och jag stressad, sa vi overgick till ersattning och senare grot vid 3.5 manders alder. Liten var matt och glad och jag lugn.
Barn nummer tva fungerade amningen med plotsligt, men hon fick anda grot vid samma alder, vi hoppade over ersattningen bara.
What ever works, med sa glad barn och mammor som mojligt.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Filippasmamma

Uh oh, hon vände sig till rygg. Låg och pratade så gulligt 6.15. vad är detta tänkte jag... Första gången hon gör det. hon har inte vänt sig från rygg till mage ens men vi tränar! Vände henne tillbaka men hon somnade aldrig om så jag gjorde tidig morgon..
Har laddat upp med barriär och skärmar av sängen lite... Hon sover i spjälsäng bredvid min säng sida med öppen sida mot mig.
Hon väcker mig med att böka runt i sängen, smacka, slicka och suga på händerna eller underlaget under. Jag sover med öronproppar men jag är otroligt lättväckt... Hon får flytta ut snart! Har inhandlat gröt nu så återkommer jag om jag behöver mer feedback :)
Filippa född 12-04-08
Filippasmamma

En morgon gjorde jag upptäckten att jag hade glömt stänga Av andningslarmet och det blinkade fortfarande. Hon låg alltså inte i... Har en baby sense, inköpt för några månader sen. Förstod att den var känslig men inte så känslig! Jag har sedan experimenterat med hur långt hennes säng måste vara ifrån för att inte känna av mig i sängen bredvid. Trodde jag hade löst det men tydligen inte. Ventilationen är det inte för det har jag testat. Nu blir jag orolig för det... Vad är meningen med larm om den inte larmar när den närmast larmet slutar andas :( man vill ju ändå ha spjälsängen bredvid liksom! Erfarenheter?
Filippa född 12-04-08
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Vilken fin konversation ni haft här, och vilken fin ledning du ger din lilla Alma! =D> Grattis på tremånadersdagen till henne! :heart:

Jag LOVAR att du kommer att få sova en vacker natt, och det kommer att bli såå skönt! :sleep: Känner igen den extrema tröttheten. Vaknar du i onödan av henne så tycker jag inte du ska vara orolig för att flytta ut henne fortast möjligt! Hon kommer inte att bry sig nämnvärt, törs jag lova, det är värst för dig själv :shock: :lol: . Min tvåa var så bökig att jag tidigt ställde in vagnen i klädkammaren i vårt sovrum, eget rum men bara någon meter ifrån var helt perfekt för oss. Dessutom kolsvart utan krånglig mörkläggning! 8) Hur har du det förresten med mörkret? Sommarnätterna är knepiga för "otränade" små bebisar och de blir mer och mer ljuskänsliga ju äldre de blir!!

Angående larmet så låter det ju lite skumt...är du säker på att det inte är någon "byt batteri"-lampa eller så? Jag har kört babysense 2 och det har inte varit några problem, och det har alltid larmat om jag glömt stänga av... :wink: Jag minns att jag var supernervös att larmet inte skulle funka, testade att lägga dit ett mjölpaket och vänta på att det skulle pipa! Och det gjorde det ju...men i ditt fall larmar det alltså inte om sängen är tom? :-k Testa igen. En gång är ingen gång...(fast det ska ju funka...).

Kämpa på med mat och nätter! Hur går det med gröten? ;)

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Filippasmamma

Jag kan inte skriva svar, får bara felmeddelande hela tiden!
Filippa född 12-04-08
Filippasmamma

Så kunde jag det bara för det ... försökt sen förra veckan... Då skrev jag det här:

Barriären i sängen gjorde att hon har legat still och vaknat 2 ggr för mat enligt planen och inom mat timmarna. Och jag har sovit som en klubbad säl!
Visst stör ljuset när sambon går ut på morgonen... Det är en stor glipa överst på dörren som släpper in lite ljus men annars mörkt. Har sytt i mörkläggningstyg och fäst med kardborre.
Jag och hon ligger i min säng och glipan till spjälisen är kanske 5-7 cm bort. Sätter på larmet och det blinkar.... Hon ligger o rör sig och är längst ifrån men jag är still... Har mailat andningslarm.se får se vad de säger. Ännu en anledning att flytta ut henne! ( De svarade att de rekommenderar att barnets säng är minst 10 cm ifrån, helst 30 cm. Jag är glad att jag upptäckte det och hon är nu flyttad! Men försvårar buffning då sidan mot henne är stängd..)

Gröten grimaserade hon åt men slickade i sig :) ska testa lite varje dag!
Jag är så sjukt utvilad idag så jag vet inte var jag ska ta vägen. Putsa fönster? Torka köksluckor? Städa garaget? Baka? Hihi
Idag jobbar sambon sista dagen innan semester så nu kan jag buffa bort ett mål till så jag har 12 h natten i sikte...
Hon är en liten skalman nu och trivs mkt bra med klassiska 3 månaders schemat från Torsmamma.
Måste dock få till powernap vid ca 17.45 tiden annars pallar hon inte till 19... Tack för feedback!

Tillägg: det är ett par uppvak varje natt innan matning vid 1. Ibland har jag kunnat buffa det och förskjutit till 2. Märks skillnad på dagen med aptiten så visst borde en matning räcka men jag pallar inte att buffa eller höra skrik...
Filippa född 12-04-08
Filippasmamma

Just det, hon bajsar sällan och natten innan det är dags att bajsa så vaknar hon ofta med magknip. Jag försöker buffa men det går inte, somnar hon om själv vaknar hon snabbt igen. det enda som hjälper är att amma så får vi sova ett par timmar i alla fall.Gråter och fiser om vartannat gör hon och sen kommer bajset någon gång under nästa dag. Jag har inte vågat ge mer gröt för det känns som att det var värre nu sist, antigen pga gröten eller så var det bara en tillfällighet... Vi börjar närma oss 3.5 månad så tar tag i det då. Ersättningen gjorde varken till eller från och jag upplever att hon sover bättre av bara min mjölk...
Filippa född 12-04-08
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag upplevde faktiskt att magen blev bättre för bebis när vi gick över till mer puréer. Ge katrinplommon och päron så sätter det fart på magen, brukar funka kanon.

Angående att buffa bort uppvak så gäller det att vara konsekvent och ha attityden på plats OCH inte vara för hjälpsam - det ska liksom inte vara lönt att be om hjälp då man själv får somna om :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Filippasmamma

Igår var vi på 3 månaders kontroll (fast hon är 3.5) och fick spruta med. Vikten har planat av alldeles för mycket så det var fritt fram för gröt tyckte bvc.
Hon tyckte jag skulle väcka henne mer på natten och mata mer, nej tack :) sa inget om att jag kör SM.
Natten flöt på okej, hon har varit ledsen från och till och varm.
Igår fick hon smaka sötpotatispure som hon gillade och gröten går ner fint med.
När ska jag ge henne gröt och pure? Typ lunch och middag? Finns nån lathund för hur man inför ramsa för sm barn? Jag har börjat säga det både till kväll och på dagen. Ska man säga den 2 ggr, en gång sen en gång bekräftelse?
Magen hoppas jag ordnar sig mer nu när hon kommer börja få annat.
Filippa född 12-04-08
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

När man börjar med smakisar är det bra att ge det de två första målen för att undvika magont under natten, bättre att det kommer på dagen i så fall. När man känner man kommit upp i en bra rutin så det blir små portioner om än inte fulla så tycker jag att middag och kväll är bra.

Ramsan smyger du in bakvägen 2 verser när du går ut ur rummet vid varje läggning. Berkräftelsen används inte på samma sätt i sm utan bara om ni har en rejäl ramsdiskussion när ramsan väl är etablerad, då ska ramsan ha sista ordet.

Magen blir bättre med riktig mat enligt min erfarenhet bara man är frikostig med katrinplommon- och päronpuré :D

kram :heart: .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Filippasmamma

Okej, då vet jag! Det känns som att det kommer gå fort att öka maten o gröten. Idag fick jag i henne en halv dl efter lunchamningen.
Jag blir förvirrad nu när man både ammar och ger smakisar och gröt, om hon kommer bli mätt på nåt mål på bara bröstmjölk. Men hon har ju sovit utan skarvar och sovit fint (mestadels, nu på sistone) på natten innan utan gröten så jag får väl lita på att det kommer gå bra med både och. Hon kändes så stor på en gång när man ger mat...
Men sjukt hur nöjd och glad en bebis kan vara! .Vet inte om det bara är SM eller personligheten..tror både och. Mest SM :) jag är så lycklig bara! Så skönt också att hon klarar av om någon vila blir lite framflyttad nån gång om man är iväg eller så. Man har ju schemat i huvudet och målet att knyta ihop säcken till kvällen. Fantastiskt!
Hälsningar och tack för hjälpen! Kram!
Filippa född 12-04-08
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
det kanns som om ni har det underbart.
Fin ledning fran mamma, matt och utsovd bebis = glad mamma och glad bebis.

Det gar ofta fort att oka maten, det tog ett par dagar for mina sma att slanga i sig jatte portioner av matmos (glom inte att ha I rikligt med fett).
Manga ger mat I forsta hand och brostmjolk till efterratt, alternativt mat alla mal utom morgon och kvallspafyllning. :shock:
Det kommer ni tva lura ut tillsammans. Min etta var inte sa intresserad av BM nar hon hade kommit pa maten, medans tvan alltid gillade BM trots stora mat portioner. Kann efter vad som funkar for er.

Snacka om att du har attityd mossan pa. =D>

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"