Situationen med amningen känns igen! Och som sagt, det går över!!
Jag skulle också rekommendera liggamning och försök andas lugnt under tiden (jag vet hur enormt stressande det är med amningstrassel!). Märker du när han släpper att mjölken fullkomligen sprutar ut så låt det spruta klart (kanske i ett amningsinlägg eller en handduk) och låt honom suga igen, den första dosen brukar komma starkast och därefter blir det lättare för honom själv att reglera styrkan, tror jag. Du kan också sätta igång utdrivningsreflexen (tänka på bebisen, stryka över brösten och mjölka igång lite) innan du ska amma och låta det "värsta" spruta ur i handfatet (eller spara) om du tycker att du har mycket mjölk och det kommer häftigt. Att han sätter i halsen kanske också kan ha med hans position att göra, att mjölken hamnar lite snett, liksom? Liggamma (om du inte redan gör det) är grejen!!
Man tänker alltid att det är för lite mjölk, det gör nog alla eftersom det är ens största skräck. MEN förmodligen är det inte alls det som är problemet! Känns det som att inget kommer kan det möjligen bero på att du är lite "uppstressad" och tänker på annat på dagen så att det inte kommer igång lika fort som annars? Min son blev väldigt frustrerad när han var suuperhungrig och fick vänta på utdrivningsreflexen, t.ex. Jag var tvungen att aktivt fokusera på att slappna av väldigt mycket och typ profylaxandas och då blev det mycket bättre. Också ett skäl att starta den berömda reflexen i förväg eftersom du då VET att det finns mjölk och att den ligger framme och han behöver inte vänta på maten. Win-win! :thumbsup:
Lycka till och kämpa på!!
/Ylva