Lillebror

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Re: Lillebror

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Situationen med amningen känns igen! Och som sagt, det går över!!

Jag skulle också rekommendera liggamning och försök andas lugnt under tiden (jag vet hur enormt stressande det är med amningstrassel!). Märker du när han släpper att mjölken fullkomligen sprutar ut så låt det spruta klart (kanske i ett amningsinlägg eller en handduk) och låt honom suga igen, den första dosen brukar komma starkast och därefter blir det lättare för honom själv att reglera styrkan, tror jag. Du kan också sätta igång utdrivningsreflexen (tänka på bebisen, stryka över brösten och mjölka igång lite) innan du ska amma och låta det "värsta" spruta ur i handfatet (eller spara) om du tycker att du har mycket mjölk och det kommer häftigt. Att han sätter i halsen kanske också kan ha med hans position att göra, att mjölken hamnar lite snett, liksom? Liggamma (om du inte redan gör det) är grejen!! :D

Man tänker alltid att det är för lite mjölk, det gör nog alla eftersom det är ens största skräck. MEN förmodligen är det inte alls det som är problemet! Känns det som att inget kommer kan det möjligen bero på att du är lite "uppstressad" och tänker på annat på dagen så att det inte kommer igång lika fort som annars? Min son blev väldigt frustrerad när han var suuperhungrig och fick vänta på utdrivningsreflexen, t.ex. Jag var tvungen att aktivt fokusera på att slappna av väldigt mycket och typ profylaxandas och då blev det mycket bättre. Också ett skäl att starta den berömda reflexen i förväg eftersom du då VET att det finns mjölk och att den ligger framme och han behöver inte vänta på maten. Win-win! :thumbsup:

Lycka till och kämpa på!!

:heart:

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorgon (eller det kanske är go lunch nu..)
Många gör så att de vagnar/buffar om liten vaknar före 1,5 h, men påbörjar ett nytt mål om det vaknas efter 1,5 h eller senare. Då får man en schysst rytm med lagom avstånd mellan måltiderna!
Härligt då kör vi på det, enda problemet är väl att jag tycker att buffning fungerar rätt dåligt på så här små och det är ju lixom det man har att ta till de lurar lilleman sover inne. Ibland fungerar nappen och ibland får han suga på ett finger. Storkillen buffades ju endel när han kurades och det fungerade helt magiskt bra, men han var ju 5 1/2 månad... 8)
Kan det funka att liggamma när det blir så? Då kan han ju lättare reglera själv och jag upplever att de små inte lika lätt sätter i halsen av all mjölk. Blir det skrik och panik så kan man ju rulla bort lite och gosa istället, sen rulla närmare igen när det lugnat sig så att bröstet liksom finns där om han är intresserad ;) + lättare att slappna av själv
Jag tror du är nåt på spåren Frida, jg har testat att liggamma nu i 2 dar och det funkar MYCKET bättre. Han tar bort huvudet när han sätter i halsen och drar sen sig tillbaka själv genom att dra i bröstet (aouch :evil: ). Det verkar komma mycket och inte lite som jag befarade och det kommer så snabbt att han inte verkar hänga med att svälja undan och sätter därför i halsen. Har testat att pumpa ur lite innan för att lätta på trycket vilket oxå fungerar, men man orkar ju inte pumpa heeela tiden :shock:
Att han sätter i halsen kanske också kan ha med hans position att göra, att mjölken hamnar lite snett, liksom? Liggamma (om du inte redan gör det) är grejen!!
Han verkar sätta i halsen både när han ligger och när jag sittammar, kan det fortfarande vara hans position som är fel? det känns som att han inte är lika bra på att svälja undan och hantera flödet som storebror var.

Har ni något bra tips på hur man hanterar skarvar när bäbisen är lagd inomhus och inte blir trött eller sömntung av buffning? vi har som sagt var inte möjlighet att ha vagnen inne för jag får inte lyfta tungt och vagnen väger tokigt mycket och vi bor i en sluttning med brant trapp så jag kan lixom inte få in vagnen.. aalternativet hade ju varit att bara ha den inne men vi behöver ju ha den för att ta oss till och från fsk samt för lillens utevila.

Ps, nätterna är riktigt bra, han får kvällsmålet någon gång mellan 20:30 - 22:30 varje kväll och vaknar sedan två gånger varje natt och det är nästan samma tider natt efter natt kl 01:00 och 04:00. Tokigt nöjd över dessa nätter.. han äter snabbare och snabbare på nätterna så nu tar nattamningen cirka 35 minuter per gång vilket är heeelt ok :D

Stort tack för all hjälp
kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Härligt! Vad du jobbar på fint!! =D> :thumbsup:

Jag tycker också att vagning är grejen - du kan inte köpa en begagnad liggvagn att ha inne?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Haha! Gu vad telefonen rättar knäppt, LIGGvagn ska det ju vara ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Hm, var visst JAG som var knäpp... Nåja, nu lämnar jag dig ifred :p
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

grattis Nat! :D

Här kommer ytterligare tips i amningen.
Han verkar sätta i halsen både när han ligger och när jag sittammar, kan det fortfarande vara hans position som är fel? det känns som att han inte är lika bra på att svälja undan och hantera flödet som storebror var.
Jag tycker alltid att sittande har funkat bäst. Har ammat enligt "ömma järngreppet" som Anna visar på film fast jag vänder barnet helt mot bröstet i stället för att ge flaska. Inte för att barnet mattrasslar men jag upplever den ställningen som tryggare och bekvämare för barnet. Jag försöker ha barnet lite vinklat så att huvudet är något högre än resten av kroppen. Fixas superenkelt med en kudde under armen som man håller om barnet med. Men barnets framsida är helt vänt mot mig (mage mot mage), ligger barnet mer på rygg i famnen, med armarna längs kroppen och måste vrida huvudet mot bröstet upplever jag det som krångligt och obekvämt för barnet att äta, barnet kommer inte lika nära och får ett sämre tag om bröstet. Hoppas du förstår vad jag menar. 8) Kidsen brukar oxå fixa saker och ting själva även om de sätter i halsen, men ett tips som du tidigare fått är ju att låta det värsta spruta ur först. :D

ömma järngreppet

Kram

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nat

Inlägg av Nat »

Godagens!
grattis Nat!
Tackar :heart:

tack för jätte bra tips om amning, har testat runt lite nu och matningen fungerar verkligen MYCKET bättre de senaste dagarna, med bättre menar jag att lilleman äter utan att skrika :shock: :mrgreen:

Verkar dock som att han är i en ökningsperiod då han ätit ätit ätit och matpassen dragit ut enormt på tiden.. även nätterna har varit mycket sämre med 2 timmars matningar istället för som tidigare 35-40 minuter :shock:

Lillebror är 4 veckor på tisdag och man märker verkligen att han är mycket mer alert och medveten nu. Han tittar stint i ögonen, följer med i rörelse med blicken och skrattar när man busar med honom. Stark har han blivit oxå och ser snart ut att kunna vända sig från mage till rygg :shock: 8) =D>

Vi har slarvat en hel del och lagt honom att sova praktiskt taget med tutten i munnen, MEN nu får det vara slut på det, han är ju faktiskt stor nu. Mycket protester har det varit men vi har ju lite verktyg att ta till så vi får köra på några dagar och se hur det går. Återkommer... :mrgreen:

kraaam
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Skönt att amningen funkar bättre! Härligt det är, när man får fina tips och så går det bättre :D heja heja!

Kram
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Kom på en sak till om napp :wink:

:idea: Storebror hade napp till 8-månader. Slutade därefter utan problem (detta var före min BB-karriär) 8)
:idea: Mellanbror ville inte ta napp och jag "försökte för lite" suger nu på sina fingrar fortfarande.
:idea: Lillebror tog inte heller napp, men när han oxå sög på sina fingrar vid 2 månader och jag upplevde att detta hindrade honom i hans ålning introducerade jag nappen med framgång då och plockade bort den igen vid 6 månader, utan problem. Suger heller inte på fingrarna nu.

Jag tycker napp är bra, hellre ha napp när de ska sova och plocka bort den vid 6 månader än att ha en tum-fingersugare som har svårt att sluta.

Tycker jag... 8) Så jag tycker inte du behöver a dåligt samvete om hon somnar med nappen, du plockar bara bort den om några månader. :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,
Hm, var visst JAG som var knäpp... Nåja, nu lämnar jag dig ifred :p
lgh140
Svara med citat Inlägg Postat: fre jan 31, 2014 13:16
Haha! Gu vad telefonen rättar knäppt, LIGGvagn ska det ju vara ;)
lgh140
Svara med citat Inlägg Postat: fre jan 31, 2014 13:15
Härligt! Vad du jobbar på fint!! =D> :thumbsup:

Jag tycker också att vagning är grejen - du kan inte köpa en begagnad liggvagn att ha inne?
hahaaa inte behöver du lämna mig ifred, bara skoj med många kommentarer :D
Vagn inne är nog grejen, vi har nu moddat storebrors sulky så lillebror kan vagnas inomhus, den är inte helt klar ännu dock, märkte att den var lite instabil nu när jag försökte dra den med lite tuffare tag :shock: :?
Tycker jag... 8) Så jag tycker inte du behöver a dåligt samvete om hon somnar med nappen, du plockar bara bort den om några månader.
Tack för stödet, magkänslan är att även lillebror skulle kunna äta non stopp oavsett hunger eller mättnad precis som storebror gjorde, nappen var ju guld värd där de första 5 månaderna. Körde in nappen på senaste läggningen och det gick verkligen smidigt, han somnade inom 10 min efter läggning vilket är cirka 50 min snabbare än när vi buffar.. :shock:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

:thumbsup: :mrgreen:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Tack för stödet, magkänslan är att även lillebror skulle kunna äta non stopp oavsett hunger eller mättnad precis som storebror gjorde, nappen var ju guld värd där de första 5 månaderna. Körde in nappen på senaste läggningen och det gick verkligen smidigt, han somnade inom 10 min efter läggning vilket är cirka 50 min snabbare än när vi buffar.. :shock:
Då så! :wink: 8) Låt honom ha den då, bråka inte i onödan. :wink: I sommar ryker den ändå när han inte längre behöver den för att suga på.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nat

Inlägg av Nat »

Hej hej!

Idag fyller Joar 1 månad *hurra hurra*. :D :heart: :heart:
Jag har fört anteckningar i kanske 10 dar för att lättare se ett mönster i hans vanor och behov och dagarna är ganska lika. Han har så att säga lagt ett eget schema med viss styrning från resten av familjen. Blir ju så när det finns storasyskon med i bilden.

Så här ser ett vanligt dygn ut för oss:
7.30 - 9.30 Mat
9.30 - 12.00 Sova (2 1/2 timme)
12.00 - 13.30 Mat
13:30 - 16.00 Sova (2 1/2 timme)
16.00 - 18.30 Mat
18:30 - 20:30 Sova (2 timmar)
20.30 - 21.30 (ish) Mat + nattoalett
Sova natt
21:30 - 07:30

01:00 - 02:00 Mat
04:00 - 05:00 Mat

Som ni ser är det ganska mycket sömn, men han protesterar inte nämnvärt mot det, eller så är det dom trassliga läggningarna som är hans protest... svårt att veta #-o :shock: :?:

Jag är bra sugen att kura bort första nattmålet alltså det som infaller kl 01. Vad tycker ni? är det väl tidigt? blir det mer jobb än belöning så att säga? med det menar jag att han kanske själv jobbar bort nattmålet och då slipper vi ju stå och vagna och buffa en vecka hehe samtidigt är jag sjukt sugen på att få sova lite längre nätter då dålig nattsömn sliter så sjukt mycket på mig. Jag klarar mig fint utan mat och egentid, men utan sömn går jag bananas... :shock: :oops:

Kram och tack för alla tips och råd
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Grattis Joar!! =D> :thumbsup:

"Schemat" ser ju strålande ut, tycker jag! :D Härligt med långa sov på dagarna, även om det vore intressant att se hur mycket han sover i praktiken varje dygn eftersom du skriver att det tar lång tid att somna?! :? :lol:

Angående nattmålen är min spontana tanke att jag först och främst skulle satsa på att försöka få dem överstökade fortare! Tar det lika lång tid nu när du har nappen att avbryta ev. långsnuttande med? Nu när han blir större tror jag ju att det kommer att gå fortare och fortare för honom att äta så jag skulle nog invänta 20-min-målen och stå ut ett liiitet tag till. Men det är som sagt min tanke, du gör som du tror blir bäst för er alla. Jag minns bara själv hur extreeemt långa amningspass det var i början, och så precis när man tror att man ska bli helt knäckt så får man mycket mer sömn bara för att lillen äter effektivare och nattmålen plötsligt bara tar 20 min.

Bra med attityd, dock!! :D

Kram!
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag skulle vänta med att kura bort nattmålet. Men ställ klockan på natten, alltså timern, bestäm en tid per bröst! Jag erbjöd varje bröst 10-15 minuter sen avbröt jag för rap och ev blöjbyte sen 10-15 typ minuter på nästa bröst och sen god natt! 8)

Detta införde jag förstås först när liten kommit ur smekmånaden och 1-månadsökningsperioden var överstökad.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"