Svårt att bryta när sonen jobbat upp skriket

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

:!: TACK Anna :!: :heart:

det känns verkligen som vi är en god bit på väg nu :!:

I natt har lillprinsbus sovit 19.50 (trött pga förkylning la lite tidigare 1 :!: minuts nattning) till 8.10 (förvånad till max när vi kom in och väkte) med undantag för en gnällperiod vid 6.40-7.05 där ramsningen tog han vart lugn, men sedan tvärarg länge... ramsningen tog inte - var in och buffade 6 buff - ut - gnäll - arg - tyst! samt några uppvak med värdens hosta + lite gnäll som han rett ut helt på egen hand!

:arrow: Som många andra frågar man nu sig varför man inte tagit tag i detta tidigare :?: - sas vi orkade inte hoppades att det var en övergående fas osv.. och ffa så behövde vi nog de där månaderna med strul för att läsa på låta det smälta in och mogna... Men till nästa barn blir det standardmodell från början... :wink:

*kram*
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

Hej Annelie,
Hoppas Widar mår bättre idag och grattis till 12timmars natten..
Vi har fuskat oss igenom de sista 3 morgnarna.. Emil vaknar kl 6 och tycker fortfarande att det är godmorgon och matdags. Glad när han vaknar men blir sur efter en kvart ungefär...

F.ö. blev han helt virrig när vi tog bort vagninsatsen från sängen och han skulle sova dag i en stooor säng med en massa saker att titta på (han lyfter upp huvudet så han kan se in i rummet fast jag har hängt en filt över spjälorna. Men Emils pappa boade till det lite med en amningskudde och ett myggnätt, så nu går det bättre!

På nätterna vaknar han inte en endaste gång de senaste 4 nätterna, MEN jag tvivlar fortfarande över vad jag ska göra med morgontimmen.. Har ingen lust att bråka med honom, speciellt inte eftersom han snart blir 6 månader och schemat ska ändras med kortare dagslurar. Å andra sidan är kl 6 verkligen inte morgon i min värld... Måste tänka på det och bestämma mig för vad jag vill... Just nu känns 11 timmars natten som en välsignelse, speciellt eftersom det inte finns nån vargtimme!

Angående era morgnar.. du säger att du gör morgon när Widar är lugn, betyder det att han inte somnat utan bara lugnat ner sig? Jag har tvekat ifall det är "rätt" att göra så.. men det är väl det enda tänkbara, de kommer ju inte somna om när de är så helvakna så nära morgontimmen, tänker jag. Är nyfiken på ifall ni får fler 12 timmarsnätter för då kanske jag också kör samma grej, låter Emil ligga och klaga tills kl. 7, och tar upp honom när han är lugn...

Hur mycket sover Widar på dagen och hur mycket äter han?
Ha det bra.
Elin
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Tack! :)

Widar har inte feber längre, men är rejält snorig, trots detta har han varit som en solstråle idag, dock gnällig igår och OJ vad arg i natt...

:arrow: somnade som vanligt lätt strax innan 20.00
04.44 Duns följt av Illvrål från hans säng. Ramsar - tar inte det minsta han är redan uppe i varv för mkt. Går in han ligger på rygg mer eller mindre under den filt vi "boat" med. Lägger till rätta snorig och rosslig bebis och buffar lugn (5-6buff?) Går ut med ramsa.. vrålarg, fortsätter ramsa - skriker mamamama och babbababba om vartannat och det känns verkligen som han ropar på oss - vargarna är nära och det gör ont i moders- :heart: :at. Gör i ordning en flaska vatten medan jag ramsar - tar noll - går in igen med vattnet - dricker 150 ml - och rensar näsan med rännäsans... Lägger rätt, buffar 4 buff, ramsar - ut! Han är lugn en stund i gnällandet och jag ramsar glatt med jämna mellanrumm medan han bökar och gnyr i sängen - så nästa illvrål, ramsan tar inte 05.10 vid det här laget... maken kommer ut arg :evil: och skriker att jag är en barnmisshandlare som låter honom ligga och skrika sådär (Som jag skrivit tidigare, maken kan inte med att vakna på efternatten - omöjligt att somna för honom då.. skulle behöva kuras han med :mrgreen:) Jag blir arg och ber honom vara tyst :-$ Orkar dock inte med striden med maken utan går in till Widar igen. Buffar honom lugn - 3-4min :oops: 05.24 Widar sover och maken jobbar vid datorn, jag lägger mig på soffan och sover... 8.10 jag vaknar - :shock: - hjälp vart tog morgonen vägen och vi som har tid på BVC... In i duschen 8.21 - godmorgon Widar - han verkar lika förvånad som mig 10 min innan :shock:

:arrow: sas Jag föredrar nog ändå när han vaknar vid 5 före 07, då finns det liksom mer tid att söva om på och det blir verkligen så att det är jag som väcker honom :wink:

Uppdatering av natten som var.. återkommer, hunden gnäller om kvällspromenad och maken om nätet...
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Så... FORTSÄTTNING...

Angående era morgnar.. du säger att du gör morgon när Widar är lugn, betyder det att han inte somnat utan bara lugnat ner sig? Jag har tvekat ifall det är "rätt" att göra så.. men det är väl det enda tänkbara, de kommer ju inte somna om när de är så helvakna så nära morgontimmen, tänker jag. Är nyfiken på ifall ni får fler 12 timmarsnätter för då kanske jag också kör samma grej, låter Emil ligga och klaga tills kl. 7, och tar upp honom när han är lugn...

:arrow: Ja, egentligen borde jag ju låta honom somna om :oops: . Men alla mornar så finns ju inte tiden för det. Har därför som regel att inte ta upp honom förrän han är lugn, kanske inte helt regelrätt, men känns som ett mellansteg i varjefall :!:

Hur mycket sover Widar på dagen

:arrow: Widars sovtider är 10.30-12.00 - här sover han mer eller mindre som en klocka :D 15-15.45 - här sover han också bra, men är ibland svårväkt, vissa gånger är han jättetrött redan 14.40 så då brukar jag lägga då...
samt kl 17.40-18. Här har han jättesvårt att somna.
:idea: Har därför blivit att jag låtit Widar sova drygt en timme på em luren och plockat bort sista luren allt mer. Försöker då lägga den så han sover ca 14.55-16.00 Detta har funkat bra förutom att han blir rejält trött strax innan 20.00 så då tänker jag som så att han gärna kan somna 19.50 så gör vi morgon 7.50 i stället.. men har inte blivit ngn sådan morgon ännu eftersom nätterna inte suttit perfekt...

och hur mycket äter han?
:arrow: Igår blev det inte mycket ätet alls, fick byta ut em målet mot välling och kan ju vara därav han sov så dåligt på natten sedan... men man vet ju själv hur det kan vara med aptiten när man är förkyld...

:arrow: :arrow: Vanliga dagar äter han som följer
8.30 2-3dl välling
ca 9- 9.30 (min frukost) lite frukt/gurka eller rån med leverpastej
12.30 lunch: ung 1,5-2dl lagad mat + ca 1/2 dl frukt
16.00 middag -"-
19.00 1,5 portioner gröt, 1/2 dl frukt

Idag vid lunch var vi på IKEA, kom på att vi hade hans mat i bilen, så jag provade köpa en barnmatsburk där (8mån) och oj vad han åt, skålen var ren på några få minuter och han ville ha mer.. Jag orkade dock inte stå i den då lååånga kön för att köpa ytterligare en burk, utan tänkte att det tar lika lång tid att åka hem.. så när vi kom hem (14.00) sörplade han glatt i sig 2dl välling!!! Verkar mao som aptiten vänt igen och jag hoppas det medför att vi har en gosse här som kommer att sova gott i natt :sleep: :!: :!: :!:

*kram*
Annelie
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

:!: :!: 12h natt :!: :!:

:!: :arrow: I natt sov Widar fint fram till 06, sedan 5 uppvak med ca 10-15 min mellanrum då jag pangramsade - kanske hade han löst det själv? :?: men jag ville verkligen inte att ham skulle skrika upp sig som natten innan.. tycker det är så svårt när han vaknar tidig morgon... 7.35 gjorde vi morgon för då sov han och jag befarade att han snart skulle vakna ordentligt eftersom gnällen innan blev allt ilsknare... Svårt, men i morse kändes det i varjefall bra (har ju mer eller mindre skjutit natten till 19.45 - 7.45 och då ligger det ju inom marginalkvarten...)

:arrow: :?: Skulle vara intressant att höra hur andra som har/haft samma problem på mornarna resonerar :D

Mvh
Annelie
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Har följt dig A lie med spänning! Du har verkligen resonera, reflekterat och genomfört med bravur! Se på resultatet :thumbsup: ! t

:idea: Helt rätt resonerat och hanterat i morgonuppvaknandet! Toppen!
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

****Tack****
så otroligt bra att det här forumet finns, det ger verkligen möjligheten till just att lyfta tankar och få dem ventilerade med andra och underlättar såväl reflektion kring som genomförande av kuren och dess fortsättning!

Säger som Anna Pris och beröm till alla :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt, A Lie :lol:

Min ambition är att vi en dag - som inte ska ligga alltför långt borta - ska komma därhän att folk (föräldrar till barn som håller igång på nätterna) ska få förklara VARFÖR barnen inte sover och VARFÖR de inte tar till de enkla hjälpmedel som finns, byggda på sunda förnuftet :?:

I stället för som nu när det är tvärtom :cry: :cry: - att den som har välsovande barn och ett gott liv ska behöva förklara sig, försvara sig och mer eller mindre be om ursäkt :!:

Och ha "tur" :roll:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

jaha.. så sitter man här och tittar på det lilla underverket efter en toppennatt :!: :D :!: , men också efter en kaotisk morgon :cry:

:arrow: lillprinsen sov så gott så från 19.50 igår kväll.. tyckte mig höra ngt gnäll efter en stund, en i så fall redde han ut det själv :) 6.20 gick jag på toa, tyst dåjag passerade hans rum... när jag går tillbaka hör jag att han ligger och pratar för sig själv låter honom vara han är ju glad. Tillbaka i min säng hör jag också hur han ligger och resonerar (?) för sig själv... håller tummarna för att han ska håla sig lugn till 7.30 = morgon inkl marginalkvart!

7.15 ett litet gnäll - pangramsar - fortsätter prata
7.20 detsamma
7.26 detsamma förutom att nu blir svaret på ramsan ett illvrål
jag går upp och gör morgon för mig samtidigt som jag ramsar, tar lite, men han jobbar sig upp igen.. tillsist bara skriker han rakt ut, går in 7.35 lägger tillrätta, buffar, ramsar - UT - illvrål igen :cry: Det hela fortsätter... likadant 7.45 nu skriker han dessutom på mamma och baba om vartannat - ont i moders :heart: at. Går in igen och han ligger med huvudet i fotändan och hänger över sängkanten - mer eller mindre stinker bajs. Lägger till rätta ign och buffar, men så fort jag slutar så skriker han :cry: *suck* Jag känner mig så maktlös och som en sån dålig mor när vi får sådana här mornar, jag vill ju inte plocka upp honom skrikandes, men än mindre låta honom ligga nerbajsad med bas långt upp på ryggen :cry: Hade et varit mitt i natten hade jag bytt och sett till att han somnat om.. men nu var det ju morgontid och då tycker jag det är så svårt. hur som blev att jag gick ut och inväntade en lite längre andningspaus i skrikandet :oops: (skäms) och sedan gick in och gjorde morgon som ingenting ... Han var inte alls glad åt morgonen - grät massa är jag tog upp honom och vrålskrek på skötbordet.. och naturligtvis kände jag mig som en dålig mamma... :cry:

Såhär i efterhand hade ju det bästa varit att tagit upp honom 7.15-20 när jag ramsat och han lugnat sig första gången.. men hur vet man sånt i förväg? Det hade ju likväl kunnat vara 07.00, eller ännu tidigare, var sätter man gränsen :?:

/Annelie
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Usch ja, ibland känner man sig som en skurk, men kom ihåg att lilla älsklingen bryter samman just för det - för dina egna vargar :shock: som han verkligen inte behöver :roll: Så det gäller att dra efter andan, räkna till tio, coola ner sig och göra någonting annat, gärna junga en hurtig sång för sig själv :lol: och inse att det faktiskt inte är särskilt synd om det lilla barnet. Han överlever. Ibland händer mindre trevliga saker men si :!: vi överlever det också. Pepp, pepp :lol:

Marginalkvarten är det som "bestämmer". Åt båda hållen.

Inskränk trafiken - följ råden om tidiga morgnar i Tips på vägen :!:

Det här klarar du galant :lol: Och minns, som sagt - en gång är ingen gång. För honom heller :wink:
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

](*,) Gah! Nu behöver jag er hjälp och peppning igen!

:arrow: Frågan från rubriken kvarstår... Hur bryter jag när sonen jobbat upp skriket :?: Eller kanske ännu hellre... hur får jag honom att inte skrika hysteriskt :?:

När han vaknar och gnäller är det oftast inga problem längre :) . antingen somnar han om själv, eller så krävs det en ramsa när man märker att han ökar och jobbar upp skriket. Men... som inatt tex så vaknade han 2ggr utan förvarning och bara skriker hysteriskt Ramsan tar INTE jag når liksom inte igenom ( :idea: har funderat på om min förkylning och heshet spelar roll, men hur högt/kraftigt ska man behöva ramsa :?: Nu bor ju vi på landet, men hade vi bott kvar i vår lägenhet hade vi garanterat blivit anmälda som högljutt "mässar" Gonatt, gonatt och sov så gott :!: samtidigt som sonen skriker hysteriskt :!:

:arrow: De gånger han vaknade i natt gick det enbart att bryta skriket genom att jag gick in och gav honom fysisk kontakt. Vid 21.15 krävdes kanske 10 buff för att få honom lugn och han somnade sedan utan gnäll. Men då han vaknade 3.45 tog det 30 min innan han lugnade sig. var in och la till rätta och buffade 4buff, lugn gick ut med ramsa - hysterisk redan då jag var i dörren X2 Tredje gången jag gick in tog det 2min att få honom lugn, men jag lyckades, hörde hur han låg och pratade för sig själv då jag gick och la mig och väntade på nästa utbrott, men tji fick jag han somnade så finst så.. 8.02 morgon + marginalkvart + 2min kom hunden och talade om för mig att det var dags att göra morgon hos W och för första gången kändes det som vi kom in i lagom tid, han var glad åt att vakna, men inte redan vaken sas. Så även om natten var jobbig så känns det som en seger :thumbsup: speciellt det fina insomnandet epå egen hand andra vakenperioden :wink:

:arrow: :arrow: :arrow: Men som sagt, man vill ju helt att han ska slippa behöva bli/vara sådär hysterisk :!: Hur gör jag :?: Jag tycker att jag har attityden (även om den ibland känns svagare som när man hämtar allt man har och anstränger sig till max i ramsan men den inte tar. Försöker föreställa mig hur jag jagar vargarna på flykt när jag buffar och ramsar och det har funkat förut. Men numera har jag svårt att se vargarna det känns som de är så långt borta. Är det så att vargarna blivit listigare och gör sig osynliga för mig :?:

Nu ska se till så att vi får ner granen innan Widar vält den och klätt av den helt på egen hand, han kan mycket den lilla mannen, men det är nog bäst att jag hjälper honom lite :wink:

*kram*
Annelie
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ajaj, för mycket underhållning här :evil: :!:

För det första - gödsla inte med ordet hysterisk. Ett hysteriskt barn antingen kräks eller förlorar medvetandet eller båda delarna. Inget litet barn får någonsin tillåtas hamna i det tillståndet och där befinner sig sannerligen inte din lilla älskling! Som ställer FRÅGOR.

Ibland är det bästa svaret att göra ingenting. Elelr nästan ingenting. Det är alldeles för mycket trafik här och du har sällskap av ett helt gäng vargar. Skjut dem och koncentrera dig, om du nu absolut måste upp och härja, på de andra sjutton bebisarna i rummet bredvid som VERKLIGEN vrålar och behöver lugnas NU :!: :!:

Läs i Tips på vägen om tidiga morgnar och gör som det står där.

Sluta buffa. Det är kristilldelning, inte svar på frågor. Ramsan ska ta och det är "bara" att envisas tills den gör det. HUrtigare? Gladare? Mer klämkäck? Pröva olika tonfall men alla ska överrösta den lille optimisten (pessimisten). Lär dig avvakta sedan så lär han sig det också, dvs att lyssna bättre bnästa gång.

Lägg tonvikten på

1. skrattet-till-go'nattet :idea:

2. tillrättaläggandet, distinkt och tysligt, snabbt och sakligt, med litet tryck på plats efteråt, utan ord :idea:

3. tänk UT, inte in :idea: Han ska skrika dig ifrån sig, inte till sig :idea:

4. Ta i nödfall till solfjädern, efter förnyat tillrättaläggande. Tryck till och ramsa utanför. Lämna sedan barnet i fred.

5. Gör andra ljud i huset, som dämpar din egen sorgliga överkoncentration (se krogätaren i Tips på vägen) och missa inte skön musik :idea: Hög Mozart är aldrig fel :idea:
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Anna, jag är helt med på det du skriver och mycket (så gott som allt) av det du skriver om gör jag, men... Skulle gärna spela in sonens skrik på band så du fick höra...

:?: när är det kris? dvs buffning? om inte när den lille skriker så han knappt får luft, är mer eller mindre blå i ansiktet och det inte går att få kontakt med honom genom att bara använda rösten, det kallar jag att vara hysterisk... som i natt - vaknade 1gång och blev så där okontaktbar igen... tog ingen solfjäder - blir snarare värre han hulkar som han skulle kräkas när/om han pausar det minsta lilla i skrikandet - krävdes buffning i 5!!!min :oops: för att få honom att lugna ner sig till den nivån att jag kunde lämna rummet (trots protester) och ramsa lite käckt (musiken var på för fult) och han somnade efter kanske ytterligare 5 min och 2 ramsomgångar - så tysthet ger jag def mellan ramsningarna. Däremot är jag medveten om att jag skulle behöva variera ramsningen mer och ffa ligga ett tonläge över honom, vilket min röst - ETT hest läge - inte tillåter hur gärna jag än vill.. :arrow: men får jag bara den här förkylningen botad så kommer det ju att funka... :!: :!:

Hur som.. det går frammåt i varjefall, även om jag, för sonens skull skulle se att han slapp dessa hysteriska :oops: frågor...

Tack för hjälpen., jag suger åt mig som en torr tvättsvamp :wink:
Annelie
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Hoppas jag inte lät för otrevlig i mitt senaste inlägg. Vill ju så gärna hjälpa sonen att sova ordentligt :!:

Hur som tänkte lämna en ny lägesrapport...

:arrow: I natt har här dovits 19.45 - 7.40 utan problem, ett par smågnäll han rett ut själv bara och detta trots att jag varit upp och stökat några ggr, så hoppas verkligen det håller i sig :!:

Jag känner mig så maktlös när det blir som tidigare nätter... :idea: NU vill jag kurera förkylningen och öva upp ramsan så jag har den när han kommer in i 8 mån ångesten, för det borde väl inte vara den redan :?:

Mvh Annelie
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Härligt A lie! Efter stök och bök-nätter som besvarats med verktygen kommer luga nätter. Det är liksom så det fungerar - det handlar om lärdomar och process. Barnet måste få fråga för att kunna veta.

:idea: Öva upp ramsan ordentligt och ha den som universalverktyg. Du ska inte känna dig maktlös - du har ju verktygen framför näsan och vet vad du ska göra! DET är hemligheten med kuren! Det är inte barnet som lär sig att sova egentligen. För vems äransvaret då? Nej, man lär sig som förälder att hantera oroliga uppvaknanden och hjälpa barnet att komma till ro. DU KAN JU :D ! Se på resultatet :thumbsup: !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"