Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barnet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av Hanna1012 »

Åh tack Norahsmamma! :heart:
Det är ett ensamt och slitsamt jobb det här... dåligt tålamod ihop med en stundvis haltande självkänsla gör att det är väldigt lätt att tro att man gör fel :?

Är det meningen att hon ska gilla att bli lagd i sängen vid det här laget? Så är det nämligen icke... och buffandet känns inte som att det riktigt tar längre heller, hon blir liksom bara argare som att jag stör om man nu ska tolka in någon mening i skriken. Kan jag bara lägga henne och gå ut fastän hon gastar när jag lägger henne tillrätta i sängen?

Daglurarna är än så länge jobbigast, men jag har för mig att jag läst att de tar längst tid att sätta - minns jag rätt?
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Strålande fint jobbat. Peppa dig nu inför natten!

Att läggas strålande glad kan ta tid, nästan lika lång tid som dagslurarna. Men man får se till att ha ett REJÄLT skratt till go natt. Hon skall skratta rejält innan ni lägger i sängen.

Mitt förslag, kör skratt till go natt 10 min inför läggning utanför rummet. Gå in i redan mörklagt rum med lampan släck, lägg POFF ner i sängen trycktill och GÅ UT! Sen lyssnar man, blev du just utslängd eller inte?

Man märker bäst är att om du när hon skriker kommer in och försöker buffa men hon skriker mera. Känn dig UTSLÄNGD. :lol: Vissa behöver få klaga, svära av sig lite innan de somnar. Det handlar inte som skrikfest här utan man tystnar någorlunda snart. Sen att muttra, prata, eller på annat sätt kan man stötta med HÖGA husljud.

Jag höll på att "verktyga" min 2 mån som en galning. Sen kom pappa och sa, kom vi går in på toa och kollar klockan. 17 sekunder tog det så hör man hur han slutar skrika och tar en LÅNG suck av lättnad när mamma slutade hänga där som en engslig kypare.

Tänk på att lägga på typ 30 sek eller lägre. När du sen är ute ur rummet börja LYSSNA. 8)

Så pepping pepping. Du klarar detta! Det går ju strålande.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av Hanna1012 »

Tack! :heart: Just nu sitter jag uppe och tycker synd om mig själv, tröttast i hela världen och lite grinig... jag var borta ett tag i kväll så pappa fick lägga. Allt lät jättebra, hon hade somnat på tjugo minuter och han verkade ha fattat galoppen och gjort så bra trots lite osäkerhet i början. Sen får jag veta att han, när hon blivit sådär tvärarg som hon verkar bli precis innan hon somnar, hade gått och och "buffat" fast lätt och försiktigt och stått hos henne, eventuellt ända tills hon somnade vilket tydligen hände ganska snart. Just nu känns det som att jag sitter uppe för att hon inte fick somna själv... så som sagt: trött, grinig och tycker stynd om mig själv.

Annars var det väldigt intressant att höra hans läggningsstory, han hade till exempel också märkt att hon blir riktigt förbannad åt buffandet nu - det känns verkligen som att hon svär åt en om man försöker sig på det. Och trots att han varken har nattat eller tagit någon natt hittills så tyckte han sig märka hur hon liksom lyssnade en aning på ramsan för att sedan ta sats igen som som "jaha, men jag är ändå arg!" typ.

Så långt lät ju allt bara hur bra som helst, men nu sitter jag alltså här med en unge som skrikit en halvtimme och varje gång jag är på väg upp ur stolen för att ge bekräftelse så kommer det likförbaskat ännu ett skrik. Va gäller skrattet är vi nog inte så bra på det, men det känns jättesvårt att få en sån liten klump att riktigt skratta... de enda gånger hon gör det med vår inblandning är när vi pratar med henne, men är hon trött kan det vara supersvårt att få kontakt, och "skrattet" har många gånger fått bli ett smile i stället för det är vad som går att få fram.
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av Hanna1012 »

Usch, hon kan vara så svår att lägga på dagen! Nu har hon tagit ny sats flera gånger och skriker så rösten skorrar... flera gånger har jag trott att nu sover hon, så blir det bara etter värre! Det värsta är att det knappt blir något kvar av luren, så hon är ju helt färdig när jag tar upp henne och sen jättetrött till nästa lur också, stackarn.
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av Hanna1012 »

efter lunchen somnade hon på bara fem minuter, medan jag jagade rätt på emil, och det kändes ju väldigt lyckat. men sen vaknade hon efter ca 45 och gnällde, det är första gången hon inte sover hela luren när hon väl somnat. först bara lyssnade jag ett tag, men sen började det bli jobbigt så jag drog fram damsugaren för att hålla mig sysselsatt och förhoppningsvis ge lillan något att lyssna på. några gånger gav jag henne ändå nägra ramsor eftersom hon till sist skrek upp sig så mycket. emil kom yrvaken ut ur rummet efter en kvart ungefär och undrade vad som stod på, allt medan jag fortsatte damsuga för brinnande livet och astrid skrek värre och värre. till sist hade de återstående 45 minuterna nästan gått och jag skyndade in i en tyst sekund och tände lyset under glada tillrop. tyvärr började hon gallskrika igen innan jag han ta upp henne så jag gjorde några tafatta försök att buffa men i ljuset kändes det helt fel, så jag satte henne upp i sängen i stället och så pratade vi (jag och emil) med henne tills hon slutade skrika och var tyst sittandes en stund innan jag tog upp henne åtminstone.

jag läste lite på forumet igår om att inte sova luren ut, och med det jag läste i huvudet kan jag tänka mig att det här berodde på att hon somnade lite "för" fort, alltså att hon liksom bara slocknade istället för att komma till ro.

oavsett orsak så är det väl något som lär hända igen, åtminstone någon gång då och då får jag väl räkna med, så hur tycker ni överlag att jag hanterade det? jag tänkte hela tiden "lita på barnet lita på barnet lita på barnet" för att inte ingripa för tidigt och störa, men tyvärr så blev ju skriken som sagt bara stadigt värre vad jag än gjorde/inte gjorde. nu är hon alldeles hes stackarn...
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av Hanna1012 »

Nu känns det som att jag har provat ALLA sätt att säga ramsan och hon känns totalt okontaktbar, bara skriker som en galning där inne. Det känns verkligen inte bra. I början är det inte så farligt, men vid varje lur jobbar hon upp sig något väldigt och det tar som sagt ca halva luren innan hon somnar. Ska det vara såhär? Det känns som att just lurarna blir sämre och sämre, och det känns så tråkigt att hennes dagsömn blir så förstörd.
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen säger jag! :)

Jag förstår din frustration och ditt behov av att få en lösning på hennes frågor. Det jag skulle vilja åt är mer faktaorienterat, lite objektivitet, om jag får vara så stolpig. :wink:

Exakt hur går läggningarna till?

Har du övat ramsan i enrum, för dig själv? (övat tonfall och röstlägen för att få upp din säkerhet i det du förmedlar)

Vilken är din strategi/taktik? (det är viktigt att faktiskt ha en sådan och sedan känna sig trygg i den, annars blir det gärna ett osäkert budskap som förs fram - och då kommer också frågorna tillbaka)

Försök att se övergripande på det här, inte till varje enskilt skrik, eller fråga som det egentligen handlar om.

Jag har inte läst hela din tråd, men rubriken säger att ni misslyckades med storebrors kur - vad var det som "brast" då?

:)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du,

Välkommen är du - och lyss till Anna09 och fundera :wink: :lol:

Jag tycker nog du ska lägga ner hela projektet. Vill man inte så kan man inte; så enkelt är det (och så svårt).

Kom tillbaka, kära lilla trötta mamma, om och när du har fått nog av sömndeprivation för er alla, så gör vi vårt bästa för att hålla dig i handen under arbetets gång. Då måste du ha läst Internationella Sova hela natten tillräckligt mycket - om och om igen - för att förstå filosofin bakom det hela och kunna uppträda betryggande gentemot ditt lilla barn.

Men det finns ingen lag på det. Du ska bara göra precis som du känner för.


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av Hanna1012 »

Oj, välkomnad och visad dörren i meningarna efter varandra. Hur ska jag tolka det?
Jag tycker nog du ska lägga ner hela projektet.
Nej tack, den här familjen behöver få sin sömn. Samtliga, i sina egna sängar; inte mamma i sängen och pappa på soffan med lillan på bröstet.
Kom tillbaka, kära lilla trötta mamma, om och när du har fått nog av sömndeprivation
Nog har jag fått, och jag tänker inte vänta så mycket som en dag till på att ta tag i allas vår nattsömn. Med storebror lät vi det gå så långt att vi var inne upp till fjorton gånger på en natt och med den desperationen det ledde till kunde ingen av oss uppbåda tillräckligt med driv och konsekvens för att lyckas med någonting. Den här gången tänker jag ta tag i det medan jag har något av redighet kvar i mig. Med eller utan hjälp.

Som jag har förstått saken är filosofin förhållandevis simpel, på ett väldigt grundläggande plan. På natten (och för små barn vissa stunder på dagen förstås) sover man, och det gör man i sin egen säng. Man sover givetvis bäst ifred utan att någon stör, och då ska man också få somna ifred vilket är vad de små liven kan behöva lära sig. För att kunna göra detta behöver ett lugn etableras så att man över huvud taget kan somna, och en känsla av trygghet i vilken tilliten till förälderns funktion som livsgarant är en stor del. Går jag in till en unge som är i full färd med att böka sig till sömns (vilket kan vara rätt högljutt har jag förstått) så stör jag snarare än lugnar, och jag lämnar också min "post" som "vakt" utanför rummet, där jag hör hemma så att lillan ska kunna sova trygg och ostörd. Jag ska i tonfall och handling visa att sängen och rummet är en trygg plats där man får sin njutningsfulla sömn som som man så väl förtjänat efter en härligt aktiv dag. Alla andra frågor kan tas vid senare tillfälle, när det är sovdags får allt annat vänta, tack så mycket och sov så gott.

Jag hade hoppats att kunna fokusera tråden på lillan, men jag känner nu ändå att jag måste förklara mig lite för egen räkning. Det känns som att jag framstår som osäker, vilket är både sant och osant. Gentemot lillan är jag bergfast (även om jag inte är helt hundra på att det jag gör är rätt så drämmer jag i som om jag var mer än hundra, för när jag nu gör det så gör jag det och då går det inte an att vela, då kunde jag lika gärna låtit bli), men då behövs också en ventil för osäkerheten så att hon ska få slippa den. Maken är inte påläst utan kan det jag förklarat (be mig inte få honom att läsa, boken ligger framme och jag tänker inte vara hans mamma, jag kan bara be honom vilket jag har gjort) och då har jag alltså vänt mig hit för råd och stöd. Jag känner dock att ju mer jag ger utlopp för min osäkerhet desto mer får jag tillbaka att jag ska jobba på attityden. Den är det inget fel på (fråga maken min som tvingas lyssna när jag far omkring och gastar utanför dörren ;)), men som vilken mor som helst reagerar jag med hela kroppen på barnaskriken och behöver få ut den ångesten någon annan stans än på lillan. Just för att hon ska slippa.

Det jag förväntat mig är är pepp och glada tillrop, jag kan ju inte söka bekräftelse hos barnet jag ska leda, och hjälp att se när jag gjort precis rätt (bara fortsätt så ger det utdelning om ett tag) eller alldeles galet (sluta med en gång!). Jag hoppas att jag inte trampar någon på tårna nu, det är verkligen inte meningen att någon ska ta illa upp, jag har fått mycket positiv respons framför allt i början. Men nu känns det mest som att jag uppfattas som jobbig och gnällig, och det är just i den här fasen som jag har störst behov av stöd och feedback på det jag gör från er som kan det. Svar som att läsa mer och jobba på attityden kan jag ge mig själv, och gör också konstant, det jag inte kan är reagera på det jag gör med konstruktiva kommentarer.

Anna - jag tycker att du verkar rätt klok med många bra tankar om barn, men om det inte är någon sorts omvänd psykologi du håller på med när du säger åt mig att ge upp så förstår jag inte vad du pratar om. Hur skulle jag kunna ge upp min familjs nattsömn, och därmed hela vårt välbefinnande och det som gör att vi orkar hålla ihop och vara en familj?
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du, jag säger inte att du ska ge upp. Jag föreslog att du kanske skulle vänta.

Nu känner du dig avvisad och avrådd och det är naturligtvis inte min mening att stänga några dörrar :shock: Jag ber om ursäkt om jag har sårat dig.

Attityden är avgörande, det är riktigt - dvs man måste tro på vad man gör och veta exakt VAD man gör, och varför.

Och din attityd tycks i varje fall vara högst beslutsam :wink: :lol:

Men så finns ju också verktygen, själva de fysiska verktygen som illustrerar Sova hela natten-kurens huvudtes: MAN LUGNAR BARNET DÄR DET LIGGER.

När du omvittnar detta skrikande, som du tydligen inte lyckas lugna barnet till att upphöra med (=genom att få för henne tillfredsställande svar på sina frågor) måste jag fråga mig - och dig - om du kanske inte skulle ta nya tag och börja från början.

Och början är att träna upp verktygen först och främst. Hur man lämpligen tränar, och det är VIKTIGT, står beskrivet i "Verktygslådan". Man tränar inte på barnet. När man kommer så långt som till barnet måste man veta exakt vad man gör och varför, som sagt, och ATT det fungerar, det man gör - därför att det fungerade på en själv / ens partner / den man tränade på och med, inklusive ramsan).

Attityden ensam räcker inte. Verktygen ensamma räcker inte heller. Tillsammans - omsatta i handling, där dialogen / kommunikationen med barnet är själva nyckeln - är de oslagbara :thumbsup:

Så LYCKA TILL =D>


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av Hanna1012 »

Tack för det snabba svaret. Det du skrev om hennes frågor fick mig att fundera ett kort extravarv, och jag beslutade mig för att backa ett litet steg i processen och ramsa henne mycket mer än jag gjort de senaste dagarna. Om det nu var det eller något annat kan jag ju inte uttala mig om, men istället för att ta halva (lång-)luren i anspråk så tog det 14 minuter från läggning tills jag fick skicka in en bekräftelse som togs emot med tystnad. Efter tio minuter kom det visserligen ett pyttelitet gny, men det valde jag att helt ignorera med resonemanget att om jag inte varit precis utanför dörren hade jag ändå inte hört det. (Fråga på det: ska man alltid, i början då, skicka in bekräftelsen när hon tystnat, även om det är ett aldrig så litet gny? och behöver hon vara tyst eller ska den in redan när hon börjar dämpa sig? det tycker jag inte att jag hittat svar på i boken, hittills har jag skickat in den när hon är helt tyst och varje gång i början men sen gradvis mer sällan)

Jag tror att jag har skrivit det tidigare i tråden (svårt att hålla reda på, kan vara att jag bara pratat om det med maken) men jag har känt mig så varnad för att använda verktygen för mycket att jag kanske har backat för fort. Hon har inte riktigt följt de "utlovade" framstegen i "rätt" takt (vilket förstås bara beror på mig, jag påstår inget annat) men då har det också blivit lite svårt att tolka instruktionerna för tex natt 3 när hon i beteendet inte riktigt varit där.
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av Hanna1012 »

oj... jag vill inte dra för stora växlar allt för tidigt, men det här med att backa verkar ha varit en tanke i rätt stil. liksom igår vaknade hon efter trekvart ungefär, men nu var jag på och ramsade direkt och mycket, oavsett om jag kände att hon svarade eller inte. fyra i taget med minsta möjliga paus så länge hon höll på - och på två minuter sov hon. jag höjde musiken också (har mozart på utanför hennes dörr för själv får jag alldeles nog av husljud när storebror är hemma från dagis och vill gärna ha det lugnt, jag brukar matcha volymen till hennes ljudnivå).
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av Hanna1012 »

...och med "backa" menar jag vara mer på och inget annat :p

efter 20m till vaknade hon igen (just när jag satte mig med mitt kaffe skruttungen! ;)) men efter sju minuter och många ramsor blev det tyst. fem kvar till väckning nu.
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av Hanna1012 »

det här har jag frågat förut om jag inte minns galet, men utan svar. eftersom jag nu bestämt mig för att börja använda både buff och ramsa mer igen och sas backa i processen så blir frågan därmed aktuell igen:

är det rätt eller fel tänkt att buffa henne en liten stund ytterligare sedan hon tystnat? alltså medan hon fortfarande känns spänd i kroppen men inte skriker något. i kväll gjorde jag så att jag lämnade rummet (med ramsa) när hon tog emot solfjädern i fem sekunder utan att börja skrika igen. med den metoden somnade hon på sju minuter, fyra gånger var jag inne på den tiden. men jag vill ju som sagt inte överanvända något verktyg.

feedback tack, det är bara så jag kan veta om jag gör rätt eftersom jag inte kan söka svar hos lillan. på sikt märks det ju förstås, men en liten hint på vägen från er som kan skulle göra stor skillnad för min sinnesro.
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nytt försök på tvåan efter misslyckad kur på första barn

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka med en viss nyfunnen attityd som jag tycker mig skönja.

Jag har gett rådet någon gång för äldre barn att man skulle kunna ta natt 1, 2 nätter, natt 2, 2 nätter och natt 3, 2 nätter. På så sätt blir de första 3 kurnätterna hela 6 dagar och man kan skynda fram lite långsammare. Det finns ingen regel exakt för som jag berättat för dig så hör inte vi barnet och kan avgöra exakt vad situationen kräver.

men jag tycker det låter som om du denna natt och dag verkligen fick till en kommunikation!!! =D> :thumbsup:

Det är den vi vill åt.

Sen har jag några gånger rekommenderat att om man måste gå in och man har förbrukat sin buffning så kan man stå med solfjäder istället, det tar oftast lite längre tid och är inte lika skönt som buffning.

Sist, det viktiga är inte att kuren tar 3+7 dagar utan att man hela tiden gör mindre och mindre så barnet får förtroendet att göra mera och mera själv.
Så jobba med målet i sikte, ha en plan! Det är det viktiga, så du vet VAD du skall göra och NÄR du skall göra.

Lycka till med natten! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"