Nomi 7 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Dumlekolan

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

God morgon!

Hade gärna haft morgon vid 07-07.30, men hon äter oregelbundet på nätterna...i natt åt hon ex vid 01.30, samt 05.30, så då blir det svårt att väcka vid 07 om hon åt 05.30 - råd? Så då sover hon vidare från 05.30 till 8.30-9.00. Sista kvällsmålet igår fick hon vid 19.30; 120 ml, sen var hon mer hungrig vid 21 och fick 100 ml. Det är pappan som tar nattbestyren. :wink:

Är det för tidigt att ta bort nappen? Har läst tråden om att ta bort napp - tycker att nappen bara stör, men kanske att hon behöver den för sugbehovet...känner mej osäker. Men hur gör man om man vill ta bort den, när hon ska läggas? Det är ju med den hon somnar in, ska jag buffa henne till sömns då? Hur fort glömmer de nappen??? :?:

Ha en fin dag! 8)
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D
Hos oss har det alltid varit bäst att väcka och ge nattmålen samma tid varje natt, annars har hela dygnet blivit pannkaka. Men jag vet många som låter nätterna vara och styr upp dagarna istället, så kommer nätterna på köpet sen. Det har funkat bra för dem, så det är en smaksak.
Din lilla är ju pytte fortfarande så ta det bara lugnt! Men försök oavsett att börja dagen samma tid varje dag, det är mitt tips.

Nappen kan du absolut ta bort redan nu, liten glömmer den snabbare än du! :wink:
Buffa inte till sömns tycker jag, utan svara bara på litens frågor om hon undrar ledset vart nappen tagit vägen. Insomningen behöver hon som vanligt sköta själv! :sleep:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Regn...ösregn hela natten...riktigt höstbusväder...

Det är så knasigt, jag vill för mkt, jag kan INTE slappna av, även om det blir bättre o bättre. Och jag vet att hon fortfarande är liten än. Men har man kurat 2 barn, så vill man så gärna göra så rätt o riktigt tidigt...att vara kontrollfreak o perfektionist är inte trevligt alla gånger...

Låt säga att jag tar bort nappen och ska lägga henne i sängen, om hon gnäller då för att hon saknar nappen, hur bemöter jag det då? Svara på hennes frågor - ja men hur? Jag kanske verkar trög...nu sover hon med napp, men vid nästa lur kör jag utan. Det är väl bara det att hon ALLTID skarvar vid 45 min och jag känner mej fortfarande osäker på vad jag gör om hon inte kan somna om själv.

Igår såg dagen ut så här
9.00 väcks, erbjuder mat men vill inte ha, äter först vid kl 10
11.00 sova 2 timmar
13.00 mat
14.40 sova 2 timmar
16.40 mat
17.50 sova i vagn under prommis, 45 min
18.40 vaken o mysa, mat, bad
19.45 läggning
vaknade 07.45 i morse (nattmål 24 samt 04)

Känner starkt att jag behöver göra mer saker för mej själv, få ladda batterierna! Kram
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

idag blev det så här

vakna 7.45, mat 135 ml
9.00 -11.00 sova, väcktes av mamma
11.00-12.15 mat 180 ml, umgås
12.15-14.15 sova, väcktes av mamma
14.15-15.15 äta pyttelite 80 ml, umgås
15.15-16.45 sova, väcktes av mamma
16.45-17.50 äta lite 60 ml, umgås
17.55-18.40, sova i vagn 45 min
18.40-20.00 ca äta 135 ml, umgås, bad

Skarvar ALLTID efter 45 min, men har somnat om idag, dock orkade jag inte ge mej i kast om att ta bort napp... :?
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hejsan!

Jag är lite under isen, försöker ha is i magen, öva mitt tålamod, ha mål i sikte och allt men ändå finns olustkänslan där. Nåväl.
Jag är inte den typen som gillar att gå hemma o pula, se på tv, dricka kaffe och lalla. Jag vill GÖRA saker. Och då frågar jag mej; varför gör du inte saker? Jo, hon äter så dåligt så jag vågar inte ta med henne för då tror jag att hon kommer krångla än mer. Jag är rädd för att hon inte ska sova klart sin lur i vagn på annan plats. Jag vill ha alldeles för stor koll, så pass mkt att det förstör mitt välmående. För jag är nog så jäkla rädd för att hon inte ska sova på nätterna, för hon sover ju nu, o jag tror att om det blir liiiite knas så kommer allt gå förlorat. OCH jag vet att det här är idiotiskt, för så kommer det inte bli, men eftersom jag inte är i riktig balans mentalt, så är jag sårbar och rädd, för allt möjligt. Så då blir jag hemma och det kryper i kroppen på mej för att jag är så in i norden rastlös. Och då längtar jag bara tills att hon ska bli större o mer vaken...njuta av nuet, vad är det?

Har ju inget schema, men jag
- antingen väcker jag eller så har hon vaknat, senast kl 08 på morgonen, oavsett om hon åt 04 eller 06, så att dagen får börja!
- hålla vaken minst 1 timma, gärna lite mer
- sova 2 timmar o sen har jag väckt-tänker att det är tryggt för henne att mamma har koll...eller?
- försöka låta det gå minst 3 timmar mellan maten o hon äter det hon äter...
- skarvar, men försöker låta henne somna om själv
- försöker lägga henne ungefär samma tid på kvällen, 19-20

När min Caesar var liten tog pappa mer ansvar dagtid, jag höll på med körkort o var fullt upptagen med det, hade inte alls den här oron, vad skönt det var. Jag är supernojig nu. Blä.

Skulle uppskatta lite feedback tror jag..Kram! :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tetz

Inlägg av Tetz »

Halloj :D

Klart du ska göra saker som du tycker är kul! En viktig del av standardmodellen är att låta bebis känna tryggheten av att ha hamnat i ett sammanhang. Där alla har sitt att pyssla med och bebis själv slipper vara mittpunkten. Om du stannar hemma och känner dig isolerad, så blir du överkoncentrerad. Det blir de flesta bebisar oroliga av. Och då sover och äter de sämre.

Det gäller att vara lagom upptagen med annat :D Prova dig fram med lite kortare utflykter så ser du snart vilken nivå som känns okej. Jag var jättenervös för att åka någonstans med båda barnen när min lilla var ny i världen. När jag väl vågat mig ut märkte jag att lillan sov och åt bättre när jag var fullt upptagen med att se till att storasyrran inte rymde från lekplatsen eller baksidan... :wink:

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej!

Liten är fortfarande trött. Det är lite olika hur länge hon orkar vara vaken, i lördags orkade hon med att vara vaken 2 timmar på fm, idag på fm orkade hon bara 75 min. Nätterna är fortfarande olika när det gäller matning. Det känns väldigt svårt att styra upp med ett schema, även om jag GÄRNA skulle vilja, då hon inte orkar vara vaken så länge. Min förhoppning är att hon ska piggna till, tills 3 mån iaf. Det är ju himla skönt att ha ett schema att luta sig mot! Tålamod så kommer jag dit. :D

När brukar de sova mer sammanhängande, utan att skarva? :?:

Ni som har haft tröttisar - när har de piggnat till? :?:
När jag kikat på schema för 3 mån låter det ju helt otroligt med 12-45-2-45, sista luren vid 15.30...ååå, vad jag skulle uppskatta ett sånt schema med en pigg tösabit! Frågan är när?!

Ha en fin dag! 8)
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!
Dumlekolan skrev:Tålamod så kommer jag dit. :D
Det låter som en bra plan. :thumbsup: Ta en dag i taget men ha målet i sikte.
Dumlekolan skrev: När brukar de sova mer sammanhängande, utan att skarva? :?:
Jag skulle vilja säga att det är olika för olika barn. Det kan även vara olika när skarven ligger tidsmässigt, efter 20 min, 45 eller 1,5 tim, etc. Sen kan ju skarvarna komma och gå men oavsett orsaken så behöver barnet få svar att det inte är dags att vakna än utan kan tryggt sova vidare.
Dumlekolan skrev:
Ni som har haft tröttisar - när har de piggnat till? :?:
För min lilla tröttis-tjej började jag kunna se en förändring vid 3-4 månader ungefär i takt med hennes ökande intresse för världen omkring henne. Även om hon var en tröttis försökte jag fokusera på den vakentiden hon var pigg med social delaktighet, glatt umgänge med mig eller brorsorna och upptäcka livet. Även om det var 5 min eller 15 min :wink: .

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,

när vissa saker blir tuffa känns det som att de upptar allt, man glömmer det som var positivt o det som faktiskt funkar.
Det som bekymrar mej nu är;

...maten (och det märkliga är att jag när jag var gravid drömde att jag fick en flicka som vägrade äta...hm...)
...speciellt på natten då pappa tar henne, igår ville hon absolut inte ha nån kvällsslurk, åt bara lite, somnade vid 20 helt slut, vaknade vid 01.20 o skrek tydligen, men sen när flaskan kommer vägrar hon så han får lirka med henne, gå runt, lägga ner henne osv för att hon ska få nåt i sig...djup suck...sen vaknar hon vid 05...
Jag väcker henne vid 08 och först vid 09 är hon hungrig, börjar krångla o jag känner, nämen vad fasen...vänder henne utåt i famnen o då tar hon flaska o sveper en 150 ml. Men för det mesta får man lirka o det här är inte hållbart i längden, det som gör att man orkar, är tanken på att snart...så kan man ge gröt o välling och ber till gudarna att hon ska gilla det, ja, självklart kommer hon det!!! Maken är ju helt slut nu, och han som ska gå till jobbet...förut har hon svept flaskan på natten men nu börjat de senaste nätterna med att böka. VARFÖR? undrar man.
På dagen har hon ätit 4 mål om ca 135-150 ml, ibland ett kvällsmål, på natten 2 mål. Skulle hon äta mer på dagen så tror jag natten skulle funka bättre o bäst hade ju varit om hon ätit kvällsmål innan läggning o sov till minst 04 och sen väcktes 07. Drömläge. Men långt ifrån verklighet. På natten äter hon med lirkning då en 140 ml/gång, kanske för mkt? Sa till maken att prova med att väcka henne vid 01 och 04 o se om det funkar bättre.

Läste i BB om att ge fruktpuré redan vid 3 mån, ok? Gröt när?

Vojne, ingen av de andra har krånglat så här med maten, det gör mej ledsen. :(

Trevlig helg! :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Här kommer ett kort men koncist svar - Mer mat åt småfolket! :-({|= :D

Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej!

Nästa vecka blir Nomi 3 mån, det närmar sig! Och jag känner att jag önskar ett schema att gå efter, behöver lite mer struktur o kanske hon är redo för det med. Lite osäker är jag om
12 h natt, 45-2-45 räcker för henne, och om hon orkar vara vaken fr 16.15-19, som jag sett i ett föreslagit schema för 3 mån. Jag brukar väcka henne vid 08 men i morse vaknade hon redan 06.30 o var hungrig. Skulle man haft schema hade ju ett för tidigt uppvak "förstört" dagsschemat...
Igår vaknade hon vid 16.45 efter ett långt sovpass, och var vaken till läggning vid 19.30, jag trodde inte att hon skulle klara det, utan försökte lägga henne i vagnen omkring 18.15 men hon ville INTE sova. Men, det behövs lirkning för att få henne "nöjd" utan att bli kinkig. Har henne med i sysslor men det känns som att tjejen lätt blir uttråkad o det stressar mej.

Men min plan är att införa schema nästa vecka och då undrar jag
-är det bara att köra på? Om hon blir alldeles för trött? vill ju inte att hon blir övertrött...
Ser fram emot att införa lite mosad banan också, tror att hon skulle gilla det skarpt. :D

I övrigt är längtan efter jul o mys STOR o att få träffa familjen igen. Längtar rejält efter att få flytta tillbaka till Värmland!

Kram :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej! :D
Dumlekolan skrev: Nästa vecka blir Nomi 3 mån, det närmar sig! Och jag känner att jag önskar ett schema att gå efter, behöver lite mer struktur o kanske hon är redo för det med.
Ja, tänk vad dagarna rullar på. Att ha ett schema att luta vardagen mot är aldrig fel. Om du bestämmer att ni ska ha ett schema så är hon med på noterna också, du är ledaren i hennes vardag.
Dumlekolan skrev: Men min plan är att införa schema nästa vecka och då undrar jag
-är det bara att köra på? Om hon blir alldeles för trött? vill ju inte att hon blir övertrött...
Ja, det är det! Kör på du! :D Vilket schema hade du tänkt dig?

Märker du att hon blir trött så finns ju alltid marginalkvartarna så du kan lägga henne en kvart tidigare och/eller låta henne sova en kvart längre. Skulle det kännas långt för henne att hålla sig vaken från sista luren tills läggningen kan du även lägga till en powernap på 20 min däremellan. Det hade vi vid den åldern för dottern och jag minns att vi fick hjälpa henne att komma till ro genom vagning, rätt mycket vagning faktiskt :wink:

Vad spännande för henne att få prova banan! Hos oss har det varit en populär mat-start.

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hallå,
tack för respons Tutan!
Jag har bara sett ett schema
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Andra förslag?

Jo, jag behöver onekligen nåt att luta mej emot, ovissheten tycker jag blir jobbigt, jag menar att det blir ansträngt för mej, när jag inte har en susning om hur dagen ska bli, på nåt vis.
Jag hoppas dock att gnälligheten ska ge med sig, kanske för att hon blir så trött snabbt. Men jag är nog ganska snabb med att slå på mej själv, att jag inte gör tillräckligt, att jag borde göra mer, för att få henne nöjd. Att jag liksom gör fel, det är därför hon är kinkig. Hm...
Jag och Josef fick anstränga oss idag för att hålla henne vaken en extra stund, men till slut gick det inte längre...hon är verkligen en riktig tröttis. Iom att hon är en sån tröttis, så undrar jag verkligen om 45 min räcker, men jag får prova mej fram.
Inta lite av Attityden av självklarhet kanske!

KRAM från regnigt Gotland, sitter i soffan med febrig Josef... :(
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Standardschemat för tremånaders brukar funka bra för de flesta!

För min lilla supertröttis var det dock en omöjlighet. Hon har alltid sovit mycket mer än rekommenderat och så länge det inte inte har strulat i nån ände har jag låtit henne göra det. Tremånadersschemat här ovan hoppade hon på vid fem månader. :shock: :lol:

Att ha ett schema är skönt för både barn och föräldrar. Föräldrarna behöver aldrig gissa vad som funkar bäst för stunden och barnets kroppsklocka ställs in efter tiderna.

Med attityden av självklarhet klarar man det mesta! ;)

Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej!

Nomi är som nöjdast i bärsele, vänd utåt (skulle inte ta med henne så på stan bland massor av folk men hemma i trädgården o i naturen får det vara okej, vänd mot mej; gallskrik...), då myser hon. Annars är hon ganska gnällig och kinkig och jag vet inte riktigt vad det beror på. Det stressar mej. Men kanske det beror på att tröttheten fortf tar överhanden, att hon inte riktigt har kraften o orken att vara med och utforska allt runtomkring, även om jag tror att hon skulle vilja det, det är ju spännande att titta på brorsorna osv. Och det spelar ingen roll om hon får vara med i sysslor här hemma, om hon ligger under babygym, eller sitter med i en babysitter så är tjejen inte nöjd. Det ger sig väl men det är lite synd att hon ska vara missnöjd...

Tänker ju rätt mkt på det här med schema, och blir väl lite frustrerad över situationen att hon behöver såpass mkt sömn mot "andra" 3 månaders. Vilket i-landsproblem.
I dagsläget sover hon ca 12 timmar natt. Sen sover hon ca 2-2-45, så då tänker jag att 45-2-45 - shit, kommer det verkligen gå? Oro redan innan...och står de sig på en kvällsslurk vid 18.30 ända till 04??? Matningen går lite olika, vissa dgr funkar det finfint medan andra dgr tjorvar hon rejält. De dgr hon tjorvar så äter hon fler ggr på natten, kanske vid 24 och 04. I natt hade hon ätit vid 24 och 06 - attans att hon inte hade sovit en timma till...men hon vaknade vid 07.30 (efter 12 timmars natt) och åt vid 08.45, klockren matning, så underbar o man önskade att alla matningar var som den, när hon ligger nöjd i famnen!

Företar mej mer happenings och hon får följa med, iofs kanske bara till affären, växthuset, sushibaren...men ändock, jag är lite nöjd trots allt. Är väl på väg mot att kunna tagga ner men stressen över gnället tar lite udden av allt... :roll:

Är fascinerad över att hon somnar såå fint själv. Varje gång jag lagt henne o hon gosar till sig med snutten, så säger jag; det är ju fantastiskt!
En kollega till maken hade berättat att deras barn blivit blöjfri vid 4 mån. Då hade min man sagt, det har vi aldrig lyckats med men däremot har vi lagt krutet på sömn o de sover 19-07 o somnar själva (han är nog lite stolt över sin fru som kurade killarna en gång i tiden, under den tiden "hjälpte" han inte till så mkt för han var så osäker). Kollegan blev imponerad. :lol:

Trevlig helg på er! :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"