Så jobba på bara.
Du ska alltid ha sista ordet. OK?
Ni är ännu så tidigt in i kuren så om ramsan inte "tar" riktigt ännu behöver du inte dra några högre växlar över. Inatt kommer du ju använda enbart ramsan så då kommer den få en ordentlig chans att sätta sig. Det viktiga i kråksången är att LYSSNA på barnet. Så länge hon bara är arg eller sur så ska du inte ramsa, då det snarare kan ha effekten att de små blir ännu argare. Säller hon en FRÅGA eller är LEDSEN, då ska hon få ramsa och då kommer hon ta till sig den bättre eftersom det var ett svar hon sökte. 100 frågor ska ha 101 svar. Så använd ramsan flitigt i natt. Hoppas du hängde med i mitt babbel härElson skrev:Känner inte att jag "samtalar" med ramsorna. Hon blir oftast mer ledsen... Känns inte som att de tar riktigt. Hoppas de funkar inatt.
Elson skrev:Tack för bra stöd. Känns så otroligt lyxigt att få svar på funderingar man har. Det här är ju kanon! Vilken fantastiskt metod med stöd Anna har byggt upp! Tack snälla ni som svarat på mina inlägg! Nu är jag ju långt från klar, är inne på andra dygnet...
Barn snurrar runt runt i sängen, byter sida, benen mellan spjälor, rumpan upp, huvudet under kudden etc etc. Detta är helt normalt och inget vi varken skall hindra eller styra. Mycket av barnens grovmotoriska utveckling sker faktiskt på natten, vilket gör att det är dumt att ha barn fastspända i selar eller i påsar när de sover. Är du oroad att hon sparkar av sig täcket, vilket hon med största sannolikhet kommer att göra. Ja skaffa då bara en extra varm pyjamas, dessutom är det ju sommar snart 8)Hon gåter så fort jag kommer in. Hon ligger med huvudet mot fotändan, hur har hon lyckats med det?
Du tänker helt rätt (inte ta upp ett ledset barn) men jag tänker att du överarbetar och överjobbar med verktygen här. Ok du kommer in och hon ligger "fel" och hon är inte på toppen humör. Sure.. så får det vara. Du skyndar in när hon är tyst, du drar upp rullgardinen och "oj oj vilket vackert väder" gomorron lilla stumpan oj så skoj vi ska ha idag. Upp med barnet prata glatt och klämkäckt fram med vällingen eller bröstet och in med frukosten och oj vad bra allt är. börja inte att i panik verktyga, barnet skall ju uppInte ta upp ett ledset barn tänker jag. Börjar busa med henne i sängen, mer skrik. Gör en tafflig solfjäder, fortsatt skrik. Tiden är ju ute! Bumpar rumpan lite, ännu mer skrik! Jag låtsas om som om allt är superbra, trallar sjunger och tar upp. Hon slutar direkt. Inser att allt bara blivit pannkaka. Hon är inte hysterisk, men är matt och har nog varit ledsen.
Men du.. det är verkligen jätte bra!!! =D> =D>Nätterna går verkligen bra! Igår vaknade hon 6:00 och pep lite, men somnade om direkt med en lugn ramsa. Dagarna är det fortfarande ett jobb med. Tar allt från 4-8 min att somna efter protester och gråt. Sen vaknar hon nästan alltid innan luren ska vara slut.
Kommer just nu inte ihåg om snuttar beskrivs i SHN eller i Barnaboken, i vilket fall är det mycket viktigt att barn har något att ty sig till på nätterna i och med att man inom SHN inte ger barnen napp. En lagom stor snutte som är lätt att hålla i ena handen för barnet, ej så stor att den kan hamna över barnets huvud och försvåra andning. Lagom söt och fluffig, inga saker som kan lossna, skall kunna tvättas i maskin... denna snutte kommer att följa med barnen långt upp i åldrarna och köp därför 3-5 stycken likadana så du kan byta ut en om året och kan ge en ersättningssnutte när den ena är i tvätten. Inga problem alls att ha samma snutte vid dagssömn och nattsömn, jag skulle definitivt gett samma snutte. Ni behöver inte kämpa så hårt på att särskilja natt och dag, ni väcker ändå barnet när luren är slut så det finns lixom ingen risk att barnet råkar sova 5 timmar mitt på dagenVi tänkte att vi skulle ha ett gosedjur i sängen på natten för att göra skillnad på natt- och dagsömn. Det gick sådär. Hon låg och brottades och rulla runt med den där björnen och bra tag. Till slut gick vi faktiskt in och tog bort den, tillrättalade igen