Kura eller inte? Dagskura?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
klockan

Re: Kura eller inte? Dagskura?

Inlägg av klockan »

Nänä, lugn och fin nu :D Det är f rom inatt ni ska sätta ramsan :D Klart hon inte kan den än, ni har ju buffat tills nu juh :wink: .

Så jobba på bara. :D =D> Kom ihåg att det är du som ska ha sista ordet. Frågar hon om vad det är som gäller 100 ggr så ska du svara 101 ggr. Det är OK att ramsa x 50 om så behövs.

Du ska alltid ha sista ordet. OK?

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej igen :D
Eftermiddagslurarna kan oftast strula lite mer än de andra lurarna, så att det blev lite mer "jobb" för dig är inte så konstigt. Tycker att du skötte det bra :D .

Angående att hon fortfarande var ledsen när luren var slut så tycker jag att du i fortsättningen ska invänta en tyst paus (om än en micropaus) och storma in och vara glaaad a la modell "goddag yxskaft" liksom :lol: . Om lilla Ella inte är glad så får du stå för det glada och så småningom så kommer Ella haka på hon också :wink: :lol: .
Elson skrev:Känner inte att jag "samtalar" med ramsorna. Hon blir oftast mer ledsen... Känns inte som att de tar riktigt. Hoppas de funkar inatt.
Ni är ännu så tidigt in i kuren så om ramsan inte "tar" riktigt ännu behöver du inte dra några högre växlar över. Inatt kommer du ju använda enbart ramsan så då kommer den få en ordentlig chans att sätta sig. Det viktiga i kråksången är att LYSSNA på barnet. Så länge hon bara är arg eller sur så ska du inte ramsa, då det snarare kan ha effekten att de små blir ännu argare. Säller hon en FRÅGA eller är LEDSEN, då ska hon få ramsa och då kommer hon ta till sig den bättre eftersom det var ett svar hon sökte. 100 frågor ska ha 101 svar. Så använd ramsan flitigt i natt. Hoppas du hängde med i mitt babbel här :wink: :lol:

Lycka till i natt!!
//Norahsmamma

Ps. Såg att du fått ett svar av klockan också, men dubbla svar = dubbel visdom :wink:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Elson

Inlägg av Elson »

Hej!

Tack för bra stöd. Känns så otroligt lyxigt att få svar på funderingar man har. Det här är ju kanon! Vilken fantastiskt metod med stöd Anna har byggt upp! Tack snälla ni som svarat på mina inlägg! Nu är jag ju långt från klar, är inne på andra dygnet...

Tänkte på en sak. När det gäller vargtimmen ska man ju "mota Olle i grind". Så just mellan 4-6 ska jag ramsa direkt när jag hörvatt hon vaknar, annars avvakta. Allt efter 6 avvakta? Vad gäller min dotter har hon haft för vana att vakna 5.30. Nu är klockan snart 6 och hon sover än :D och har inte vaknat en endaste gång! När hon vaknar avvaktar jag och lyssnar alltså... 7.30 är vad som gäller.

/Elson
Kurstart storasyster 120405
Kurstart lillasyster 140228
klockan

Inlägg av klockan »

Godmorgon!

Hur har natten varit?

Under de första kurdygnen gäller ju att barnet ska veta att man finns där ganska så omedelbart...men samtidigt så kan man prova på att avvakta och se hur de löser situationen..men inte för länge, det får inte bli "skrikochpanik" :wink: En liten balansgång det där.Man måste träna och känna sig fram för att hitta nivån som funkar för en själv och ens eget barn tycker jag :) . Målet är ju att kunna gå från nivå till nivå: Lugnet - Säkerheten-Njutningen (mitt bästa lästips i SHN-boken :D ). Och för att man ska kunna göra det så krävs ju att man är etablerad på varje nivå, dvs man får jobba på...

Ehhh, lite svammel där :wink: Men svaret på din fråga:avvakta/ backa kan du absolut göra, oavsett vargtimme el ej. Men var ändå tillgänglig nu såhär i början. I o m uppföljningsveckan så kan man börja med en pang-ramsa och sen stötta med husljuden om det sker uppvak i vargtimmen eller innan schemat säger att det är morgon. Se även denna sidan:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

där har du FAQ:s om kuren och fnurror/patruller man kan stöta på och hur man bäst bemöter dem. Där finns även tips kring tidiga uppvak och Vargtimmen. Kan säga, att vi har fått arbeta duktigt med Vargtimmen här, tog säkert 2 v efter kuren innan polletten trillade ner. De allra flesta har ngn liten knix de behöver ta sig över. Är man påläst/förberedd så klarar man det bättre, dvs slipper bli stressad osv.

Och vi finns såklart här! :thumbsup:
Elson skrev:Tack för bra stöd. Känns så otroligt lyxigt att få svar på funderingar man har. Det här är ju kanon! Vilken fantastiskt metod med stöd Anna har byggt upp! Tack snälla ni som svarat på mina inlägg! Nu är jag ju långt från klar, är inne på andra dygnet...
:heart: :D

Läs gärna tråden "Livet efter kuren, en uppmuntran" som ligger på startsidan på kurforum. Bättre inspiration får man leta efter

Elson

Inlägg av Elson »

Natten var bra.

Somande 19:37
6:15 vaknade hon, lek, somnar om själv
6:22 vaknar och grejar lie, somnar om själv
6:30 snurrar i sängen (lagt in en kamera som hon ej kan se), Grejar somnar.
6:40 Grejar lite, gråt, lugn, gråt,
6:47 Jag ramsar - fortsatt gråt, irriterad, gråt, lugn, gråt, lugn, lite ledsen. Tyst.
06:54 Bekräftelse - pip. Sover.
07:06 Gråter lite, tyst. Bekräftelse. Sover
07:30 Väckning!

Första luren:
10:00 Tällrättaläggning, ramsar ut. Gråt, tyst, gråt. Rullar runt, tillbaka, gnäll, gråt, tyst.
10:04 Bekräftelse. Tyst

En fråga: Det tog 4 min att somna. Ska vi fortfarande väcka henne 10:45 och inte 4 min senare. Min sambo och jag tolkar boken olika :)

/Elson
klockan

Inlägg av klockan »

Härligt att höra :D =D>

Nu medan ni kurar och ställer in knoppen och kroppen :wink: så är det vad som står på pappret som gäller. Är det uppstigning 10.45 som gäller så är det upp då. Oavsett när man somnat.

Så har jag tolkat det iaf :? :) .

Och , jag tillägger, detta under kuren, samt uppföljningsveckan och en tid efteråt. Det är bara på detta sättet man "sätter schemat" nämligen :wink: Håller man på och ger bonus på bonus så har man snart skjutit schemat rejält och då blir det ju pannkaka av det hela.

Fast det är kanske ngn annan som tycker annat?

Längre fram kan man givetvis ge igen i form av marginalkvart etc, men just nu så är det som sagt viktigast att få in tiderna i kroppen. OK?

Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Fint jobbat!! :D =D>

Vill bara säga att jag håller med klockan angående tiderna när man ska sätta schemat. Det kan vara lätt att stirra sig blind på antalet minuter sömn som barnet får så här i början, men man får tänka att man ger förutsättningarna och sedan är det upp till de små att sova dem. Så alltså inte hålla på att kompensationstänka för då blir det som klockan skriver att schemat hela tiden förskjuts åt ena eller andra hållet och då är det ju inte så lätt för en liten att få in tiderna i kroppen :roll: :)

Sedan när schemat och kuren verkligen satt sig så kan man, om man vill, lägga barnet 5-10 minuter tidigare för att ge lite insomningstid eftersom ingen somnar bums när man läggs i sängen :)

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Elson

Inlägg av Elson »

Hej!

Dagen har varit ok. Värst var återigen den sena luren. Eftersom jag är rädd för att överkoncentrera kanske jag har varit och grejat för lite?

Gråter bara vi går in i hennes rum. Negativ betingning?
16:30 Tillrättaläggning, ramsa ut. Gråt! Tystnar efter ett tag.
16:32 Bekräftelse- tystnad-gnöl-tystnad-bekräftelse
17:01 Vaknar, gråter, tyst, gråter, tyst, gråter, tyst, gråter
17:03 ramsar-mer gråt
17:06 Vi ser att hon ligger med huvudet mot spjälet, kanske därför hon gråter? Tillrättalägger och solfjäder, ramsar ut.
17:07 Mycket gråt! Ramsarx3. Lugnar ner sig, ökarbigen. Fler ramsor- lugnare, jagar upp sig! Gråter ända till 17:14. Hinner sova ca 30 sek innan jag dundrar in och väcker henne. Hon blir jätteledsen och precis som igår ledsen länge innan vi kan få henne att känna sig trygg. Känns jobbigt! Ska jag in mer?

Ikväll tog det 1 min! Mycket lättare än förr!

Elson
klockan

Inlägg av klockan »

Näe, IN ska du väl inte (?). Det är ju snarare ramsan som skall befästas.Hon ska kunna känna sig trygg med att ni finns där ute och det krävs en del jobb för att komma därhän. Att använda husljud kan oxå stötta, men det kan man börja med när man tycker att ramsan börjar ta. Grundreglen är ju att barnet inte ska känna sig övergivet och enl mina erfarenheter så är ramsan det som ger klarast och tydligast besked såhär tidigt i kuren.

Svårt att säga om det är negativ betigning som gör att hon gråter när ni kommer in i sovrummet.Jag tror dock inte att det går så snabbt att betinga ngt... Det är kanske bara helt enkelt en reaktion/en fråga på det som komma skall, och då gäller det att vara än tydligare med beskedet :wink: . Och det är därför jag skriver att ni inte ska IN (iaf inte i första hand) eftersom budskapet då blir att det finns en massa farligt därinne som mamma/pappa måste rädda en ifrån :wink: .

Så, fortsätt på samma sätt som du beskrivit, tycker jag. Jag är med på det du säger ang överkoncentrationen, och visst ska man passa sig för sådan...men å andra sidan så är ni i en sån fas av kuren nu att ni verkligen BEHÖVS. Så,det mest omfattande backandet kan ni avvakta med

:)
Elson

Inlägg av Elson »

Hej!

Vi börjar nu se en klar skillnad mot förr. Inatt sov hon 19.30-7.30 då vi var tvugna att väcka henne! Hon vaknade till litte vid 7.00 och grejade i sängen, men var tyst och nöjd. Nu till fm luren grät hon igen när vi kom in i rummet och la henne i sängen, men tystnade direkt efter ramsan ut. Än så länge sover hon!
Tycker att jag fortfarande inte pratar med henne med ramsan. Har en liten teori, kan det vara så att det tar längre tid/dygn att få henne att förstå ramsan eftersom nätterna har varit städade? Hon har ju inte fått höra den lika ofta som ett barn som vaknar mkt på natten... Är jag ute och cyklar? Jag har ju dessutom varit kanske lite restriktiv med ramsan med rädslan för överkoncentration.

/ Elson

Z
klockan

Inlägg av klockan »

Ibland så är det faktum att man får sova på mage i eget kolsvart rum nog för en del barn :wink: . Då blir det inte de här frågorna etc som annars är legio i de här situationerna. Bara att tacka och ta emot :D .

Självklart är det ju så att om man inte har behövt anv ramsan så mkt inledningsvis under kuren så har ju inte barnet tagit till sig meningen av den :) . Fortsätt ni bara på samma fina sätt och om/när frågor uppstår så ger ni besked, precis enl "manualen". Antingen så tar hon den på en ggn eller så får ni pratas vid ett tag.

Det ger sig :) .

Och det kommer att komma frågor. Om inte nu så kanske om nån månad...sömnmönstrena förändras hela tiden och det kommer sjukdomar etc .Och då är det fint att kunna plocka fram ramsan. Så ge henne den där ni kan. Men mer än så kan ni ju inte göra just nu. Så känn lugnet!

Elson

Inlägg av Elson »

Hejhej!

Nätterna går verkligen bra! Igår vaknade hon 6:00 och pep lite, men somnade om direkt med en lugn ramsa. Dagarna är det fortfarande ett jobb med. Tar allt från 4-8 min att somna efter protester och gråt. Sen vaknar hon nästan alltid luren ska vara slut. Då är det gråt och ramsa. Jag hinner inte alltid lugna ner henne ordentligt innan tiden är slut och måste då invänta en paus i gråtandet för att storma in och vara superglad och låtsas som att jag inte fattar att hon är ledsen.

Vi tänkte att vi skulle ha ett gosedjur i sängen på natten för att göra skillnad på natt- och dagsömn. Det gick sådär. Hon låg och brottades och rulla runt med den där björnen och bra tag. Till slut gick vi faktiskt in och tog bort den, tillrättalade igen. Då somnade hon, utan protest. Då bekräftade vi inte heller. Skönt att ha kommit dit iaf på kvällarna :) Både på daglurarna och innan natten kan hon rulla runt så att hon ligger riktigt tokigt och konstigt. Vi har diskuterat kring huruvida vi ska låta henne somna så (vilket typ inte skulle gå tror vi med huvudet på sned och kroppen på tvären) och sen gå in och flytta på henne eller gå in direkt så att hon ligger rätt och därmed kan somna.

Vill bara tillägga att min sambo nu tycker att det var bra att kura. Hon som var så skeptisk innan :) Dock kommer svärmor på besök idag och kommer tro att jag fått dårdimpen när jag sätter igång med hela proceduren :) Hon är också emot "metoder", men det struntar jag i :)

/Elson
Elson

Inlägg av Elson »

Hejhej!

Nätterna går verkligen bra! Igår vaknade hon 6:00 och pep lite, men somnade om direkt med en lugn ramsa. Dagarna är det fortfarande ett jobb med. Tar allt från 4-8 min att somna efter protester och gråt. Sen vaknar hon nästan alltid innan luren ska vara slut. Då är det gråt och ramsa. Jag hinner inte alltid lugna ner henne ordentligt innan tiden är slut och måste då invänta en paus i gråtandet för att storma in och vara superglad och låtsas som att jag inte fattar att hon är ledsen.

Vi tänkte att vi skulle ha ett gosedjur i sängen på natten för att göra skillnad på natt- och dagsömn. Det gick sådär. Hon låg och brottades och rulla runt med den där björnen och bra tag. Till slut gick vi faktiskt in och tog bort den, tillrättalade igen. Då somnade hon, utan protest. Då bekräftade vi inte heller. Skönt att ha kommit dit iaf på kvällarna :) Både på daglurarna och innan natten kan hon rulla runt så att hon ligger riktigt tokigt och konstigt. Vi har diskuterat kring huruvida vi ska låta henne somna så (vilket typ inte skulle gå tror vi med huvudet på sned och kroppen på tvären) och sen gå in och flytta på henne eller gå in direkt så att hon ligger rätt och därmed kan somna.

Vill bara tillägga att min sambo nu tycker att det var bra att kura. Hon som var så skeptisk innan :) Dock kommer svärmor på besök idag och kommer tro att jag fått dårdimpen när jag sätter igång med hela proceduren :) Hon är också emot "metoder", men det struntar jag i :)

/Elson
Elson

Inlägg av Elson »

Hej!

Jag igen... Lillan vaknade kl 7, 30 min innan morgon. Jag började med en ramsa som verkade ta. Hon lekte sedan mest runt i sängen sedan. Jag hörde några dunk, funderade på att gå in men intalade mig själv att allt var bra. Ingen trafik! Sedan hör jag gnäll, sedan blir hol lue ledsen. Jag avvaktar. Nu är klockan7.15 och hon har lugnat ner sig. Verkar funka bra med hus ljud. Vill gå in och väcka och göra morgon, passa på när allt är bra, men tänker att jag ska hålla stenhårt på tiderna. Hon somnar, tror jag, 7.26. Vaknar efter en minut kch är ledsen. Jag avvaktar och avvaktar. Här borde jag ha ramsat, men inväntar en paus och går in och gör morgon 7.30. Hon gåter så fort jag kommer in. Hon ligger med huvudet mot fotändan, hur har hon lyckats med det? Inte ta upp ett ledset barn tänker jag. Börjar busa med henne i sängen, mer skrik. Gör en tafflig solfjäder, fortsatt skrik. Tiden är ju ute! Bumpar rumpan lite, ännu mer skrik! Jag låtsas om som om allt är superbra, trallar sjunger och tar upp. Hon slutar direkt. Inser att allt bara blivit pannkaka. Hon är inte hysterisk, men är matt och har nog varit ledsen..

Jag känner mig hemsk. Lillan var bra tagen och matt . Vad gör jag mot mitt barn?! Min sambo tror att vi ska köra ramsan mer och inte hålla tillbaka så mycket. Är rädd för att honinte är trygg med situationen ännu, särskilt eftersom jag varit så restriktiv med verktygen, eller?

Nu mår hon bra och allt är frid och fröjd.

Tänker inte ge upp men behöver push nu känner jag:(

/Elson
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorron!!

Har skummat igenom tråden från i fredags då jag varit borta och inte läst så mycket under påskhelgen.

Det verkar ha varit lite ups and downs men mest tycker jag att det ser ut att ha gått bra och att det är en helt normal kur som följer den normala processen. Inget anmärkningsvärt någonstans och ni gör ett kanonjobb båda två. Dessutom strålande att du fått mannen att inse att ni gör detta för barnets bästa och att ett utvilat barn mår mycket bättre även om det är en jobbig väg under själva kuren.

Om ni jobbar vidare så kommer ramsan att ta bättre och bättre och ni kommer om inte alls lång tid att ha ett barn som sover från lurarnas början till slut utan att behöver särskilt mycket hjälp från er.
Hon gåter så fort jag kommer in. Hon ligger med huvudet mot fotändan, hur har hon lyckats med det?
Barn snurrar runt runt i sängen, byter sida, benen mellan spjälor, rumpan upp, huvudet under kudden etc etc. Detta är helt normalt och inget vi varken skall hindra eller styra. Mycket av barnens grovmotoriska utveckling sker faktiskt på natten, vilket gör att det är dumt att ha barn fastspända i selar eller i påsar när de sover. Är du oroad att hon sparkar av sig täcket, vilket hon med största sannolikhet kommer att göra. Ja skaffa då bara en extra varm pyjamas, dessutom är det ju sommar snart 8)
Inte ta upp ett ledset barn tänker jag. Börjar busa med henne i sängen, mer skrik. Gör en tafflig solfjäder, fortsatt skrik. Tiden är ju ute! Bumpar rumpan lite, ännu mer skrik! Jag låtsas om som om allt är superbra, trallar sjunger och tar upp. Hon slutar direkt. Inser att allt bara blivit pannkaka. Hon är inte hysterisk, men är matt och har nog varit ledsen.
Du tänker helt rätt (inte ta upp ett ledset barn) men jag tänker att du överarbetar och överjobbar med verktygen här. Ok du kommer in och hon ligger "fel" och hon är inte på toppen humör. Sure.. så får det vara. Du skyndar in när hon är tyst, du drar upp rullgardinen och "oj oj vilket vackert väder" gomorron lilla stumpan oj så skoj vi ska ha idag. Upp med barnet prata glatt och klämkäckt fram med vällingen eller bröstet och in med frukosten och oj vad bra allt är. börja inte att i panik verktyga, barnet skall ju upp :D
Nätterna går verkligen bra! Igår vaknade hon 6:00 och pep lite, men somnade om direkt med en lugn ramsa. Dagarna är det fortfarande ett jobb med. Tar allt från 4-8 min att somna efter protester och gråt. Sen vaknar hon nästan alltid innan luren ska vara slut.
Men du.. det är verkligen jätte bra!!! =D> =D>
4-8 min är jätte snabbt. Räkna med att det kan ta upp till 15 - 20 minuter för barnet att somna in utan att det är något konstigt eller fel. Barn eller vuxna skall och bör inte somna så snart huvudet når kudden, då är man för trött, man skall ej heller ligga och vrida sig i en timme (då är man för pigg). 5-20 minuters insomningstid är perfekt!
Vi tänkte att vi skulle ha ett gosedjur i sängen på natten för att göra skillnad på natt- och dagsömn. Det gick sådär. Hon låg och brottades och rulla runt med den där björnen och bra tag. Till slut gick vi faktiskt in och tog bort den, tillrättalade igen
Kommer just nu inte ihåg om snuttar beskrivs i SHN eller i Barnaboken, i vilket fall är det mycket viktigt att barn har något att ty sig till på nätterna i och med att man inom SHN inte ger barnen napp. En lagom stor snutte som är lätt att hålla i ena handen för barnet, ej så stor att den kan hamna över barnets huvud och försvåra andning. Lagom söt och fluffig, inga saker som kan lossna, skall kunna tvättas i maskin... denna snutte kommer att följa med barnen långt upp i åldrarna och köp därför 3-5 stycken likadana så du kan byta ut en om året och kan ge en ersättningssnutte när den ena är i tvätten. Inga problem alls att ha samma snutte vid dagssömn och nattsömn, jag skulle definitivt gett samma snutte. Ni behöver inte kämpa så hårt på att särskilja natt och dag, ni väcker ändå barnet när luren är slut så det finns lixom ingen risk att barnet råkar sova 5 timmar mitt på dagen :shock:

Varmt lycka till!
Kram Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"