Va NU?

TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

ramsan kan man få säga X20 om så krävs för att få sista ordet. Den skall ha sista ordet OCH en bekräftelse x4 på det anser jag nog i några dagar nu.

Ang. dagvilan, kan hon inte få vila utan att sova? typ en cd saga?

Sen bör du nog i så fall införa 12 timmars natt, den har man upp i skolåldern. Min son är 5 och har 12,5 tim natt. Så du måste förlänga det hela.

Lycka till nu, tänk på att inte gå in direkt efter du ramsat, då betyder ramsan "jag kommer".
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

11,5 passar övriga livet. Hon måste upp halvsju i tanke på dagis. Hinner inte ofta lägga henne till halvsju på kvällen. Så vilan kanske ska vara kvar dä? Härregud va trixigt!!!

Ja. Nu har jag ingen cd saga ( dags köpa). Och jag gror inte hon skulle lyssna på den.
Lite för rastlös än för det. Dagis kommer inte gå med på att luren tas bort gjord Bang och pratar om nedtrappning. Ja, hur ska man veta? De pratar om sina erfarenheter men klok sa att tar vi bort den kan det slå fel på natten också. Hon måste sova på dagen en stund för att sova på natten. ( sömn föder sömn- det vet jag ju men hon är ju tre)

Ok. Got it. Jag kommer få ramsa ggr 100 könner jag direkt:-)
Jag vet jag en gång kämpade i 30 min för att få sista ordet .
Sen pausade hon i 3 min för att börja igen.. Och vi höll på länge!
Men det var lönge sen. Jag gjorde det för Det funkade pä 7 min en gäng och trodde det
Skulle ta lika kort tid då.. Jo just. Jag fick för mig att man inte skulle göra så
Utan ramsa X 4 el 8 och sen avvakta...?

Nåväl. Ska peppa mig lite! En god natts sömn .
I morgon ska vargar skjutas! ( om bössan är fullladdad - det vet jag då)

( från tel igen. Skriver så smått- ser knappt)

På återhörande!
Bless!
Att hon ör så envis!!
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Hon sov hela natten hos sin gudmormor... :D

hrmpf...
Nåväl, nu ska jag få ordning här..
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

Perfekt, då vet du att hon kan. Då är det bara "attityden" det handlar om. :wink: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Godmorgon!

Sista ordet var det!!
Hon började 00:04 och jag satte mig utanför hennes rum. Här skulle ramsas!!
Laddad med energi dryck ! Ramsade och fick sista ordet 02:43!!!!
Då hade vi haft de sista 20 min i lugn. Du vet när det börjar avta..
Men jag fick sista ordet.

Mi. Syster var här och vi byttes av i 3 min. Hon märkte diiiirekt och blev jätteorolig.
Tror kanske skulle gått snabbare om vi inte bytt..jag vet inte..
Hon somnade i alla fall.
4;30 var det dags igen!!! Då höll vi på en 30min!!

Sen hörde jag henne efter kl 6.. Det redde hon ut själv. Mest smågnöl.
Allt handlar om " jag vill sova mammas sängen " i mantra..

Pust!!

Jag höll ramsan mycket trygg och moderlig enl syrran. " nästan så jag somnar av den"

Väcktes 7:30 ( jag var så jäääkla trött så jag bjöd på det)

Så jag fortsätter väl med att få sista ordet kommande natt med!!
:-)
För det ska jag ha!!
Kramar

Så jag fortsätter väl i natt med.
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Ville förtyliga lite ( om andra läser).
Det jag gjorde alltså var att ramsa ramsa ramsa ramsa ramsa ramsa
tills jag ramsade henne TYST. när hon gick ner gick jag ner , när hon tog så tog jag i .. när hon tystnade sa jag ramsan en sista gång socker sötast.


Jag kan tro att jag fick henne tyst första gången kl 2.00 DÅ började vi få som dialog.. hon försökte men så fort jag hörde första stavelsen i " jag vill komma" så kom ramsan NAAAAAATTTI NAAAAATTTIII SSSSOOV SÅ GOOTT! Lugn och trygg.
Alltså, inga ramsa x4 och avvakta.

Hes? Jajjamen!

Måtte det bli kortare tid i natt.
Vad tror du TorsMamma? Rätt taktik?

kram

:heart:
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

=D> :thumbsup: \:D/ :sleep: :heart: :-({|=

Hittar inga fler smileys för att illustrera hur en ramsdiskussion skall gå till. Försök att sova lite mellan varven, du behöver inte sitta på vakt hela natten om du inte vill. Utan det viktiga är att du kan hoppa upp föra diskussionen och dra den i hamn som du gjorde.

En madrass på golvet utanför kanske?

Lycka till i natt nu, snart är du proffs på detta. :mrgreen:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Åhhhh va skönt du svarade innan kvällen här.. tror jag tittat 30ggr .. :-) :heart:
Ville liksom få bekräftat att det var precis så här jag skulle göra..
och det VAR det :-D *stolt*
Ger kraft till kommande natt. För nu är det jobbigt med sömnen.

Har madrass utanför hennes rum som jag välte mig på när ramsdiskussionen var över. Men man vågar ju knappt andas när hon blivit tyst. :D

En underbar sak att berätta bara .. när vi gjorde sista halvtimmen där på morgonkröken och det blev tyst fick ja ett meddelande av min son på tel " DU ÄR SUPER MORSA!!! " han hade hört oss tydligen.. ( men inte den första svängen på nästan 3h)

Så.. det här är medicinen för att få det att funka.
Man var ju så insöad på husljud och musik och sparande på ramsan.. men det var väl för att ramsan inte tog. Nu är det väl så att när ramsan väl funkar.. DÅ kan lite husljud efter vara klokt?
Återkommer!
kramelikram
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Hej igen!

I natt började hon " mammma KOM , mamma KOM!" 23:40. jag började faktiskt att avvakta lite för se vart det skulle ta vägen, typ 30 sek. Nä, vi började vår diskussion igen. de första 10 minuterna MYCKET högt. Sen ... började hon gå ner.. jag fick tyst första gången efter 10 minuter. ( Om så bara för 5 sekunder).
Sen hade vi en dialog till 00:40 " Jaaag vill sooova mammas säng" då var hon helt tyst och sov sen hela natten och jag väckte henne 7.15 . En sprudlande glad morgon.
Jag märkte tydligt att hon var " lugnare" igår. Mest " gnöligt". Men hon fick ramsan så FORT hon öppnade munnen. Och när hon var tyst slutade jag med det socker söta och till och med att jag vågade mig på en ytterligare socker söt i tystnaden.

Trots min hysteriska nysattack mitt i dialogen, haha, så .. gick ju den här natten sååå bra.

Jag är dock kluven lunchsovet. Igår vilade vi på soffan till en film och då somnade hon och fick sova 20 minuter. Jag tror vi gör samma idag.

Jag fortsätter så här? Inget backa ramsa eller nått? Man har ju läst om ramsträsk osv? Det här verkar effektivt. Ramsan sätter sig ju bättre och bättre för varje natt märker jag.
Jag hoppas verkligen det blir kortare kommande natt. Nu måste jag jobba i morgon. Idag är dagis stängt så vi är lediga.
Kram
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Härligt jobbat i natt! =D> :mrgreen:

Det är ju så att har liksom ramsan aldrig fått sätta sig 100% då får man backa bandet och sätta den/igen om så skulle krävas. När den sen funkar kan man så klart ta in husljud igen också. Men ramsan är det som meddelar vad man nu behöver säga. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Got it! Fortsätter som vanligt i natt.. om hon vaknar men jag har en fråga.

Vi har en vändplan bakom vårat lilla hus. När det snöat kommer ju plogbilen oftast nattetid. :evil: Den här är hon vansinnigt rädd för. Jag har alltid gått in till henne då. Vi har tittat på den . Hur fint den gör när vi ska gå till dagis dagen efter. Den låter jävligt och blinkar hit och dit.

OM, jag säger OM den kommer nu på natten. ... Ja.. alltså.. jag gör inget avbrott här utan ramsar desto tryggare? Men hon är så vaaaannsinnigt rädd för den.

Ide´?
Annars är vi nog snart i hamn.
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

Ja du, nu har ni ju tittat på den. Man behöver ju liksom inte titta på monstret varje gång, tänker jag. Utan nu sägar du att om blogbilen kommer så sover man vidare och mamma ramsar. Går det överstyr lägger du till rätta och går ut med ramsan så fort du är på bana igen.

Min son sover genom nyårsafton där de bränner av de absolut värsta paketen utanför hans fönster. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

:D :sleep: Hon sov hela natten. Jag la henne kvart i sju och väckte 6;30 :D
Nu ska hon få sova 45 min på dagis. Då blir hennes dygns sova ca 12,5 drygt.
( men hon sov INGET på dagen i går måndag..)

Helt underbart!! Dock "vågar " jag inte riktigt slappna av än men jag hoppas verkligen den här fnurran är över.

Har frågor bara som jag grunnat på.
Nu sätter jag ju ramsan igen. Vilket innebär att jag ramsar henne tyst! Vilket jag tror på till 100%. Det jag tänker på är att när jag kurade henne när hon var bebis så var det ju Mozart som i bland fick söva efter en ramsa. Alltså.. där ramsade jag inte henne tyst. ?AW skriver ju själv " här kan musik vara bra som en ljudvägg" Jag ramsade ju aldrig henne tyst då. ( jo, men jag tänker att det gjorde jag inte varje gång) Det gjorde jag ju MYCKET med henne då. Mycket musik i vargis osv. Och jag tror bitvis jag använt mig mer av musiken än av ramsan faktiskt. Visst då var hon BEBIS och i dag är hon nästan 3. Men jag tänker på att kanske jag gjorde lite tokigt DÅ och som du säger. Aldrig satt ramsan.

Men är det nu så att OMmin lilla dam fortsätter vakna. Om så kl 23 eller 05.00 kör jag på med ramsan som vanligt. Ramsar henne tyst. Tror på det stenhårt. Men jag har tänkt på det lite. (Vore ju onekligen skönt att slippa mozart och musik nu när hon är så pass stor. )

:heart:
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Va NU?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jo du det är ju på kurens första 3 dygn som man sätter ramsan. Men sen vid tidiga uppvak i vargtimmen, DÅ brukar ramsa till sista ordet få mera "underhållning" av det hela än att sätta ramsan om du hänger med? Så därför får man ofta rådet att låta Mozart assistera i vargtimmen. Men man bekr. ramsar ju även då. Så ramsan bör sätta sig.
Men sen under åren som går "glöms den liksom bort" och då får man sätta den igen. Det går långt upp i skolåldern har jag just fått lära mig. 8)

Härligt jobbat!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Ahaa... 8)
Då fattar jag. Om hon börjar tjoa i vargtimmen och jag ramsat där några nätter och hon inte ger sig - då musik.

Jag bekräftade aldrig efter hon tystnat till musiken -vid stora kuren).. :oops:
men nu var det ju såååå länge sedan och hon har ju sovit jättebra huuur länge som helst. Jag förutsätter att detta med vargtimma och så vidare inte är något som hon kommer börja med. Hon kan sova. Inget snack. Sover hon hela nätter borta ska hon kunna göra det hemma.

Nåväl. Nu fick jag inte göra ngt 3:e dygn, men jag fortsätter OM det är så att det blir fler uppvak. Ramsdiskussion!

:heart:
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"