2 veckor, verkar gilla 2-3 men dagen blir lang....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
knyttet

Re: 2 veckor, verkar gilla 2-3 men dagen blir lang....

Inlägg av knyttet »

Har googlat lite pa NAN men verkar inte finnas här, är det vanlig ersättning eller âr det ngt särskillt med den? Kan jag göra "nattmackan" med vilken ersattning som hellst? kan jag skippa lactiplus om jag ej hittar det här?

Annars har de senaste tva nätterna varit bättre, sovit 4h i rad och somnat om själv vid för tidigt uppvak pa morgonkvisten. Har börjat ga ut lite pa vaken tiden pa morgonen, han somnar da till ett par minuter precis innan maten vilket har hjälpt honom att äta bra!

tack tack
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

knyttet skrev:Har googlat lite pa NAN men verkar inte finnas här, är det vanlig ersättning eller âr det ngt särskillt med den? Kan jag göra "nattmackan" med vilken ersattning som hellst? kan jag skippa lactiplus om jag ej hittar det här?
Jag har själv aldrig gjort nattmackan, men jag gissar att det går lika bra med annan ersättning. Själva tanken är ju mest att det ska mätta mer än bara BM!

Här kanske nån annan har mer erfarenhet?
knyttet skrev:Annars har de senaste tva nätterna varit bättre, sovit 4h i rad och somnat om själv vid för tidigt uppvak pa morgonkvisten. Har börjat ga ut lite pa vaken tiden pa morgonen, han somnar da till ett par minuter precis innan maten vilket har hjälpt honom att äta bra!
Härligt!! =D> =D>

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

knyttet skrev:Har googlat lite pa NAN men verkar inte finnas här, är det vanlig ersättning eller âr det ngt särskillt med den? Kan jag göra "nattmackan" med vilken ersattning som hellst? kan jag skippa lactiplus om jag ej hittar det här?
NAN är helt vanlig ersättning, ta den sort som finns hos er. Lactiplus är probiotika som är bra för magen, men inget som är nödvändigt för nattmackan!

knyttet

Inlägg av knyttet »

Ok, tack tack. Jag far testa det om nagra veckor da!

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej knyttet :D

Hur har ni det?

knyttet

Inlägg av knyttet »

Hej,

Nja sa där. Lilleman har börjat bli stor och dagarna tillsammans är riktigt mysiga, han hänger med bra i familjens rytm och bestyr nu! Men nätterna gar inte framat det minsta och maltiderna är sällan mysiga och känns ofta som en kamp...Natten är ett steg framat tva tillbaka...

Nu har jag en ny teori, kanske far han i sig maten han behöver ganska fort och blir därför tvärarg när jag ska "tvangsmata" en mätt bebis... Storasyster ammade jag ofta 5-10min effektivt och sen en liten pafyllning efter 15min som sällan varade mer än ett par min. Vissa maltider blev längre (uppmot 20 effektivt âtande), men de flesta var alltsa ganska snabbt avklarade. Natten kanske inte beror pa att han är hungrig utan pa att jag har varit för dalig med att lära honom att somna om själv. När han vaknar efter 2h och somnar om efter lite buffning och sover 2h till sa kan det ju knappast vara pga hunger...

Han blir 3manader i morgon och jag tänker att nya strategin ska vara 1 nattmal och AVAkTA pa natten tills det later riktigt ledset pa alla andra uppvakningar. Inte upp och buffa för att han gratit i 5 min. Men hur gör jag när han vaknar 30min innan utsatt morgon tid och grater utan att vara ledsen? Om han inte somnar om sa orkar han ju knappast vara uppe sa länge sen...

kram
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!
knyttet skrev:Lilleman har börjat bli stor och dagarna tillsammans är riktigt mysiga, han hänger med bra i familjens rytm och bestyr nu!

Härligt! :D
knyttet skrev:Han blir 3manader i morgon och jag tänker att nya strategin ska vara 1 nattmal och AVAkTA pa natten tills det later riktigt ledset pa alla andra uppvakningar. Inte upp och buffa för att han gratit i 5 min. Men hur gör jag när han vaknar 30min innan utsatt morgon tid och grater utan att vara ledsen?
Jag tycker det låter som att du har en bra plan! Om man aldrig får chansen att somna om själv är det ju såklart svårt. Vaknas det för tidigt på morgonen skulle jag ändå försöka hålla på tiderna, så att det liksom inte blir "följdfel" på grund av det. Marginalkvarta om det behövs! Snart (eller väldigt snart :wink: ) kan ni börja med smakisar, det kan ju verkligen göra underverk för nattsömnen.

knyttet

Inlägg av knyttet »

Ok, igar kväll testade jag lite flaska med ersättning. Ingen favorit, han at bort den värsta hungern (100ml) sen gick det inte att fa ner en droppe fran flaskan, däremot fortsatte han glatt pa tutten i 30min efterat. Kanske att han kan vänja sig att äta bättre pa flaska sa att jag kan fixa lite välling snart...Men! Imorse ville han knappt äta, 10 malet gar ocksa ganska sa trögt trots liten frukost. Detta maste ju innebära att han blev proppmätt i gar kväll! Men är det en dalig start för att ta bort ett nattmal om han nästan hoppat över frukost och lunch den dagen man börjar, eller hinner han äta sig lika proppmätt ikväll?

Jag är lite osäker pa det hâr med hur mycket jag ska avvakta när han vaknar pa natten. Jag har testat att avvakta lite mer nu, men det känns som om han inte somnar om med en gang själv sa gör han det inte efter att ha skrikit upp sig och vaknat ordentligt. Det tar bara ânnu längre tid att somna om. Alltsa det kanske är lika bra att hjâlpa honom att somna om sa fort han kommer till den nivan att han inte gnölar längre, utan skriker. Eller behöver jag bara ge det hela längre tid...?

Sista, jag maste erkänna att han inte sover pa mage. Han ligger pa sidan med rullad filt som stöd fôr att inte rulla över pa rygg. Jag testade magen men han verkade inte alls tycka om det, pa sidan gosar han ihop sig med en gang, men pa mage ser han riktigt besvärad ut... Borde jag vänja honom vid mage iallafall? Hur gör man isf med huvudet som han inte lägger pa sidan utan trycker ner näsan i madrassen och ser ut som han försöker kväva sig....Ska man halla fast huvudet pa sidan och buffa honom ett par ggr tills han har vant sig vid magen eller lämna honom själv med en gang?

tack tack :heart: :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

knyttet skrev:Ok, igar kväll testade jag lite flaska med ersättning. Ingen favorit, han at bort den värsta hungern (100ml) sen gick det inte att fa ner en droppe fran flaskan, däremot fortsatte han glatt pa tutten i 30min efterat. Kanske att han kan vänja sig att äta bättre pa flaska sa att jag kan fixa lite välling snart...Men! Imorse ville han knappt äta, 10 malet gar ocksa ganska sa trögt trots liten frukost. Detta maste ju innebära att han blev proppmätt i gar kväll! Men är det en dalig start för att ta bort ett nattmal om han nästan hoppat över frukost och lunch den dagen man börjar, eller hinner han äta sig lika proppmätt ikväll?
Härligt att lillen åt så bra igårkväll!! =D>
Jag tänker att om du har erbjudit och trugat under den timme som SM-målet varat till frukost och lunch, och han inte velat ha så mycket, så är han väl helt enkelt inte så hungrig! :P Dagssömnen brukar vara ett bra mått på om liten är tillräckligt mätt... Om den har funkat under dagen ser iaf inte jag några hinder för att ta bort nattmål i natt! :D
Hur ser schemat ut? Har ni gått över till 3-månaders? Vilket nattmål är det du tänker ta bort? :?:
knyttet skrev:Jag är lite osäker pa det hâr med hur mycket jag ska avvakta när han vaknar pa natten. Jag har testat att avvakta lite mer nu, men det känns som om han inte somnar om med en gang själv sa gör han det inte efter att ha skrikit upp sig och vaknat ordentligt. Det tar bara ännu längre tid att somna om. Alltsa det kanske är lika bra att hjâlpa honom att somna om sa fort han kommer till den nivan att han inte gnölar längre, utan skriker. Eller behöver jag bara ge det hela längre tid...?
Känner du att du kan höra skillnad på om liten är arg eller ledsen? Tycker att det brukar vara svårt att verktyga en arg en, (blir bara ännu argare) utan brukar istället stötta med husljud...på natten har det för oss fått innebära puffa med täcke och kuddar, "sovandas" ljudligt m.m... 8)
Är han däremot ledsen ska du genast lugna. För mig har ett bra mått på om lillan verkligen varit ledsen när jag börjat verktyga, varit att hon svarar nästan omedelbart på verktygen! Prova dig fram! :D
knyttet skrev:Sista, jag maste erkänna att han inte sover pa mage. Han ligger pa sidan med rullad filt som stöd fôr att inte rulla över pa rygg. Jag testade magen men han verkade inte alls tycka om det, pa sidan gosar han ihop sig med en gang, men pa mage ser han riktigt besvärad ut... Borde jag vänja honom vid mage iallafall? Hur gör man isf med huvudet som han inte lägger pa sidan utan trycker ner näsan i madrassen och ser ut som han försöker kväva sig....Ska man halla fast huvudet pa sidan och buffa honom ett par ggr tills han har vant sig vid magen eller lämna honom själv med en gang?
:
Här är det lite svårt att råda.... Småttingar i lillemans ålder BRUKAR sova bäst på mage när de väl "lärt sig". Vissa sover bra på sidan också. Första gången jag la lillan på mage gallskrek hon och var som en spännbåge och tryckte ner ansiktet i madrassen. :shock: Inget kul. Nästa gång testade jag på dagen, när hon var lagom trött och mätt osv.... Då gick det bättre! :D
Att "hålla fast" hans huvud åt sidan låter lite jobbigt för båda parter tycker iaf jag... När du solfjädrar/buffar så kanske du kan hålla vänsterhanden strax nedanför nacken, så får liten göra som han vill med huvudet!?

knyttet

Inlägg av knyttet »

Ja nu kör vi 3man schema, vilket innebär kortare em lur och lite tidigare i säng pa kvällen.

6.30 Mat
8.15-9 Sov
10 Mat
11.15-13.45 Sov
13.45 Mat
16-16.45 Sov
17.45 Mat
19 Natt

Han vaknar i regel mellan 22-23 första gangen och vid 02-03 andra gangen och far mat. Han äter bra 22/23 och sa har jag oftast inte hunnit ga och lägga mig, medan 02/03 malet oftast är ganska sömnigt, sa jag tänkte försöka skippa det.

När det gäller skrik pa natten sa tycker jag inte att han later ledsen, men när det har hallit pa i 20min oavbrutet utan tecken pa att ge sig sa känns det som om jag maste ingripa och hjälpa honom att somna om, eller....? Som du säger sa svarar han omedelbart pa buffning da han är ledsen men pa natten da han bara ligger och skriker sa blir han ofta tvärarg när jag sätter igang och buffar, han somnar dock innom ngn minut efter att jag har gungat honom. Han verkar skrika ganska "lugnt" om man säger sa, han är inte upprörd utan verkar snarare ropa "hallaaa hallaaa finns det nagon där? Jag är vaken och vet inte vad jag ska göra"
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

knyttet skrev: Han vaknar i regel mellan 22-23 första gangen och vid 02-03 andra gangen och far mat. Han äter bra 22/23 och sa har jag oftast inte hunnit ga och lägga mig, medan 02/03 malet oftast är ganska sömnigt, sa jag tänkte försöka skippa det.
Låter som en bra plan! :thumbsup:
knyttet skrev: Han verkar skrika ganska "lugnt" om man säger sa, han är inte upprörd utan verkar snarare ropa "hallaaa hallaaa finns det nagon där? Jag är vaken och vet inte vad jag ska göra"
:lol: :lol: Haha, känner igen det där!! Han har förmodligen vant sig vid att du buffar så nu tror han inte att han kan somna om utan det.... Nu krävs det baksteg av dig för att han ska kunna göra framsteg! :wink: Det får ta sin lilla tid tycker jag. Han måste ha chans att vänja sig....
Såna gånger har vi kört stenhårt på husljud och det har tagit sin timme ibland! Till slut vande sig lillan och fattade att det gick prima att somna om utan hjälp! :D

knyttet

Inlägg av knyttet »

Pust, i natt var det livat.. Vaknade 21.30 första ggn (antagligen för att jag la honom lite tidigare). Det kändes som lite väl tidigt för att klara hela natten sa jag buffade lite, han blev tvärarg med somnade relativt snabbt och sov till 00, fick mat. Sov till 04 och sedan höll vi pa till 05.30...Jag tänkte att jag skulle buffa pa minsta pip första natten, som 3 dagars kuren, men det var nog dumt. Han blev helt tokig när jag började buffa och det var nästan att jag gav upp. Konstigt att det är sa svart att acceptera en lugnt skrikande bebis i mer än 10min om man inte far gör ngt och att sitta och braka med en helt ursinnig bebis i en 1,5h känns lättare bara för att man buffar. En lungt skrikande bebis borde vara lättare att acceptera nu när jag vet att buffningen inte direkt hjälper honom. I natt ska jag vara mer avaktande. Jag märker ocksa att han är ganska sa annorlunda fran syrran och att jag inte kan köra helt samma metod bara för att hon lyssnade till det. Han hatar solfjäder och att bli buffad, medan pa syrran fungerade det jätte bra som en bekräftelse att buffa en eller tva ggr och sedan solfjädra. Lillebror maste jag buffa tills han somnar för att det ska ha ngn effekt. Han blir bara ännu mer uppretad när jag sätter igang...Ramsan tyckte syrran var helt värdelös och jag fick aldrig nagon tid att jobba in den innan hon sov. Men det kanske är ngt för brorsan..Kan man ramsa i samma rum, fran sängen? Eller stör jag bara om jag börjar snacka mitt i natten?

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

knyttet skrev:Pust, i natt var det livat.. Vaknade 21.30 första ggn (antagligen för att jag la honom lite tidigare). Det kändes som lite väl tidigt för att klara hela natten sa jag buffade lite, han blev tvärarg med somnade relativt snabbt och sov till 00, fick mat. Sov till 04 och sedan höll vi pa till 05.30...Jag tänkte att jag skulle buffa pa minsta pip första natten, som 3 dagars kuren, men det var nog dumt. Han blev helt tokig när jag började buffa och det var nästan att jag gav upp.
Ja, jag vet att det står så i trenätterskuren.....men här hemma har vi inte riktigt gjort så faktiskt. :oops: Jag känner som du att det stör mer än hjälper. Tänker att det kanske är lite annorlunda med pyttebebisar som blir vagnade...?
knyttet skrev:Konstigt att det är sa svart att acceptera en lugnt skrikande bebis i mer än 10min om man inte far gör ngt och att sitta och braka med en helt ursinnig bebis i en 1,5h känns lättare bara för att man buffar. En lungt skrikande bebis borde vara lättare att acceptera nu när jag vet att buffningen inte direkt hjälper honom. I natt ska jag vara mer avaktande.
Här sitter du själv inne med svaret hör jag! :D Attityden är viktigast av allt! Läs detta om du inte redan gjort det!
knyttet skrev: Jag märker ocksa att han är ganska sa annorlunda fran syrran och att jag inte kan köra helt samma metod bara för att hon lyssnade till det. Han hatar solfjäder och att bli buffad, medan pa syrran fungerade det jätte bra som en bekräftelse att buffa en eller tva ggr och sedan solfjädra. Lillebror maste jag buffa tills han somnar för att det ska ha ngn effekt. Han blir bara ännu mer uppretad när jag sätter igang..
Bra avläst där! =D> Det som funkar med den ena bebisen är inte alltid det som är bäst för den andra!
Att ni upplever att han "hatar" buffning beror nog dock mest på att ni försöker buffa honom när han är arg istället för ledsen.... :P Buffa tills han somnar är ingen bra idé, då blir han aldrig trygg i att han kan somna om på egen hand!
knyttet skrev:Ramsan tyckte syrran var helt värdelös och jag fick aldrig nagon tid att jobba in den innan hon sov. Men det kanske är ngt för brorsan..Kan man ramsa i samma rum, fran sängen? Eller stör jag bara om jag börjar snacka mitt i natten?
Lillebror är nog lite liten för ramsan som verktyg än (3,5-4 mån brukar vara minimum). Men när ni väl infört den sen så tycker jag gott att ni kan ramsa från sängen....det brukar iallafall vi göra! Särskilt pangramsan är ju viktigt att den kommer snabbt.
Se till att jobba in ramsan ordentligt innan ni inför den som verktyg när sedan tiden är mogen. Börja gärna att säga den (dem) en gång vid läggning redan nu!

knyttet

Inlägg av knyttet »

Hej pa er,

Nu har det gatt ett tag och natterna ser nu ut som sa att lillen lagger sig 19.30 och vaknar sedan vid 02 och far mat och sover sedan till ca 05.30-06 da det i regel tar 30 min av avvaktande, buffning, avvaktande, buffning tills han somnar om och sover till 07 da det är morgon.

Fragor:
Hur gör jag med morgon kvisten, han later inte ledsen men ska jag avvakta trots att det är sa nära inpa morgonen? Jag ser inga som helst framsteg med morgonkvisten och undrar om jag borde testa att inte ingripa om han inte later ledsen trots att han riskerar att vara reält trött vid väckning och kanske smyga in en liten 20min lur i maltiden istället?

Hur mycket bör jag avvkta när han vaknar för tidigt pa vilan? Här finns det ju inte lika mycket tid som pa natten, somnar han inte om sa missar han ju ganska mycket vila...Tex sa har han sovit 45min pa morgonen men har nu börjat vakna efter 30min...hur hanterar jag det?

Hur länge haller man pa med kvällsluren? Tanken är att han ska sova 45 min pa em, men det har blivit 30minx2 istället och den sista luren är egentligen lite sen men jag har betraktat den som en liten kvällslur och eftersom det inte verkar ha nagon negativ effekt pa läggning sa har jag latit det vara sa.
knyttet

Inlägg av knyttet »

hej igen,

lite funderingar...nagot som känns jobbigt är att det hela tiden är ett steg framat, tva tillbaka. Med syrran sa löste sig saker efter hand, tex när vi väl hade fatt in en rutin pa kvällen grät hon inte mer vid läggning och när hon efter mycket jobb väl hade slutat vakna mitt i vilan sa sov hon igenom hela vilan ett bra tag. Men lillebror somnar utan problem själv ett par dagar och sedan händer nagot och sa blir han ledsen vid läggning igen och sa är vi tillbaka pa ruta ett, sa himla irriterande att saker inte löser sig... Igar sa vaknade han efter 45min pa vilan och ville inte somna om själv sa jag gick in och skulle buffa, da lyckas syrran trycka in huvudet mellan hans säng och fönstret och börja vraaaala att hon sitter fast (fraga mig inte hur hon lyckats) , lillebror som redan är lite uppjagad blir heeelt vraal ledsen och bada tva skriker i kapp. Mitt lugn är väl si sadär, vilket jag antagligen förmedlar till lillen och resultat: nu är sängen jättte hemsk igen.
Ett annat ex är han vaknade efter 30 min pa 45 vilan och jag bestämmer mig för att buffa lite da han skrikit upp sig och inte somnar om, han blir vraaaal förbannad och jag känner att jag inte kan avbryta utan maste sätta punkt och fa honom att somna om och sa blir det en kamp igen och sÄngen blir hemsk.

Med syrran körde jag Gina Ford schema (samma tider för alla bebisar och inget utrymme för egna tolkningar eller anpassningar) innan vi fick nys om BB. Fördelen med SM är ju att man inte behöver stanga huvudet i väggen för en halvtimme som inte vill lösa sig utan man kan bolla om lite och kompensera sömnen pa annat hall. Men nackdelen, känner jag, är att jag blir för inkonsekvent. Men syrran sa var jag stenhard, är vilan mellan 12 o 14 sa fick hon snällt sova da om det sa innebar att hon vaknade 13.30 i tre manader osv, snarare än att lägga om schemat. Kan det vara det som stör för lillebror i grunden? Att jag är för flexibel? Ena dagen kânns det rätt att ha 2,5h vila andra dagen tycker jag att jag borde sattsa pa att ha en 2h vila. Nu vaknar han efter 30min pa morgonen och det känns jobbig att behöva tjafsa om 15min, tänker att jag lägger mer sömn pa nästa pass, det hade jag aldrig gjort med syrran. Sen sover han 45min en dag, och da kânns det som det kanske fungerar att ha en längre vila pa mrgn, igen osv osv. Vel. Har svart att läsa av vad som är hans rytm och sen vara konsekvent eftersom han verkar ha en vel rytm och det kanske skulle vara lättare att inte ta sa mycket hânsyn till den utan bara köra pa det jag bestämmer. Eller kan man utvärdera rytmen sa ofta som varje vecka och justera om?

tack :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"