Sagalinda - hade det inte varit för min man, som är dataprogrammerare, skulle det inte bli några snygga "citatrutor"
Mick.3 skrev: Man kan också se på Cochrane-utvärderingar, som ju verkligen försöker vara så oberoende som möjligt, de menar ju att vinsterna med att vaccinera är väl påvisade.
Cochrane Collaboration är en bra organsiation som verkligen behövs . De kom bland annat fram till att influensavacciner är oeffektiva. De hävdar även att rekommendationen att vaccinera folk över 65år är högst osäker då det inte finns studier som kan bevisa nyttan. De rewievs jag läst på deras hemsida visar, precis som de flesta redan vet, att vinsterna (då menar jag hälsovinsten, inte sammhällsekonomiskt) finns i utvecklingsländer, ej länder där god hygien och sjukhusvård är allas rättighet. Rätta mig gärna om jag är felinformerad.
Mick.3 skrev: Poängen med vaccin är att de visar barnens immunförsvar hur den farliga smittan ser ut, utan att vara lika farliga.
Jo, jag är ganska påläst hur vacciner fungerar och vet också om den immunitet som blir gällande när man väl fått ett visst virus. Det bästa, anser jag, skulle vara att vi fortfarande fick de klassiska barnsjukdomarna (nu menar jag inte polio och difteri) som ger oss den immunitet vi behöver. Kliver man sedan in i puberteten utan detta skydd kan man vaccinera sig då (t ex påssjukan för killar och röda hund för tjejer...)
Jag har även förstått det som så att barnsjukdomar, speciellt mässlingen, påverkar motståndskraften mot andra sjukdomar. De som har haft mässlingen som barn har lägre förekomst av allergier. Cancerpatienter har i större utsträckning ej haft mässlingen som barn.
Som sagt, inget är svart eller vitt, för- och nackdelar finns i oändlighet.
Mick.3 skrev:Men som du kanske förstår är jag övertygad om att jag skyddade mina barn bäst genom att se till att de blev immuna.
Oh ja, jag förstår precis! Just så resonerade jag med min förstfödda dotter som har fått ALLT, även Twinrix innan fyllda 2 år!
Mick.3 skrev:Vi hade ju nyss en ganska stor mässlingsepidemi i södra Frankrike, som berodde på att färre vaccinerat sig. Där dog flera barn, och flera fick hjärnskador. Enligt mitt sätt att se är sånt oerhört tragiskt och onödigt.
Absolut, det är jättetragiskt för familjerna till de barn som fick men eller dog. Har du några siffror på hur många som insjuknade, fick hjärnskador och dog? Detta kräver egentligen en helt egen tråd då det finns väldigt mycket att säga och tycka kring MPR-vaccinet. Enligt information jag läst var detta mässligvirus lite muterat vilket gör att det ej hjälper att vara vaccinerad. Det är en risk med virus, vi kan ju aldrig utrota dem utan de byter skepnad och muterar.
Mike.3 skrev:Är du säker på att vaccinvänligheten beror på profithunger? Det skulle ju kunna vara så att vacciner faktiskt är bra också.
Profithunger absolut men vacciner är inte bara av ondo, det menar jag inte alls.
Man kan ju också tänka sig att när väl vaccintillverkaren fått fram ett vaccin som tagit lång tid att producera har de ett stort intresse att sälja det.
Tilläggas bör att det nationalekonomiska intresset (på kort sikt, eftersom effekterna av vacciner är svårbedömda) är på de vaccinvänligas sida. Att vaccinera mot t ex kikhosta har en stor samhällsekonomisk fördel. Helst ska man hålla ett barn hemma i ca 28 dagar när det insjuknat i kikhosta. Oj, oj, det blir dyrt för samhället.
Det finns såklart två sidor på myntet, som alltid.
Mick.3 skrev:Det har jag stor sympati för. Det är inte alltid så lätt att veta vad som är bäst.
Verkligen inte, jag har våndats i 10 månader och skjutit upp beslutet varje BVC-besök. Men många och långa nätter där jag och min man studerat så gott vi kunnat gör att nu känns beslutet rätt för vår familj. [-o<