Tack än en gång
Matkrånglar, nappbehov samt sömnbrist :(
Re: Matkrånglar, nappbehov samt sömnbrist :(
Tack för era svar.
Men jag undrar verkligen om jag gör rätt för det går åt fel håll. Han grät mycker imorse när han skulle somna och nu till lunch har han gråtit jätte mycket och jag behövt sölfjädra 3 ggr och ramsat 10 ggr på 20 min
tycker ni jag ska byta tråd så att jag kan prata med folk som kurat, de kanske skulle veta om jag gör nått fel... om ja hur gör jag då?
Tack än en gång
Tack än en gång
21 maj 2011. Kurdatum 21 nov
Hej
Nu är tråden flyttad in på Kurforum 4-12 månader. Jag lämnar med varm hand över dig till alla goa människor där inne som är duktiga på att kura.
mvh Admin
Nu är tråden flyttad in på Kurforum 4-12 månader. Jag lämnar med varm hand över dig till alla goa människor där inne som är duktiga på att kura.
mvh Admin
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
ok tack . behöver jag göra något så att någon tittar på det?
Nej du behöver inte göra något. tråden är flyttad.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
-
LilloppansMamma
Hej och välkommen till oss! Här är vi verkligen goa och kloka som ugglor hela bunten

Jag har läst igenom din tråd, och tror att jag förstår att du började den 22 november. Stämmer detta?
Processen måste få lov att ta tid. Det är mycket som lillkillen ska förstå här. Börja inte fundera i termer i huruvida du gör något knas, som inte får barnet tyst på en minut ,eller att det tog längre tid en kväll för honom att somna. Han står för frågorna här, eller hur? Du skall ju oavsett ge samma betryggande svar- ramsan.
Sedan får jag säga att det är (alldeles) för mycket vertygande inför luren. 3 solfjädrar och ramsa varannan minut i 20 minuter
Vart får han lov att reaagera? Får han det? Du måste LYSSNA- bad han dig om hjälp, dvs var han ledsen? Arg får han ju vara i fred, så att säga .Då gör du ordentliga husljud- mozart, dammsuga, diska, klampa i golvet och städa samtidig, vad som helst som låter rejält- som också signalerar att du finns där ute och håller vakten åt honom. Han måste få lov att uttrycka sig gossen! Vi är inte ute efter att tysta honom utan att förmedla att det faktiskt är säkert för honom att sova i sin säng. Att faktiskt våga ge sig hän till sömnen. Jag har en mycket passande anekdot om detta. För ett par veckor sedan började de renovera mitt badrum här hemma. SUCK ( men nu skulle vi inte gnälla över DET
) Vi sover till klockan åtta på morgonen här, och jag visste inte vilken tid bygggubbarna skulle komma in- de hade egen nyckel nämligen. Tänk om de skulle komma in i lägenheten innan jag hade vaknat?! Tror du jag sov gott den natten? Nej, jag vaknade varannan timma och drömde och byggubbar. Jag kände mig inte säker- min dörr som vanligtvis är min vakt mot läskigheter, var ur funktion så att säga. Så håll vakten, istället för att tysta med allt verktygande. Solfjädern är ett KRISverktyg. Det är ramsan du skall servera till honom istället- men verkligen inte stå och nöta 10 gånger på 20 minuter. Anna säger det bäst själv:
Ur SHN- verktygslådan- godnattramsan
Liksom vad gäller både vagning och buffning är en god regel att låta det gå betydligt längre tid som du inte ramsar än det tog dig att ramsa nyss.
Under andra natten av Sova hela natten-kuren ska du kunna erfara en dialog med barnet. Du hör och känner hur ramsan ”tar”, tack vare ditt idoga arbete med att nå fram till barnet. Du kan allt säkrare avpassa tonfall och röststyrka efter den kommunikation som pågår (där inte minst tystnaden talar sitt tydliga språk).
Det blir då alldeles tydligt att Sova hela natten-kuren är en process. Det går alltså inte att en gång för alla hitta ett och samma sätt att säga / sjunga ramsan som i alla lägen alltid fungerar, oförändrat likadant varje gång, lika lite som det går att en gång för alla hitta ett och samma sätt att vagna eller buffa som i alla lägen fungerar, oförändrat likadant varje gång. Inte heller går det att en gång för alla stipulera hur länge man ska buffa respektive vagna respektive ramsa varje gång, eller, än värre, hur länge barnet ”får” skrika i minuter räknat mellan varje gång. Vi talar här process och kommunikation. Du har en euforisk upplevelse att se fram emot, när du själv får uppleva detta med ditt barn!
Du har haft bråttom in i kuren-men nu lugnar vi oss och tar detta lugnt och metodiskt och för skutan låååååååååååångsamt men säkert framåt.
Vart har du lurarna? Säng/vagn?
LilloppansMamma
Jag har läst igenom din tråd, och tror att jag förstår att du började den 22 november. Stämmer detta?
SHN är en process- två steg fram och ett steg bak är ordningen ibland. Ni är så tidigt i in i kuren. Det är alldeles för kort tid för att hinna utröna ett mönster hos liten än. Ramla inte i otålighetsfällan. Misstänker att både jag och du har blivit begåvade med lite för lite tålamod.Sovhjälp skrev:
Re: Matkrånglar, nappbehov samt sömnbrist
Tack för era svar.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Men jag undrar verkligen om jag gör rätt för det går åt fel håll. Han grät mycker imorse när han skulle somna och nu till lunch har han gråtit jätte mycket och jag behövt sölfjädra 3 ggr och ramsat 10 ggr på 20 min
tycker ni jag ska byta tråd så att jag kan prata med folk som kurat, de kanske skulle veta om jag gör nått fel... om ja hur gör jag då?
Tack än en gång
Sedan får jag säga att det är (alldeles) för mycket vertygande inför luren. 3 solfjädrar och ramsa varannan minut i 20 minuter
Liksom vad gäller både vagning och buffning är en god regel att låta det gå betydligt längre tid som du inte ramsar än det tog dig att ramsa nyss.
Under andra natten av Sova hela natten-kuren ska du kunna erfara en dialog med barnet. Du hör och känner hur ramsan ”tar”, tack vare ditt idoga arbete med att nå fram till barnet. Du kan allt säkrare avpassa tonfall och röststyrka efter den kommunikation som pågår (där inte minst tystnaden talar sitt tydliga språk).
Det blir då alldeles tydligt att Sova hela natten-kuren är en process. Det går alltså inte att en gång för alla hitta ett och samma sätt att säga / sjunga ramsan som i alla lägen alltid fungerar, oförändrat likadant varje gång, lika lite som det går att en gång för alla hitta ett och samma sätt att vagna eller buffa som i alla lägen fungerar, oförändrat likadant varje gång. Inte heller går det att en gång för alla stipulera hur länge man ska buffa respektive vagna respektive ramsa varje gång, eller, än värre, hur länge barnet ”får” skrika i minuter räknat mellan varje gång. Vi talar här process och kommunikation. Du har en euforisk upplevelse att se fram emot, när du själv får uppleva detta med ditt barn!
Du har haft bråttom in i kuren-men nu lugnar vi oss och tar detta lugnt och metodiskt och för skutan låååååååååååångsamt men säkert framåt.
Vart har du lurarna? Säng/vagn?
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Hej lilloppan tack för oerhört snabbt svar
Ursäkta det långa mailet....
Jag kan börja med att svara på dina frågor:
Han sover alla pass i sin spjäll säng och det här blir 4 natten jag kör. Men igår natt var första dagen utan välling samt igår började vi med det spikade schemat som vi nu kör på.
Blir lite frustrerad för att jag läser i boken och i forumet att alla får genombrott vid 2a eller 3je dagen men jag har inte fått det, d som varit positivt var att han började somna inom 2 min igår och då tänkte jag nu har han och jag fattat det här... men sen idag har allt vänt...
Han har gråtit sig hysterisk att han knappt kan andas och blir alldeles hes och får inte ens ut något ljud för han gråter så starkt.( detta måste betyda att han e ledsen?) D är här frustrationen kommer in för jag vet inte vad ni menar är skillnad på arg och ledsen... ?
Innan idag har jag bara lagt till rätta och aldrig solfjädrat men eftersom jag såg idag att d vart betydligt värre så provade jag solfjädern och vart helt chockad att det funkade eftersom jag aldrig använt den innan. D var den enda som lugnade ner honom, då han var helt hysterisk och fick hämta andan.. för att fortsätta gråta. Med solfjädern så lugna han ner sig inom 2 min och somna men sen efter 5 min igen började han igen varav 3 solfjädrar.
Igår så tänkte jag att jag gjort fel eftersom jag lät han gråta för mycket innan jag gjorde något men kom på mig att d började likna 5 minuters metoden. D var därför jag idag ramsa tidigare. Se nedan för hur det sett ut, vad tycker du?
7.30 god morgon
Godmorgon lur 9.00(45 min)
La ner han 8.47 han somna 9.05
Vakna 9.11 men soma om igen inom 30 sek
vakna 9.19 och somnade 9.39 ( ramsade i 6 omgångar då han var hysterisk samt en solfjäder vilket tillslut lugnade ner han och han somnade.
Lunch lur 12.30(2 tim) :
La ner han 12.12 fick ramsa 5 omgångar
solfjädra tillslut 12.34 och han somnade inom 1 min( han verkar inte kunna somna när han hamnat på rygg och vill inte vända sig)
Vakna 12.38
Ramsa 12.39
Ramsa 12.45
ramsa 12.47
tyst 12.48
Vakna 13.18
tyst 13.21 somna själv
13.22 vakna ramsa
13.34 solfjäder(somna på 30 sek efter att jag gick ut)
13.40 (solfjäder)
13.42 tyst
13.54 vakna
14.oo solfjäder
14.04 solfjäder
14.05 somna
Väckte han 14.45 eftersom jag la till marginal kvarten då han sovit så dålgt
Efftermiddags pass 17.00 - 20 min
La ner 16.52
Somna 16.56
Vakna 16.59 fick ramsa efter en stund
solfjäder 17.06
Somna 17.11
Väckte han 17.35 då jag la till marginal kvarten
godnatt 19.30
La ner 19.20
ramsa 19.34
ramsa 19.37
somna 19.42
Mina frågor:
Kan du snälla beskriva vad ni menar med en ledsen eller arg bebis vet inte när jag bekräfta.. har låtit han gråta en kvart för jag tänker att d här kanske e att han e arg bara men han lugnar sig inte förän jag lägger tillrätta eller solfjädrar då.
Idag använde jag mig av marginalkvarten och då fick han lunch en kvart senare betyder det att nästa måk oxå ska ges en kvart senare?
Han hade kudde innan och gillar att gosa in sig i den, läste i boken att man kan vika ett lakan men förstår inte riktigt hur?
E det bättre att bara lägga tillrätta än att solfjädra?
Har som sagt inge problem med att låta han gråta men han e så arg och ledsen och hör att han inte lugnar sig och det enda sätter han kommer lugna sig på är att han ger upp och somnar av utmattning, därav all bekräftelse och solfjädring idag? rätt eller fel?
tack så mycket för att ni inte finns skulle bli galen annars... idag e jag ganska trött och nere då jag trodde vi var på väg åt rätt håll och väntade på ett genombrott. Dock e jag lika bestämd med honom och kommer inte ge mig förän det funkar

Ursäkta det långa mailet....
Jag kan börja med att svara på dina frågor:
Han sover alla pass i sin spjäll säng och det här blir 4 natten jag kör. Men igår natt var första dagen utan välling samt igår började vi med det spikade schemat som vi nu kör på.
Blir lite frustrerad för att jag läser i boken och i forumet att alla får genombrott vid 2a eller 3je dagen men jag har inte fått det, d som varit positivt var att han började somna inom 2 min igår och då tänkte jag nu har han och jag fattat det här... men sen idag har allt vänt...
Han har gråtit sig hysterisk att han knappt kan andas och blir alldeles hes och får inte ens ut något ljud för han gråter så starkt.( detta måste betyda att han e ledsen?) D är här frustrationen kommer in för jag vet inte vad ni menar är skillnad på arg och ledsen... ?
Innan idag har jag bara lagt till rätta och aldrig solfjädrat men eftersom jag såg idag att d vart betydligt värre så provade jag solfjädern och vart helt chockad att det funkade eftersom jag aldrig använt den innan. D var den enda som lugnade ner honom, då han var helt hysterisk och fick hämta andan.. för att fortsätta gråta. Med solfjädern så lugna han ner sig inom 2 min och somna men sen efter 5 min igen började han igen varav 3 solfjädrar.
Igår så tänkte jag att jag gjort fel eftersom jag lät han gråta för mycket innan jag gjorde något men kom på mig att d började likna 5 minuters metoden. D var därför jag idag ramsa tidigare. Se nedan för hur det sett ut, vad tycker du?
7.30 god morgon
Godmorgon lur 9.00(45 min)
La ner han 8.47 han somna 9.05
Vakna 9.11 men soma om igen inom 30 sek
vakna 9.19 och somnade 9.39 ( ramsade i 6 omgångar då han var hysterisk samt en solfjäder vilket tillslut lugnade ner han och han somnade.
Lunch lur 12.30(2 tim) :
La ner han 12.12 fick ramsa 5 omgångar
solfjädra tillslut 12.34 och han somnade inom 1 min( han verkar inte kunna somna när han hamnat på rygg och vill inte vända sig)
Vakna 12.38
Ramsa 12.39
Ramsa 12.45
ramsa 12.47
tyst 12.48
Vakna 13.18
tyst 13.21 somna själv
13.22 vakna ramsa
13.34 solfjäder(somna på 30 sek efter att jag gick ut)
13.40 (solfjäder)
13.42 tyst
13.54 vakna
14.oo solfjäder
14.04 solfjäder
14.05 somna
Väckte han 14.45 eftersom jag la till marginal kvarten då han sovit så dålgt
Efftermiddags pass 17.00 - 20 min
La ner 16.52
Somna 16.56
Vakna 16.59 fick ramsa efter en stund
solfjäder 17.06
Somna 17.11
Väckte han 17.35 då jag la till marginal kvarten
godnatt 19.30
La ner 19.20
ramsa 19.34
ramsa 19.37
somna 19.42
Mina frågor:
Kan du snälla beskriva vad ni menar med en ledsen eller arg bebis vet inte när jag bekräfta.. har låtit han gråta en kvart för jag tänker att d här kanske e att han e arg bara men han lugnar sig inte förän jag lägger tillrätta eller solfjädrar då.
Idag använde jag mig av marginalkvarten och då fick han lunch en kvart senare betyder det att nästa måk oxå ska ges en kvart senare?
Han hade kudde innan och gillar att gosa in sig i den, läste i boken att man kan vika ett lakan men förstår inte riktigt hur?
Har som sagt inge problem med att låta han gråta men han e så arg och ledsen och hör att han inte lugnar sig och det enda sätter han kommer lugna sig på är att han ger upp och somnar av utmattning, därav all bekräftelse och solfjädring idag? rätt eller fel?
tack så mycket för att ni inte finns skulle bli galen annars... idag e jag ganska trött och nere då jag trodde vi var på väg åt rätt håll och väntade på ett genombrott. Dock e jag lika bestämd med honom och kommer inte ge mig förän det funkar
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Själva grundprincipen för Sova hela natten-kuren är att LUGNA BARNET DÄR DET LIGGER.sovhjälp skrev:har låtit han gråta en kvart för jag tänker att d här kanske e att han e arg bara men han lugnar sig inte förän jag lägger tillrätta eller solfjädrar då.
Av din sida här framgår inte hur gammalt barnet är eller när du startade kuren - för två dagar sedan
Det som framgår är emellertid att du inte är påläst, inte förberedd och inte alls säker på din sak. Du prövar dig fram och det är inte snällt mot lilla barnet. När man kommer så långt som till att verkligen kura, måste man veta exakt vad man gör och varför. Dessförinnan gäller det att läsa HELA boken, helst så ögonen blöder (fast det är inte nödvändigt
För mig får inga barn gråta alls. För mig får små barn INTE BEFARA SIG ÖVERGIVNA EN SEKUND.sovhjälp skrev:Har som sagt inge problem med att låta han gråta men han e så arg och ledsen och hör att han inte lugnar sig
Läs mina rader här några gånger till, är du snäll. Tänk efter. Och vänta med att fatta Beslutet, tills du verkligen vet vad det är du beslutar
Återkom sedan, så finns vi här för dig.
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej igen,
Jag har läst boken 3 ggr nu och läser igen och igen under hela dagen. Det e det enda jag gör... Svårt att vara mer påläst. Läser även tråden "femte natten snälla hjälp" de har samma frågor som mig om att barnet gråtit i en kvart om man vill ge chansen att han ska få somna själv men att man börjar tveka eftersom de blir så ledsna och inte slutar då känns d som en 5 minuters metod för man ser inte att han blir lugn av ramsan.
Man hade önskat videos på en hel kurning av ett barn för att försöka förstå gråten och när man ska ingripa och när man ska vänta....
Det står på min signatur att Francis är född den 21 maj 2011 skrev även sist att detta är 4 natten.
Förstår inte vad du menar att jag ska göra? vart bara ledsen när du sa att jag inte är påläst, inte bestämd etc och att jag e taskig mot barnet. Då jag verkligen är bestämd och tänker inte ge upp förrän jag får en glad och pigg bebis och en pigg familj.
Jag gör ju allt jag kan.... det e svårt att tolka nått man inte sett... utan går på känsla..
Jag har läst boken 3 ggr nu och läser igen och igen under hela dagen. Det e det enda jag gör... Svårt att vara mer påläst. Läser även tråden "femte natten snälla hjälp" de har samma frågor som mig om att barnet gråtit i en kvart om man vill ge chansen att han ska få somna själv men att man börjar tveka eftersom de blir så ledsna och inte slutar då känns d som en 5 minuters metod för man ser inte att han blir lugn av ramsan.
Man hade önskat videos på en hel kurning av ett barn för att försöka förstå gråten och när man ska ingripa och när man ska vänta....
Det står på min signatur att Francis är född den 21 maj 2011 skrev även sist att detta är 4 natten.
Förstår inte vad du menar att jag ska göra? vart bara ledsen när du sa att jag inte är påläst, inte bestämd etc och att jag e taskig mot barnet. Då jag verkligen är bestämd och tänker inte ge upp förrän jag får en glad och pigg bebis och en pigg familj.
Jag gör ju allt jag kan.... det e svårt att tolka nått man inte sett... utan går på känsla..
Förstår inte vad du menar med att ingen bebis får gråta när jag i alla trådar läser att man ska låta dem gråta och gå och städa, göra ljud eller gå och sova.... för att ge dem en chans att somna själva...... d e här förvirringen kommer in då man läser boken samt trådar... vissa säget att barn gråter i 10 - 20 min inte är så mycket... men för mig e det jätte mycket... då jag inte ser att han känner sig trygg och somnar själv, därför solfjädrade jag som krisverktyg...
En fråga mitt i allt
han vaknade första gången 22.44 nu och jag satte på mozart och han somnade om... kan man använda det om d funkar eller ska man prova ramsan hela tiden tills att man ser att den inte tar och sen mozart? eller ska man göra båda?
tacksam för svar

En fråga mitt i allt
tacksam för svar
Hej du,
Lycka till!!
Mig veterligt ger vi aldrig rekommendationen att låta barn gråta utan en insats från den ömma modern eller fadern. Däremot är inte alltid rådet att man som vårdnadshavare tar upp sitt gråtande barn i famnen och vyssjar det. Det beror helt enkelt på situationen, samt hur barnet frågar.Förstår inte vad du menar med att ingen bebis får gråta när jag i alla trådar läser att man ska låta dem gråta och gå och städa, göra ljud eller gå och sova.... för att ge dem en chans att somna själva...... d e här förvirringen kommer in då man läser boken samt trådar... vissa säget att barn gråter i 10 - 20 min inte är så mycket... men för mig e det jätte mycket... då jag inte ser att han känner sig trygg och somnar själv, därför solfjädrade jag som krisverktyg...
Tror att det finns lite videos på youtube men är inte helt hundra. Du kan prova att googla det så tror jag att du ska få några svar. Har starkt för mig att åtminstone solfjädring och buffning finns på youtube, huruvida det är videos som vi här på forumet kan stå för lämnar jag osagt.Man hade önskat videos på en hel kurning av ett barn för att försöka förstå gråten och när man ska ingripa och när man ska vänta....
:thumbsup: Men lägg gärna in kurstartsdatum oxå. Vi är många som jobbar med att hjälpa föräldrar i detta forum, och vi har ofta väldigt många vi hjälper samtidigt. För att det skall underlätta vårt arbete vill vi gärna ha med både barnets födelsedatum och kurstartsdatum i signaturen för att minska alla missförstånd.Det står på min signatur att Francis är född den 21 maj 2011 skrev även sist att detta är 4 natten.
:thumbsup:Jag har läst boken 3 ggr nu och läser igen och igen under hela dagen. Det e det enda jag gör... Svårt att vara mer påläst.
Jag tycker du börjar med en ramsa och går sen direkt och sätter igång med husljud. Skulle rekommendera dig att du gör något aktivt så att du får lite annat att tänka på just när barnet ställer många frågor. Kanske dammsuga lite?En fråga mitt i allthan vaknade första gången 22.44 nu och jag satte på mozart och han somnade om... kan man använda det om d funkar eller ska man prova ramsan hela tiden tills att man ser att den inte tar och sen mozart? eller ska man göra båda?
Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hej måste bara uppdatera natten som var ett FRAMSTEG,
Behövde verkligen detta för att veta att man e på rätt spår
Han sov i 4.5 timma i streck, första gången någonsin. Han somnade om efter varg timmen inom 30 min och sov tills uppvak 
God natt 19.30
La ner han kl 19.30
Ramsa 19.34
Ramsa 19.37
Tyst 19.42
Vakna 22.44 somna om själv
vakna 22.45 satte på mozart tyst inom 1 min
Vakna 23.29 somna om själv 23.32
vakna 00.00 somna själv
vakna 00.15 mozart tyst
Vakna 00.30 ramsa en gång blev Tyst
ramsa 00.52
00.57 mozart (tyst)
Vakna 5.35 (ramsa)
ramsa 5.45 ramsa + bek
tillrättalläggande 5.50
tyst 6.00
Vakna 7.35( glömde sätta på larm
) väntade tills han lugnade ner sig och gjorde God Morgon
morgon lur 9.00
la ner 8.50-8.51 tyst =bekräftade= gråt
tyst 8:54
vakna 8.56
gjorde massa ljud somna 9.00
Är jätte glad idag och fick upp motivationen igen
Tack för hjälpen
Mina frågor från igår som inte vart besvarade
:
Behövde verkligen detta för att veta att man e på rätt spår
God natt 19.30
La ner han kl 19.30
Ramsa 19.34
Ramsa 19.37
Tyst 19.42
Vakna 22.44 somna om själv
vakna 22.45 satte på mozart tyst inom 1 min
Vakna 23.29 somna om själv 23.32
vakna 00.00 somna själv
vakna 00.15 mozart tyst
Vakna 00.30 ramsa en gång blev Tyst
ramsa 00.52
00.57 mozart (tyst)
Vakna 5.35 (ramsa)
ramsa 5.45 ramsa + bek
tillrättalläggande 5.50
tyst 6.00
Vakna 7.35( glömde sätta på larm
morgon lur 9.00
la ner 8.50-8.51 tyst =bekräftade= gråt
tyst 8:54
vakna 8.56
gjorde massa ljud somna 9.00
Är jätte glad idag och fick upp motivationen igen
Tack för hjälpen
Mina frågor från igår som inte vart besvarade
-
annawahlgren
NEJ, det läser du INTE "i alla trådar". Gräl, grälsovhjälp skrev:Förstår inte vad du menar med att ingen bebis får gråta när jag i alla trådar läser att man ska låta dem gråta ---
Som sagt: själva grundbulten i SHN-kuren är att LUGNA BARNET DÄR DET LIGGER.Nat skrev:Mig veterligt ger vi aldrig rekommendationen att låta barn gråta utan en insats från den ömma modern eller fadern.
Filmklippen fins här på hemsidan, under SHN-fliken. (En till liten film är på ingång, en miniföreläsning kring en liten treveckorsNat skrev:Tror att det finns lite videos på youtube men är inte helt hundra.
Pris och beröm för vackert arbete :-({|= Snart får han sin fulla sömn =D> Vilken lyckasovhjälp skrev:--- måste bara uppdatera natten som var ett FRAMSTEG. Behövde verkligen detta för att veta att man är på rätt spår! Han sov i 4.5 timma i sträck, för första gången någonsin.
Nej. Marginalkvarten ger just en marginal, nödvändig den gången (måste inte vara en hel kvart, men max en kvart). Poängen är att den lilla marginalen inte påverkar schemat i övrigt. Flexar man på hela 20 min i stället, påverkas emellertid det som följer markant. Så varning för kompensationstänkandesovhjälp skrev:Idag använde jag mig av marginalkvarten och då fick han lunch en kvart senare. Betyder det att nästa mål också ska ges en kvart senare?
Barn som sover på mage ska inte ha kudde. ("Draglakanet" är ett trevikt lakan, stort nog att stoppa om rejält kring sidorna på madrassen vid huvudänden, så att det inte skrynklar sig när barnet vänder huvudet från sida till sida. Trevikt, slätt och lent ger det en liten känsla av höjd och väldigt platt ickekudde för magsovaren.sovhjälp skrev:Han hade kudde innan och gillar att gosa in sig i den, läste i boken att man kan vika ett lakan men förstår inte riktigt hur?
Barn som är stora nog att variera sin sovposition kan gott ha kudde. Jag brukar ge (en inte alltför mjuk) kudde åt små älsklingar från ungefär elva månader.
Sova hela natten-kuren är en process. Du är ännu i början. Det finns ingen regel för hur man kan göra en gång för alla så att säga, som alltid fungerar, alltid ska till, alltid ska vara likadant. Tvärtom. Det handlar om att LYSSNA, både till barnet och till sig själv - och därmed till dialogen mellan vuxen och barn, den jag hoppas du fått börja uppleva nu. Den kommunikationen väcker euforisovhjälp skrev:Är det bättre att bara lägga tillrätta än att solfjädra?
Generellt kan man möjligen säga att tillrättaläggandet, mjukt och fint, hör ihop med själva läggningen och fungerar som markering / besked ("Nu är det dags att ligga still så skönt och sova så gott..." i handling). Så varför försumma eller ersätta
O:)
hej!
Klicka på denna länk och välj sedan filmklipp så har du en del att titta och lyssna på!
Sova hela natten
Jenny
Klicka på denna länk och välj sedan filmklipp så har du en del att titta och lyssna på!
Sova hela natten
Nej. Då förflyttas hela schemat. Marginalkvarten används där och då.Sovhjälp skrev: Idag använde jag mig av marginalkvarten och då fick han lunch en kvart senare betyder det att nästa måk oxå ska ges en kvart senare?
Har inte läst hela din tråd... Sover han på mage blir kudden bara i vägen. Du kan vika ett lakan så att det blir smalare och spänna fast runt madrassen där huvudet ligger för att det ska vara lätta att ta bort det om liten kräks eller snorar i sängen, så slipper man byta hela lakanet. Du kan oxå använda ett stort örngott, huvudsaken att du kan bädda slätt med det.Han hade kudde innan och gillar att gosa in sig i den, läste i boken att man kan vika ett lakan men förstår inte riktigt hur?
Se sidan 132-135 i boken. De hör liksom ihop. Lägga till rätta gör du när du alltid vid luren/vilan. Då markerar du att det är dags att sova. All aktivitet upphör. Själva tillrättaläggandet avslutas sen med en kort solfjäder, 3-5 sekunder. Behöver du stå längre för att lugna alltså använda solfjäderna som verktyg(vid kris, funkar inte om liten bara är arg)lägger du till rätta som vanligt men håller du kvar dina händer en längre stund, den stund det tar för honom att bli helt lugn. Men detta ser du på filmklippen i ovanstående länk.E det bättre att bara lägga tillrätta än att solfjädra?
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
annawahlgren
Hej alla för era hjälpsamma svar vet inte vad jag hade gjort utan er då jag hade en så dålig dag igår och sömnen tar på ens tålamod att se saker positivt
Har märkt sen igår då jag läste en tråd att mozart hjälper som ljud att d faktiskt funkade och började även öppna och stänga dörren i rummet precis bredvid Francis rum. Han reagerar verkligen med att lugna ner sig när han hör att d händer saker. Har innan vart rädd att göra drastiska ljud.
Tycker detta var en jätte bra dag, har ni några synpunkter om jag gjort nått fel?
Har en fråga gällande påminnelse ramsan. Om man ger påminnelse ramsan men han ändå gråter(blir arg) när han hör den men sen lugnar ner sig och somnar. Ska man då bekräfta igen så att han inte tar med sig att han gråtit det sista han gjort?
Lunch lur 12:30-14.30
La ner han 12.14 och gjorde massa ljud med en dörr precis brevid hans rum genom att öppna och stänga den hela tiden och hålla på med handtaget.
12.19 Somnade , helt underbart ( räckte med ramsan ut)
13.30 Vakna fick ramsa efter gråt
13.34 Satte på mozart
13.36 Ramsa och ljud via dörren
13.45 Tyst
13.50 vakna
13.54 Ramsa och ljud via dörren + mozart
14.02 Ramsa
14.06 tyst
14.30 väckte jag han med glatt humör
eftermiddagslur 17-17.20
16.48 La ner(ramsa ut) och gjorde ljud med dörren
16.56 tyst
17.20 väckte jag med glatt humör
Godnatt 19.30
19.25 La pappa ner för första gången då jag behöver vila nu( min 5 natt) han vart lite mer arg än vanligt och tyckte d var konstigt.
19.34 Sov +bekräftelse.
Har märkt sen igår då jag läste en tråd att mozart hjälper som ljud att d faktiskt funkade och började även öppna och stänga dörren i rummet precis bredvid Francis rum. Han reagerar verkligen med att lugna ner sig när han hör att d händer saker. Har innan vart rädd att göra drastiska ljud.
Tycker detta var en jätte bra dag, har ni några synpunkter om jag gjort nått fel?
Har en fråga gällande påminnelse ramsan. Om man ger påminnelse ramsan men han ändå gråter(blir arg) när han hör den men sen lugnar ner sig och somnar. Ska man då bekräfta igen så att han inte tar med sig att han gråtit det sista han gjort?
Lunch lur 12:30-14.30
La ner han 12.14 och gjorde massa ljud med en dörr precis brevid hans rum genom att öppna och stänga den hela tiden och hålla på med handtaget.
12.19 Somnade , helt underbart ( räckte med ramsan ut)
13.30 Vakna fick ramsa efter gråt
13.34 Satte på mozart
13.36 Ramsa och ljud via dörren
13.45 Tyst
13.50 vakna
13.54 Ramsa och ljud via dörren + mozart
14.02 Ramsa
14.06 tyst
14.30 väckte jag han med glatt humör
eftermiddagslur 17-17.20
16.48 La ner(ramsa ut) och gjorde ljud med dörren
16.56 tyst
17.20 väckte jag med glatt humör
Godnatt 19.30
19.25 La pappa ner för första gången då jag behöver vila nu( min 5 natt) han vart lite mer arg än vanligt och tyckte d var konstigt.
19.34 Sov +bekräftelse.