Natt 1 - frågor som dök upp
Re: Natt 1 - frågor som dök upp
Hejsan!
Antar att jag ska fortsätta på denna tråd även vid frågor efter kuren?
Ellie är nu 7,5 mån och jag börjar misstänka att vi bör korta ner dagslurarna. Hon sover iofs bra på dagarna, men vaknar ofta innan hon ska. Hon har de senaste veckorna även vaknat runt 6 på morgonen. Då ligger hon och roar sig själv ca 30-45 min, sen somnar hon antingen om eller börjar gnälla varpå vi tar upp henne. Bör tilläggas att vi bor litet, så vi sover i samma rum och hon ligger ju och tittar ut på oss genom spjälorna. Tror ni ett draperi skulle hjälpa?
Men som sagt, åter till schemat. Vore jättetacksam för lite förslag på ändringar! Så här ser det ut nu.
Morgon 07
Frukost
Fm lur 9-09.45 (ofta används kvartarna eftersom hon vaknat så tidigt på morgonen)
Mellis 10.30 (gröt eller frukt)
Middags lur 12-13.30
Lunch 13.30
Em lur 15.30-16.15
Kvällsmål (gröt + frukt)
Nattslurk (ersättning blandat med välling)
Natt 19
Tar även tacksamt emot era tankar om hennes mattider också. Är ett lagat mål (dvs ngn grönsakspuré + protein) om dagen ok? Sen blir det 2-3 grötmål. Fyller ofta på efter målen med ersättning blandat med välling (eftersom hon ratar välling!).
Hon är inte superstor i maten, det har krånglat en del, men det känns som att det börjat släppa nu. Men hon äter inga kopiösa mängder, som det verkar som många andra omättliga kurbarn gör.
Tack på förhand1
/Moa
Antar att jag ska fortsätta på denna tråd även vid frågor efter kuren?
Ellie är nu 7,5 mån och jag börjar misstänka att vi bör korta ner dagslurarna. Hon sover iofs bra på dagarna, men vaknar ofta innan hon ska. Hon har de senaste veckorna även vaknat runt 6 på morgonen. Då ligger hon och roar sig själv ca 30-45 min, sen somnar hon antingen om eller börjar gnälla varpå vi tar upp henne. Bör tilläggas att vi bor litet, så vi sover i samma rum och hon ligger ju och tittar ut på oss genom spjälorna. Tror ni ett draperi skulle hjälpa?
Men som sagt, åter till schemat. Vore jättetacksam för lite förslag på ändringar! Så här ser det ut nu.
Morgon 07
Frukost
Fm lur 9-09.45 (ofta används kvartarna eftersom hon vaknat så tidigt på morgonen)
Mellis 10.30 (gröt eller frukt)
Middags lur 12-13.30
Lunch 13.30
Em lur 15.30-16.15
Kvällsmål (gröt + frukt)
Natt 19
Tar även tacksamt emot era tankar om hennes mattider också. Är ett lagat mål (dvs ngn grönsakspuré + protein) om dagen ok? Sen blir det 2-3 grötmål. Fyller ofta på efter målen med ersättning blandat med välling (eftersom hon ratar välling!).
Hon är inte superstor i maten, det har krånglat en del, men det känns som att det börjat släppa nu. Men hon äter inga kopiösa mängder, som det verkar som många andra omättliga kurbarn gör.
Tack på förhand1
/Moa
Glömde säga att hon oftast sover som godast på fm-luren. Sover hur gott som helst då jag väcker henne. Kan man förlänga den luren kanske?
moffsan skrev:Kom på att det kanske bör tilläggas att hon efter dagslurarna nästan alltid vaknar gråtande. Detta började i samband med att de började krångla, som jag skrev i förra inlägget.
Efter natten vaknar hon leende och jollrande och har inga problem att somna om själv ifall hon vaknar till....
Hej! Vill bara lite snabbt inflika att det kan vara bra om du ett tag på dagarna kan vara lite före henne så att du hinner väcka henne ordentligt, innan hon vaknar alltså. Du kanske kan sitta i närheten av sängen precis innan hon börjar vakna så att du blixtsnabbt är där och glädjer henne.
Lycka till!
Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Hej
Tack för tipset. Just nu funkar det bra på den biten, men jag tar med mig det ifall "problemet" återkommer.
Tar tacksamt emot tips på schema också, enligt mitt inlägg ovan
/Moa
Tack för tipset. Just nu funkar det bra på den biten, men jag tar med mig det ifall "problemet" återkommer.
Tar tacksamt emot tips på schema också, enligt mitt inlägg ovan
/Moa
Hej hallå!
Såg att du fortf hade funderingar kring schemat. Jag har kikat på det och ser att efm luren är 45 min. Jag skulle dra ned den till 20 min. Sedan skulle jag lägga till en extra frukost då älsklingen kan äta om så önskas. Typ vid 8 tiden. Små leverpastejssmörgåsar tex. så den lilla kan greja själv. Jag har gjort ett förslag nedan.
Morgon+ frukost 07
2:a Frukost 8 eller 8.30
Fm lur 9-09.45
Lunch 11.30
Middags lur 12.30-14
Mellis14.30 (gröt+frukt)
Em lur 16-16.20
Middag 17.30
Natt 19
Får lilla plockisar vid målen? Det brukar ge matglädje.
Värme!/Luvisen
Såg att du fortf hade funderingar kring schemat. Jag har kikat på det och ser att efm luren är 45 min. Jag skulle dra ned den till 20 min. Sedan skulle jag lägga till en extra frukost då älsklingen kan äta om så önskas. Typ vid 8 tiden. Små leverpastejssmörgåsar tex. så den lilla kan greja själv. Jag har gjort ett förslag nedan.
Morgon+ frukost 07
2:a Frukost 8 eller 8.30
Fm lur 9-09.45
Lunch 11.30
Middags lur 12.30-14
Mellis14.30 (gröt+frukt)
Em lur 16-16.20
Middag 17.30
Natt 19
Älsklingen är så pass stor att jag skulle ge 2 lagade mål per dag. Lunch och middag.Tar även tacksamt emot era tankar om hennes mattider också. Är ett lagat mål (dvs ngn grönsakspuré + protein) om dagen ok? Sen blir det 2-3 grötmål. Fyller ofta på efter målen med ersättning blandat med välling (eftersom hon ratar välling!).
Får lilla plockisar vid målen? Det brukar ge matglädje.
Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Tack snälla du! Ska införa schemat med start i morgon 
Vi har inte direkt börjat ge plockisar ännu, dels har hon inte fått några tänder (fast hon nästan är 8 mån!) och dels är jag så rädd att hon ska sätta det i halsen och inte få luft. Hon brukar få en morot att suga på, man ser ju att det gör henne jättenöjd. Gav henne även skorpa för ett tag sen, men då sög hon loss en bit och då blev jag så nervös
Kan jag ge plockisar fastän hon inte har tänder?
Och hur tänker ni (gör ni) kring risken med att det ska fastna?
Tack igen
/Moa
Vi har inte direkt börjat ge plockisar ännu, dels har hon inte fått några tänder (fast hon nästan är 8 mån!) och dels är jag så rädd att hon ska sätta det i halsen och inte få luft. Hon brukar få en morot att suga på, man ser ju att det gör henne jättenöjd. Gav henne även skorpa för ett tag sen, men då sög hon loss en bit och då blev jag så nervös
Kan jag ge plockisar fastän hon inte har tänder?
Tack igen
/Moa
Ja det går fint att ge fast de saknar gaddar. Min gosse fick tänder först när han var 1 årKan jag ge plockisar fastän hon inte har tänder?
Skorpan blöter de upp. Ingen fara. Ngn gg kan det kärva men då kan man ta bort det hela lite flinkt med fingret eller ge lite dunk i ryggen om det behövs.
Grönsaker gav jag också STORA bitar av. Exempelvis en rejält paprikabit, eller gurkstav för de kan bara gnaga bort små bitar i taget.
Du kan också koka grönsaker, tex morotsstavar och sedan testa om de går att mosa enkelt mellan fingrarna innan du serverar. Kokta ärtor eller små majskorn går även bra liksom små klickar smör. Allt små fingrar kan greppa om.
Jag brukade även skölja en banan med skal, sedan skar jag den i 2 bitar och gav honom en bit som den var med skal. Sedan satt han och "skrapade" ur det mjuka fruktköttet med gommen. Trevligt pyssel för en småtting som gärna vill kunna själv.
Värme!/Luvisen
SM rookie
SM rookie
Halloj igen
Vår lilla tjej är nu 9 mån och jag undrar lite över eventuella schemaändringar.
Hon sover aldrig till kl 7 längre, utan vaknar nästan alltid prick 6.
Se vårt schema ovan - bör vi dra ner på någon lur?
Hon älskar verkligen sina dagslurar (den sista tar något längre att somna in) och man får nästan alltid väcka henne. Det är så härligt när man lägger henne, man kan se hur nöjd hon blir! Men det vore skönt att få igen den där timmen på morgonen.
Sen har jag en annan fråga. Vi ska nämligen åka utomlands i höst där det råder 5 h tidsskillnad bakåt. Hur tacklas detta på bästa sätt?
Tack på förhand!
Moa
Vår lilla tjej är nu 9 mån och jag undrar lite över eventuella schemaändringar.
Hon sover aldrig till kl 7 längre, utan vaknar nästan alltid prick 6.
Se vårt schema ovan - bör vi dra ner på någon lur?
Hon älskar verkligen sina dagslurar (den sista tar något längre att somna in) och man får nästan alltid väcka henne. Det är så härligt när man lägger henne, man kan se hur nöjd hon blir! Men det vore skönt att få igen den där timmen på morgonen.
Sen har jag en annan fråga. Vi ska nämligen åka utomlands i höst där det råder 5 h tidsskillnad bakåt. Hur tacklas detta på bästa sätt?
Tack på förhand!
Moa
Hej Moa!
Ja, det är nog läge att dra ner på dagslurarna. Om du känner att hon behöver tre lurar fortfarande så kortar du fm-luren till en 20 minutare eller så tar du bort em-luren. Känn efter vad som passar juvelen bäst. Man kan alltid ge en 5-minutare i en övergångsperiod eller lägga upp till en halvtimme tidigare till natten.
Här kommer en tråd om hur man kan förskjuta tiden innan resan: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... idskillnad
Vi har varit ute och rest massor med barnen och det har gått jättebra. Vi har oftast tagit tidsomställningen på ett bräde på plats. Resdygnet brukar bli lite upp och ner och sedan brukar det ta ca 2 dagar innan de är inne i nya tiden. A och O är att mamma och pappa behåller lugnet och att man har rejält mörklagt. Vi packar alltid med oss svart lakan, klädnypor, svarta sopsäckar och tejp.
Elle
Ja, det är nog läge att dra ner på dagslurarna. Om du känner att hon behöver tre lurar fortfarande så kortar du fm-luren till en 20 minutare eller så tar du bort em-luren. Känn efter vad som passar juvelen bäst. Man kan alltid ge en 5-minutare i en övergångsperiod eller lägga upp till en halvtimme tidigare till natten.
Här kommer en tråd om hur man kan förskjuta tiden innan resan: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... idskillnad
Vi har varit ute och rest massor med barnen och det har gått jättebra. Vi har oftast tagit tidsomställningen på ett bräde på plats. Resdygnet brukar bli lite upp och ner och sedan brukar det ta ca 2 dagar innan de är inne i nya tiden. A och O är att mamma och pappa behåller lugnet och att man har rejält mörklagt. Vi packar alltid med oss svart lakan, klädnypor, svarta sopsäckar och tejp.
Hej! Tack för snabbt svar!
Så med tidsskillnaden menar du alltså att när kl är 19 där lägger vi henne, fast kl då egentligen är 14 för henne?
Ok, ska fundera lite på lurarna.
En annan fråga - sista veckan har hennes aptit ökat rejält. Är det ok att ge gröt och banan + flaska som nattslurk? Jag vill gärna inte ta bort flaskan då det är en så mysig stund och hon verkligen älskar sin flaska med innehåll. Men jag bara tänkte för att öka chanserna till att hon sover till 7...
Tack igen!
Moa
Så med tidsskillnaden menar du alltså att när kl är 19 där lägger vi henne, fast kl då egentligen är 14 för henne?
Ok, ska fundera lite på lurarna.
En annan fråga - sista veckan har hennes aptit ökat rejält. Är det ok att ge gröt och banan + flaska som nattslurk? Jag vill gärna inte ta bort flaskan då det är en så mysig stund och hon verkligen älskar sin flaska med innehåll. Men jag bara tänkte för att öka chanserna till att hon sover till 7...
Tack igen!
Moa
Om det funkar för er så kör på det. Blir det knasigt så tänker du mer middag och sedan bara lilla slurken.En annan fråga - sista veckan har hennes aptit ökat rejält. Är det ok att ge gröt och banan + flaska som nattslurk?
/Luvisen
SM rookie
SM rookie