Ny liten skrutt som får äran att få SM från start:-)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Pricken745

Re: Ny liten skrutt som får äran att få SM från start:-)

Inlägg av Pricken745 »

Hej och tack för tråden om ersättning.

Vi har nu bytt till Nan2 och har självklart :wink: lästa barnaboken....och lillen får smakisar just nu :) .

Allt flyter på och och vi är nöjda och njuter .......

Nu har dock ett nytt litet problem uppstått :roll: ...lillen sover jätte bra tills hon vaknar för nattmålet (vilket hon vaknar senare och senare till)....men när hon väl ätit har hon de senaste 6 nätterna varit vaken i 1.5 timmar efter nattmålet.....inte så kul när jag helst bara vill sova :wink: .....

Förstår inte varför ..... ](*,) hon e ju vaken 8.5 timmar på dagen och har inte räknat med då de 1.5 timmarna hon är vaken på natten.....kan det vara så att hon behöver så mycket mindre sömn.....eller är det bara en fas :?: :?: Hon matas i mörker och får ingen lek eller skoj på natten.....så vad gör vi för feeel??

Kram och tack igen :heart:
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! :)

Hur mörkt har ni? Kooolsvart eller mörkt? Det behöver vara helt svart ända fram till morgonen vilket ju inte är fallet i dessa dagar utanför fönstret. Jag tror inte på mindre att det behövs mindre sömn på schemat men kanske mer mat? :) Snart har hon fått kläm på detta med att svälja mat och då kan det gå in lite mer mat så hon blir mer mätt.

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Tack så mycket för svaret :)

Joo....vi har det jätte jätte mörkt:-).....men lillen fortsätter att vaka på natten och fortsätter med att ibalnd sova 8-10 timmar i sträck utan nattmål och så ibland (som förra natten ) vaknar hon efter 5 timmar och är vrålhungrig.
Hoppas verkligen du har rätt vad det gäller mat .....och att lillen snart börja äta mera och sova bättre [-o<

Har börjat med gröt och smakisar ...... men lite osäker på hur jag ska göra nu....ska jag öka på med mat och ge ersättning efter det ...eller bara ge mat :?: ( kan inte förså att jag redan glömt hur vi gjorde med prinsessan nummer!....sååå länge sedan var det ju inte :) )

kramar
Pricken
Mamma till
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
helt kort, även jag tror på mer mat :D
Och massor av utevistelse med möjlighet att röra saker och pilla :D

Vid mål med smakisar/portioner:
Först fast föda+frukt och sen fyll på med Välling. :D
Om ni inte introducerat det ännu så börja med 25% välling 75% ersättning.
Håll koll så magen hinner med och öka successivt.

(Min lilla L var en hungrig typ och bytte helt på fyra dagar vid 3,5 månads ålder :shock: 8) )

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

tack för extremt snabbt svar :D

Måste så klart direkt fråga lite mer :wink: ...

Jag har bara gett halvprotion gröt till frukost och middag eller potatis etc.

Ska jag alltså ge lite mat och seedan någon fruktpure/banan??? och ska jag ge det till alla mål....dvs lunch middag och så någon slags mellanmål.....nu blev jag confused :-? :-?

och så det här med välling......det lät ju jätte intressant och såg direkt framför mig lugnare nätter :lol: ....vad använde du för välling då? menar du de där det står att de är från 6 månader...typ havre och majsvälling??...och gav du det till natten som nattslurk??

Sorry för alla tusen motfrågor.....men det lät ju så bra med så mycket mera mat:-)

Kram igen :heart:
Pricken
Mamma till
Clara Cecilia

Hej,
du har matmamma på linjen :D !
Pricken745 skrev: Jag har bara gett halvprotion gröt till frukost och middag eller potatis etc.
Ska jag alltså ge lite mat och seedan någon fruktpure/banan??? och ska jag ge det till alla mål....dvs lunch middag och så någon slags mellanmål.:
Gröt till frukost med en halv väl mosad banan låter väldigt gott. Katrinplommonpuré i kan vara både gott och hjälpa magen.
Till lunch man man få både potatismos med smör =P~ och passerad (fryst kokt) majs eller ärtpuré, palternackspuré, sötpotatismos (brukar vara extremt poppis eftersom det är en smula sötare) exempelvis. Börja lugnt men gapas det efter mer så ge mer :D
Sen kan du komplettera med fruktpuré - enkelt att göra själv, koka äppel och päron mjuka och passera :D . Banan är mycket mättande och innehåller ett härligt sömnbefrämjande ämne. Och nyttigt är det ju också 8) Sen fyller du på med välling!
Samma portion vid middag (om det tas väl emot).
Pricken745 skrev: och så det här med välling......det lät ju jätte intressant och såg direkt framför mig lugnare nätter :lol: ....vad använde du för välling då? menar du de där det står att de är från 6 månader...typ havre och majsvälling??...och gav du det till natten som nattslurk??
All välling märkt med 6 månader var fram tills för ett par år sedan märkt med 4 månader. Sen ändrade WHO sina amningsrekommendationer - vilket var viktigt för tredje världen som har dåligt vatten - till 6 månader. Ingen välling får vara märkt med 4 mån efter det. Men det funkar underbart ändå :D om man lever med en hungrig typ.
Mild havrevälling och mild majsvälling går utmärkt att börja med från ca 4 månader (vi började så stilla från 3,5 mån eftersom hon var så hungrig)
Jag introducerade från 3,5 månad med 25% välling blandad med 75% NAN 2. Det slank ner och så glad hon blev :heart:
Eftersom det funkade så bra och hon var en skarvare av rang :shock: så blandade jag mer och mer välling i flaskan och hon åt och sov. :D :heart:

Mer mat åt di små barnen! Och låna Johanna Westmans Andra Mosboken och Första Måltiden på bibblan - massor av kalasbra bebisrecept. Den med blomkål, tryffelolja och parmesan är en stående favorit här hemma ännu!
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Tack såååååå mycket för råden....nu ska det matas på här :D
Pricken
Mamma till
Clara Cecilia

:thumbsup:

Clara
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

oj oj oj vilken natt :(

Lillen vaknat och varit vrålhungrig tre gånger och sedan inte somnat om med en gång heller....så inte mycket sömn denna natt....

Idag blir det mat mat mat och mera mat :D

Tänkte mig dessa mattider

7.00-9.00 Vaken
9.00-1030 Sova
10.30-12.30 Vaken
12.30-14.30 Sova
14.30-16.30 Vaken
16.30-17.00 Sova
17.00-19.30 Vaken
19.30-7.00 Sova

7.00 ersättning
8.15 mellis+ersätt
11.30lunch+ ersätt.
14.30 mellis+ersätt.
17.15 Middag+ersätt.
19.00 nattslurk (välling+ers.)

Skulle egentligen vilja ge denförsta mellisen senare men får inte till det då prinsessa nummer 1 ska till dagis vissa morgnar och då går vi hemifrån vid 8.30.

Ser detta ok ut??

kram
Pricken
Mamma till
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej

Tycker att mattiderna ser ok ut, kanske att melliset på eftermiddagen kommer för nära middagen. För mig är lunch och middag huvudmål, och jag ger hellre ett lite mindre mellis

Vi hade följande mattider när vår yngsta var runt fyra månader, och de är i stort sett oförändrade.

6.45 amning
7.30 gröt
10.30 lunchpuré + amning
14.00 amning
17.00 gröt
18.30 amning

Ser att de inte riktigt stämmer med era sovtider, kanske bara flytta middagen till 17.30 och lägga nattslurken lite närmare nattningen, 18,45?

Ett annat alternativ
7.00
8.00
11.00
14.30
17.30
18.45

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Heeej

Tack för feebacken :)

Här har vi matat och matat och matat.....men lillen vaknar två gånger per natt iaf ](*,) .....fattar inte varför :? (är medveten om att hon ska få mat ff på natten en gång......men inte två ju :) .

Det är mörkt och svalt och hon äter verkligen mycket på dagarna...kan det ta ett tag innan poletten ramlar ner över att hon får tillräckligt med mat???
Ska tillägga att hon dessutom åkt på en liten förkylning,.....men hon verkar inte direkt störd av den.

Vill ju helst slippa kura ...... men vet inte vad mer vi ska göra nu :?:

några tips någon :wink:

kram
Pricken
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Fortsätt erbjuda mat, mat och mera mat och var coool 8)

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hej igen :heart: :heart: :heart:

Har verkligen försökt vara cool 8) och inte stressa över vår situation.....men nu börjar vi bli riktigt riktigt trötta......vi förstår ingenting ](*,) Lillen får såååååå mycket mat....äter numera mat till lunch och middag + ersättning.....får sedan välling till frukost och kvällsslurk + sina mellanmål.......hon har det mörkt och svalt och är ute om dagarna etc.......vet inte vad mer vi ska göra :(

Hon följer sitt schema bra och somnar oftast 19.30....men alltid innan 20.00. Problemet är hon vaknar vid 1.00 och och det går inte att senarelägga det målet med vagning.....why :?: :?: :?:
Dessutom envisas hon med att vara vaken i ca 2 timmar när hon får nattmål......vi e huuur tråkiga som helst och ger henne ingen chans att tro att det är dag/morgon. Detta göra att hon oftast somnar om vid 3 eller 3.30 och sen tar det ett tag innan mamma somnar och så är det väckning kl 7.00 igen....= mamma jätte jätte trött. :roll:

Hon är 16 veckor idag och hade verkligen hoppats på att slippa kura henne.

Vad ska vi göra??

kramar
Pricken
Mamma till
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Pricken745 :D

Hur gâr det för er? Har lillan insett att hon faktiskt är mätt och kan sova gott där mitt i natten?

Vad har hon för sig där när hon är vaken? Det är ju inte förbjudet att "bara" vara vaken, menar jag, vad händer om du gâr och lägger dig och lâter henne sköta sitt?

Och har ni det verkligen RIKTIGT KOLSVART i rummet där hon sover? Och hon är ute mycket dagtid? Och gympar och jobbar och allt sânt pâ dagarna?

Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Heeej och tack för svaret:)

Nope lillen inte fattat att hon e proppmätt :P .....för det måstehon vara så mycket mat som hon får :).

Inatt var första natten på länge hon sov 7.5 timmar i ett sträck ....men som sagt oftast vaknar hon mycket tidigare än så:(

Hon fortsätter med att vaka på nätterna och lägger vi henne så gråter hon.

Den senaste veckan har /är hon ganska förkyld........så nu vaknar hon också av att hon är så täppt i näsan ...tror jag iaf :-? ...men hon höll ju på så här innan också :?

Ja...vi har det jätte mörkt och hon sover alla sina pass ute....sedan är hon ute om viär ute......men menar du att hon ska vara ute mera än så :?: :?:

Sedan undrar jag hur gör man med kurning då skrutten väcker vår andra prinsessa med sitt skrikande??

Som sagt vi börjar bli smått desperata av brist på sömn :sleep: :sleep: :sleep:

Kramar
Pricken
Mamma till
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"