Hej,
du har matmamma på linjen

!
Pricken745 skrev:
Jag har bara gett halvprotion gröt till frukost och middag eller potatis etc.
Ska jag alltså ge lite mat och seedan någon fruktpure/banan??? och ska jag ge det till alla mål....dvs lunch middag och så någon slags mellanmål.:
Gröt till frukost med en halv väl mosad banan låter väldigt gott. Katrinplommonpuré i kan vara både gott och hjälpa magen.
Till lunch man man få både potatismos med smör =P~ och passerad (fryst kokt) majs eller ärtpuré, palternackspuré, sötpotatismos (brukar vara extremt poppis eftersom det är en smula sötare) exempelvis. Börja lugnt men gapas det efter mer så ge mer
Sen kan du komplettera med fruktpuré - enkelt att göra själv, koka äppel och päron mjuka och passera

. Banan är mycket mättande och innehåller ett härligt sömnbefrämjande ämne. Och nyttigt är det ju också 8) Sen fyller du på med välling!
Samma portion vid middag (om det tas väl emot).
Pricken745 skrev:
och så det här med välling......det lät ju jätte intressant och såg direkt framför mig lugnare nätter

....vad använde du för välling då? menar du de där det står att de är från 6 månader...typ havre och majsvälling??...och gav du det till natten som nattslurk??
All välling märkt med 6 månader var fram tills för ett par år sedan märkt med 4 månader. Sen ändrade WHO sina amningsrekommendationer - vilket var viktigt för tredje världen som har dåligt vatten - till 6 månader. Ingen välling får vara märkt med 4 mån efter det. Men det funkar underbart ändå

om man lever med en hungrig typ.
Mild havrevälling och mild majsvälling går utmärkt att börja med från ca 4 månader (vi började så stilla från 3,5 mån eftersom hon var så hungrig)
Jag introducerade från 3,5 månad med 25% välling blandad med 75% NAN 2. Det slank ner och så glad hon blev
Eftersom det funkade så bra och hon var en skarvare av rang

så blandade jag mer och mer välling i flaskan och hon åt och sov.
Mer mat åt di små barnen! Och låna Johanna Westmans Andra Mosboken och Första Måltiden på bibblan - massor av kalasbra bebisrecept. Den med blomkål, tryffelolja och parmesan är en stående favorit här hemma ännu!