Hej, det låter som om ni i det stora hela har det ganska bra nu.
Helena G skrev: Vi använder nu ramsan som verktyg vid behov och det fungerar oftast bra (när vi är lugna och trygga och vet vad vi gör - inte när vi är stressade och ger tvetydiga besked...tycker att det är en helt vetenskap det där...) Adam sover nu fint i spjälsängen, oftast även på dagarna och vi har ännu inte behövt buffa som verktyg.
Vad härligt att ramsan fungerar, och det är så sant att det hela hänger på att man själv är lugn, trygg och verkligen vet vad man vill.
Helena G skrev: * Jag känner mig fortfarande osäker ibland och blir lite stressad över att jag vet att man "aldrig" ska ta upp barnet när man lagt det. Hur gör man när barnet ät sjukt? Javisst, allt går att åtgärda i sängen... Hur gör man när man har barnvakt och barnet inte somnar lika bra som vanligt...be barnvakten ramsa? Sätta på klassisk musik? I och för sig tog vi i princip aldrig upp storebror heller när vi lagt honom, oavsett barnvakt eller ej. Men då skrek han sig ibland till sömns.
Så här resonerar jag; det jag kan åtgärda i sängen fixar jag där och det jag inte kan åtgärda i sängen fixar jag någon annanstans. Det hela handlar om med vilken attityd man arbetar med så att säga. För våra barn är det helt ok att komma upp och få en bajsblöja bytt, jag fixar inte det i en spjälsäng, men det är bara att byta och sen vill de verkligen bara ner i sin säng och sova igen.
Barnvakter kan ramsa, det kan de flesta göra hjälpligt och funkar det inte så funkar det inte. Det går ju att lösa på olika sätt vid det aktuella tillfället tycker jag, en gång är ju som bekant ingen gång.
Helena G skrev: * Som så många andra små trasslar Adam på tidiga morgonkvisten, vaknar oftast 5.30 och somnar ibland om utan ingripande. Vi pangramsar och gör inget mer direkt, i morse blev det lite kris och jag satt på klassisk musik. Då somnade han

. Men jag tänker när vi t ex är bortresta, sover i samma rum där etc etc. Tar vi upp då om han vaknar tidigt och "stör huset? Kanske spelar några nätter som undantag inte så stor roll...
Han kommer inte trassla för alltid på morgonkvisten så var lugna, åtgärda nu med pangramsa om det behövs och lite klassiskt musik så kommer han snart sova tills det är dags för väckning. Våga även prova att inte göra någonting alls, snart lär de sig att fixa sina uppvak på egen hand. Händer det inget på natten så är det ju inte så spännande att vara vaken heller.
Helena G skrev: * Adam kräks fortfarande mycket. Han äter mycket och bra och det är uppenbart att han kräks mer av välling och framförallt av påfyllningen (känns ibland som att mesta delen av påfyllningen åker upp). Vi ger mos och gröt på dagen och fyller på med välling och han kräks... Kräks dock inte mycket på morgonen trots runt 350 ml välling, finns mycket plats då... Ska vi bry oss om kräkset? Ska vi mata mindre? Man vill ju såklart att han ska äta så mycket som möjligt men är också olustigt att så mycket kräks upp. Vi matar inom en timme nu, snart ska vi väl korta ner mattiden lite.
Här kräks det också kan jag säga utan att ljuga det minsta. Alla våra barn har ätit mycket ,kräkts, ätit lite till och sovit. Ibland kräks det en skvätt när vi lagt småttingen men då har vi bara dragit undan örgottet så har det varit ett torrt och fint under.
Jag tror absolut inte på att man ska mata mindre och oftast ser det som kommer upp ut att vara en mycket större mängd än vad det faktiskt är.
Så länge det inte är kaskadkräkningar som sprutar ur lilla barnet får man nog anse att det hör till det normala.
Helena G skrev: jag har blivit sjuk...
Och du, krya på dig och slappna av du kan ju det här.
Kram Susan