3 veckors - vänder på dygnet

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: 3 veckors - vänder på dygnet

Inlägg av SusanD »

Hej Helena, det låter som om ni har ett härligt liv där hemma.
Helena G skrev: Det jag funderar lite på nu är det här med ramsan. Vi har ramsat vid alla läggningar sedan runt 2 mån, en särskild på dagen och en på kvällen. Men jag har ännu inte börjat använda den som verktyg. (Jag läste på tråden "ramsa även säkra sovare".) När han skriker på dagen vid läggningar (händer att det är upp mot 5-10 min), ska jag ramsa då eller bara avvakta som jag gör nu? Hur ska vi hantera kvällarna när han skriker (man vill ju inte sova i kräks...)?. Men han kräks ju inte alltid, ganska ofta när jag kollar så är det ändå inget. Nu lägger jag tillrätta och ramsar ut och väntar ett antal minuter tills han somnar (om jag inte går in igen).
Nu är jag inte riktigt säker på att jag fattar vad du menar faktiskt. Du skriver att du inte använder ramsan som ett verktyg men innebär det att du inte gör någonting om han är ledsen när han ska somna?
Läs på om ramsan och öva, sen använder du den som det suveräna verktyg den är. Lilla barnet ska inte behöva ligga och vara ledsen när det är sovdags, istället skapar du kommunikation med ramsan så det somnas gott och tryggt.

Vad det gäller kräkningarna på kvällstid så får du nog skutta in och kolla om du tror att han kräkt. Det är ju ganska lätt att smyga in och peta ner ett finger framför lilla munnen, är det torrt går du tyst ut om han är tyst och ramsar om han är missnöjd.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Helena G

Inlägg av Helena G »

Hej!

Jo jag menar så att jag helt enkelt inte har använt ramsan som verktyg och väntat ut insomningen (om det inte varit kris och jag gått in och vagnat). Men såklart så ska vi börja ramsa som verktyg! Eftersom jag inte är inläst på SHN-kuren och inte läst så mycket om ramsan i barnaboken så har jag känt mig på osäker på hur den ska användas. Men nu har jag läst lite på hemsidan och tänkte låna SHN-boken och läsa på mer. En fråga som jag nog läser mig till svaret på:

* När man ramsar, kan man gå in och vagna lugn om det blir för "krisigt" eller ska man enbart använda ramsan och svara barnet i tonläge efter "frågorna"?

* En annan fundering. Vi har aldrig kurat storebror och han är inte ett SM-barn från början. Däremot så har hans sömn blivit stabil och han sover som regel hela nätterna i egen säng, somnar själv och somnar om själv. Vi har ju följaktligen inte något verktyg för honom när/om det behövs... Nu tänker vi flytta ihop pojkarna om någon månad eller så och funderar på hur det blir med ett SM-barn och ett inte...d v s att vi har verktyg för Adam men inte storebror. T ex så ropar alltid storebror in oss efter läggning minst en gång när han "kommit på" nåt, typ "skulle du jobba i morgon pappa?" eller liknande. Borde man göra någon form av kur med storebror? En faktor är också att vi alltid har använt samma ramsa till storebror men inte som verktyg utan som en del i läggningsrutinen (jag ramsar ut mig ur rummet, det gör inte pappa.)

Tack för all hjälp!
Hälsningar Helena :heart:
*Storebror 080220 och lillebror 101210*
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Helena G skrev: Jo jag menar så att jag helt enkelt inte har använt ramsan som verktyg och väntat ut insomningen (om det inte varit kris och jag gått in och vagnat). Men såklart så ska vi börja ramsa som verktyg!:
Börja smyg in den bakvägen omedelbart och bums :D Vid varje läggning säger du den x 4 och avslutar mjukt och bekräftande. Toppa gärna med att säga den mycket tyst och mjukt när du upplever att liten precis somnat - den hörs i drömmen så att säga.
Helena G skrev: * När man ramsar, kan man gå in och vagna lugn om det blir för "krisigt" eller ska man enbart använda ramsan och svara barnet i tonläge efter "frågorna"?
Nu är ju tanken att ni inte ska ha det så krisigt eftersom liten har SM i ryggen och stadiga rutiner och ett roligt vakenliv :D . Jag skulle vagna lugn vid stökiga situationer och Alltid avrunda med ramsan tills den är inarbetad. När du känner att ramsan sitter dagtid så backar du med vagning och ersätter det med ramsan.Och alltid svara i tonläge efter frågorna! Alltid - även vid 3 års ålder. :heart:
Helena G skrev: * En annan fundering. Vi har aldrig kurat storebror och han är inte ett SM-barn från början. Däremot så har hans sömn blivit stabil och han sover som regel hela nätterna i egen säng, somnar själv och somnar om själv. Vi har ju följaktligen inte något verktyg för honom när/om det behövs... Nu tänker vi flytta ihop pojkarna om någon månad eller så och funderar på hur det blir med ett SM-barn och ett inte...d v s att vi har verktyg för Adam men inte storebror. T ex så ropar alltid storebror in oss efter läggning minst en gång när han "kommit på" nåt, typ "skulle du jobba i morgon pappa?" eller liknande. Borde man göra någon form av kur med storebror? En faktor är också att vi alltid har använt samma ramsa till storebror men inte som verktyg utan som en del i läggningsrutinen (jag ramsar ut mig ur rummet, det gör inte pappa.):
Nej storebror behöver ingen kur, han sover ju! Kuren är för barn med sömnproblem, allt annat är Rutiner och Tydliga svar.

Börja nu med att svara storebror Utanför dörren efter glad och busig läggning. "Jag ska jobba, vi talar om det imorgon" - blir efter 3 dagar med svar utanför dörren " det talar vi om imorgon" + ramsa.

När ni flyttar ihop syskonen (med stort syskonkalas, syskonpresent - två likadana apor el dylikt, med en bit tårta, "bubbel" och gärna ett högtidligt och varmt tal om syskon och deras betydelse i Hela livet och sen busig invigning av nya rummet - här ska Du sova och Här ska du sova!) låt då lillebror gå till sängs före storebror så han hinner somna och storebror får en liten storpojke stund med er. Sen tassar ni in och lägger som vanligt.

Oron inför ihopflytt är ofta stor men ofta sover både stora och små syskon bättre i samma rum - trygghet? tillsammans?.

Storebror kommer också få ramsan med sig på vägen när ni verktygar lillebror för oftasts så vaknar inte det äldre syskonet :shock: oavsett vilka hyss småsyskonet hittar på. Så länge föräldrarna svarar Tryggt, Lugnt och Tydligt - dvs vi har koll.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Helena G

Inlägg av Helena G »

Hej! Tack för alla fina råd. Vi använder nu ramsan som verktyg vid behov och det fungerar oftast bra (när vi är lugna och trygga och vet vad vi gör - inte när vi är stressade och ger tvetydiga besked...tycker att det är en helt vetenskap det där...) Adam sover nu fint i spjälsängen, oftast även på dagarna och vi har ännu inte behövt buffa som verktyg. Några frågor har smugit sig på:

* Jag känner mig fortfarande osäker ibland och blir lite stressad över att jag vet att man "aldrig" ska ta upp barnet när man lagt det. Hur gör man när barnet ät sjukt? Javisst, allt går att åtgärda i sängen... Hur gör man när man har barnvakt och barnet inte somnar lika bra som vanligt...be barnvakten ramsa? Sätta på klassisk musik? I och för sig tog vi i princip aldrig upp storebror heller när vi lagt honom, oavsett barnvakt eller ej. Men då skrek han sig ibland till sömns.

* Som så många andra små trasslar Adam på tidiga morgonkvisten, vaknar oftast 5.30 och somnar ibland om utan ingripande. Vi pangramsar och gör inget mer direkt, i morse blev det lite kris och jag satt på klassisk musik. Då somnade han :D . Men jag tänker när vi t ex är bortresta, sover i samma rum där etc etc. Tar vi upp då om han vaknar tidigt och "stör huset? Kanske spelar några nätter som undantag inte så stor roll...

* Adam kräks fortfarande mycket. Han äter mycket och bra och det är uppenbart att han kräks mer av välling och framförallt av påfyllningen (känns ibland som att mesta delen av påfyllningen åker upp). Vi ger mos och gröt på dagen och fyller på med välling och han kräks... Kräks dock inte mycket på morgonen trots runt 350 ml välling, finns mycket plats då... Ska vi bry oss om kräkset? Ska vi mata mindre? Man vill ju såklart att han ska äta så mycket som möjligt men är också olustigt att så mycket kräks upp. Vi matar inom en timme nu, snart ska vi väl korta ner mattiden lite.

Nu vill jag snart SLAPPNA AV. Känns som att jag är på helspänn hela tiden. Så onödigt. Men så har vi precis flyttat, haft hela släkten här och jag har blivit sjuk...

Hälsningar Helena :heart:
Clara Cecilia

Hej!
Slappna av Nu är mitt råd. Det funkar ju jättebra! Hela livet tillsammans kommer nya perioder med nya saker, fnurror, frågeställningar att dyka upp - ingen är betjänt av en mamma på helspänn. SM är ingen prestation utan ett förhållningssätt som är till stöd och hjälp.

Så kort svar :D
Helena G skrev: * Jag känner mig fortfarande osäker ibland och blir lite stressad över att jag vet att man "aldrig" ska ta upp barnet när man lagt det. Hur gör man när barnet ät sjukt?
Det beror väl på sjukdomen skulle jag säga :D Akut kräksjuka kräver nog att man tar upp och sanerar eller hur :D Feber och allmän förkylning kureras bäst på plats eller med en kort upptagning i mörkt rum för att ge Alvedon ex.
Helena G skrev: Hur gör man när man har barnvakt och barnet inte somnar lika bra som vanligt...be barnvakten ramsa? Sätta på klassisk musik?
Två bra idéer där tycker jag! :D

Helena G skrev: * Som så många andra små trasslar Adam på tidiga morgonkvisten, vaknar oftast 5.30 och somnar ibland om utan ingripande. Vi pangramsar och gör inget mer direkt, i morse blev det lite kris och jag satt på klassisk musik. Då somnade han :D . Men jag tänker när vi t ex är bortresta, sover i samma rum där etc etc. Tar vi upp då om han vaknar tidigt och "stör huset? Kanske spelar några nätter som undantag inte så stor roll...
En pangramsa väcker inget hus och inte lite klassiskt musik heller. Ni kan ju alltid förvarna de andra boende :D Annars tycker jag att resa är resa och då kan det få bli lite som det blir så styr man upp det väl hemma. Men Attityden är Allt som vanligt.
Helena G skrev: * Adam kräks fortfarande mycket. Han äter mycket och bra och det är uppenbart att han kräks mer av välling och framförallt av påfyllningen (känns ibland som att mesta delen av påfyllningen åker upp). Vi ger mos och gröt på dagen och fyller på med välling och han kräks... Kräks dock inte mycket på morgonen trots runt 350 ml välling, finns mycket plats då... Ska vi bry oss om kräkset? Ska vi mata mindre? Man vill ju såklart att han ska äta så mycket som möjligt men är också olustigt att så mycket kräks upp. Vi matar inom en timme nu, snart ska vi väl korta ner mattiden lite.
Nej, mata inte mindre men börja ge mer mos så snart det går och när ni matar kvällstid så dela upp det lite extra och rapa nogrannt emellan. Min Lilla L slutade inte med kräks förrens hon åt övervägande mat och kan fortfarande vid förkylningar etc prestera en del. Mjuk magmun :( då e det så.

Clara
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, det låter som om ni i det stora hela har det ganska bra nu. :)
Helena G skrev: Vi använder nu ramsan som verktyg vid behov och det fungerar oftast bra (när vi är lugna och trygga och vet vad vi gör - inte när vi är stressade och ger tvetydiga besked...tycker att det är en helt vetenskap det där...) Adam sover nu fint i spjälsängen, oftast även på dagarna och vi har ännu inte behövt buffa som verktyg.
Vad härligt att ramsan fungerar, och det är så sant att det hela hänger på att man själv är lugn, trygg och verkligen vet vad man vill.
Helena G skrev: * Jag känner mig fortfarande osäker ibland och blir lite stressad över att jag vet att man "aldrig" ska ta upp barnet när man lagt det. Hur gör man när barnet ät sjukt? Javisst, allt går att åtgärda i sängen... Hur gör man när man har barnvakt och barnet inte somnar lika bra som vanligt...be barnvakten ramsa? Sätta på klassisk musik? I och för sig tog vi i princip aldrig upp storebror heller när vi lagt honom, oavsett barnvakt eller ej. Men då skrek han sig ibland till sömns.
Så här resonerar jag; det jag kan åtgärda i sängen fixar jag där och det jag inte kan åtgärda i sängen fixar jag någon annanstans. Det hela handlar om med vilken attityd man arbetar med så att säga. För våra barn är det helt ok att komma upp och få en bajsblöja bytt, jag fixar inte det i en spjälsäng, men det är bara att byta och sen vill de verkligen bara ner i sin säng och sova igen.
Barnvakter kan ramsa, det kan de flesta göra hjälpligt och funkar det inte så funkar det inte. Det går ju att lösa på olika sätt vid det aktuella tillfället tycker jag, en gång är ju som bekant ingen gång.
Helena G skrev: * Som så många andra små trasslar Adam på tidiga morgonkvisten, vaknar oftast 5.30 och somnar ibland om utan ingripande. Vi pangramsar och gör inget mer direkt, i morse blev det lite kris och jag satt på klassisk musik. Då somnade han :D . Men jag tänker när vi t ex är bortresta, sover i samma rum där etc etc. Tar vi upp då om han vaknar tidigt och "stör huset? Kanske spelar några nätter som undantag inte så stor roll...
Han kommer inte trassla för alltid på morgonkvisten så var lugna, åtgärda nu med pangramsa om det behövs och lite klassiskt musik så kommer han snart sova tills det är dags för väckning. Våga även prova att inte göra någonting alls, snart lär de sig att fixa sina uppvak på egen hand. Händer det inget på natten så är det ju inte så spännande att vara vaken heller.
Helena G skrev: * Adam kräks fortfarande mycket. Han äter mycket och bra och det är uppenbart att han kräks mer av välling och framförallt av påfyllningen (känns ibland som att mesta delen av påfyllningen åker upp). Vi ger mos och gröt på dagen och fyller på med välling och han kräks... Kräks dock inte mycket på morgonen trots runt 350 ml välling, finns mycket plats då... Ska vi bry oss om kräkset? Ska vi mata mindre? Man vill ju såklart att han ska äta så mycket som möjligt men är också olustigt att så mycket kräks upp. Vi matar inom en timme nu, snart ska vi väl korta ner mattiden lite.
Här kräks det också kan jag säga utan att ljuga det minsta. Alla våra barn har ätit mycket ,kräkts, ätit lite till och sovit. Ibland kräks det en skvätt när vi lagt småttingen men då har vi bara dragit undan örgottet så har det varit ett torrt och fint under.
Jag tror absolut inte på att man ska mata mindre och oftast ser det som kommer upp ut att vara en mycket större mängd än vad det faktiskt är.
Så länge det inte är kaskadkräkningar som sprutar ur lilla barnet får man nog anse att det hör till det normala.
Helena G skrev: jag har blivit sjuk...
Och du, krya på dig och slappna av du kan ju det här.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Helena G

Inlägg av Helena G »

Tack snälla ni för snabba svar. Nu ska jag slappna av har jag bestämt :-D . Det var ju det där med Attityden :) ... Och så ska jag lägga mig och få lite välbehövlig sömn och sova bort febern.

Kram på er :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hoppas du fâtt krya pâ dig lite! Härligt med avslappnad attityd, det gör underverk. :wink:

Helena G

Inlägg av Helena G »

Hej. Tack, nu är jag på banan igen. Det var halsfluss... inget att rekommendera. Men som sagt, livet har återvänt :) .

Dessutom sov Adam sin första 12 timmars natt i natt utan några ramsor eller vändningar. Vi har tyckt att han sovit sämre på morgonkvisten och vänt sig mycket när vi la över honom i spjälsängen men så läste jag lite på om det här med morgon och vändningar på forumet och insåg att han kanske behöver lite ombonat i spjälisen...han har ju faktiskt sovit enbart i vagn i över 4 månader. Och kanske var det det som gjorde skillnad...dessutom har vi kortat ner sovtiden lite på dagen. Snart flyttar han in till storebror! Inflyttningkalas hägrar! :D . Storerbror går i spänd förväntan över att äntligen få ha lillebror i samma rum.

Men jag funderar kring det här med maten. Så här ser det ut nu:

morgon: välling
fm: mos + påfyllning välling
tidig em: välling
tidig kväll: gröt med fruktmos (ingen påfyllning, nära kvällsslurken)
kväll: välling kvällsslurk

Som det är nu försöker vi ett helt mål med enbart mos (grönsaker och sen frukt) och helt mål med gröt. Han äter oftast bra och det tar som regel runt 30 min. Därefter fyller vi på med välling efter en stund (inte gröten), ibland äter han 20-30 ml ibland upp mot 100 ml. Och så KRÄKS han. Likaså vid 2-tiden så får han enbart välling och äter ofta knappt 250 ml första vändan, vi fyller på efter en stund (börjar tänka äta inom 45 min nu) och han bara kräks ännu mer. Ibland vägrar han påfyllningen helt. Inga kaskader men kräks kräks.

När tycker ni man ska övergå till att inte fylla på välling vid mos-målet? Några andra kräkstips? :D Några andra tankar kring upplägget på maten?

:heart: Helena
Clara Cecilia

Hej,
så fint ni jobbar på!
(Och infllyttningskalas är underbart! Gärna en stund av allvar mitt i - med ögonkontakt - Ni är Syskon, ni ska ta hand om varandra och hjälpa varandra Alltid :heart: och en liten syskonpresent! Våra fick syskonapor, två små orangutanger och av nån anledning ska dom båda med på varje större förflyttning i världen)

Så, kräks.
Tålamod. Det växer bort.

Några få råd förutom det ni redan gör så fint-
:arrow: Mer Mat. Gå över till vanliga matmål så snart det går.
:arrow: en mosad banan som topping fungerar lika bra som välling och lägger sig lite som ett lock för ev returer :D
:arrow: när ni ger "topping" mata i nästan upprätt läge och var mycket noggranna med att hålla nappen i munnen och inte i svalget. (Lättretad kräkreflex kan påverka)
:arrow: Lite kokt avsvalnat vatten för att skölja ner vällingen (mjölk ger mer slem) kan hjälpa något.

Så länge det inte är kaskader så är det mest obekvämt för er och inte för liten.(Men obekvämt är det, jag vet!)
Kolla in Johanna Westmans Andra Mosboken och Första Måltiden för mellistips utan välling.

Clara
Helena G

Inlägg av Helena G »

Hej!

Nästan en månad sen sist... oj, vad dagarna går! Det mesta går jättebra här hemma, jag är mycket mer avslappnad! Adam äter och sover och är glad däremellan. Kan man önska mycket mer? Ok, kräkningarna fortsätter...är dock något något bättre.

För några veckor sen hade vi inflyttningskalas till storebrors stora förtjusning. Tårta, partyhattar, presenter och "partymusik" (finns en underbar sång av "Alice & Dennis" som heter "Min lillebror"). Ihopflytten har egentligen gått jättebra trots rätt en del ljudliga uppvak på nätterna p.g.a. hård mage etc och en del annat. Storebror har också fört liv ibland med lillebror har fixat det bra.

Men...mornarna. För 1-2 veckor sen blev det ofta uppvak vid 4-snåret som somnades om efter nån ramsa. Då kunde Adam sova till 7 och även marginalkvarta! Nu sover Adam fint och stabilt hela natten men vaknar konsekvent minst 1-1,5 timma (någon gång 30 min) för tidigt. Vi pangramsar + klassisk musik. Det funkade ett par dagar men nu somnar han inte alls om utan väcker storebror istället (kl är nu 06:15 och jag har hört storebror minst en kvart, lillebror minst en halvtimma - morgon är kl 7). Vi tar oftast inte upp dom innan tidigast 6.45, ofta närmare 7. Vad kan detta handla om? Han är inte förtvivlad eller särskilt ledsen, är klarvaken, pratar mycket och högt och gnäller emellan. Blir ordentligt irriterad närmare 7 (vem skulle inte bli det efter över en timma?) Har vi för mycket sömn på schemat? Vi har 12-45-2-20 (brukar väl stämma för snart 6 mån?). Ska vi korta ner fm till 20? Jag trodde att det skulle släppa eftersom vi försöker att inte ta upp honom för tidigt men nu har det varit så här i minst en vecka. Känner snart att det inte funkar att dom sover tillsammans just nu eftersom det är väldigt dumt att storebror som inte sover på dagen vaknar så tidigt... Kanske får vi flytta honom till "skrubben" tillfälligt, men då skulle å andra sidan inte storebror bli så glad tror jag...

(Vi försöker ha kolmörkt med mörkläggningtyg och kardborreband...tror dock att eftersom solen ligger på på morgonen blir det inte riktigt så...men ordentligt mörkt är det. Ska försöka bättra på det). Nu börjar lillbrorsan bli ledsen, kl är 06:25. Suck. Storebrorsan ligger och sjunger och gör "roliga" ljud...

Hälsningar Helena :heart: :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, tyvärr tror jag ni skall lägga lite mera krut på mörkläggningen, speciellt om ni har morgonsol. 8)

spraya vatten på rutan och sätta upp aluminiumfolie under är ett hett billigt och snabbt tips. Sen rulla en handduk eller filt i springan under dörren m.m.

Gå själv in ordentligt och stå där se om du kan se handen framför dig och vart ljus kommer in.

Sen kan ju väckarklocka som står utanför rummet vara värt att satsa på för båda barnen. Ställ den på typ 06.50 i någon vecka eller två. Låt den stora stänga av framför lillebror så de båda är överens om att morgonen RINGS in av väckarklockan. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Helena G

Inlägg av Helena G »

Hej!

En liten uppdatering. Adam är nu 8 månader och skiner som solen på dagarna och sover som en dröm på natten :D . Allt går jättebra. Natten till idag var första gånger på 5 månader som vi sover borta och det var inga problem alls vid läggning varken igår eller idag, dagtid som kvällstid. Däremot storebror ställer en del frågor… och igår härjade lite vargar och det blev en del skrik och panik innan han lugnade ner sig. Lillebror brydde sig inte alls. Nu till några funderingar:

• Det här med mörkläggning. Nu sover killarna kolmörkt, åtminstone hemma. Men jag går omkring med en liten sten i magen. Gör vi möjligtvis barnen en björntjänst att vänja dem vid att sova kolmörkt? (Kanske inte är rätt ställe att fråga på detta forum :) ). Hur blir det när de blir större, kan de sova då om det inte är kolmörkt? Man blir ju osäker inte minst när man han lite folk på besök hemma och de ser vårt ”mörkläggningsarrangemang” och ställer lite diskreta frågor eller när man är på besök hos nån annan familj och ser att deras barn sover ljust och som det verkar hela natten, 12 tim. Hur tänker ni andra som mörklägger om detta? Hur länge ”behövs” mörkläggningen för ”lilla hjärnan”? Ibland känns det som att man stänger in barnen in ett bunker när vi t o m hänger mörkläggningstyg utanför dörren… Luften kan ibland känns lite si och så, som tur är sover vi ”under mark” så det är inte så varmt som på övervåningen men ändå... Sen är ju barnen ”instängda” till väckning (protesterar i och för sig inte så mycket) och det känns lite fängelseaktigt… Kanske dumt att tänka så här men jag kan inte hjälpa att det känns lite olustigt.

• Storebror är ju inte kurad och ramsan biter inte riktigt på honom som verktyg. Oftast är det inte bekymmer men han har perioder där han vaknar en gång varje natt och ropar. Han blir bara skitförbannad om man frågar utanför dörren och/eller svarar med ramsa. Jag går då in snabbt och lätt och rättar till det som tydligen är fel, kudden hamnat snett, täcket si eller så eller gosedjuren (nu har vi begränsat till 3 st, kanske för många ändå). Jag går ut snabbt och stänger. Tyst. Hur ska vi komma tillrätta med detta tycker ni?

• Storebror är på gång att sluta med nattblöja snart, tror vi, eftersom den är torr nästan varje morgon sedan ett par veckor. Men hur gör vi om han vill kissa på morgonen när de ligger vakna/halvvakna och väntar på att väckas? Om vi öppnar och han går på toa vaknar lillebror garanterat till helt och tror det är morgon, likaså om vi går in och hjälper att komma på potta inne i rummet. Hur tänka här? Han en kompis som tycker det är svårt med kl. 06 – kisset och tänker att det kanske blir samma hos oss…

Tack för all hjälp med lillebror tidigare, ovärderligt!!
Hälsningar Helena
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,
Helena G skrev: En liten uppdatering. Adam är nu 8 månader och skiner som solen på dagarna och sover som en dröm på natten :D . Allt går jättebra. Natten till idag var första gånger på 5 månader som vi sover borta och det var inga problem alls vid läggning varken igår eller idag, dagtid som kvällstid. Däremot storebror ställer en del frågor… och igår härjade lite vargar och det blev en del skrik och panik innan han lugnade ner sig. Lillebror brydde sig inte alls.
Härligt lillebror! :)
Helena G skrev:• Det här med mörkläggning. Nu sover killarna kolmörkt, åtminstone hemma. Men jag går omkring med en liten sten i magen. Gör vi möjligtvis barnen en björntjänst att vänja dem vid att sova kolmörkt? (Kanske inte är rätt ställe att fråga på detta forum :) ). Hur blir det när de blir större, kan de sova då om det inte är kolmörkt? Man blir ju osäker inte minst när man han lite folk på besök hemma och de ser vårt ”mörkläggningsarrangemang” och ställer lite diskreta frågor eller när man är på besök hos nån annan familj och ser att deras barn sover ljust och som det verkar hela natten, 12 tim. Hur tänker ni andra som mörklägger om detta? Hur länge ”behövs” mörkläggningen för ”lilla hjärnan”? Ibland känns det som att man stänger in barnen in ett bunker när vi t o m hänger mörkläggningstyg utanför dörren… Luften kan ibland känns lite si och så, som tur är sover vi ”under mark” så det är inte så varmt som på övervåningen men ändå... Sen är ju barnen ”instängda” till väckning (protesterar i och för sig inte så mycket) och det känns lite fängelseaktigt… Kanske dumt att tänka så här men jag kan inte hjälpa att det känns lite olustigt.
Det hela handlar om processer i hjärnan som drar igång när solen går upp och ljuset kommer in i sovrummet. Är man liten så vaknar man, så är det bara, det är morgon och dagen börjar. När man är vuxen kan man sova i ljuset för man vet att det inte är morgon och dags att stiga upp.

Så fortsätt med mörkläggningen, då grundar du för en god sömn. Vad folk sen tycker kan ju kvitta tycker jag. Och när sen barnen sover över hos kompisar så spelar det ju ingen roll om de vaknar tidigt.... :wink:
Helena G skrev:• Storebror är ju inte kurad och ramsan biter inte riktigt på honom som verktyg. Oftast är det inte bekymmer men han har perioder där han vaknar en gång varje natt och ropar. Han blir bara skitförbannad om man frågar utanför dörren och/eller svarar med ramsa. Jag går då in snabbt och lätt och rättar till det som tydligen är fel, kudden hamnat snett, täcket si eller så eller gosedjuren (nu har vi begränsat till 3 st, kanske för många ändå). Jag går ut snabbt och stänger. Tyst. Hur ska vi komma tillrätta med detta tycker ni?
Jag hade kurat honom rätt och slätt. Han verkar ju sova gott så det skulle inte bli någon svår match att genomföra. Men då får ni ju ramsan att fungera och vips har ni ett jättebra verktyg att ta till när de nattliga frågorna kommer. Han kan ju mycket väl ta på sig täcket själv och ordna med sina gosedjur. Och om han tycker att han inte kan det som kommer han lära sig det när ni inte gör det åt honom.
Helena G skrev:• Storebror är på gång att sluta med nattblöja snart, tror vi, eftersom den är torr nästan varje morgon sedan ett par veckor. Men hur gör vi om han vill kissa på morgonen när de ligger vakna/halvvakna och väntar på att väckas? Om vi öppnar och han går på toa vaknar lillebror garanterat till helt och tror det är morgon, likaså om vi går in och hjälper att komma på potta inne i rummet. Hur tänka här? Han en kompis som tycker det är svårt med kl. 06 – kisset och tänker att det kanske blir samma hos oss…
Ställ en potta intill hans säng, lite papper och kanske en svag lampa han kan tända. Men det är ju inte säkert att det blir några problem alls så ta inte ut det i förskott. Vi har gjort så att vi tagit upp våra barn precis innan vi lagt dem och så har de fått kissa på toaletten i sovande tillstånd mer eller mindre. Hos oss har detta funkat jättebra.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Helena G

Inlägg av Helena G »

Hej igen!

Nu har även 8-månaders ångesten börjat spöka här hemma och hållt på i 3-4 veckor nu. Vi har försökt hålla oss lugna och det har känts bra att åtminstone veta vad det handlar om... Skrik, struliga mornar och struliga dagslurar. Vi har faktiskt även flyttat ut lillebror från storebror så de får sova själva ett tag, det funkar inte att storebror väcks en timma för tidigt varje morgon... Nu funkar det bättre för båda, får se hur länge vi får ha det så här.

Jo...dagslurarna. Suck. Under sista månaden så har det varit mycket gnäll och mycket skrik kring läggningarna och i skarvar. Adam skarvar också ofta, minst varannan, var tredje dag på em-luren efter 45 min. Ett tag har det funkat med hög dammsugning och lite ramsning men ett antal ggr nu bara han vägrar somna om. Har först skrikit 20-30 min innan han somnat, sovit 20-30 min och sen illskrikit 30 min till trots diverse manövrar från vår sida. Varpå vi helt enkelt gått in, varit jätteglada och tagit upp helt förstörd bebis. Och då känns det verkligen inte kul när vi väckt honom -djupt sovande känns det som - efter 45 på fm.

Vi har också funderat på om man skulle lägga lite längre sovpass på fm istället eftersom han ofta måste väckas då och verkar ha en tendens till att vilja sova då. När vi har låtit honom sova har han ibland vaknat efter 1 timma, ibland 1,5 timma. Men så tycker jag det är svårt om man åker iväg på fm och han t ex behöver sova i bilen, då blir det absolut inte längre än 30-45 min och dagen blir upp och ner. Känns som att jag egentligen vill ha långluren på em.

Nu sover han båda lurarna i sängen om vi är hemma. När vi är borta blir det oftast vagnen, el ibland resesäng. Skulle egentligen vilja ha långluren åtminstone i vagn alltid men vet inte hur jag ska göra när han skriker då han ska sova el. i skarvarna. Inne ramsar jag och gör husljud men det gör man väl inte i vagn? Han skarvar nästan ALLTID i vagnen.

Schemat:
Natt 19.15-7.00
Sömn 9.30 - 10.15
Sömn 13.30 - 15.00

Tips? Idéer?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"