Vår Inga är här!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Igår köptes mörkläggningstyg och i natt sov Inga i vagnen med tyget över vagnen. Hon sov 19-07! Härligt. Det var nog ljuset som störde henne, gissar jag.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av Clara Cecilia »

:thumbsup: :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Den där natten hon sov 19-07 var den enda. Alla nätter efter det har hon, trots mörkläggningstyg, vaknat en eller en halv timme "för tidigt". Jag gissar att det är hunger som väcker henne, samtidigt som jag inte kan förstå hur jag skulle kunna få i henne mera mat under dagen än vad hon redan får. Hon är annars väldigt nöjd dagtid och somnar alltid när hon "ska".

Det känns lite dumt att sikta på 12-timmarsnatt eftersom det i princip aldrig blir det. Borde vi tänka om med nattens längd eller fortsätta kämpa med buffning och ramsa i arla morgonstund?
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av LindaVega »

Hej

Hur äter lilltjejen? Gröt, lunchpuré? Smakisar, hela portioner?

Mat är ju såklart jätteviktigt, men tidiga morgnar på barn som äter ordentligt på dagen- inte bara smakisar alltså- behöver inte betyda hunger. Det är lätt att hamna i en ond cirkel med en massa underhållning (ramsa, buff mm) på morgonkvisten också.

Vi fick hela nätter när vår lillkille åt (nästan) helt lunchmål och hel portion gröt på kvällen. Före dess hade vi ett nattmål, men också en hel del tidiga morgnar.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Hon äter bra! Det är därför jag är så förvånad att hon inte "orkar" till 07. Så här äter hon:

07: amning och också välling före 08.
10: amning + potatis (eller liknande), en hel portion
14: amning + frukt
17: amning (oftast mycket ointresserad) och en portion gröt
18.45: majsvälling

Idag testade vi att ge gröt först vid 17.30, men då var hon onödigt ointresserad av vällingen vid 19. Vi trugade och hon skrek, men fick i henne 100 ml. Få se nu då vad morgonen har att erbjuda.

Skulle ändå inte säga att vi underhåller henne på morgonkvisten. Är inte snabb med att buffa, men det är kanske det vi borde vara? Genast där för att markera, liksom.

Det är lite tufft med tidiga mornar, men samtidigt är jag så överlycklig och tycker Inga är hur häftig som helst som sover så bra nätter :)
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av Sarisparis »

Hej titti_lie :D

Ett sätt att öka matmängden kan vara att vända pâ ordningen, alltsâ börja med skedmaten och fylla pâ med amning/flaska. Mjölken blir mer som en mâltidsdryck.

Du skulle ocksâ kunna ge gröt där vid och sen riktig mat (som vid lunch) till middag. Glöm inte att spetsa maten med smör eller olja sâ att den blir (ännu mera) mättande! 8)

Har ni satt ramsan? Isâfall sâ är en s k pangramsa vad man brukar râda vid tidiga uppvak; en glad ramsa sâ fort hon vaknar som helt enkelt informerar lilla Inga att hennes morgon inte har kommit än. Buffning (och annat dâ man gâr in i hennes rum) blir lätt underhâllning och stör mer än det hjälper. Och försök att somna om själv! Överkoncentration har en tendens att smitta av sig pâ de smâ. :wink:

:heart:
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Jag har i regel gjort så de senaste dagarna, matat först och ammat efter det. Oftast vill hon inte ha mjölk alls och jag gissar på ett mätt barn. Jag tycker annars att det är så mest hela dagen, ganska ointresserad av mat. Var och varannan gång får man verkligen lirka för att få gröt eller potatis i henne.

Just åt hon en stoor grötportion och jag hoppas att hon dricker mycket välling ikväll. I morse vaknade hon klockan sex...

Hur mycket smör/ portion? Tänker att de inte klarar av hur mycket mjölkprodukter som helst.

Ramsa gör vi alltid när hon ska sova, men har ändå inte pangramsat tidiga mornar. Kanske något vi kunde göra imorgon bitti istället för att buffa.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Matmamman kommer här! Om jag räknar rätt så är liten nu ungefär 6 månader och tycker sig vara Stor. Plockmat är svaret!
Och en mer varierad meny - förlåt mamma men potatis el dylikt? :D Nu krävs god mat!

Förslag på matschema:
07: amning och
8.00 second breakfast med ätande sällskap!
(Mat - lättrostad toast som dryper av smör, bananbitar, druvor, små korvbitar ex)
11.00 gottmos! se nedan för tips! Amning Efter lunch som topping före lur
14.00 frukt+god bröd bit i små delar med mycket smör+ amning
17.00 Middag med ätande sällskap+frukt+amning som stöd vid behov
18.45 Majsvälling eller Havrevälling

Vid ca 6 månader är det dags för (förutom mosad avocado, sötpotatismos, passerad majs, ärtpure, broccolimos med Lite parmesan och ricotta =P~ ) kalvfärs, fiskfärs med örtkryddor och en slick creme fraiche, pastaskruvar att hålla i själv, kokt majs och ärtor att fånga med fingrar, en stor klick majonäs är röra runt i exempelvis

Min bästa receptbok för små barn är Johanna Westmans Andra Mosboken - massor av äkta goda recept för små barn som också ger matglädje. Allt kollat av dietist :D Finns på biblioteket och i affär.

Oroa dig inte för smör och laktos. Om liten inte reagerat på laktos innan så ge en rejäl klick. Rapsolja är också nyttigt!

Mer mat åt småfolket. Och bra mörkläggning. Massor av utevistelse och social delaktighet och ännu mer skratt!
(Vem sa att det var FöräldraLedighet? :lol: :lol: )

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av Clara Cecilia »

Förlåt - jag och matte :oops: , hon är 4 mån nära 5?
Mer mos! Gott mos! Men mer mat än nu! :D
Läs Andra Mosboken.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Jo, hon är 4,5 månad ganska precis. Ska försöka fixa till lite godare mos...

05.50 idag. Har ramsat ett par gånger, inte gått in och Inga är arg... Jag märker att hon lyssnar iallafall.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Men trist att hon ska väcka båda sina storasystrar onödigt tidigt varje morgon. Måtte det här ta slut!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Jag tror att det är mer mat som krävs för det. 4-5 månaders kan vara absurt hungriga, din lilla är varken den första eller sista som trasslar och skarvar pga det.

Mat först och amning som topping. Som jag skrev i mitt matförslag - innan långluren ge en "sovslurk" så hon är säkert riktigt mätt.

Det kommer bli bättre! Mata så mycket du bara kan få ner och truga och bjud igen.

Men minns också - som du själv skriver :D - att det är häftigt att hon sover så bra nätter! Sista timmen kommer ni få till också. Den hela sömnen kommer.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Inte helt perfekta mornar, men bättre. Igår vaknade hon sin vana trogen 05.50 och vi var inte inne i hennes rum alls före sju. Märkte att hon testade ramsan och jag tror att hon somnade om i nån veva också.

Idag var det morgon 06.20 (bättre!) och vi ramsade och efter en stund somnade hon om och vi fick väcka vid sju. Jag känner mig hoppfull och imorgon åker vi till Barcelona! Mörkläggningstyget ska med :).
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av Clara Cecilia »

:thumbsup:

Och så Mat, Mat, Mat - riktig mat!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Våra tidiga mornar fortsätter, tyvärr. Mer regel än undantag att hon sover till närmare 07.

Hon blev fem månader igår, kan det vara så att vi måste dra ner på sömnen? Hon har inte haft problem att somna, något som ju brukar vara ett tecken. Men tidiga mornar är väl också ett tecken?!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"