När försöka få bort första nattmålet?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
maria1984

Inlägg av maria1984 »

Hej
Tack för svar
Kan man ge 6 månadersvällingen vid 4 mån?

Då fortsätter jag som nu och börjar ge smakisar om ca en månad då hon är knappt 4 mån och byter ut ersättningen på kvällen mot välling då?
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Julia 31 aug 2010 SM från början
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej

jag citerar mig själv!
"Majs och Mild havrevälling går bra från 4 månader (samma sak som gröt)." :D

All välling är numer märkt med 6 månader pga WHO´s amningsrekommendationer.
Förr stod det 4 månader på samma välling.

:heart:
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
maria1984

Inlägg av maria1984 »

here we go again...

Är inne i en jobbig period och vi känner inte alls igen lilla Julia. Hoppas inte vi har fått tillbaka överlvnadsångesten? Som hon iofs knappast hade.

Det har varit mycket nu, vi har flängt runt mycket och julia sover inte i sin bilbarnstol längre än 20 eller 45 minuter (börjar verkligen bli stor nu) så om vi är iväg på fm så vaknar hon för tidigt och sen är hela dagen förstörd. Hon har 2 timmars passet där. Hon skriker i bilen som aldrig förr och vi måste ha henne bak så jag kan inte göra något. Efter att vi haft en sån biltur på ca 10 min så känner jag att hon sen är väldigt lättgråten hela resten av dagen också. Dom stora barnen gör att jag är rätt tvungen att ha med henne i bilen ofta.
Hon sover lång lur på eftermiddagen också och vaknar nästan alltid i skarvarna och somnar inte om. Jag springer in och ut och vagnar. Nappen hjälper inte heller längre. Borde jag backa lite? Är så van att bara trycka in nappen så somnar hon om direkt?
Nätterna funkar MEN dom sista två kvällarna har hon vaknat efter 45 min även där och är väldigt svår att få att somna om? Tillslut gör hon det än så länge. Vi skulle bort ikväll men jag avbokade det eftersom vi nu måste få ordning här hemma först innan vi vill flänga runt mer med henne. Kanske behöver hon 12 timmar natt nu och att vi lägger henne för sent så hon blir övertrött?

Har även funderat på om det är mer mat som behövs. Jag ammar ju fullt förutom nattslurken. börjar fundera på om det räcker, dumt kanske att inte bara lita på att det gör det?
eventuellt får jag göra om schemat så vi bara har 45 minuter på fm men hon har alltid sovit som bäst på fm innan?
På denna sista veckan har vi nog hört henne skrika mer än vi gjort hennes första 2,5 mån. Inte roligt. Allt som gick så himla bra :cry:

Nu har vi det såhär.
7:30-8 morgon och ammas x 2
9:00-11:00 sova fm
11:00 ammas x 2
13:00 sova em
15:00 ammas x 2
17:00-17:30 sova
18:00 ammas x 2
19:30 nattslurk ca 15 ml ersättning
20:00 Natt
nattmål 04
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Maria!

Hur har det gått sen du skrev i fredags? Jag känner igen det du skriver om att det blev knöligare efter 2,5 månader, så var det för oss också. Precis som du skriver så började våran lille vakna efter 45 minuter på kvällen fast han aldrig gjort det förut. Det ligger en ökningsperiod vid ca 3 månader och det kan ju hända att den kom lite tidigt. Vad tror du om det? Om du vill helamma (förutom nattslurk) ett tag till så kanske du behöver hjälpa kroppen på traven lite. Här är TorsMammas mjölkökningstips:
Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste (finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska som kvällsslurk.
Ett annat alternativ är att börja fylla på med ersättning i större utsträckning än ni gör nu (jag har själv ammat väldigt lite och tycker att ersättning har fungerat bra). Men det är ju något ni själva måste bestämma.

Jag har några frågor också innan jag vill spekulera vidare tillsammans med dig. Hur lång är lunchluren? Det framgår inte riktigt av schemat. Hur många timmars sömn ligger på schemat totalt per dygn?

Kram!
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
maria1984

Inlägg av maria1984 »

Hej
Jo helgen har gått över förväntan... Vi har bara hållt oss hemma förutom några goa promenader med Julia i vagnen. Hon skarvar oftast vid 45 min men om jag får henne att somna om så sover hon 2 tim. Har börjat lägga henne inna eftersom det blir så bylsigt och trångt i vagnen med overall och allt.
Schemat då.
Hon sover ju mellan 19:30 till 7:30 ca
9-11
13-15
17-17:45 ca oftast bara 20 min
har lite väl mycket timmar kanske??? Det sista har det liksom blivit 12 timmar natt genom att hon somnar tidigare och tidigare på kvällen.
hon orkar knappt vara vaken två timmar åt gången, oftast somnar hon kvart i 9 och kvart i ett. Så jag vet inte hur jag skulle lägga lurarna för att hon ska orka imellan. Jag bävar inför 1,5 timmes lur för då ska hon vara vaken 2,5 tim.

Det tråkiga nu är att jag inte kan ha med henne i bilen eller åka och handla. Även om det är hennes sovtid så sover hon inte i bilstolen mer än 45 min. Jag har provat hängt en filt över och bara ignorerat henne, tryckt i nappen och liksom tänkt att hon har förutsättningen men hon blir helt hysterisk tillslut.
Jag vet ju att inom kort kan man göra sånt när hon har vakentid för då är hon nöjd sittande när vi handlar osv. Just nu måste hon ju sitta i bilstolen när hon är med. Men just nu är det enklast att vara hemma.
Vi prioriterar just nu att åka på babymassage och liknande för det räcker att hennes tider rubbas då tyvärr.

Det här med amningen är ingen stor grej för mig. Jag har gett henne ersättning ibland förra veckan efter att jag har ammat i tanken att hon ska sova som en stock när vi rände runt men det gör hon inte ändå så jag tror faktiskt hon får tillräckligt eftersom nätterna funkar. Kvällsstrulet va nog också bara en tillfällighet torsdag och fredag för det har inte krånglat sen jag skrev här heller.
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej igen!

Ja, behovet av sovtimmar kan ju faktiskt variera ganska mycket mellan olika bebisar. Min kille är fyra månader om ett par dagar och han sover i nuläget helst 16-17 timmar per dygn för att han inte ska krokna. Men det tror jag är ganska ovanligt. AW rekommenderar 16 för 1-2 månaders och 15,5 timmar per dygn för 3-4-månadersknoddar. På ert schema är det som du skriver ganska många timmar, 12 + 2 + 2 + 45 = 16h45min totalt. Det kan absolut vara det som stör era eftermiddagslurar.

Det är kanske dags att fila på ett nytt schema? Det är kanske inte nödvändigt att ha 2,5 h mellan två pass trots att en lur är 1,5h. Vad sägs tex om:

7.30 Vakna
9.15-10.45 Sova 1,5h
12.30-14.30 Sova 2h
16.30-17.15 Sova 45m
19.30 Sova natt 12h

Då blir det lite drygt 16 timmar på schemat och det gör inte jättemycket om hon bara sover 20min på sista luren (då blir det knappt 16 h). Och när hon blir 3 månader kan du avvakta nån vecka och se vilket pass hon verkar vara piggare och hur du ska anpassa schemat. Det går ju att lägga in en 20min-lur i sista vakenpasset också. (Och kortare powernaps går ju att lägga in under en period när ett vakenpass just har förlängts, tills bebis har vant sig.)

När det gäller längre lurar i barnbilstolen så är mina erfarenheter att det inte fungerar. :shock: Det innebär förstås inte att det inte går, bara att just jag inte har fått det att fungera. (Förutom första trötta veckorna då bebisen kan sova var och hur som helst.) Kortare lurar kan fungera, och lite längre om man åker bil då vibrationerna är sövande. Har det fungerat med de andra barnen för dig?

Om det inte fungerar då... hm. Har du någon möjlighet att gå och handla med bebis i liggvagn? Eller att handla på eftermiddagarna om du lägger ett kortare sovpass där? Eller att du eller maken handlar efter att barnen lagt sig på kvällen, det är ju bara en kort tid tills bebis orkar vara vaken längre på dagarna? (Nu spånar jag bara, du har säkert nåt bättre förslag.)

Skönt att kvällsstrulet var en tillfällighet!

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
maria1984

Inlägg av maria1984 »

å vad gulliga ni är
ja jag måste fixa ett bättre schema.
jag har också försökt dra på vakentiden på morgonen till kvart över, vissa dagar funkar det och andra inte. om hon vaknar strax efter 7 så funkar det inte... Det är verkligen minuter det handlar om.
Som du skrev så handlar det om en kort period som vi kommer handla på kvällarna och ärenden och sånt får man helt enkelt fixa andra gånger eller på helgen. Min man kör lastbil så oftast är man själv och vill gärna fixa allt själv på dagarna.
Men snart älskar Julia att sitta med i kundvagnar och sånna saker :lol:
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
maria1984

Inlägg av maria1984 »

Hej!
Kände att det va längesen jag skrev nu och det beror på att allt flyter på.
Julia sover när hon ska och vi har börjat dra på vakenpassen så schemat börjar bli rätt antal timmar.
Ibland "glöms" hon av på golvet eller så när hon är vaken och så kommer vi på att hon ska sova och inser att hon redan somnat själv. Klockan kallas hon. Ha ha.
Nätterna funkar också. Hon läggs jättelätt och vaknar nån gång mellan 3-5 på natten och äter en snabbis. När kan man ana att det försvinner?

Allt går nästan för bra. Ibland säger vi försiktigt att det måste vända snart. Kan man ha det såhär med en 3 månaders?
Ville bara dela med mig även när allt är bra!
Kram
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tack för att du delar med dig :heart:

Härligt att höra att allt flyter pâ sâ fint!

Jag skulle tippa att nattmâlet försvinner nân gâng vid fyra mânader. Det verkar som att din lilla dam gillar att sova, sâ jag skulle lägga allt krut pâ dagarna med mycket mat och mycket riktig vakentid (inget slumrande) och kallt räkna med att nätterna ger sig själva framöver. 8)
maria1984

Inlägg av maria1984 »

Grattis till bebis i magen sarisparis :P 8)
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tack Maria1984!

maria1984

Re: När försöka få bort första nattmålet?

Inlägg av maria1984 »

Hej i juletid!
DÅ va snuttan 3,5 månader och vi börjar fundera på lite mat.
Har köpt hem gröt och massa banan osv. Antar att det bara är att köra igång?
Har en liten fundering kring välling...
Som det är nu ammar jag och fyller på med ersättning efter med semper 1 när vi är hemma vid varej mål.
Hon är inte alls intresserad av amningen längre utan man får mata henne halvsovande och när hon väl vaknat till är det flaskan som gäller.
Vid 4 månader undrar jag om jag ska byta till semper 2 eller börja blanda ut med välling på en gång och hoppa över 2:an?
Hur hade ni gjort och kan jag börja redan nu med det?
kram
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Maria,
så härligt läsa din tråd och se att allt flyter så fint!
maria1984 skrev: Har köpt hem gröt och massa banan osv. Antar att det bara är att köra igång?
Jajamensan! Otroligt mosad banan brukar vara poppis och gröt. Sen kan du köra vidare med löst potatismos och annat grönsaksmos. Sötpotatismos och passerad majs är annars två säkra tips. Se till att blanda i rejält med smör eller rapsolja (jag brukade tom blanda i lite rapsolja i gröten) Börja på en bestämd måltid och verkar hon gilla att äta så kan du raskt servera mat båda lunch och middag. Låt henne själv bestämma - tycker hon om konceptet så låt henne äta tills hon säger stopp. Sen är det bara att erbjuda en lite säkerhetsslurk efter så hon är riktigt mätt.
maria1984 skrev: Har en liten fundering kring välling...
Som det är nu ammar jag och fyller på med ersättning efter med semper 1 när vi är hemma vid varej mål.
Hon är inte alls intresserad av amningen längre utan man får mata henne halvsovande och när hon väl vaknat till är det flaskan som gäller.
Vid 4 månader undrar jag om jag ska byta till semper 2 eller börja blanda ut med välling på en gång och hoppa över 2:an?
Hur hade ni gjort och kan jag börja redan nu med det?
Vi körde NAN 2 med Lilla L från början eftersom hon inte ammades alls. När hon var 3,5 månad började jag blanda ut ersättningen, först 30/70 sen 50/50 tills hon bara åt välling. För henne tog det 4 dagar och inga protester från magen. Så börja du direkt blanda ut i Semper 1, öka lite för varje dag och håll koll på blöjorna så magen hinner med.

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
maria1984

Inlägg av maria1984 »

Hej
Tack för svar.
Hon fick precis sin livs första sked gröt. Hon fattade ingenting. Satt som en fågelholk ha ha. Varken svalde eller smakade. Men nya tag imorgon.
Magen ja, som det är nu bajsar hon ca var 4e dag nu. Borde jag kanske blanda i smör redan nu? Hon verkar inte ha ont av det. Går det bra med flytande typ milda då? Gud vad jag har glömt sen mina andra små troll.
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Elle

Inlägg av Elle »

Jag skulle blanda i kallpressad ekologisk rapsolja.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"