Vi ska köra på måndag!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Mitt heta tips är VÄCKARKLOCKA!!!

Köp en väckarklocka med stor knapp ovanpå. Ställ den utanför dörren satt till er morgontid. Låt den ringa i nöjt eller omsomnat ögonblick, gå in och stäng av tillsammans under pompa och ståt.

Utarbeta en uppvaksstrategi för vargtimmarna. De kan spöka LÄNGE för vissa. Istället för bestämd ramsa hade jag pangramsat, uppmuntrande med tonfallet "nu skall det bli SÅ skönt att somna om igen". Sedan lägger du dig själv igen oc försöker somna om.
Fastnar hon i prat eller andra festligheter kan du efter en stund ge en bestämd, men ändå kärleksfull ramsa med tonen "nej, nu måste mamma somna om, nu sover vi igen".

Inför väckarklocka. Det tar tre dagar att införa och en vecka till att sätta sig. För oss löste det ALLT. VI har inte haft ett tidigt uppvak sedan vi införde den. Nu stänger hon av den när vi kommer in med den och hon VET att hon lugnt kan sova på morgonen, för klockan håller reda på tiden.

Hur är det med er mörkläggning? Det är ljust nu på sommaren och då kan den säkraste sovare få vargtimmesproblem. Det är bara att gå till sig själv.

Vi kör självhäftande kardborr på fönsterfodren och dubbla svarta fleecefiltar som "gardin" vi fäster. Superbra!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Emmakatarina

Inlägg av Emmakatarina »

Tack för tipset Anna09!! 8)

Det låter förnuftigt/psykologiskt logiskt.

Om signalen för morgon är klar behöver hon inte fråga om det är morgon redan... eller kanske det är NU det är morgon? det är nämliggen det hon gör. Hon frågar vänligt och väntar och frågar och väntar och kan inte somna om för hon tänker att det måste vara morgon snart - ända tills tålamodet är slut och gråten tar vid.

Hurdan klocka använder ni? Tycker om tanken att hon själv kan vara med och stänga av den. Är det alltså en som ringer med klassisk prrrriiiiinggg och fortsätter tills man slår av? -och var får man såna nuförtiden?! :shock:
Kan tänka mig att sån är mycket effektivare än nån klockradio eller elektroniskt milt pinglande grej.

När du skriver att det tar 3 dagar att införa, valde ni då nån tid före er egentliga väckning, då hon var vaken men ännu nöjd och inte sur eller försökte ni verkligen väcka henne med den? Vaken men nöjd kan jag åstadkomma vid 6-tiden, om hon ska väckas är det vid 4.30-5 (kl 07 är hennes egentliga väckning)

Och under veckan som den satte sig, hade ni då den att ringa på rätt tidpunkt trots att hon kanske hann börja fråga?

Tack för snabbt svar om du hinner - själv var jag urlångsam jag vet

:roll: men nu hann jag äntligen kolla nätet...

O:) :heart:
Mamma till Serafina, född 09/11/17
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Vi köpte en klocka på Clas Ohlson, en prinsessklocka med stor knapp ovanpå, de finns fortfarande, i alla fall här i Götet.

Den står utanför hennes rum och ringer tills man stänger av den, jag tar med den in och hon stänger av.

Vi ändrade inte väckningstid, utnyttjade marginalkvarten för att pricka in ett nöjt ögonblick, helst då hon somnat om (eller vad vi trodde när det var tyst, vi var ju inte inne och kollade om man säger). Jag fick vakna tidigt själv och vara på min vakt. Men du är ju ändå vaken eftersom lilla damen vaknar tidigt. Så inte ändra tiden, utarbeta en strategi.

Vi körde följande: om hon vaknade mindre än 30 min före utsatt tid (eller 30 min före marginalkvarten), gjorde jag INGENTING, då fick hon hållas. Mamma ville sova ju... :shock: :roll: :wink:
Vaknade hon tidigare än så körde jag pangramsa och sedan tyst, la mig och försökte somna om.
Det tog ca 10 dagar innan det satt klockrent - men sedan dess har vi inte haft ett pip före väckning. Eller jo, något glatt ord minuten före klockan ringer och det har vi inte tagit något extra för. :wink: :lol:

Hoppas du hinner läsa ikväll.

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"