Vill inte göra fel den här gången

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

ElinN, mååånga tack för dina djungeltips! Magläge med koksalt är ju strålande :wink: Det övergår mitt förstånd hur så små Skräpisar kan ha så mycket snor :shock:
Damen är idag på bättringsväg och vi kunde njuta än mer då skriken har mestadels uteblivit. Några dgr till sen är hon nog på banan igen!

Elinmats, se där vad roligt! Lika gamla Skräpisar då'ra :heart:
Dagen har gått bra, bättre och bättre för var dag. Vi har verkligen glömt av hur det var med Klimp, allt från då är som en dimma och vi är verkligen som två nybakade rookie parents igen :lol: Då SM'ade vi inte heller.

Faktiskt så har det inte funkat att knocka tjejen här med mat, vi har försöööökt men jag tror att förkylningen och amningen gjorde sitt. Däremot har hon inte alltid greppat att det enda hon behöver göra för att somna är att just... *taddaaahh* blunda och fortsätta med det.
Iom förkylningen så har hon inte heller "följt" några 1,5-2,5, snarare att hon har legat på 1-2 och äter var 3e timme således. Först idag har hon klarat 1,5-2,5. Vi har dock följt henne, guidat lite lite bara eftersom hon GÄRNA somnar ätandes och glömmer av att svälja rätt :heart:
Men jopp, positivt tänkade för nu kör vi 8) :thumbsup:

Läste du förresten trådarna som TorsM la in? De är SUPER för ens attityd och jäklar-anamma!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

*Trött och oklart-tänkande* så jag slänger ut ett par frågor :sleep: :roll:

Smulan är nu definitivt inne i sin ökningsperiod. Det är mycket mat på schemat, det hinner knappt gå 2½-3 timmar mellan målen. Vi har också gått över till ersättning då mitt psyke inte gick ihop sig med amning.

Nu har hon ökat från ca 90ml mat till dryga 110ml;
:arrow: Är jag HELT ute å cyklar eller läste jag nånstans att det brukar landa efter ca 3 dygn?
I min trötta och smått självömkande tillstånd letar jag just nu halmstrån (ankare) att gripa tag i så att jag kan gaska upp mig och gå vidare med gott mod. (Vaknätterna är nu många).

:arrow: Fråga till TorsMamma:
Hur gammal var Tor när du tog ledningen?
1. Klimp var/är ju en befälsunge och ville att jag tog ledningen helt klart, men vi börjde ju först kommunicera på det viset under hans kurning.
2. Ambivalent och trött i kolan som jag nu är får jag för mig att såna här små Skräp inte greppar än? VISST är jag ute och cyklar nu :?: :?: :?:

Tack så länge mina underbara Hjälpinnor!
:heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D
Ökningsperioden varar vanligen mellan tre dagar och en vecka. Lilla magen ska fatta galoppen också :wink:

Om du har tid så kan du läsa om TorsMammas egen resa under "våra favoriter".

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Johanna w. skrev:Hej :D
Ökningsperioden varar vanligen mellan tre dagar och en vecka. Lilla magen ska fatta galoppen också :wink:

Om du har tid så kan du läsa om TorsMammas egen resa under "våra favoriter".

Kram Johanna
TACK för ditt snabba svar Johanna :heart:
Nja tid... Smulan skriker ut sin rätt och Klimp pockar på uppmärksamheten i soloracet här hemma :)
Jag ska' iaf kolla tråden och se om jag landar rätt annars inväntar jag TorsM's inhopp.
Många tack!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Kalaskakan skrev: :arrow: Fråga till TorsMamma:
Hur gammal var Tor när du tog ledningen?
1. Klimp var/är ju en befälsunge och ville att jag tog ledningen helt klart, men vi börjde ju först kommunicera på det viset under hans kurning.
2. Ambivalent och trött i kolan som jag nu är får jag för mig att såna här små Skräp inte greppar än? VISST är jag ute och cyklar nu :?: :?: :?:

Tack så länge mina underbara Hjälpinnor!
Hej Kalaskakan,

Jag körde faktistk med Sm från dag 1 och hade inte ens smekmånad kan man säga. Dock var vi tvunga i ca 3 veckor ge mat var 3:e timme men det är ju helt i ordning med SM. Dock var vår väg väldigt krokig och jag hittade inte forum förrän Tor var ca 2 mån och jag fick AWs hjälp att styra upp med ett första schema. Så uppstyrning med schema var vid 2 mån precis enl. boken. :D

Nej, riktigt så här tidigt greppar de inte som barn gör vid kurning.
MIn erfarenhet är att du första månaden stillar överlevnadsångest,
andra månaden spenderar på att lära barnet att inte somna vid bröstet och somna lite mera själv i vagn, med hjälp av vagning och skak i handtaget.
Tredje månaden börjar schemat verkligen att sitta och till
4 mån får man 12 timmars natten.
Runt 4-6 mån har man en Dipl. SS om man har jobbat rätt.

Är du med på tänket här? :lol:

Självklart är detta inte "facit" utan mera hur jag tycker mig se det fungera för "de flesta". Vi har SS vid 3 mån och vi har SS vid 7 mån så det kan diffa. Tålamod och målmedvetenheten är nyckeln. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

TorsMamma :thumbsup: !!

Jag är HELT med på tänket. Faktum är att jag behövde, ser jag nu, få det serverat så där rakt.
:arrow: Första månaden, stilla överlevnadsångesten
:arrow: Andra månaden lära barnet att somna/sova lite mera själv, och lära känna barnet ännu mer för med handen på hjärtat - Smulan och jag är ännu från 2 HELT olika planeter :shock:
:arrow: Tredje månaden, först då börjar schemat sitta

Jajamen, jag är med på tänket och förstår att det inte är facit, dock är det en mycket bra överblick. Du ser, man måste peka med hela handen för mig med :lol: :oops:

Sen har jag en fundering/undran/fråga till :roll: ...

Det är mycket skrik från hennes sida och jag kliar mig hårt i huvudet dagarna i ända, försöker klura ut vad, varför, när och hur. Ibland får jag intrycket att hon har någon slags överlevnadsångest som slår till när hon skall somna.

:?: :arrow: NÅGON som känner igen det??

Hon äter glupskt och gott, hon äter mycket, hon rapas noga. Social får hon vara, magläge får hon; både i vaket och i sovande tillstånd, ändå är det myyyycket skrik innan insomning och en stund efter insomnandet. Ungefär som om hon kommer på efter 10 minuter att "Nej shit, jag somnade, nu dör jag!" och så kommer stora larmet. Detta både dagtid och nattid.

Övertrött? Tja ja och nej och kanske.
"Ja" då hon har fått vara vaken i 1½ timme.
Men så kommer skriken även efter att hon har varit vaken i 30 minuter. De kommer även på natten efter att hon har matats och skall gooott somna in igen. Hur kan man vara övertrött på natten liksom, mitt i sömnen?

Jag står faktiskt handfallen och misströstar mellan varven och fattar noll! Smulan kan inte vara den enda ungen som beter sig så!
Hon får både lactulos och Minifom, bajssystemet funkar fint så jag tolkar inte skriken som ont i magen, utan mer som "Jag är trött, söv mig, jag ids inte, heelp!"
Men jag vet inte vad mer jag kan göra!

Klimp skrek ofta och jämt, det gjorde han men så var han en hungrig krake! Smulan är motsattsen, en tokigt mätt krake :heart:

Maken har en teori om att det är förkylningen som ställer till det, dock började skriken innan den.
Kan det vara så enkelt att.. ja vad? Som ni ser, jag fumlar lite i mörkret här. Kanske ser jag inte det solklara? Kanske snöar jag in mig?

Tack för era tankar!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Kalaskakan!
Det är så roligt att läsa om dina och lilla Smulans framsteg och du får så himla bra coaching!

En tanke om lillans insomningsskrik: jag har träffat på en liten som gjorde precis så som din lilla gör, och jag är väldigt övertygad om att i det fallet var det överlevnadsångest som spökade.
Den bebisen åt också rejält, växte så det knakade, men hade ändå inte stillat sin överlevnadsångest. Det mamman fick göra var att mata på MER ändå under vakentiden, hon trattade i tillägg innan bebisen skulle sova (trots att bebisen var fullkomligt överfull av mat ändå!) och sen mata direkt när bebben vaknade igen.

Liksom visa övertydligt att det fanns mat så det räckte och blev över hela tiden, för den lilla var inte överygad.

Hon höll på såhär i kanske ett par veckor, max, sen lägrade sig lugnet.

Kan det vara så med lilla Smulan också? Mer mat? Att hon inte är till fullo övertygad ännu?

:heart: Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Miar åh herregud så det FINNS fler bebisar som gör så? Jag kände mig allvarligt smått ensam med en sådan jag.

Jag skall göra mitt bästa för att tratta i damen mer mat, hon brukar nämligen tvärvägra mer och vi har många få gånger lyckats få i henne knockout-slurken.
Till skillnad från Klimp som gärna åt sovandest.ex. så somnar hon definitivt ifrån maten och beger sig till "Jag-sover-så-gott-att-ögonen-snart-rullar-ur-skallen-på-mig-Landet". Där är det smått kört att få i henne ngt innan hon själv begär det.
Att stoppa matningen och tvångsrapa för att väcka gör henne vansinnes förbannad och sen är det om än ännu mer kört att få i henne mer.
Bestämd dam denna.

Men skam den som ger sig, hon måste fatta gallopen för situationen är smått absurd.

Många tack för din input, nu ställer jag in mig på att detta kan ta sina veckor!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Fy så väck jag är :lol:

Och JA; jag får verkligen supercoaching, jag är så glad över det att ni anar inte.
Så ana en aningens ni alla och ni får en bild utav det hela :wink:

:heart: :heart: :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Godmorgon!

I natt körde jag en matoffensiv samt felsökte för att utröna vad som fattas damen.
Jag ber er härmed om inputs för min hjärna (och hjärta som tänker alldeles för mycket) är smått ömma nu.

Jag ställde klockan och tog ledningen; 22.00, 01.00 och 04.15 skulle Smulan matas.
Jag lyckades med 22.00 och 01.00.
Hon fick i sig maten lagom lugnt och det mesta utav 135ml både 22.00 och 01.00.
04.00 prickpronto vaknade hon själv men jag var snabb. Hon fick mat och hade därefter lite nattdisco så jag passade på att byta blöjan.

:arrow: Eftersom det var natt ännu 04.40 då vi var klara med alla bestyr så la jag oss på soffan för att vara dötråkig och spana in henne. Det tog sina vanliga ett-par-tre-minuter så kom SKRIIIET :shock:
Jag satte oss upp och hon lugnade sig. Proppsade på mer mat och glupskt som om någon skulle sno flaska ifrån henne svalde hon ner lite till.
Här var det tydligt att det var något med att lägga sig ner för att eventuellt somna som spökade samt att det ÄR något när hon beter sig som om ngn skall sno maten ifrån henne.
05.30 ca lyckades jag övertyga henne om att hon vågar släppa taget och vi sov till 07.00 när nästa mål gavs.

Jag hann felsöka ett gäng faktorer.
-Har hon ont i öronen/huvudet t.ex. och vill därför inte ligga, ens på sidan? Nej, hon kan ligga på sidan och mage dagtid.
-Har hon ont av att svälja maten? Nej, hon svalde stora portioner 22.00 och 01.00.
-Luft i magen? Tja nja inte så troligt då jag var om möjligt ännu mer nitisk-noga med att rapa henne samtliga mål.

Så det ÄR banne mig något med ångest inför att somna samt en tro om att hon inte kan somna själv trots att hon blundar :roll:

Nu i morse var det första morgonen solo där Klimp skulle lämnas på dagis och allt skulle klaffa.
Smulan fick sin första omgång mat 07.00, åt hälften och släppte taget. Jag rapade och sen måste jag in och göra morgon för Klimp. Ner med Smulan på babysittern med div extremt färgglada hängisar, so far so good. Knappa 10 minuter därpå kommer protester från hennes sida.

:arrow: Vad göra?? Jag var ensam och Klimp måste kläs på osv, så jag lät henne protestera tills vi var klara. Tänkte på Nancy med Lucine och alla kor och barn, jag är bara en.
:?: Tokigt, galet? Rätt, fel?

:arrow: Nästa etapp, fortsätta att mata Smulan, maten gick ner i lugn behaglig takt, hon lämnar 20ml av 135. Därefter blöjbyte och klädbyte på henne och sen var det dags att klä på mig, borsta mina och Klimps tänder osv osv. Ner med Smulan till sin station där hon får fördriva 20 dryga minuter. Proootester...
Åter igen, 28 kor, 19 andra barn, Nancy i åtanke osv osv.

:arrow: Jag gav ALLA förutsättningar för ett nöjt barn, för överlevnad. Men, och det är denna MEN som ställer till det i min hjärna, jag lät henne skrika medans jag klädde på Klimp och mig för att bege oss till dagis. Rätt fel? Kan tilläggas att skriken nu var av Jag-vill-sovatypen. Bilturen fick hjälpa henne med det.

Här gör ju våra föhållanden det enkelt för mig att lattja 45 andra barn och 19 kor, jag hinner inte dutta och ha mig, jag ges inte tid till överkoncentration och ändå känns det fel att låta henne skrika :roll: :shock: :(

Jag känner mig allvarligt som en helt lost 1a- gångsförälder! En del av mig VET att jag ger alla förutsättningar, hon får och kommer att få skrika många gånger framöver då jag inte kan dela mig i två. Ändå säger den andra ambivalenta delen i mig att det är tokigt.

Så bring it on görls, era tankar och åsikter! Peka med hela handen bara för den här trötta mammahjärnan (mammahjärtat) behöver sig en uppgasking!

Tack och :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

NU så har ett gäng slantar trillat ner.
Ja ja ni får stå ut med mina metaforiska neurotiska inlägg, se det som.. ehm.. kanske-hjälper-det-någon-annan-förvirrad-själ :lol:

Efter några timmars rannsakning samt återläsande av Nancys alla trådar (Nancy om du läser detta så ta mig tusan - TACK!!!) så inser jag att Ja, jag gjorde alla rätt i morse.

Inser också att roten till det "onda" till det ömma hjärtat kommer sig av Smulans rätt igenom pissiga dag igår då ångesten var som värst hittills och det mesta hon gjorde i vaket tillstånd var att skrika, varpå Klimp inte fick plats som JAG anser att han skulle ha haft. Jag tror att Klimp själv var toknöjd med situationen, han fattade ju läget liksom och bad 18.30 om "Lalla" så att han kunde gå och lägga sig och avsluta dagen på ett värdigt sätt :heart: :D Han brukar annars läggas 19.00.

Även spädisar har pissiga dagar börjar jag förstå. Igår gjorde jag också allt rätt, jag gav alla förutsättningar för överlevnad, kunde inte ge mer och ändå skrek hon. Tja, vad säga? Även vi vuxna har sådana dagar.

Jag kom också i underfund med att om jag tror att Smulans överlevnad hänger på enbart mig så är det kört, för jag räcker inte till 24/7. Vissa saker måste hon greja själv och det måste jag inse att hon gör.
:arrow: Här fick jag hjälp av Nancy att inse, den slanten trillade ner för ett par timmar sen.

Men gott folk, kära vänner och forumister, jag tänker inte sluta bombardera er med mina frågor, det kommer fler precis som jag kommer att ha fler vanmäktiga stunder.
Så det så!

:heart: :heart: :heart:!
Elle

Inlägg av Elle »

Du :heart: får bombardera oss hur mycket du vill, det är ju därför vi är här :wink:

Härligt med alla insikter :thumbsup: TACK för att du delar med dig!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Elle :thumbsup: toppen :D !

Dagens rapport om gårdagen och morgonen då..
Inser att det här även är ett sätt för mig att både samla tankarna och föra någon slags dagbok att blicka tillbaka på om några månader då våndorna är av annan sort. Typ.

Jajamen, jag blir mer och mer övertygad om att det är överlevnadsångest Smulan var/är riden av. Allt matande natten till igår och igår, med stadig ögonkontakt med henne gav resultat. Hon skrek inte hela tiden under sina vakna stunder utan skrek - i detta fall talade om, om att få hjälp att somna.

Natten till idag körde jag samma race, ställde klockan men damen förekom mig och vaknade ideligen 20 minuter innan klockan. Det gällde att vara snabb där *pfiiu*

Nu återstår att se hur dagen blir, just nu ligger hon i vagnen och lurar och jag leker Bondmora av högsta kaliber med 14 barn och 78 kor att ta hand om. Men herreje, det gäller verkligen att ha is i magen :o
Jag vill lite granna hålla koll, lyssna även om jag vet att det stjälper mer :roll:

Jag har fört vakentids- och matlogg på henne i några dagar och märker när jag räknar ihop vakentiden att hon börjar födas på nytt, igår uppgick vakentiden till 8½ timme utan att jag ens märkte av dem. Hon kör fortfarande vaken 1½ och sömn 2 förutom när hon inte gör det, leker mer tröttmössa vaken 1 och sove 2 och skall ha mat pronto var 3e timme. En Hybrid alltså, ett Pånyttfött Paket.

Det dåliga samvetet över att Klimp inte får lika mycket plats börjar också ge med sig, det ÄR så här det kommer att se ut nu. Long gone are the days när Klimp fick ha båda sina föräldrar enbart för sig själv. Han kommer att få ha oss stundtals för sig själv för att andra stunder dela oss med Smulan. En bra träning i det där med att dela med sig :thumbsup:

Förresten så fick Smulan skrika idag också under min och Klimps påklädning samt tur till dagis. Och hör och häpna, jag kunde ta det piano utan att stressa eller få dåligt samvete!

:arrow: :?: Dagens fråga till er som kört/kör med skak i handtaget istället för att vagna... Kör ni ENBART med skak och isf hur länge?
Jag märker redan att Smulan är såld på vagning så jag vagnar sparsamt, min önskan är att ha vagningen som absoluta-nödfalls-lösning och gå över till skak i handtaget mer och till slut helt.

Nynnar... Rom byggdes inte på en dag och se så vackert det är ännu idag...

:heart:!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härligt att läsa dina inlägg, Kalaskakan - som alltid :wink: . Jag tror du är skriket på spåret och lite gnöl och beklagan när storebror kräver sitt måste hon få tåla :wink: :!:

Jag har inte kört enbart skak i handtaget, bara som avslutning på vagningen. Bara du avslutar att vagna innan hon somnar är det ingen fara!

Kram och fortsatt lycka till!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

miar70 skrev:Härligt att läsa dina inlägg, Kalaskakan - som alltid :wink: . Jag tror du är skriket på spåret och lite gnöl och beklagan när storebror kräver sitt måste hon få tåla :wink: :!:

Jag har inte kört enbart skak i handtaget, bara som avslutning på vagningen. Bara du avslutar att vagna innan hon somnar är det ingen fara!

Kram och fortsatt lycka till!

Mia
:heart: tack Mia!

Alltså.. *skrattar rätt gott här nu* jag har just insett att jag har kört någon slags HelaHavetGungar-och-FartygetÅkerSnartNerförStupet när jag vagnar/skakar Smulan :lol: Hittade vagningsfilmen och herregud om ni såg det jag har gjort här hemma så skulle ni undra hur i all sin dar Smulan är såld på detta :shock: :D

Så Mia, jag är inte bara skriken på spåret, jag är även vagningen!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"