tidiga morgnar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Det är lyxigt, och förvånad kommer du att bli när du väcks av klockan som ringer mitt vad det är :wink: :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
nassu

Inlägg av nassu »

ja du.. man kan inte ens tänka sej det. Men FÖGA kunde jag ju tänka mej att killen skulle sova från halv 8 till halv5 heller så inget är omöjligt :)

Imårse måste jag verkligen ge ris på bara rumpan åt mej själv. Känner och känner mej fortfarande USEL. Fattar inte vad som flygit i mej. Ena kvällen skriver jag om nolltrafik och på morgonen ränner jag in i rummet HELA 3ggr!!! Nä det är så man skäms. :oops:

Undertecknad vaknade kl.5 och höll tummarna och tårna för att killen inte skulle vakna ALLS före kl.7. Kl.5.20 vaknar han ju i vanlig ordning, trots allt. Pangramsar, och han blir tyst. Då ligger jag och har så varmt att jag inte får sömn och får således för mej att samma gäller sonen. Han ligger alltså där inne och har såå varmt att han inte får sömn. DET är orsaken till alla morgonuppvak. Saken var klar, undertecknad väntade 10min tills killen somnat ordentligt. Smög mej sedan in i rummet för att lägga på en tunn filt istället för tjocka täcket.
Började söka filten som ALLTID brukar ligga på soffan i rummet. Till min bestörtning så ser jag ett vingligt huvud stickas upp från sängen. Jag blir svettig och vet varken ut eller in och letar i alla hast efter filten som INTE finns att finna. Killen blir säkerligen förvånad vad mamma gör inne i rummet och bara smyger och inte säger nåt. Nåja, i alla förvirrning tänker jag "jag öppnar fönstret lite grann bara och sedan smyger jag mej ut. "kanske han inte har upptäckt mej i mörkret" Tänkt och gjort så knarrar jag upp fönstret på glänt och smyger mej sedan ut TYST. Utanför dörren bannar jag mej själv när lilla älsklingen sedan börjar gnälla. SÅKLART. ÅÅÅ. dumma jag. VARFÖR gick jag in i rummet ens engång! :twisted:
Nåja.husljud lugnar honom. Men efter en stund är börjar klagan igen. Husljud. Mozart. Bach! -Inget verkar hjälpa. Jag svettas och tänker "VAD ska grannarna tänka att vi gör med gossen". Jag står utanför dörren hans och känner hur det drar. Killen som just svettas, FRYSER ju nu såklart. (detta ca.5min efter att fönstret kom upp) Förrän jag vet ordet av står jag inne i rummet IGEN. Stänger fönstret, lägger tillrätta och buffar, ramsar ut. Killen lugnar sej inte ALLS. Klart inte, i rummet hans finns ju MER än bara 1varg för tillfället. :shock:
Sonen fortsätter konserten som blir bara mer och mer högljudd, till slut är han faktiskt ledsen. ÄN en gång går jag in, buffar lugn (buffar alltså en god stund) och ramsar ut. Då somnar han äntligen in och han hinner sova 45min innan klockan ringer kl.7.
Puh... Undrar för tillfället om jag fått spunk :roll:
:(
/Mia
duggan

Inlägg av duggan »

Ojojoj, jag förstår att det kanske inte kändes allt för roligt för dig men jag satte morgon theet i halsen och hade morgnens första garv, :lol:

Nåja en gång - ingen gång, men nu fick du känna på hur mycket han faktiskt "behöver" din hjälpsamhet på morognkvisten, kanske inte så mycket egentligen :wink: Lättare att ta en steg bak imorgon tro? :lol: 8)
Lou

Inlägg av Lou »

Hahaha!

Och jag som tycker att jag är fånig som inte står ut när min dotter gnäller på morgonen (rädd att det ska bli riktigt högljudd skrikklagan och gråt). Använder nästan alltid marginalkvarten känns det som. Men varför gå in om det är tyst och ingen klagan? :roll: Då är ju allt bra? :) Du kanske ska sysselsätta dig med något sådär på morgonkvisten... Har du inget arbete som måste göras? Lagomtempererat arbete...

Lycka till imorgon bitti!
/lou
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
nassu

Inlägg av nassu »

Nåja, nu har jag dragit upp snoret och försökt peppa mej inför följande morgon.

Trevligt att någon fick nåt positivt ut av mitt morgonscenario iallafall :)

Ja, man FUNDERAR ju vad jag i HELA fridens namn gjorde inne i rummet när killen är tyst och nöjd. Total sinnesförvirring. Inte var det SHN som jag hade i tankarna. VHN kanske? (vaken hela natten).

Nåja, få se vad det blir för morgonrapport imorgon. Håll tummarna att den inte blir i stil med dagens!

/Mia
duggan

Inlägg av duggan »

Väntar med spänning på en upplyftande rapport! :lol:
nassu

Inlägg av nassu »

Godmorgon!
Igår kväll sköt jag en del vargar, så de inte skulle slinka in till sonen på morgonkvisten. Samtidigt skulle man ju ha kunnat sikta en och annan gummikula i baken på våra högöjudda grannar.. Men det är en annan historia.

Efter gårdagens scenario hade jag stålsatt mej och peppat mej för att inte plötsligt bli smittad av spunk och fnatt som är otroligt lätt att dra på sej så där på morgonkvisten.
Sonen vaknade redan 3 tiden, men somnade om för egen maskin, som tur. Följande uppvak blev kl.4. Ramsa och han somnade. Kl.5 ramsade sambon som hade stigit upp för att åka till jobb. Lite husljud på det och det blev åter tyst. Otroligt. Kvart i 6, nytt uppvak. Gnälligt men inte högljuddt. Jahas, tänkte jag.. "INTE GÅ IN, INTE GÅ IN om det fortsätter" ringde i mina öron. Men efter 5-10min diskande så tystnade killen igen och SOV till kl.7 då klockan ringde!!!!! :D:D:D:D:D: KÄNN på den. Inte helt illa efter gårdagens flopp :wink:

Som ni förstår är jag en glad mamma ida.. om än lite trött eftersom sömnen inte ville infinna sej efter halv5 snåret. :)

De små älsklingarna brukar ju ha bakslag oxå och göra djupdykning i gamla mönster. Kanske det stämmer in på hönsmammor oxå ??
HOPPAS på fortsatta framsteg på morgonkulan... ALltid lika spännande att se hur det blir :)

/Mia
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Åååh vad bra det gick imorse, revansch! :lol: Snaaaart sover han heeeela natten lååång :lol:
nassu

Inlägg av nassu »

oh yes :sleep: Lääängtar.
nassu

Inlägg av nassu »

GODMORGON
Imorse vaknade killen första gången först 6.05!!! :) JIPjeee. Då ramsade jag och han somnade dessutom Om! Hörde att han hostade och gnydde nåt där halv 7 men var inte helt säker han var vaken så jag ramsade inte. 6.50 hörde jag sedan han var vaken så jag skruvade fram klockan så den ringde då och så gjorde jag GLAD morgon :)
TÄNK om de tidiga uppvaken skulle börja avta! Vågar knappt säga det..... men TÄNK om....

/Mia utan spunk
duggan

Inlägg av duggan »

Det här går ju utmärkt för er, snart är det bara ett minne blott! :wink: :lol:
nassu

Inlägg av nassu »

:) Förhoppningsvis!

Annars.. är det vanligt att en 5månaders inte orkar vara vaken längre än 2h i sträck? Det är knappt om knappt att vår kille klarar det. Men iofs har han ju int heller sovit sina 11.5h i sträck ännu. Kanske det blir bättre då månntro??
duggan

Inlägg av duggan »

Mer än 2 timmar brukar dom inte orka i den åldern, men det kommer lite längre frm då det kan behövas mer vaken tid, men inte än. :D
nassu

Inlägg av nassu »

Ok. Bra då. Tycker bara att hans jämnåriga kamrater i mammagruppen orkar vara uppe typ hela dagen. Så började fundera av den anledningen. Längtar tills han orkar vara vaken de 2h utan att sista halvtimmen blir mycket gnällig och en kille som bara gnuggar sej i ögonen och vill sova.

Efter hans 2h långa middagspass, blir han trött redan efter 1h. Kl.15 skulle han alltså vara helt färdig för sängen igen :) Men ska då alltså vara vaken en hel timme ännu. Då blir det att hitta på både det ena och det andra. Hänga tvätt är en favorit :)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Han kommer att bli piggare och gladare, du sömn föder sömn och så här mycket har han aldrig sovit i hela sitt liv, en unge som är en svår sömntrasslare och ständigt ligger på minus för helt störd rytm och lever påövertrötts energi och kan vara vaken länge åt gången, men det är inte roligt, eller hälsosamt för den lille.

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"