3½ månaders tvillingar som ska sova "hela" natten.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
nilam

Inlägg av nilam »

Nu ska jag bara lära mig slappna av så att jag oxå kan njuta av sömnen....
Brukar vara ett vanligt "problem" :lol: :lol:

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Nelly

Inlägg av Nelly »

Kan tänka mig det.... :D

Natten gick såhär:

05:20 M en pangramsa

05:30 E en pangramsa

De har mellan 05:00-07:00 legat och pratar varvat med somnat om...fast jag har inte gjort ngt. stoppat i EN öronpropp och somnat om :D

Känns bra!

Känns dock som att vår kur kanske tar lite längre tid eftersom vi inte hade så stora problem och med längre tid menar jag att verktygen tar längre tid att inför/introducera.

Ha en bra dag o tack!
Stolt mamma till:
O :heart: 061117 :heart:
E&M :heart: 080908 i v38+1 :heart:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Nelly

Inlägg av Nelly »

Hej igen!

Liten fråga :?

Då vi har en liten grabb till så undrar jag om det finns ngr. tips på hur man får de små tvilling :heart: :anen att sova sin långlur inne. Har försökt ett par ggr. men med ett gräsligt resultat på E.

Det kanske är ngt som kommer att ge sig och stabilisera sig iom. att nätterna blir bättre eller :?: :?: :?:

Tack tack!
Stolt mamma till:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag har alltid haft mina lurar inne, det som krävs för det är fortfarande KOLSVART sovrum som på natten, KALLT i sovrummet, helst inte över 17 grader. Vi har ca 15 i sovrummet.

Verktyga som om det var natt. Det tar 3 dagar att införa och 1 vecka för det att sätta sig.

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nelly

Inlägg av Nelly »

Vill bara dela med mig att äntligen tog ramsan, eller ja vi fick bevis på att de fattar den (det är ju så lyxigt för oss...ännu att vi inte har haft ngn natt med en massa uppvak)

Det var E som tok gnölade på fm luren, han är lite förkyld och det verkar som om han då ligger bäst på sidan. Har varit inne och lagt honom tyill rätta de två senaste dagarna, men så idag tänkte jag NEJ! Han kan detta så jag sa ramsan bestämt, det tog 4 st innan han tystnade och sen så bek. på det och fortfarnade tyst!!!!

Så coolt när man kommunicerar med dem :D

Lilla M bara sov under tiden :lol:

Våra morgonar ser ok ut nu oxå tycker jag, sällan ngt ljud innan 6 och då oftsat joller/prat som tystnar emellanåt (somnar om) och iblad blir lite ilsket. Det är ytterst sällan som vi går in och "stör" dem. De får ligga och prata på tills det är morgon. Jag tänker som så att en morgon så kommer de att sova till sju!!

Det var allt från oss idag. :D :D :D Ett leeende var för mina små.
Stolt mamma till:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

OJ, det kallar jag ATTITYD! Precis så skall det vara, man FÅR inte ge sig med mindre än att ramsan tar! :lol: 8)

Ramsan sägs x4 men kan sägas x6,x8,xxxx så många som behövs för att lugna. Så ibland kan det vara bättre att ge 1 ramsa med MÅNGA verser om man säger, men aldrig mindre än x4. :wink:

Härligt jobbat och helt rätt attityd ang. vargtimmen. Se bara till att ni har aboslut KOLMÖRKT! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nelly

Inlägg av Nelly »

Hej hallå!

Tänkte att ni kanske ville ha lite rapport....måste ju vara kul när ni jobbar på som ni gör med råd/pepp/stöd/pushning mm :wink:

Här går nätterna över förväntan, har varit lite oroligt på E den senaste veckan då han varit tok-förkyld. Då vi har gett näsdroppar mm i sängen har han ändå somnat om efter det så då tycker jag att man får ett "kvitto" på att man har lyckats och framförallt att de små :heart: :anen är allt hejare på det man visar dem om man är konsekvent :D

M är en säker sovare om hon låter så kan det vara lite prat väldigt sällan ngt. annat och det gör jag inget åt, hon får prata och somna om och det gör hon :D . En morgon dock så tok-grät hon så jag gick in kl. var 06:30, en halvtimma innan morgon men det var genuint ledset....ja då hade hon den lilla akrobaten igen kommit på tvären i sängen och satt liksom "fastkilad" jag la henne till rätta och gick ut för att väcka vår store son trodde dock att jag skulle behöva gå tillbaka och plocka upp M...men NEJ!! Hon somande om och jag väckte dem båda 07:00..

E är väldigt kär i en snuttefilt och kan bli ledsen om han inte hittar den, men så fort den kommer på plats igen så tystnar han, ngr tips på detta :?: :?: Antar dock att ju större han blir dessto lättare kommer han kunna hitta den..... :roll:

Dert verkar som om ramsan fungerar när vi tvingas använda den,vilket inte är så ofta. Men den sägs varje läggning dag som natt...så nog känner de igen den :wink:

Vi ska till och flytta om ca 2 månader och då tänkte vi att det är dax för storebror, är det dumt :?: Allt nytt på en gång, så tänkte jag :?:

Tack för all hjälp jag fått!!
Kram kram
Stolt mamma till:
Nelly

Inlägg av Nelly »

Ja just det....svårt att få till lång luren till 2h de senaste dagarna, kan det vara dax att dra ned den till 1,5h de är fem månader på söndag??

Hej hej
Stolt mamma till:
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Det kan det mycket väl vara.
De brukar vara duktiga på att signalera när något med schemat måste förändras.
nilam

Inlägg av nilam »

Tack för uppdateringen :D Så roligt att läsa :-({|= =D> :-({|= :heart:

Malin

Ps Har du tips och råd till andra tvillingfamiljer under kur får du gärna dela med dig

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Nelly

Inlägg av Nelly »

Det ska jag verkligen göra....om jag kan bidra med ngt :-s eftersom våra var ganska så lätta från början...det är bara två he he he

Har precis köpt och sålt hus så det har varit lite stressigt men nu hoppas jag att det finns lite mer tid innan projekt renovering/flytt drar igång :D

God natt alla!!! :sleep:
Stolt mamma till:
nilam

Inlägg av nilam »

Klart du kan :D

Nelly

Inlägg av Nelly »

Hjälp!!!! 8-[

Hur är det möjligt, är det ngt på G eller är allt förstört....

E sover urkasst och ramsan tar inte alls, inatt var det så mkt gråt så jag fick ta upp honom. Det verkade som om det gjorde ont ngnstans men jag kunde inte se eller förstå vad det var. Han fick sova med mig :shock: och det gick väl sådär....lilla M sov dock en hel natt utan minst knyst.

Långlurarna har oxå strulat det sista.

Schemat:

07:00 Morgon
07:30 Välling
09:00 Sova 45min
10:30 gröt
12:00 sova 1,5h
13:45 välling
15:30 sova 45 min
16:45 Mat
18:30 Slurk
19:00 Natt

Är det en minikur som gäller eller hur gör jag för att komma på banan igen, hur gör jag för att ramsan skall tas emot??? Känner lite panik, håller på och läser boken igen för att själv hitta tillbaka.

Tack på förhand!

Kram kram :heart:
Stolt mamma till:
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Hej Nelly

Här tittar jag in och svarar, utan att vara diplomerad kurare :wink:

Och på kuppen har jag glömt vilken sömnrekomendation det är vid den här åldern.
Men om jag utgick från hur vi hade det, så hade jag förkortat kvällsluren vid den här åldern till 20 minuter bara.

Att få ramsan att ta är lätt(låter klämkäckt värre) om man inte ger dig med mindre än att den tillslut tas emot. Sista ordet det ska bekräftelseramsan ha - alltid.

Det här kanske inte var så bra svar :oops: men kanske något att fundera på i alla fall :?: Kram
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader :heart: :heart:
Nelly

Inlägg av Nelly »

Hej ElsaViola!

Ja det var det värsta att du svarar fast du inte e dip. :wink: (obs obs ironi!!!)

Hummm jag trodde att det skulle vara ca 15h på schemat nu, fast du sa att du hade minskat em. luren när de var 6 mån. När tog du sedan bort den helt? För att få lite inspiration hur såg ert schema ut vi denna tid???

Vet ju att ramsan tar om man bara ger den en chans, men ibland så behöver man höra det från ngnannan :oops:

Inatt var det dock en bra natt, "bara" inne 2ggr ena gången behövdes inget andra gången blev det solfjäder och sen så gjorde vi glad god morgon 06:55!!! :D Så på ngt. sätt så blev det tillbaka gång till natt 2 i kuren utan att jag tänkte på det...har dock tok-läst boken igen så jag kände att det var det som behövdes, så det låg kanske där omvedvetet. :wink:

Lilla M sov super gott hela natten, hon väcktes 06:55, E var vaken men nöjd.

Ja vi får se hur det går, ska vara super duper strikt med schemat på minuten :D

Ha en bra dag!
Kram :heart:
Stolt mamma till:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"