Milton 8 mån vill inte sova!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Petra Slutkörd

Inlägg av Petra Slutkörd »

Kanske jag ska göra så att även fm luren tas i vagnen på utsida. Vi får ju aldrig så kallt så att det inte går att ligga ute året runt.

Så har jag en fråga till. När man är bortbjuden på middag och blir kvar lite senare hur gör man då? Kan man lägga Milton i resesäng eller ska man lägga honom i vagnen? Hur gör man då med nattningen då han inte vill ligga på magen i vagnen (har testat en gång å lägga honom på magen och det blev vilda protester) :) Om man lägger honom i resesäng och sedan åker hem sent på kvällen/natten och tar upp honom fr sängen, ger man fel signaler till honom då? Är det bättre å bara ha en madrass på golvet? Eller är det vagn som gäller?

Hmmm....om de aldrig sover 12 timmar utan ljud så kanske det är dags för mig att ta bort babytalken från sovrummet..... :? Milton ligger ett rum längre bort, borde ju höra honom om han skulle skrika upp sig.

:heart: Petra :heart:
Milton 080301
Lowa 091031
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Utan ljud kommer nog, men ja, ha dörrar på glänt istället så sover du nog bättre. Jag lovar att man hör ändå.

Vi har alltid nattat i resesäng borta, det har funkat bäst, av de skäl du beskriver. Men på nyår här hemma hade vi två resesängar och två vagnar i sovrummet, så det är ju vad som passar en bäst.
Absolut är det inget problem att flytta över och åka hem! SHN är ju till för att barnet ska bli en Säker sovare, och då stör inte enstaka avsteg från rutinerna! De somnar om så fint hemma igen, som om inget hänt! :thumbsup:
Petra Slutkörd

Tackar så mkt för svaren! :thumbsup:
Känns som ett nytt liv öppnar för en. Jag är helt säker på att Milton [-o<
snart kommer att klassas som en säker sovare...! :D

Då vågar man kanske tacka ja till en nyårsinbjudan! :D

Milton 080301
Lowa 091031
Petra Slutkörd

Inatt fick Milton ett utbrott. KL 2.30 skrek som en galning och jag fick ramsa, vänta och sedan gå in och lägga honom tillrätta 3 ggr och solfjädra! Vet inte vad som hände, efter 30 min så var allt som vanligt och han sov till kl 07...

Nu till nästa dilemma. Jag är så osäker hur jag ska göra med fm luren och em luren. Milton sover jättebra i vagnen, MEN är det OK att han alltid sover där? (Har altan så det är inga problem för honom att ligga ute om det skulle regna eller snöa. Om inte och jag ska börja lägga honom i sin säng. Ska jag göra som jag gjorde med nattkuren. Buffa, solfjäder, ramsa, se vad som händer och ev börja om, när han nästan sover så bekräftar jag? Jag tänker så, att om jag buffar på fm- och em luren så kanske det ställer till när han ska läggas för kvällen?

Tackar på förhand!
Petra
Milton 080301
Lowa 091031
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Roligt att läsa att det går bra för er! Självklart kan han sova i vagnen, bara skönt att få frisk luft. Den dagen du vill lägga honom i sängen kommer det säkerligen inte bli några problem, men skulle det bli kris så kan du alltid buffa även om det är dag. Du hanterar situationerna på samma sätt.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Petra Slutkörd

Inatt så sov Milton från kl 19-06!! Fick solfjädra, ramsa 2 ggr på 20 min och kl 6.20 så sov han igen. Vid 7 gick jag in och sa godmorgon. Läggningen vid 19 gick också bra. Solfjäder 5 sek, ramsa och så låg han å prata lite för sig själv blev dock lite arg så jag fick gå in och lägga honom igen och ramsa. Sedan sov han! Känns bra. Få se hur det går nu när vi har folk hemma på tisdag :D

Har även bestämt att Milton få ta fm- och em luren ute i vagnen. Känner att jag inte har "ork" och attetyd till att få honom att sova i sängen dessa lurar. Har även märkt att när han verkligen få sina 45 min och 1 1/2 så sover han bättre på natten. Den dagen det är dags å lägga om luren till en em lur, då tar jag tag i det. Det är väl inga probelm??

Passar på att tacka för allt stöd!

Milton 080301
Lowa 091031
Emma80

Inlägg av Emma80 »

\:D/ Oj oj oj, snart kanske du kan snudda vid tanken att lille Milton faktiskt någon gång i framtiden kan få bli storebror :wink: . Anna är indirekt upphov till många syskon vill jag lova.

Självklart gör du som du vill med lurarna, det går jättebra att lägga honom i sängen när du vill.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Petra Slutkörd

Då är man tillbaka med ngr frågor.
Nattningen går bra. Tar ca 5 min så sover Milton. MEN, nu är dilemmat att han vaknar runt 4 tiden och är då ledsen inte arg. Jag går in till Milton och då står han upp i sängen. Lägger ner honom och jag behöver knappt göra en solfjäder innan han sover, gå ut med ramsan. Sedan har han fått för sig att även vaknar runt 6-6.30. Igår fick jag göra morgon 6.45 för han var både arg och ledsen. Efter uppvaket vid 4 så vaknade han till vid 6.38, sa då ramsan bestämt och avslutade sist med en bekräftelse och då somnade han om och jag gjorde godmorgon kl 7.

Min fråga är lite hur jag går tillväga när han vaknar mitt i natten. Jag tycker att han låter ledsen och vill ju då gå in till honom och lägga ner honom. Ngn som har ngt förslag?

Milton 080301
Lowa 091031
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Om han låter ledsen skulle jag bjuda på ett tillrättaläggande. Just runt 8-9 månader finns ju åttamåndersångesten och då kan de behövas verktyga lite mer. Men tänk noga innan du går in.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Petra Slutkörd

Nu börja jag tappa hoppet igen :(
Milton har fått snuva och sover jättedåligt. I förrgår så tog det honom 2 timmar att somna. Han låg och var arg och ledsem omvartannat. Till slut så somnar han och sov till 7 utan uppvak! :D
S
å då börja mina hjärnceller att jobba på att: Inatt får jag äntligen sova. MEN, de jobbade tyvärr utan anledning.
Mellan 7-24 så vaknade Milton 2-3 ggr, somnade dock om utan hjälp.
Klockan 00.30-02.30 så var det inget roligt. Det som känns konstigt är att när man till slut gå in till honom för att lägga honom tillrätta så "ta" inte detta. Utan han fortsätter att vara arg/ledsen omvartannat. Till slut så blir ju även jag arg på Milton, tycker verkligen att jag gör allt rätt. Sluta med att jag helt enkelt inte går in till honom, utan ramsa en pangramsa när han är tyst ger jag en bekräftelse och så håller jag väl på i 2 timmar. Till slut så somnar han :sleep:

Jag är uppgiven och vet inte hur jag ska orka (mannen har inte haft tid å hjälpa till, bortrest mkt med jobbet) Tur man har sin syster som man kan sms:a till mitt i natten, Annars hade jag nog igår tagit upp Milton. :(

Så vad ska jag göra om natten blir likadan som ovan? Jag har höjt upp huvudgaveln, men tror att jag tar bort detta. Milton ligger oftast nere vid fotändan (Jag tittar alltid till Milton efter första insomningen + att han ligger där nere när jag väcker honom) Tror ni att alvedon skulle hjälpa honom i natt? Gör jag fel med mina ramsor? Säger ramsan när det är tyst, inte när han är arg. Är han arg så låter jag honom bara skrika (för det hjälper väl inte å ramsa ett argt barn?)
Är ju inne på min 3:dje vecka, nog tusan borde han ha sovit en natt igenom utan gnäll/skrik?? Tror det tot har varit 2-3 nätter som jag inte har behövt använda ramsan. Jag använder ramsan bara när jag hör att han verkligen ska skrika upp sig. Jag tycker verkligen att jag vänta tillräckligt länge.

Behöver uppmuntran, stöd och lite beäkräftelse på vad jag gör rätt eller fel på.

Milton 080301
Lowa 091031
Petra Slutkörd

Nu börja jag tappa hoppet igen :(
Milton har fått snuva och sover jättedåligt. I förrgår så tog det honom 2 timmar att somna. Han låg och var arg och ledsem omvartannat. Till slut så somnar han och sov till 7 utan uppvak! :D
S
å då börja mina hjärnceller att jobba på att: Inatt får jag äntligen sova. MEN, de jobbade tyvärr utan anledning.
Mellan 7-24 så vaknade Milton 2-3 ggr, somnade dock om utan hjälp.
Klockan 00.30-02.30 så var det inget roligt. Det som känns konstigt är att när man till slut gå in till honom för att lägga honom tillrätta så "ta" inte detta. Utan han fortsätter att vara arg/ledsen omvartannat. Till slut så blir ju även jag arg på Milton, tycker verkligen att jag gör allt rätt. Sluta med att jag helt enkelt inte går in till honom, utan ramsa en pangramsa när han är tyst ger jag en bekräftelse och så håller jag väl på i 2 timmar. Till slut så somnar han :sleep:

Jag är uppgiven och vet inte hur jag ska orka (mannen har inte haft tid å hjälpa till, bortrest mkt med jobbet) Tur man har sin syster som man kan sms:a till mitt i natten, Annars hade jag nog igår tagit upp Milton. :(

Så vad ska jag göra om natten blir likadan som ovan? Jag har höjt upp huvudgaveln, men tror att jag tar bort detta. Milton ligger oftast nere vid fotändan (Jag tittar alltid till Milton efter första insomningen + att han ligger där nere när jag väcker honom) Tror ni att alvedon skulle hjälpa honom i natt? Gör jag fel med mina ramsor? Säger ramsan när det är tyst, inte när han är arg. Är han arg så låter jag honom bara skrika (för det hjälper väl inte å ramsa ett argt barn?)
Är ju inne på min 3:dje vecka, nog tusan borde han ha sovit en natt igenom utan gnäll/skrik?? Tror det tot har varit 2-3 nätter som jag inte har behövt använda ramsan. Jag använder ramsan bara när jag hör att han verkligen ska skrika upp sig. Jag tycker verkligen att jag vänta tillräckligt länge.

Behöver uppmuntran, stöd och lite beäkräftelse på vad jag gör rätt eller fel på.

Milton 080301
Lowa 091031
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hmhm... Förkylning är trist, och vi har ofta stök här när det är förkylt. Alvedon, näsfrida och nässpray är mina stalltips. Och jag känner igen det där med att de hamnar i fotändan, :lol: men man kan höja bara någon centimeter eller två, det gör också skillnad.

I övrigt skulle jag nog vara lite mer på med ramsan i ert fall. En hög bestämd, men vänlig, punktsättande ramsa direkt du hör honom tror jag kommer att göra susen. En sån kan man absolut ge arga små också.

Jag tycker att det verkar som att han gillar den typen av ramsa? Där du bestämt visar var skåpet ska stå, liksom?

I övrigt, hur ser ert schema ut?
Petra Slutkörd

Schemat ser ut så här.

7.00 GOdmorgon och frukost
9.15-10 Vila ute i vagnen (ej rullande vagn)
10.30 Lunch
12.30-14 Vila ute i vagnen (ej rullande vagn)
14 Stadigt mellanmål
17.30 Middag
18-19 Bad, skoj, nattslurk och gonatt

Så du tycker att jag ska ramsa så snart att "vaknar till"/gnäller? Eller ska jag avvakta lite?

Tack för svaret.

Petra
Milton 080301
Lowa 091031
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Inte vid smågnäll, som sagt, många sover ganska högljutt, men om han ökar så möt direkt med en ramsa.
Petra Slutkörd

Nu vet jag inte vad jag ska göra :(
Varje gång Milton vaknar så är han ledsen. Jag försöker avvakta för att se om han kanske somna själv, men när jag inte klara längre så går jag till hans rum och ramsa, då blir han mer ledsen och ställer sig upp i sängen. (Hör att han ställer sig upp) Vänta en liten stund, går in och lägger honom tillrätta, ramsa och somnar oftast utan gråt/gnäll.

Vad ska jag göra för att bryta detta? Det har som sagt gått 3 veckor nu och ena kvällen fungerar det bra med att bara ramsa, andra kvällar ligger han vaken i 2 timmar och igår blev det 3 uppvak varav 2 fick jag gå in och lägga honom tillrätta, den 3:e räckte med ramsa. Milton har bara sovit igenom, (ett uppvak som ramsades) ,en natt. De andra nätter har varit som ovan, varierande. Kan det har ngt med 8 mån kris? Han är dock 9 mån och 8 dagar nu. Vet inte hur länge denna så kallade kris håller i sig?

Dagslurarna går bra. Han får dom ute i vagnen. Skaka vagnen lite, säger ramsa och så somnar han oftast inom 5 min. Får skaka vagnen 2-3 ggr, men skakar bara i 5 sek.

Ngn som kan ge mig ett svar på ovan?

Kram
Milton 080301
Lowa 091031
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"