Hej allihop, hoppas det är bra med er! Det var ju ett tag sen.
Tänkte höra om nån har nåt att säga om det här...
Vi flyttade Adis till spjälsängen för ca tre veckor sen, jag var skeptisk men pappa insisterade och det gick jättebra. Adam sover mycket bättre o vaknar inte lika ofta som innan, det är väl svalare och mer utrymme att röra sig på antar jag. Plus att det var det ultimata sättet att komma ur vagningsträsket på - helt omöjligt att vagna

. Vi buffar/klappar honom vid behov men oftast är det bara arga protestskrik. Redan första natten i spjälsängen vände han sig från mage till rygg två gånger, vilket han aldrig gjort innan. Nu vänder han sig obehindrat från mage till rygg o tvärt om.
Men... den senaste veckan har varit rätt jobbig. Adam är liksom ganska missnöjd på ett sätt han inte varit förut. När han var yngre kunde han absolut ligga själv o leka i åtminstone tjugo minuter, likaså ligga nöjd på golvet när jag lagar mat etc. Idag var rekordet för ensamlek typ tre minuter, sen gallskriker han. Han blir liksom så frustrerad, vill väl kunna krypa tror jag, och blir så arg o trött när det inte går. Om man lägger honom på rygg så att han ska kunna vila lite o titta på nån rolig mobil vänder han sig direkt tillbaka till mage. Att sitta med på diskbänken i bumbostol är kul ett litet tag, även där är orken kortare än förut. Lugn o nöjd har han den här veckan nästan bara varit när vi går ut i babybjörnen o han får se sig omkring, det älskar han. Babybjörn hemma är också kul ett tag, inte så länge.
Undrar liksom hur jag ska få till dagarna igen..? Vi är ute så han får se sig omkring minst en gång om dan, men man orkar ju inte gå med sjukilosbebis på magen jämt. Är det nån som har tips på vad man gör med en frusterad bebis?
Även läggningarna på dagen strular mer på sistone, han skriker mycket mer än innan tyvärr. Det verkar liksom vara lite jobbigt att vara Adam för tillfället. Är det här vanligt när man är snart fyra månader??
Sen undrar jag om schemat... Vi har natt åtta till åtta, mat fyra. Då sover han i princip alltid, jag väcker honom o ammar, han somnar om bra. Sen vaknar han tyvärr nästan alltid vid sju eller halv åtta, gruffar o låter o vill komma upp. Även fast han inte får komma upp förrän tidigast kvart i åtta blir morgonen på grund av det här alldeles för lång, när han väl får komma upp har han ju varit vaken ett bra tag med Adam-mått mätt. Han är inte så värst hungrig, äter så mkt vid fyra, vill komma upp bara.
Så... jag undrar, kan det vara idé att göra om schemat? Vi har 12-45-2-45 nu, har i så fall tänkt ändra till natt på 11 tim o 15 min, lurar 1,5-2-45. Eller är det risk att han bara börjar vakna sex istället om han får komma upp vid sju?
Idag har jag fått lägga in tre fem-minutare för att han varit så skriktrött, men tyvärr tar det längre tid att få till själva luren än vad den sen varar. Och när jag tar upp honom är han fortfarande trött o inte märkbart gladare.
Ja... hoppas att nån har åsikter, tas tacksamt emot!
...och annars är han såklart den bästa o härligaste bebisen med mycket vilja och humor.
Kram!