Standardmodellad som slutat sova

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Ok, Tack TorsMamma!

Då väntar jag med ensamleken. Och du har så rätt med den sociala delaktigheten. Det blir ju hela tiden... mer eller mindre. Magläge blir endast kortare stunder än så länge men vi övar på det. Är ju jättekul en stund men när ryggen blir trött så måste man få vila.

Inte heller den här natten blev bra :-( Gustav somnade i går kväll och jag gav honom en 5-minutare. Sedan försökte jag mata i honom mer men han bara somnade ifrån. Resultatet var att han gjorde natt redan 19.40 igår kväll. Och jag hade 1 överfullt bröst fortfarande... :-( Sedan sov han "bara" 6 timmar innan han ville ha mat igen. Jag buffade honom men han somnade inte om. Har svårt att få buffningen att riktigt ta när det är omsomning som gäller. Inget problem att buffa till sömns annars, men då är han ju ordentligt trött. Och sedan sov han till strax före 6. *suck* Inte heller då fick jag honom att somna om.

Efter en strulig morgon så är vi nu på banan igen. Gustav har nu somnat för sin 3-timmarslur så vi får se om han lyckas hålla schemat nu.
Mamma till Adrian, född 3 april 2007
och Gustav, född 30 juli 2008
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

En liten rapport bara :D

Jag tror vi har fått till ett schema som passar Gustav perfekt för han håller det varje dag. Inget strul alls på hela veckan förutom tisdag och lördag när vi inte har varit hemma. Ironiskt nog är det natten efter struldagar som han sover som bäst. Alla andra nätter blir det 2 matningar på natten :( Men det ska väl ge sig så småningom.

Idag är jag och Gustav ensam hemma och matningarna har suttit hur bra som helst när vi får lugn och ro. Jag har väntat 3,5-4 timmar mellan måltiderna och då äter han utan protester. Måltiderna blev alltså: 3, 7, 10.40, 15 och så lär det bli vid 1830 i kväll och 19.45. Tror det bästa är om vi matar kl 3 istället för 4 på natten för då är han hungrig vid 7-tiden igen. Annars blir allt förskjutet och han äter för lite på kvällen innan han ska sova.

Nu var det länge sedan vi hade en sån där struldag med för korta sovpass så jag hoppas att vi har passerat det stadiet nu och att Gustav fortsätter att följa sitt schema. Förhoppningsvis börjar han snart också att sova nätterna med bara en amningspaus...

Nu håller han visst på att somna bakom mig på soffan, fast meningen var att han skulle träna magläge :shock: så jag får nog ta upp honom.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej vilken trevlig rapport! Fler vill vi höra! :D =D>

Tänk på att "ledningen" är din, så använd devisen...

:arrow: Leda
:arrow: Visa
:arrow: Lära
:arrow: Hjälpa

:heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Här kommer en ny rapport:

De goda dagarna fortsätter här även om det har varit svårt att hålla schema för Gustav är lite snuvig. Han sover rätt bra ändå men inte de tider som står på schemat och jag har tänkt att det är bättre han sover än att jag ska försöka passa med det tider jag har tänkt.

Men idag har vi följt schemat igen. Funkat jättebra!

Men nu har jag en fråga... jag är ganska generös med marginalkvartar och undrar om jag gör fel. T ex kl börjar närma sig 12 och det är dags för Gustavs långlur. Han är gnällig och väldigt trött. I stället för att lägga honom i sängen och han blir jätteförbannad så bär jag honom 5 min extra så att han är lugn när jag lägger honom i sängen. Då kan han somna själv i stället för att jag ska stå och buffa honom kl 12. Gör jag helt galet :?: Ska jag hålla tiderna exakt på minuten?

I morse var han jättetäppt i näsan och jag hörde hur han vände och vred på huvudet och snörvlade så jag trodde han inte skulle få in någon luft ibland. Ibland hörde jag hur han somnade till och så vaknade han en stund senare när det blev svårt att få åt sig andan. Från halv sex tror jag inte han sov nästan alls. Halv sju tog jag över honom till min säng för att han skulle få ligga på rygg på min kudde och komma upp lite med huvudet och då kunna andas lite lättare. Sedan fick han 2 timmar sömn på förmiddagen istället för 1,5 timme enligt schemat eftersom han varit vaken så länge. Strular jag till det för honom när jag gör så här :?:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, du gör helt rätt! Vid förkylning är det ju som det är, och du utnyttjar ju marginalkvarten på bästa vis!

Du kan sätta upp vagnen/sängen lite så att huvudänden kommer upp, då lättar nästäppan!
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Nu kommer det nya frågor:

Vi har haft några struligare dagar med korta sovpass och jag får gå in och hjälpa honom att somna om. Ibland lyckas jag, ibland inte. Jag har beslutat mig för att inte gå in så snabbt utan låta honom få mer chans att lösa det själv, som han gör på natten, men det verkar inte fungera lika bra på dagen.

Jag tror att en del av strulet beror på att vi har för lite vakentid på schemat och Gustav börjar vilja vara vaken mer. På förmiddagen blir det ibland bara 1 timme istället för 1,5 som står på schemat och på eftermiddagen ska det vara 45 min men han sover bara 20-30 minuter. Men då orkar han inte hålla sig vaken till läggdags kl 20 utan får somna 15 min innan.

:arrow: Min fråga är alltså om jag ska minska ner vakentiden :?: Vi har ju 16,25 timmars sömn på schemat nu och om 1,5 vecka blir han 3 månader och då ska det ju vara 15,5 timme. Är det då bäst att minska ner morgonpasset till 45 minuter och försöka behålla 45-minutaren på kvällen :?: Eller ska jag minska ner det långa sovpasset?

Så här ser schemat ut nu:
07 Vakna
09 Sova
10.30 Lunch
12 Sova
15 Middag
17 Sova
17.45 Kvällsmat
19.45 Nattslurk
03 Nattamat

:arrow: En annan sak jag undrar över är hur viktigt det är att väcka på natten för matning. Jag menar, att hålla den exakta tiden :?: Och att väcka med väckarklocka på morgonen :?:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Enigmia!

Kanske detta skulle passa er?

07 Vakna
9-9.45 Sova
10.30 Lunch
12-14 Sova
14 Mellanmål
16-16.45 Sova
17 Kvällsmat
Bad
Nattslurk och Bus
19.00 Godnatt!
04 Nattamat
Enigmia skrev: :arrow: En annan sak jag undrar över är hur viktigt det är att väcka på natten för matning. Jag menar, att hålla den exakta tiden :?: Och att väcka med väckarklocka på morgonen :?:
Detta handlar om att ta LEDNINGEN och visa barnet att ni har koll och att han kan sova gott fram till mamma/pappa väcker/klockan ringer. Vi införde väckarklocka på morgonen i samband med att vi vagnade bort nattmålet vid 4 mån.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tack för ditt svar, Eller!

Men nej, jag tror inte att det schemat skulle fungera för oss. Dels vill jag inte ändra så mycket och dels är han inte redo för 12 timmars natt ännu. Det schema vi har fungerar ju riktigt bra de flesta dagar så jag vill bara ta bort 0,5 eller 0,75 timme någonstans. Antingen första eller andra luren. Jag tror det blir bäst så här:

07 Vakna
09-09.45 Sova
09.45-12 Vaken med lunch kl 10.30
12-15 Sova
15-17 Vaken med middag ca kl 15.15
17-17.45 Sova
17.45-19.45 Vaken med kvällsmat 18.30
19.45 Nattslurk
20 Sova
03.30 Nattamat

Men är det för tidigt att göra denna förändring redan?
Elle

Inlägg av Elle »

Bra! Precis vad ett schema är till för, det ska passa barnet och hela familjen. Du har en plan, genomför den när ni är redo.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Jag har påbörjat en 3-dagarskur för Gustav nu för att få till nätterna. Han har ett tag bara klarat 10 timmar på natten med 1 matning och jag vill ju att han ska sova 11 timmar.

Det har gått jättebra på natten (jag har kört 2 nätter nu) och i natt behövde jag bara dra kort vid 1-tiden sedan sova han till 4 och sedan till 7. Inga problem!

Men dagarna är riktigt kaos (det var mest därför jag började försöka fixa nätterna). Jag får inte Gustav att äta... han äter jättepyttelite...

Så här ser en vanlig dag ut för oss:
Gustav vaknar kl 7 och jag erbjuder honom mat efter en halvtimme. Han äter en del men bara en kort stund och släpper sedan. Jag rapar honom och erbjuder mer men han vill inte ha. Jag fortsätter att erbjuda påfyllning hela vakenpasset men han blir bara arg. Sedan får jag buffa honom till sömns kl 9 för han är för trött för att komma till ro själv. Och kanske hungrig... ? Väcks efter 45 minuter. Erbjuder på nytt mat vid 10.15-10.30 men han äter bara lite och släpper sedan. Så håller vi på även hela detta vakenpass. Han vill inte ha påfyllning och börjar bli ledsen vid halv tolv. Läggning sker 12 och jag buffar honom. Han vaknar efter 45 minuter och då brukar jag försöka få honom att somna om genom att buffa eller vagna. Om jag vet att han ätit väldigt lite tar jag upp honom och ger honom mat och lägger tillbaka i sängen som om inget hänt. Oftast somnar han om då och jag får väcka kl 15. Då brukar det gå i lite mat men bara från ena bröstet. Så här håller vi på... vad är dets om är fel :?:

Jag trodde det skulle bli bättre när han åt mindre på natten men det verkar inte bli bättre. Jag vet inte om han går upp som han ska i vikt men jag ska väga på måndag. Men jag antar att han måste få i sig mat så han är nöjd men jag tycker det är konstigt. Han äter sällan mer än 10 sekunder i taget. Släpper oftast när utdrivningsreflexen kommit igång.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag vill bara sticka in med ett snabbt svar.

1. det tar 3 dagar för kroppen och barnet att fatta att det är ändring på schemat, maten och nätterna. Så inte är han vaken av hunger än...

2. vid 3 mån matar man hela måltiden inom 45min inte mer

3. Mata båda brösten i ett svep, om tvunget utan rap i bytet utan mata typ i 10 min på ena bröstet, kasta om till andra bröstet

4. mata halvsovandes unge, när luren är nästan slut ta upp och lägg till, väck inte.

5. sitt i lugn och ro, ligga ner och amma, hänga skynke över för att stänga ute synintrycken, sätten är många men du hittar nog ditt.

6. en 3 mån kan lätt tömma ett bröst på 10 min så det är inga maraton amningar man behöver mer.

7. vid kris, börja med smakisar vid 3 mån, uppskattas av en hel del faktiskt.

8. skjut matvargen jäms med fotknölarna. :wink:

Du har en jätte bra början, så sabba den inte med att ha en matvarg flåsandes i nacken, du kommer att klara ut detta och det kommer han med så fort han förstår vad det är som gäller. Men det tar sina 3 dagar att införa och en vecka att sätta sig.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tack TorsMamma för ditt supersnabba svar :D

Jättebra råd jag fick! Det jag tror är bäst är att mata honom halvsovandes. Det ska jag absolut testa i morgon! Och han har alltid varit snabbätare och aldrig velat ligga och snutta så det är ju mycket möjligt att han faktiskt drar i sig allt han behöver på 2-3 minuter. Skulle bara så gärna vilja att han tog en påfyllning sedan också men det går ju inte nu. Är lite rädd för att ge honom andra bröstet utan rap eftersom han är en liten kräkis och raparna är superviktiga för att allt inte ska komma upp igen och bli till en pöl över hela golvet.

Det där med att sitta i lugn och ro tror jag också på men Adrian låter oss inte riktigt vara ifred. Han blir oftast jätteledsen när jag sätter mig och ammar, trots att det är över på bara någon minut. Men det fattar ju inte han. Han vill bara ha mamma för sig själv. Och om han inte blir ledsen så slår han på Gustav eller slänger saker på honom och mig så det är ju inte så lätt att äta då :roll:

Några smakisar blir det inte än på ett tag. Gustav är helt ointresserad av vad vi andra äter (Adrian har försökt med både smörgåskex och banan :lol: )

Schemat är inte nytt, det är bara jag som försöker få Gustav att sova i 8 timmar i sträck och inte vakna för tidigt hela tiden. Allt annat är oförändrat. Har haft i princip samma schema sedan 6-7 veckor tror jag. Förutom att jag minskat ner på förmiddagsluren för en vecka sedan.

Nya tag i morgon med amning av halvsovande bebis så ska vi se om det känns bättre !!
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Nu behöver jag hjälp!!

Situationen här börjar bli jättejobbig! Gustav sover bara korta pass både dag och natt. Jag hinner inte ens somna om på natten innan det är dags för nästa uppvak. Försökte ju mig på en 3-dagarskur för att lösa problemen men nu har det blivit ännu värre. Situationer som han tidigare löste själv i sängen kunde han inte lösa i vagnen och nu har han vant sig vid att jag går upp till honom när han vaknar. Första två nätterna i vagnen gick bra men den tredje var riktigt dålig. Och i natt i hans egen säng blev det katastrof. Han sover lika dåligt som han gjorde vid 6 veckors ålder. Alltså 4 timmar + 1,5 +1,5 osv...

Det är en hel vecka sedan han sist klarade av att hålla sina dagslurar utan att jag grep in. Förut kunde han både dag och natt ligga och greja i sängen länge utan att bli ledsen när han vaknade för tidigt men nu blir det kris genast.

Och så är det matningarna... jag får ju honom inte att äta. Idag har jag inte fått i honom någon frukost över huvud taget. Han bara skriker när jag lägger honom till bröstet. Jag väntade till över 8.15 innan jag försökte första gången. Då hade han varit vaken över en timme. (Försökte igår att mata honom halvsovandes när han var nyvaken men det gick inte så jag tänkte vänta tills han gav tecken på att han var hungrig idag). Jag tror att den här natten blev så kass eftersom han inte åt ordentligt på hela dagen igår. Han åt sista målet kl 18 och så försökte jag ge nattslurk kl 19.45 som vanligt men då blev han jättearg. Så jag lade honom ändå. Sedan tog jag upp honom efter 20 min och försökte ge honom påfyllning i sovande tillstånd men han åt ingenting då heller. Sedan vaknade han 25 minuter senare och då buffade jag honom så att han somnade om.

Jag hinner ju aldrig skriva så jag kan formulera mig ordentligt. Har ju aldrig en sekund för mig själv eftersom Gustav vaknar när Adrian sover och så håller jag på hela Adrians sovpass med att få honom att somna om.

Jag hoppas verkligen att någon kan ge mig ett bra råd eller peppning för nu är jag helt slut!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst är det maten som strular, det är inte helt ovanligt vid tre månader. Vi hade ett sådant race också. Jag körde TorsMammas mjölkökningstips och bjöd under en övergångsperiod ersättning efter tuttmaten. Och införde en flaska ersättning efter fullt mål på kvällen. Då kunde han dra över 100ml ibland. Då blev allt lite prydligare och tuttarna hann i kapp.Nattslurk i flaska hade vi kvar ända tills vi fick kvällsgröt på schemat!
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tack TorpSara, men maten är det inget fel på... Han hinner ju aldrig äta ur mer än ett bröst per vakentillfälle och jag tycker det är för lite. Det tar honom ca 3-4 minuter att äta ur ett bröst och jag försöker få honom att äta från det andra också innan rapning men det blir bara några korta drag och sen vill han inte ha mer. Jag försöker också rapa först och erbjuda påfyllning sedan men då vill han inte heller ha. Jag har också försökt ge påfyllning strax innan sovning men det går inte alls.

Idag har jag haft Adrian på ena våningen och jag och Gustav har ätit på den andra våningen för att han ska få äta ifred men det har inte gjort någon skillnad. Nu är det snart dags för hans långlur och han har bara ätit från ena bröstet. Vi får se hur det går idag, men jag antar att jag får söva om honom igen efter 45 minuter. :cry:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"