Frågor inför kurstart på 4,5 månaders!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Gnällde, klagade och var missnöjd skriver du. Men ledsen? Bara ramsa om han är ledsen, inga verktyg biter på missnöjda små. läge att backa mer, ni måste backa för att han ska komma framåt! Pepp, pepp, ni klarar detta!

Det går absolut att lära honom sova på rygg i vagnen, men det får någon annan som är bättre på det skriva om.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
shan

Inlägg av shan »

Hej! Tack för pepping! :D

Jo men jag ramsar bara när jag hör att klagandet övergår i gråt, alltså jag ramsar inte speciellt mycket. Han kan ligga och klaga jätte länge och så fort jag hör att det går över till gråt då ramsar jag, alltså när det låter som han inte orkar längre. Han tystnar nästan alltid på min ramsa men börjar om igen efter några sekunder eller någon minut. Då börjar han klaga igen eller prata och så småningom blir han ledsen och då ramsar jag igen. Eller ibland har han tystnat av sig själv och somnat om. Jag avvaktar alltså väldigt länge innan jag ingriper med ramsa.
Är det så då att du tycker jag ska backa ännu mer? eller har jag kanske backat för mycket innan han förstått budskapet? alltså ligga stilla, lugn försöka sova...
När jag lägger honom på kvällen så försöker jag alltid att lägga till rätta och markeringsbuffa som övergår i snabb solfjäder innan jag går ut. Det lyckas jag nästan aldrig med för han vrider sig och stånkar och verkar inte alls vilja bli buffad eller solfjädrad men han är nästan alltid tyst och somnar av sig själv på kvällen ändå. Och då menar jag inte att jag tror att jag ska hålla på att buffa honom vid läggning, jag buffar inte ens en omgång utan mer för att ge besked om vad som gäller... därför undrar jag om han verkligen förstått?

Jag vet inte, så mycket tankar som snurrar nu..
](*,)

KRAM
Mamma till två älsklingar
Storebror Moses 061005, kurad 070205
och lillebror Keeni 080418
shan

Inlägg av shan »

Nä, nu får jag panik!!! Orkar inte ha det så här, han sover inte! Natt nio nu och fortfarande har han inte sovit en enda hel natt. Han vaknar fortfarande flera gånger och är vaken så lääänge, 1-2 timmar varje gång. Nu har han vaknat tre gånger i natt. Först halvett, jag avvaktade och avvaktade. Ramsade kl 1.10 då han började gråta. Han blev tyst när jag ramsade men satte sen igång att klaga omväxlande prata och pyssla vidare med sitt. Jag lät honom vara och somnade om själv vid halv två kanske. Vet inte när han somnade om.
Sen vaknade han igen vid fyra, orkade inte ens gå upp. Han låg och klagade men var inte ledsen, somnade om själv tillslut och nu vaknade han halvsex. Fick en pangramsa, blev tyst i en halv minut och började sedan babbla och "greja" och det gör han fortfarande.

Vi kommer ingevart, han är precis likadan fortfarande. Vad gör jag för fel???
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Upplever du att ramsan "tar", känner du att ni upprättat er dialog?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
shan

Inlägg av shan »

Hej Malin!

Jo ramsan känns ju som han tar, han blir ju tyst för det mesta när jag ramsar och flera gånger när han inte tystnat på en gång känns det som vi får en dialog och han tystnar efter ett tag. Men sen sätter han ju alltid igång igen direkt efter. Känns inte som han förstår vad den innebär lixom...
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hur har det gått?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
shan

Inlägg av shan »

Hej!

Det är fortfarande likadant. Många, långa uppvak. Vet inte alls om han förstått det hela. Om jag backat för mycket för fort, om det nu ens är möjligt. Vet inte alls om han förstår innebörden i ramsan för det är ju inte så att han lägger sig och försöker somna om efter jag ramsat även om han för det mesta blir lugn iallafall men sen sätter han igång igen antingen direkt eller efter en liten stund. Antingen har han så väldigt svårt att komma till ro eller så förstår han inte att han ska sova....??

Vet inte vad jag ska ta mig till längre. Är så fruktansvärt trött på alltihopa nu, vill bara få ordning på sömnen så man kan leva ett normalt liv igen.

Första luren idag tog en halvtimma innan han somnade så där fick han bara 20 min, kändes inte alls som han lyssnade på ramsan. Nu på långluren har han fortfarande inte somnat, har legat där i 35 min nu men har varit helt knäpptyst och nu när jag tittade in ligger han på rygg och är hur pigg som helst, det är väl ingen ide att ramsa nu när han är nöjd eller ska man påminna?
shan

Inlägg av shan »

Nej, nu blir jag tokig. Nu har han varit vaken i 2,5 timmar. Det är ingen förändring för fem öre. Jag fattar ingenting, vad är det för fel?? Det känns inte alls som han förstår ramsan. Men han blir sällan speciellt ledsen heller och det känns inte som han förstår att han ska sova när han ligger där och pratar/klagar/pratar/gnäller/ fram och tillbaka hela tiden. Blir lixom aldrig läge för mig att ingripa nu när jag har backat så mycket för länge sen. Känns som han tror att det ska vara så där, vara vaken flera gånger länge på nätterna. Nu gav jag faktiskt en påminnelseramsa iallafall efter en timma men det hjälpte ju inte ett dugg. Han blir knäpptyst så fort han hör min röst och sen sätter han genast igång igen när jag tystnat.

Jag har aldrig varit så trött i hela mitt liv, orkar inte längre. Nu blir jag sinnessjuk känns det som. Förut hade jag iallafall hoppet uppe för jag tänkte att det finns ju alltid kurningen att ta till men nu känns allt bara nattsvart, det hjälper ju inte så nu kommer livet att se ut så här....
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Ojoj, du har rätt i att han inte är riktigt hundra på att ramsan tar, han har inte riktig fått den klara beskedet : att på natten sover man!

Jag är på vägtill jobbet nu, men lite snabbt: backa bandet, kör kur natt 2 inatt, då upprättar du dialogen.

Kanske någon annan kommer och förtydliga lite för dig.

Hej svejs, det är reder du ut lätt! Och glöm inte att hotta upp attityden, för just nu har du ingen, och är mamman inte säker, vem kan man dåp lita på egentligen?

läsvärt: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

//Malin
shan

Inlägg av shan »

Ok, 2:a natten Betyder det att jag ska ramsa utanför så fort han vaknar och sen också ge separat bekräftelse? ?

Jag tror inte det är min attityd det är fel på, jag är jätte bestämd när jag ramsar. Har ju övat på storebror innan också... jag tycker det känts så rätt hela tiden alla steg jag tagit, har varit så otroligt noga också denna gång. Har tom. bekräftelseramsat extra gånger de försa dygnen för att han verkligen ska ta ramsan och har backat mycket hela tiden. Känns som sagt som jag backat för tidigt, han är ju nästan aldrig riktigt ledsen så det har ju blivit väldigt sparsamt med ramsandet också. Har mest låtit honom vara och bara ramsat de få gånger han blir ledsen. Men han tystnar ju på en gång när jag ramsar på natten så det har inte blivit mycket övande där heller för att få till en dialog.
jag förstår inte hur jag ska få till den dialogen eftersom han blir tyst såfort han hör min röst och när han sätter igång igen så är han ju inte ledsen, ska jag verkligen ramsa då?
Eller ska jag gå in och buffa/solfjädra tills han blir sömntung och sen gå ut med ramsan? för att han verkligen ska förstå beskedet, vad ramsan betyder lixom? Problemet då är att jag kommer få stå i två timmar innan han blir sömntung. Det känns som väldigt mycket trafik och kanske också störande.
Han tycker inte om att bli buffad i de lägena, det märkte jag natt 1. Det gick bara att buffa honom när han började bli trött igen och lite gnällig/ledsen. Så då buffade jag och solfjädrade ganska kort som markering och gick ut med ramsan eftersom han ju faktiskt var lugn. Alltså han skrek ju inte, var bara väldigt vaken.... Kanske därför han inte fattat beskedet???
Samtidigt så kände jag att han blev irriterad nör jag försökte verktyga honom sömntung den första natten.

Nu vaknade han från sin långlur och grät faktiskt, det har aldrig hänt förut. dagarna har gått bra hittils. Ramsade, fick ingen dialog överhuvudtaget. Gick in efter ett tag när det lät som han skrikit upp sig till hysteri. Tänkte att nu har jag chansen att ge besked. Buffade/solfjädrade. Nej, det går bara inte. Han blir inte lugnad av någonting. Nu ligger han och vrålskriker och har blivit arg istället.
Blev ledsen igen, den här gången blev han lugn av buffningen men började vrålskrika vid ramsan ut istället. och nu är det snart dags och ta upp men jag har inte fått sista ordet så vad göra??
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

I mina öron låter det som om er kurning går bra. Ett barn som inte frågar åtgärdas inte utan avvakta tills han ber om hjälp. Om du tycker att ramsan sitter så ska du inte gå in och buffa/solfjädra om det inte är riktig KRIS. dvs. mycket sällan. Så ha mer is i magen, du kan bara ge honom förutsättningarna för sömn, men inte sova åt honom. :wink: Och när han ber om hjälp så ramsar du en puktsättande ramsa följt av husljud om du tycker det behövs. Svara han inte på ramsan så passa då på att arbeta in den vid ett sådant tillfälle (då gör du naturligtvis inte husljud, utan står kvar och ramsar lyssnar av ramsar osv.).

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
shan

Inlägg av shan »

Hej och tack för svar!

I natt sov han till 3.45, då påminnelseramsade jag (helt utan resultat, han blev tyst när jag ramsade men så fort jag slutat återgick han till sitt) Jag avvaktade och ramsade varje gång jag tyckte han började bli ledsen. Han tystnar och lugnar sig varje gång men börjar hålla på igen så fort jag tystnat. Sedan en timma senare hör jag att han börjar bli trött-ledsen så då ramsar jag och står kvar och ramsar och försöker upprätta en dialog, alltså jag ramsade vidare så fort han satte igång igen ända tills han blev tyst och förblev tyst och tog emot bekräftelsen som jag avslutade med x2. Gjorde jag rätt då? Är det så man upprättar en dialog??
Det kändes iallafall som jag fick en dialog med honom, sen bekräftelseramsade jag x4 separat också en minut senare, han är fortfarande tyst så den verkade han ju ta. Gjorde jag rätt?
Vet ändå inte om han förstår vad ramsan betyder, att man ska sova. Känns inte så. Känns mer som han blir lugnad för att jag finns där men inte förstått att den betyder att man ska sova lixom... Eller lär han sig det på det här sättet som jag gjorde i natt? Har ju gjort så förut med men beskedetverkar ju ändå inte gått fram...
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Precis som du gjorde är rätt. Det är så ramsan sätter sig. Gör så ett par nätter och backa sedan. Då ska du bara behöva ramsa en gång för att han ska bli tyst. Snyggt jobbat. =D> :thumbsup:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
duggan

Inlägg av duggan »

Det är ju precis så man gör, bra jobbat mamma!!! :lol:

//Malin
shan

Inlägg av shan »

TACK snälla ni!!! :D

Ok, då fortsätter jag så!
En fråga bara, om han ligger vaken i två timmar utan att bli speciellt ledsen. Alltså han ligger och klagar/pratar/gnäller och gråter till lite ibland för att åter börja prata igen... Ska jag bara låta honom vara då tills jag hör att han börjar bli så där trött-ledsen igen som han blir tillslut och då sätta igång att ramsa och försöka upprätta en dialog? för ramsan kommer alltså inte att fungera innan?

Känns bara så jobbigt att han är vaken så länge, kommer han verkligen förstå sambandet då, att på natten sover man, ramsa=somna om! eller kommer han tro att det är ok att ligga vaken så där för att senare somna om igen... jag menar, eftersom jag inte ramsar direkt. Han får ju inget besked utan jag "låter" ju honom ligga vaken!

han vaknade ingen mer gång sen utan jag fick väcka honom halvåtta i morse! :)

Kram
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"