Trasig tand och ledsen tumsugare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Vad bra att nätterna sitter som dom ska igen! :lol:

Gällande vagn vs säng, så sover min prins bäst i sängen nu när han är så stor, men måste han sova i vagn eller bilstol så blir det oftast bara 45 min, men jag tänker så här, vad gör det? Dom sover så gott i övrigt, och blir det tröttsamt kan jag lägga 30 min tidigare på kvällen.

Du kan ju även länga natten till 12 h och korta dagslurarna istället, mindre sovtid att passa in, 20 min och 45 min brukar gå bra även i en trång vagn.

Tankar på det?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
viede

Inlägg av viede »

Jo, vi funderar naturligtvis på 12h natt och jag tror att det skulle gå rätt smidigt att införa eftersom han oftast vaknar då klockan ringer, men jag har inte vågat släppa taget om schemat som fö funkar så bra. Hur justerar man sovpassen iså fall på bästa sätt? Schemat nu ser ut så här

6.00 Godmorgon! Ammar, Käkar ev lite macka när jag äter frukost.
8-9.30 Sova
ca 10 Gröt
ca 13 Lunch
13.30-15 Sova
Lite mellis
16.30 Middag
18.15 Välling
19.00 Godnatt!

Fö så känns det som om han kanske behöver 2h (vilket ger 14,4h tot) på eftermiddagen. Är oftast trött och lite gnällig när jag tar upp och så tar det en lång stund innan han piggnar till. Lite kämpigt är det också att hålla igång till kvällen. Har tänkt att ge schemat lite tid men nu när sovtiderna sitter bra både natt som dag tycker jag inte att han borde vara trött...

Som du skriver Duggan så blir det oftast 45min i vagnen. Tycker inte att han behöver sova i vagnen för att få vara ute i luften som när han var liten. Nu röjer han ju runt långa pass varje dag utomhus, men det är just då man är på resande fot eller ute på något som ju händer lite oftare nu sommartid. Har försökt att bara anv marginalkvarten på kvällen men det håller inte alltid då känns 30 min ännu bättre!

:heart: Sofia
Mamma till en prinsessa född 040807 och en liten prins född 070714
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Ett förslag på hur en schema med 12 h natt kan se ut:

7.00 Godmorgon! Ammar, gärna gröt lite senare så han står sig till lunchen
8.45 - 9.30 Sova 45 min
11.00 Lunch
12.30 -14.30 Sova 2 h (egentligen skulle jag föredra 12-14) och mellis 14.00
14.30 mellis
17.00 Middag
18.30 Välling
19.00 Godnatt!

Tankar?

//malin
duggan

Inlägg av duggan »

Oj vänta här nu, det blir ju bara 20 min på förmiddagen, men han är ju snart året så 20 min kan nog vara lämpligt där. Egentligen ligger han då 20 min plus, men de flesta barn kring året ligger gärna lite plus för det händer så mycket runt den åldern.

7.00 Godmorgon! Ammar, gärna gröt lite senare så han står sig till lunchen
9.00 - 9.20 Sova 20 min
11.00 Lunch
12.30 -14.30 Sova 2 h (egentligen skulle jag föredra 12-14) och mellis 14.00
14.30 mellis
17.00 Middag
18.30 Välling
19.00 Godnatt!

//Malin
viede

Inlägg av viede »

Hej!

Det schemat ser fint ut tycker jag. Då är vi också mer förberedda framåt när fm luren ska bort och slipper ändra i schemat så mycket mer. Måste fundera lite på saken och ställa om lite mentalt. Tiden lillprinsen sover känns lite helig för mamma...

Tack för hjälpen!

/Sofia
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag förstår vad du menar, det är en viktig pause under dagen!

Det är ju givietvis inget som hindrar att du behåller 11 h natt om du så vill, men som sagt under semestern kan det vara skönt med mindre dagslurar att anpassa sig till. Iaf kortare :wink:

//Malin
viede

Inlägg av viede »

Hej hej!

Har till sist bestämt mig för ett schema som ser ut som följande;

6.30 Morgon! Ammar och sen 220ml välling innan
8.45-9.30 Sova
Mellis - banan eller liknande
12.30 Lunch
13-15 Sova
17 Middag
18.30 Välling
19.00 Godnatt!

Alltså förlängs natten till 6.30 från 6, vi får ett ok långt pass på fm (viktig paus för mig och storasyster), ett långt pass på em och kväll som vanligt 19.
Totalt blir det 14h 15min vilket känns bra. Tycker han behöver ligga lite på plus nu när dagarna är så intensiva. Det enda som inte riktigt går ihop är maten riktigt. Som det är nu ammar han direkt på morgonen och får en flaska (220ml) välling innan han somnar igen 8.45. Tänker att vi så småning om slutar m amning och övergår helt till välling på morgonen. Lunchen måste serveras vid 12.30 för att han ska hinna äta i lugn och ro före sovpasset 13. Känns för thigt för ett grötmål där emellan så nu ger vi mellis typ banan och en amningsslurk till det. Hm, det kanske inte blir så tokigt i alla fall... Kom gärna med kommentarer om det är något som kan justeras lite till det bättre!

:heart: Sofia
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det enda som inte riktigt går ihop är maten riktigt. Som det är nu ammar han direkt på morgonen och får en flaska (220ml) välling innan han somnar igen 8.45. Tänker att vi så småning om slutar m amning och övergår helt till välling på morgonen. Lunchen måste serveras vid 12.30 för att han ska hinna äta i lugn och ro före sovpasset 13. Känns för thigt för ett grötmål där emellan så nu ger vi mellis typ banan och en amningsslurk till det. Hm, det kanske inte blir så tokigt i alla fall... Kom gärna med kommentarer om det är något som kan justeras lite till det bättre!
Varför lägger du inte lunchen 11.30 och petar in ett litet mellis på eftermiddagen istället? Efter långa luren kan det vara gott med något litet när man vaknar, typ en banan och lite att dricka. De tiderna kommer sedan att kunna följa med ända upp i vuxen ålder!
Då får du servera andra frukosten lite närmare amningen, vis sju-halvåtta men det skadar ju inte eftersom det snart nog blir ett och samma mål.
viede

Inlägg av viede »

Hej!

Tycker de nya tiderna sitter bra. 45min på fm och 2h på em. Maten går mycket bättre numera men det gäller verkligen att distrahera honom med annat och skotta in lite från sidan. Äta själv vill han helst med sked och gillar inte att kladda. Inte så mycket kommer in i munnen faktiskt men vi övar... och städar... :wink: . Amningen fyller kanske upp lite fortfarande därav lite brist på intresse kanske. Fördelar och nackdelar. Mest av allt är jag så glad över den harmoni som lagt sig över familjen. Vi grejar och donar här hemma tillsammans jag och barnen, försöker planera in rätt lite och och njuter tillsammans. Aldrig förut har det varit så spännande att plocka ur diskmaskinen tex som med två små medhjälpare! Det kan ta sin tid men vad gör det egentligen. Storasyster och lillebror älskar verkligen varandra och kramas mycket, leker, gnabbas och busar. Elma ramsade förresten vår båt när vi skulle vinka av den för att åka hem från stugan en dag, så festligt!! Helmer gosar glatt in näsan i kudden när han läggs i sängen, så mysigt.

Glad och skön sommar alla!

Kram Sofía
viede

Inlägg av viede »

Hej!

Tycker de nya tiderna sitter bra. 45min på fm och 2h på em. Maten går mycket bättre numera men det gäller verkligen att distrahera honom med annat och skotta in lite från sidan. Äta själv vill han helst med sked och gillar inte att kladda. Inte så mycket kommer in i munnen faktiskt men vi övar... och städar... :wink: . Amningen fyller kanske upp lite fortfarande därav lite brist på intresse kanske. Fördelar och nackdelar. Mest av allt är jag så glad över den harmoni som lagt sig över familjen. Vi grejar och donar här hemma tillsammans jag och barnen, försöker planera in rätt lite och och njuter tillsammans. Aldrig förut har det varit så spännande att plocka ur diskmaskinen tex som med två små medhjälpare! Det kan ta sin tid men vad gör det egentligen. Storasyster och lillebror älskar verkligen varandra och kramas mycket, leker, gnabbas och busar. Elma ramsade förresten vår båt när vi skulle vinka av den för att åka hem från stugan en dag, så festligt!! Helmer gosar glatt in näsan i kudden när han läggs i sängen, så mysigt.

Glad och skön sommar alla!

Kram Sofía
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Tack för din rapport, och extra roligt är det att höra av föräldrar som man har följt på vägen, visserligen styrde du bara tillbaka lite men jätte spännande var det! :lol:

//Malin
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad roligt att höra av dig och vilka juveler du har till barn :heart:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar