Funderingar inför kurande
Hej
Förrra natten gick superbra
, Mira sov hela natten fram till 6.30 då hon vaknade sur men somnade om efter en pangramsa (efter lite gnöl). Sedan väckte vi henne vid 7, utan klocka den här gången och då vaknade hon förvånad och efter ett tag kom även leendet
Skönt att slippa skrik när hon vaknar!
Idag på dan har hon sovit som en klocka
, den sena luren somnade hon inte heller förrän det var dags trots att vi körde bil precis innan
Jag har skjutit på daglurarna lite genom att utnyttja marginalkvartarna så igår och idag har schemat sett ut så här:
7 frukost
9.15-10.45 sömn
11 lunch
13.15-14.45 sömn
14.45 mellis
17-17.30 sömn
18 mat
19 gröt
Det funkade bra idag, så jag får se om jag behåller detta eller om jag istället låter henne somna 9 resp. 13 framöver. Den sena luren får hon då somna i bilen från dagis men jag tror att det funkar eftersom det dröjer några dagar till och då har hon hunnit bli van att sova 1.5 tim då så att hon även kan somna om i vagnen när vi kommer hem.
//Helen - på väg mot en hel natts sömn även jag
Förrra natten gick superbra
Idag på dan har hon sovit som en klocka
Jag har skjutit på daglurarna lite genom att utnyttja marginalkvartarna så igår och idag har schemat sett ut så här:
7 frukost
9.15-10.45 sömn
11 lunch
13.15-14.45 sömn
14.45 mellis
17-17.30 sömn
18 mat
19 gröt
Det funkade bra idag, så jag får se om jag behåller detta eller om jag istället låter henne somna 9 resp. 13 framöver. Den sena luren får hon då somna i bilen från dagis men jag tror att det funkar eftersom det dröjer några dagar till och då har hon hunnit bli van att sova 1.5 tim då så att hon även kan somna om i vagnen när vi kommer hem.
//Helen - på väg mot en hel natts sömn även jag
Mamma till A född 030829 och M född 071105
Hejsan
Det har nu gått några dagar till och det har varit både upp och ner
Sedan i fredags har dagvilan strulat alla dagar
I fredags var vi tvungna att köra bil lagom när Mira skulle somna (lämnade av pappa vid flyget) och jag tänkte då att hon skulle kunna somna om när vi kom hem, men icke
Em sov hon som hon skulle men natten blev slitsam med en storebror som behövde lakansbyte kl 4, Mira vaknar 4.45 och 5.30 och storebror vaknar kl 6 och somnar inte om (sover ju i vårt rum nu under kuren)
Den dagen var jag tröttare än när Mira inte sov hela natten
Lördag fm vaknar Mira efter 45 och är arg, vägrar somna om. Till slut tidigarelägger jag ett ärende med bilen i hopp om att hon skall somna om där men inte det heller. Em och natt var bra. Vid insomningen låg hon och pratade i 40 minuter innan hon somnade
Igår tänkte jag testa det med att somna i bilen vid 13 och fortsätta sova i vagn vid 13.20 (som jag tänkte att det skulle bli vid dagishämtningarna) men det ville hon verkligen inte
Det blev ingen mer sömn den vilan
Även fm igår sov hon kort, bara 45 istället för 1,5 tim.
Idag sov hon 60 min på fm och vaknade arg igen. Eftersom det inte funkat att somna om efter bilfärd så höll jag henne vaken på väg hem från dagis och la henne när vi kom hem 13.20 men hon sov bara 45 då också. Ikväll var vilan som vanligt, 30 min.
Börjar kännas slitsamt att hon inte sover som hon skall på dagen.
Sammanlagt sover hon nog nästan en timme mindre nu per dygn än när hon inte sov hela natten
Den enda tid som funkar helt just nu är den på sen em. Samtidigt är hon inte alls gnällig mellan sömnpassen, det enda som märks är att hon gnuggar i ögonen och gäspar samt stirrar tomt i luften emellanåt. Så jag skall väl egentligen inte bli stressad över att hon inte sover, och det hade jag nog inte blivit heller om det inte var så att hon var arg när hon vaknar för tidigt vilket ju är fallet nu 
När hon vaknar i vagnen har jag vagnat ibland men jag har inte riktigt fått till det och hon blir ännu argare när jag gör det
Så oftast ramsar jag men det har heller ingen effekt tycker jag.
Har ni något råd? Det kanske är dags att dra ner fmvilan till 45 minuter redan nu istället för vid 7 månader? Samtidigt tycker jag det känns lite tidigt, vi är nu inne på uppföljningsveckans sista dag.
//Helen
Det har nu gått några dagar till och det har varit både upp och ner
Sedan i fredags har dagvilan strulat alla dagar
Lördag fm vaknar Mira efter 45 och är arg, vägrar somna om. Till slut tidigarelägger jag ett ärende med bilen i hopp om att hon skall somna om där men inte det heller. Em och natt var bra. Vid insomningen låg hon och pratade i 40 minuter innan hon somnade
Igår tänkte jag testa det med att somna i bilen vid 13 och fortsätta sova i vagn vid 13.20 (som jag tänkte att det skulle bli vid dagishämtningarna) men det ville hon verkligen inte
Idag sov hon 60 min på fm och vaknade arg igen. Eftersom det inte funkat att somna om efter bilfärd så höll jag henne vaken på väg hem från dagis och la henne när vi kom hem 13.20 men hon sov bara 45 då också. Ikväll var vilan som vanligt, 30 min.
Börjar kännas slitsamt att hon inte sover som hon skall på dagen.
När hon vaknar i vagnen har jag vagnat ibland men jag har inte riktigt fått till det och hon blir ännu argare när jag gör det
Har ni något råd? Det kanske är dags att dra ner fmvilan till 45 minuter redan nu istället för vid 7 månader? Samtidigt tycker jag det känns lite tidigt, vi är nu inne på uppföljningsveckans sista dag.
//Helen
Missade att skriva det som varit bra
och det är att hon somnar om bra på pangramsan under vargtimmarna när hon behöver det och resten av natten somnar hon oftast om själv när hon vaknar. Någon gång behövs en markerande ramsa men det har inte hänt ofta
//Helen
//Helen
-
ilindstrom
Hej Helan!
Jag tycker inte att du ska stressa upp dig över det här. Det du kan göra är att ge henne förutsättningarna för att sova. Du kan ju inte sova åt henne, det kan hon bara själv göra.
Ta det nu lugnt och stressa ner. Tänk på att det här är en process och ingen mirakelkur. Det tar en stund innan allt sitter. Jobba på så ska du se att snart sover lillan sina daglurar. Ofta är det så att när de börjar sova gott på natten tror de till en början inte att de behöver sova på dagen, vilket de naturligtvis behöver göra. Tids nog kommer hon att göra det.
hälsningar
Ida
Jag tycker inte att du ska stressa upp dig över det här. Det du kan göra är att ge henne förutsättningarna för att sova. Du kan ju inte sova åt henne, det kan hon bara själv göra.
Här vill jag bara påpeka en sak. Du vill lyfta över henne till vagnen efter 20 minuter vilket jag skulle avråda till. Det är ju ett naturligt sömnpass och den lilla är uppe i ytsömn. Självklart vaknar hon då. Antingen lyfter du över henne tidigare eller senare.Igår tänkte jag testa det med att somna i bilen vid 13 och fortsätta sova i vagn vid 13.20 (som jag tänkte att det skulle bli vid dagishämtningarna) men det ville hon verkligen inte Det blev ingen mer sömn den vilan Även fm igår sov hon kort, bara 45 istället för 1,5 tim.
Jag skulle inte dra ner på sömnen redan. Sömn föder sömn vet du.Det kanske är dags att dra ner fmvilan till 45 minuter redan nu istället för vid 7 månader? Samtidigt tycker jag det känns lite tidigt, vi är nu inne på uppföljningsveckans sista dag.
Ta det nu lugnt och stressa ner. Tänk på att det här är en process och ingen mirakelkur. Det tar en stund innan allt sitter. Jobba på så ska du se att snart sover lillan sina daglurar. Ofta är det så att när de börjar sova gott på natten tror de till en början inte att de behöver sova på dagen, vilket de naturligtvis behöver göra. Tids nog kommer hon att göra det.
hälsningar
Ida
Hej
Att jag försökte lyfta över henne efter 20 min trodde jag skulle gå eftersom hon hemma aldrig vaknat efter 20 min utan har 30, 45, 60, 120 minuters sösmnpass - på minuten
Även när hon vaknade på natten sov hon så pass mycket på dan så att hon fyllde sina timmar så jag tror inte att den rytmen beror på sömnbrist heller
I bilen verkar hon just nu heller inte ha någon sömnrytm alls - hon vaknar så fort bilen står stilla längre än vid ett rödljus...
I alla fall så har jag nu två dagar hållit henne vaken på väg hem från förskolan, det är tufft de sista fem minuterna! Sedan har jag lagt henne när vi kommit hem. Varken igår eller idag har hon sovit hela passen men varit glad resten av tiden och då känns det ju helt ok
Det är ju när hon är arg så länge som det är jobbigt och jag känner mig stressad.
//Helen
Att jag försökte lyfta över henne efter 20 min trodde jag skulle gå eftersom hon hemma aldrig vaknat efter 20 min utan har 30, 45, 60, 120 minuters sösmnpass - på minuten
I alla fall så har jag nu två dagar hållit henne vaken på väg hem från förskolan, det är tufft de sista fem minuterna! Sedan har jag lagt henne när vi kommit hem. Varken igår eller idag har hon sovit hela passen men varit glad resten av tiden och då känns det ju helt ok
//Helen
-
ilindstrom
Hejsan
Idag var Mira jättetrött, kanske för att hon vaknade pigg och glad 45 min för tidigt i morse. Medan vi arbetade i trädgården så höll hon på att somna sittande, 45 min innan fmvilan
På väg in till förskolan verkade hon också tröttare än vanligt så jag lät henne få en femminutare i bilen och väckte lagom vi var framme. Det funkade hur bra som helst för henne att sedan somna när vi var hemma ca 45 min senare. Skönt att veta att det går att ta till vid behov
Det känns som om vi börjar närma oss målet
//Helen
Idag var Mira jättetrött, kanske för att hon vaknade pigg och glad 45 min för tidigt i morse. Medan vi arbetade i trädgården så höll hon på att somna sittande, 45 min innan fmvilan
På väg in till förskolan verkade hon också tröttare än vanligt så jag lät henne få en femminutare i bilen och väckte lagom vi var framme. Det funkade hur bra som helst för henne att sedan somna när vi var hemma ca 45 min senare. Skönt att veta att det går att ta till vid behov
Det känns som om vi börjar närma oss målet
//Helen
Hej igen
Tänkte komma med en liten rapport eftersom det gått ett tag nu.
På det stora hela går det mycket bra
Mira sover hela nätterna fram till 06.30-06.45 ungefär då hon ligger och snackar tills vi gör morgon vid 7. Enstaka morgnar blir hon sur när hon vaknat för tidigt och får en pangramsa att somna om på eller i alla fall förstå att det inte är morgon och då kan hon börja jollra/snacka istället
På dagarna funkar det ok nu, det är inte alltid som hon sover båda de långa passen och ibland kan hon bli riktigt förbannad över att behöva ligga kvar så jag tror att det börja bli dags att korta ner fmluren. Idag var vi på föräldragrupp på bvc och jag la Mira som vanligt 13.15 i vagnen och efter lite gnäll (som vanligt) jollrar hon en liten stund innan hon somnar. När hon vaknar efter 45 (istället för 1.5 tim) ligger hon och snackar och flera mammor säger att "nu är hon vaken" = "ta upp henne" men hon får ligga kvar och är helnöjd, vaken
. Tills föreläsningen är slut och vi bryter upp och hon får syn på mig då blir hon riktigt arg men får ligga kvar, jag kan riktigt tänka mig vilka tankar de andra tänkte
. Jag stannade inte kvar och småpratade som vanligt
Jag fick så småningom ta upp henne 25 min innan det var dags för hon var så förbannad och jag kunde inte lugna henne.
Äter som en häst gör hon också
Nu återstår bara att hitta en bra lösning på flytten till gemensamt rum för henne och storebror. Eller egentligen att hitta en lösning på att storebror ibland (kanske en gång varannan vecka) inte ligger kvar i sin säng efter läggning utan hittar på än det ena än det andra. Jag har ramsat då men då kan han bli så frustrerad att han börjar skrikgråta istället och det kan han ju göra om han sover i eget rum men inte med Mira i samma... Men det får vi ta i en annan tråd
//Helen
Tänkte komma med en liten rapport eftersom det gått ett tag nu.
På det stora hela går det mycket bra
Mira sover hela nätterna fram till 06.30-06.45 ungefär då hon ligger och snackar tills vi gör morgon vid 7. Enstaka morgnar blir hon sur när hon vaknat för tidigt och får en pangramsa att somna om på eller i alla fall förstå att det inte är morgon och då kan hon börja jollra/snacka istället
På dagarna funkar det ok nu, det är inte alltid som hon sover båda de långa passen och ibland kan hon bli riktigt förbannad över att behöva ligga kvar så jag tror att det börja bli dags att korta ner fmluren. Idag var vi på föräldragrupp på bvc och jag la Mira som vanligt 13.15 i vagnen och efter lite gnäll (som vanligt) jollrar hon en liten stund innan hon somnar. När hon vaknar efter 45 (istället för 1.5 tim) ligger hon och snackar och flera mammor säger att "nu är hon vaken" = "ta upp henne" men hon får ligga kvar och är helnöjd, vaken
Äter som en häst gör hon också
Nu återstår bara att hitta en bra lösning på flytten till gemensamt rum för henne och storebror. Eller egentligen att hitta en lösning på att storebror ibland (kanske en gång varannan vecka) inte ligger kvar i sin säng efter läggning utan hittar på än det ena än det andra. Jag har ramsat då men då kan han bli så frustrerad att han börjar skrikgråta istället och det kan han ju göra om han sover i eget rum men inte med Mira i samma... Men det får vi ta i en annan tråd
//Helen
Hejsan!
Vad bra det går för er, att hon vaknar 15-30 min före utsatt tid och jollra tar vi inget extra för, när dom kommit så långt att dom är nöjda så brukar dom oftast snart börja sova tills klockan ringer!
Äta som en häst - det ska små barn göra. Det gillas skarpt!
På kurdelen för större barn kan du lägga upp frågor som rör store bror, jag måste erkänna att jag har störst erfarenhet av små barn, men där hittar du "stor barns proffsen"
Vad kul att höra av er, och det har varit underbart att följa er på vägen!
//Malin
Vad bra det går för er, att hon vaknar 15-30 min före utsatt tid och jollra tar vi inget extra för, när dom kommit så långt att dom är nöjda så brukar dom oftast snart börja sova tills klockan ringer!
Äta som en häst - det ska små barn göra. Det gillas skarpt!
På kurdelen för större barn kan du lägga upp frågor som rör store bror, jag måste erkänna att jag har störst erfarenhet av små barn, men där hittar du "stor barns proffsen"
Vad kul att höra av er, och det har varit underbart att följa er på vägen!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Hej!
Mira har sovit jättebra rätt länge nu
, men nu har vi stött på ett problem som jag behöver hjälp med.
Ikväll är det nämligen andra natten på rad som hon blir arg när vi lägger henne och hon lyssnar inte på ramsan alls känns det som. En del kvällar gnölar hon med tystnar efter ramsa, nu de här kvällarna har hon blivit arg direkt när vi går ut och skriker bara mer och mer trots ramsa. Ett par kvällar tidigare har detta hänt och när ramsan inte tagit på ca fem min så har vi solfjädrat henne lugn och nästan till sömns och det har funkat ok även om det har tagit tid, 20-25 min. Igår gjorde vi likadant och eftersom jag trodde att hon var lugn och sömntung så ramsade jag mig ut men jag gick ut för tidigt tror jag och hon eggade upp sig igen, det tog 25 min igen med tre solfjädrar, hon skrek t.o.m så att hon kräktes
. Nu ikväll blev hon arg igen meddetsamma efter läggning och eftersom ramsan inte tog blev det en solfjäder igen. Denna gång tog det inte så lång tid, när maken gick ut efter några minuter reagerade hon men nöjde sig med ramsan och nu sover hon. Detta känns inte bra
Vi busar mycket innan läggning även om det inte skrattas hela vägen till sängen, det har vi inte lyckats med särskilt ofta
Hennes schema ser ut så här:
19.30-07.00 natt
7 amning, morgontoalett och gröt nästan en hel portion
9.30-10.30 sömn
10.45 mat, motsvarande en liten burk, efterrätt så mycket hon vill ha
13.15-14.45 sömn
14.45 mellis, frukt och amning
17-17.30 sömn
17.30 mat motsvarande en liten burk eller mer plus frukt
19 välling 1-1.5 dl plus amning
Dagtid funkar sömnen oftast bra nu, em-sömnen knorras det ibland mitt i eller att hon vaknar för tidigt och är arg/ledsen och oftast är det om vi inte är hemma just då utan hon tex skall sova utanför jobbet. Vi har tyg över vagnen.
Vi vill ju inte få detta med att hon blir arg efter läggningen till ett mönster - hur skall vi göra?
//Helen
Mira har sovit jättebra rätt länge nu
Ikväll är det nämligen andra natten på rad som hon blir arg när vi lägger henne och hon lyssnar inte på ramsan alls känns det som. En del kvällar gnölar hon med tystnar efter ramsa, nu de här kvällarna har hon blivit arg direkt när vi går ut och skriker bara mer och mer trots ramsa. Ett par kvällar tidigare har detta hänt och när ramsan inte tagit på ca fem min så har vi solfjädrat henne lugn och nästan till sömns och det har funkat ok även om det har tagit tid, 20-25 min. Igår gjorde vi likadant och eftersom jag trodde att hon var lugn och sömntung så ramsade jag mig ut men jag gick ut för tidigt tror jag och hon eggade upp sig igen, det tog 25 min igen med tre solfjädrar, hon skrek t.o.m så att hon kräktes
Vi busar mycket innan läggning även om det inte skrattas hela vägen till sängen, det har vi inte lyckats med särskilt ofta
Hennes schema ser ut så här:
19.30-07.00 natt
7 amning, morgontoalett och gröt nästan en hel portion
9.30-10.30 sömn
10.45 mat, motsvarande en liten burk, efterrätt så mycket hon vill ha
13.15-14.45 sömn
14.45 mellis, frukt och amning
17-17.30 sömn
17.30 mat motsvarande en liten burk eller mer plus frukt
19 välling 1-1.5 dl plus amning
Dagtid funkar sömnen oftast bra nu, em-sömnen knorras det ibland mitt i eller att hon vaknar för tidigt och är arg/ledsen och oftast är det om vi inte är hemma just då utan hon tex skall sova utanför jobbet. Vi har tyg över vagnen.
Vi vill ju inte få detta med att hon blir arg efter läggningen till ett mönster - hur skall vi göra?
//Helen
Hejsan!
Jag tror att massa skoj och bus innan läggning, kittla henne om så behövs. I solsken spricker troll, och det kan vara super viktigt.
Kan det vara tänder? Prova ge en alvedon supp ca 30 min före läggning.
Inga andra utvecklingssprång?
8 månaders ångesten är i antågande men borde inte märkas så tydligt riktigt än?! Men kanske...?
//Malin
Jag tror att massa skoj och bus innan läggning, kittla henne om så behövs. I solsken spricker troll, och det kan vara super viktigt.
Kan det vara tänder? Prova ge en alvedon supp ca 30 min före läggning.
Inga andra utvecklingssprång?
8 månaders ångesten är i antågande men borde inte märkas så tydligt riktigt än?! Men kanske...?
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Hej
Vad gäller tänder så kom det upp den första upp för några dagar sedan och det märktes på hennes humör i en vecka innan den sprack fram, men bara på dagtid
I samma veva lärde hon sig att ta sig framåt och lärde sig att sitta själv riktigt stabilt precis innan så visst har det varit mycket men efter tanden så har hon varit solstrålen själv - precis som vanligt
Så av dina förslag verkar bus och skoj vara den bästa kuren
//Helen
Vad gäller tänder så kom det upp den första upp för några dagar sedan och det märktes på hennes humör i en vecka innan den sprack fram, men bara på dagtid
Så av dina förslag verkar bus och skoj vara den bästa kuren
//Helen