några småfrågor...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
titti_lie

schema-ändring?

Inlägg av titti_lie »

e fyller elva månader idag.

schemat ser ut så här:

08.00: morgon. välling. ensamlek.
10.00: sova 45 min
11.30: luch
13.30: sova 1,5 h
15.15: mellis (frukt)
18.15: gröt
19.30: bad, välling. natt.

saken är att hon nästan aldrig sover 1,5 h utan ett eller två uppvak. och skrik och hulkande gråt på köpet då. är det för tidigt att göra om hennes schema så att hon bara sover en gång/ dag? hon brukar ändå inte ha problem att somna någon av gångerna, men det är ju som om ngt är "fel" eftersom hon inte klarar av att sova så där länge. tankar och idéer?
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Många byter till en lur runt 1-årsdagen. Var sover hon långa luren? Kanske vagnen är för trång att sova länge i, tänker jag.

Kram Lua. :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag kortade ner tiden till 5 min igen vid 8 mån ångest. Hade äggklocka och ökade på till 10 min, 15 min osv. Nu är hon snart uppe i sina 30 min igen som jag tänkt. Och efter det kanske ännu mer. 8)

Hon älskade instrument så jag inhandlade några olika. Annars ser mina lådor ut ung som Duggans. Fast jag har bara 3, byter saker i dem när jag ser att hon tröttnat lite på dem.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Nej men nu ser jag ju att jag svarade helt galet, hon är ju äldre nu. #-o
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

hon sover långa luren inne i sängen, så liten vagn är nog inte problemet. idag vaknade hon en kvart "för tidigt", så det var helt okej. kan man ändra den första luren (45-inuters) till en 20-minuters och ha kvar 1,5-h-luren som den är? då borde det ju fungera bättre tänker jag. vad tror ni?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Det kan jag svara på också :D .

Jag tycker det låter som en bra idé. Min plutta är en piggis (10 mån) så jag har två lurar, en 20 och en 1,5 tim + 12 tim natt. Vid ca 1 tar jag nog bort 20 min om hon inte behöver den.

Kram Bea
Lua

Inlägg av Lua »

Jag bara bekräftelseramsar lite :wink: Det låter som en toppenidé :!:

Kram Lua. :heart:
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

tusen tack för svaren! då tror jag att vi ska göra så fortsättningsvis. 20-minuters vila it is. det bir säkert bra!
titti_lie

har nya frågor igen.

Inlägg av titti_lie »

Vill bara bolla lite tankar och funderingar.

Hur mycket ska man "underhålla" en ettåring? Vilka förutsättningar behövs för att de ska kunna "leka" och sysselsätta sig själva?

Edith 13 månader, snart, är inte riktigt som hon brukar vara. Hon är gnällig och grinig ganska ofta (hon är lite snuvig nu också, det kanske bidrar) och jag försöker leta orsaker.
- Vi har lämnat henne hos nära släkting mer ofta än vanligt nu de senaste tre veckorna. Upp till sex timmar tre gånger i veckan. Tidigare har det handlat om en eller två dagar och då i ca tre timmar. Kan det ha med saken att göra?
- För lite social delaktighet? Jag vet inte. Kanske. Hon hjälper till med tvätten, diskmaskinen och hon sitter mer än gärna i diskhon och jobbar med sitt när vi lagar mat. Tips på vad en ettåring kan jobba med?
- För lite utevistelse. Stämmer säkerligen vissa dagar.
- Sömnen fungerar, men det som jag märkt är att hon numera sover när vi gör glad morgon, det gjorde hon så gott som aldrig tidigare. Är hon kanske inte tillräckligt utvilad? Kan barn behöva mer än 12 timmar?

Hon kan ganska nöjd sitta och t.ex. bygga med klossar och läsa en tidning, men det så länge jag sitter bredvid. Om jag går någon annanstans och städar eller plockar så blir hon riktigt olycklig, går efter och smågråter lite. Om jag sätter mig upp i soffan, som är precis bredvid, stället hon sig också upp. Hon vill verkligen veta var jag finns (och gärna precis bredvid), men jag måste ju få röra på mig hemma och uträtta saker. Tidigare var det inga problem.

Också maten, speciellt morgonmålet, har blivit otrevligt. Tidigare åt vi tillsammans, Edith sa tack och visade att hon ville gå från bordet. Det fick hon göra och hon började genast sysselsätta sig med något. Nu händer detsamma, men istället för att börja hitta på ngt själv så står hon och river mig i benen och gnäller och vill upp i min famn. Men jag vill ju äta och. Ja. Tankar om det? Vad göra?

Vet inte riktigt vad jag frågar, men har ni tips och idéer på social delaktighet eller bara har erfarenhet av något liknande, så skriv gärna.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Låter exakt som Elsa nu. Jag funderade på om det hade med gåendet att göra för hon håller precis på att lära sig gå. Men trots ensamlek, social delaktighet och utevistelse två gånger per dag så vill hon gärna klänga i benen och gnälla. :roll: Jag brukar ofta sätta mig ner då och låta henne tanka närhet, men när hon är "klar" och jag ska fortsätta med mitt så börjar hon igen. Hon är också mycket trött nu, sover som en stock. :sleep:

Antar att det ska till ännu mer social delaktighet och utevistelse?

Tips när man lagar mat är att ställa på en stol istället. Elsa satt också i diskhon eller i sin matstol förut. Nu är hon helnöjd när hon får stå och jobba. :D Bygger en mur runt med andra stolar så att hon inte kan ramla ner. Hon brukar hjälpa till med tvätt, diskmaskinen, tända/släcka lampor, stänga av kranen efter tvättning... Finns nog fler förslag om du söker på det. :wink:
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Jag tycker allt kan bli social delaktighet ivf med lite teater. Tex all slägning i papperskorgen är barnets uppgift, från minsta dammkorn till stora grejer. Hjälpa mamma av och på med skor och jacka. Borsta mammas tänder, kamma, etc. Hjälpa till att packa upp matvaror efter man har släppat kassen från hallen. Jag brukar tänka, (i gnällperioder när sociala delaktigheten är A & O.) att om jag förlorade 99% av min styrka då skulle jag behöva hjälp med minsta grej. Sen är det bara att spela på. Och vara glad att ingen ser en :)

Sysslor man kan sköta i barnets höjd är ju bra, torka kökskåp och städa ugnen är ju superexempel. När jag tycker det brukar bli lite väl gnälligt, om man inte hunnit med delaktigheten av olika anledningar. Då brukar jag planera för en dag eller två, utan minsta ledig tid. Fullspäckat med sysslor. Då brukar Celeste utan undantag smita iväg för lite egen tid förr eller senare.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Tack för era tips. Jag har haft mer social delaktighet nu, och hon har faktiskt inte gnällt lika mycket. Så - igen- tack! Jag tror det var precis vad jag behövde höra.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Då brukar jag planera för en dag eller två, utan minsta ledig tid. Fullspäckat med sysslor. Då brukar Celeste utan undantag smita iväg för lite egen tid förr eller senare.
Ja, det funkar verkligen klockrent!
titti_lie

napp

Inlägg av titti_lie »

Har tänkt sluta med dotterns napp nu efter julen, och har för ett par minuter sedan inlett natt nummer ett. Hittills går det väl dåligt; hon gråter fortfarande. Nu funderar jag om vi ska ramsa något alls i natt? (lite som när man kurar natt ett, när man reagerar direkt på uppskrik och ramsar). Snälla, hjälp!
duggan

Inlägg av duggan »

Jag skulle se det som en "mini" kur och därmed se det som natt 2 enligt lathunden.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "