Idag har jag bestämt mig. Barnaboksdagis.

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jahupp, då har jag tackat "ja" till tjänsten. 8)

och mailat min nuvarande chef och begärt möte NU. :shock: (Med en liten parantes; "nej, jag är inte gravid", vill inte stå skyldig till hjärtinfarkt hos den stackars rara människan, som just skall bli av med en utmärkt musiklärare... ja förlåt, men det är inget fel på min självkänsla som lärare, då... :P )

Anna: gissa vad :?: Du gissade rätt! :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Tackat ja till tjänsten? *förvirrade jag* :shock: :roll: :lol:

Mitt jobb har sökt mig som en igel de senaste dagarna. Vill ha allt på det klara innan jag pratar med dem. Just nu har jag en väldigt jobbig situation med min hälsa också :roll: har en akuttid hos min läkare i morn. Så just nu känns det som någon kastat ner mig i en fuktig källare.. .typ :?

Tack Anna. Vi har Dig att tacka för så mycet. :heart:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tackat ja till tjänsten som dagbarnvårdare! :lol: DEN tjänsten... 8)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Håller tummarna för dig under läkarbesöket! :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Päivi, kommer du då att bli kommunal dagmamma?

Har ni koll på skillnaden kommunal och privat - eller någon bra länk? De kommunala häromkring har alla säckat ihop och slutat pga att kommunen överöst dem med fler ungar än de kunnat ta emot - och de hade heller ingen möjlighet att själva påverka vilka barn eller i vilka åldrar. Till slut stod de med 7-8 under 3 år var. Så de slutade båda två :cry: - urtrist, för det hade varit ett fantastiskt alternativ här så småningom. Det gör också att enda rimliga för mig vore då att bli privat dagmamma, men jag har ännu inte kollat hur - rent konkret och praktiskt - det går till.

Stor kram på er alla modiga, härliga!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: Men herre gud vad trist! Tänk att det kan skilja så mycket från kommun till kommun! :o

Nä, jag har hört mig noga för, och:

:arrow: både jag och rektorn är rörande överrens om att jag inte kan ha fler barn än fem - och det är alltså inklusive mina egna två! Tre barn utifrån, max, alltså. :idea: Som hon själv säger: "du måste ju kunna ta dig ut genom dörren" - vilket man inte gärna kan med 7-8 små!

:arrow: hon var den som sade att "barngruppen måste fungera" vilket innebär att det inte är särskilt smart att lämpa på mig fem stycken blöjbarn :roll: (mina egna båda är ju fortfarande blöjbarn) så det gäller att hitta en balans: en femåring skulle nog ha tråkigt bland mina små, men å andra sidan visst finns det "torra" två och treåringar... :)

:arrow: Jag tänker förhandla till mig en tjänsteledighet från mitt nuvarande jobb - min blivande chefs förslag - så att jag kan prova på det här nya i lugn och ro! :)

Jag tolkar allt det här som att

:idea: min blivande chef är MYCKET mån om att få mig och HA MIG KVAR, hon vet att ifall hon "misshandlar" mig promenerar jag raka vägen tillbaka till högstadiet, där jag kommer att tas emot med öppna armar, och då står hon åter med en personal mindre...

:idea: Min blivande chef vet om att ifall jag härsknar på detta även EFTER att min "provperiod" är slut så kan jag med lätthet få en ny tjänst på en annan högstadieskola - med åtta års arbetslivserfarenhet och behörighet i båda mina ämnen... och då mister hon mig och står utan en personal som skulle ha kunnat ta hand om tre, i framtiden kanske fler barn... :?

Och jag skriver inte på något förrän jag har fått höra och se att hon inte verkligen inte KAN pracka på mig fler barn än dessa tre som jag förutom mina egna är villig att ta emot.

Men visst; det finns ju privata dagmammor också - fast jag vet inte hur det är med det inom just vår kommun. :roll:

Men eftersom dagisplatskön är så skriande hög, och lokalbristen så fantastisk, och grupperna så stora, så tippar jag på att jag kommer att bli väl behandlad. Hon har inte råd med annat... :wink:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Lycklig är jag. Du förändrar världen :-({|= Du och ni går i bräschen och får raskt en stärkt svans av efterföljare :wink: :lol:

Klart att jag gissade rätt :!: (Om vad :?: :!: :lol: )

:heart: :thumbsup: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

annawahlgren skrev: Klart att jag gissade rätt :!: (Om vad :?: :!: :lol: )

:heart: :thumbsup: :heart:
Men seriöst, människa! [-X

Att vi älskar dig tillbaka! :heart: Liksom... O:)
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Jag kommer att bli privat dagmamma och kommer lägga in min verksamhet i sambons företag. Jag vill vara min egen chef :wink: men hoppas på samarbete med de kommunala dagmammorna i området. Jag kommer söka barn själv här på Forumet eller kompisars barn som redan är införstodda i min syn på barn. Den ansvariga på Stadsdelsförvaltningen var MYCKET positiv till mitt val och höll med om att det verkligen behövs alternativ till dagis. HÄRLIGT :D

Alternativt kommer jag att arbeta på "Barnaboksdagiset" som håller på att planeras här i Sthlm-trakten men det beror mkt på var det kommer att ligga.

SPÄNNANDE Päivi!! Har du möjlighet att påverka hur barngruppen sätts samman? Ska du arbeta heltid?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

Päivi - :lol: :heart: :lol:

Elle - enligt vad jag fått veta av Father of Sons är planerna på ett regelrätt Barnaboksdagis dessvärre nerlagda. :cry: :shock:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jaa, jag inbillar mig att jag kommer att ha liite att säga till om när det gäller barngruppens sammansättning - grunden är ju mina egna barn och hon vore väl dum om hon inte lyssnade på vad jag säger om vad som passar mina barn... :roll:

Jag tänker mig heltid - behöver ha de pengarna - ner i lön går jag ju från högstadielärare till dagmamma :roll: , men jag har räknat på att från min högstadielärarlön skulle jag blivit tvungen att dra av

1000 kr i bensin /månad

2100 :!: i dagiskostnader /månad

och utan de här kostnaderna landar vi på ungefär samma summa, med den lönen jag kommer att ha som dagmamma!

Nu i början kanske det inte är riktigt 100 % - men jag har ju FP kvar som jag kan täcka glappet med :roll: - ursprungligen skulle jag ju varit mammaledig till mitten av augusti!
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Har följt denna tråden lite i bakgrunden men nu kan jag inte hålla mig (som att jag inte kunnat skriva tidigare... :oops: ). Det är ju helt härlig läsning!
Vilka möjligheter som finns på vissa platser.
Min kommun är inte lika välvillig, de har till och med slutat svara på mail... jag var väl för besvärlig med mina frågor :roll: :twisted:

Blir väldigt intressant och kul att följa denna tråd!
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej!
Underbar läsning med allt planerande! Att vi är flera som tänker samma. Jag blev sjukskriven efter mitt läkarbesök i onsdags så just nu känner jag mig jäklig deppig faktiskt.

Men jag har inte gett upp såklart :lol: 8) Såfort jag kan börja jobba, kommer jag att göra det också. Sålänge pladdrar jag idéer med er! :heart:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

annawahlgren skrev:Elle - enligt vad jag fått veta av Father of Sons är planerna på ett regelrätt Barnaboksdagis dessvärre nerlagda. :cry: :shock:
Vad synd! :cry: Då får jag sikta på att sprida BB-filosofin på egen hand genom att bli BB-dagmamma :D DET ser jag fram emot!

blivandemamma, ta hand om dig! Jag spånar gärna emd dig :D Har du avrit i kontakt med ansvriga på kommunen? Ska du vara kommunal dagmamma eller privat?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

hej igen,
läser det mesta på forumet men är väl lite ur banan så har inte skrivit så mycket på sistone.

Jag skulle kunna tänka mig att bli kommunal dagmamma. Allt handlar om kommunens inställning. Med en sån kommun som Päivi, hade jag också kunnat tänka mig det! Beslutet är nu taget, att vi skall flytta. Så jag har inte varit i kontakt med kommunen, mycket planer nu! Både barnaboksdagis och flytt! Massor i huvudet.

Egentligen handlar det ju om att kunna genomföra sina idéer och göra någonting som man kan stå för. Jag vill inte ha heltidsbarn som kommer klockan 07 och går 17 eller senare tex. Jag tycker inte det är försvarbart att lämna bort sina barn sålänge, så då känner jag inte heller att jag skulle kunna medverka till det. Jag skulle visst kunna ta emot barn som kommunen placerar MEN samtidigt tycker jag att känslan mellan mig och föräldrarna är så himla viktigt. Jag vill vara tydlig med mina mål med rutiner, utevistelse och social delaktighet. Jag tycker inte det räcker då att förädrar tycker det är en bra "idé" utan att det är tydligt vilket koncept det handlar. Man jobbar tillsammans mot de målen och har en gemensam grundsyn på barnuppfostran. Vet många kommuner när det här inte är något som finns på agendan utan barnen blir verkligen bara placerade.

Appropå dagis, jag och min vännina, som också valt att vara hemma med sina barn, var ute på lekplatsen som finns här utanför där vi bor. Lekplatsen gränsar till en förskola. Inför våra ögon utspelar sig följande: En förskolelärare står framför en pojke i 4-årsåldern. Han står intryckt i en hörna av staketet, ser verkligen trängd ut. Hon säger till honom "Du MÅSTE leka med de andra barnen. Du kan inte vara själv och inte vilja vara med. Du MÅSTE faktiskt som de andra barnen" :shock: :shock: :shock: jag och vänninan tittar storögt på varandra. Går en sväng till runt kvarteret och kommer tillbaka sisådär en halvtimme senare. Då har de andra barnen gått in och samma förskolelärare kommer gående med snabba steg över gräsmattorna med en liten flicka i ett hårt grepp runt armen. Högt och irriterat säger förskolelärare "Jag bryr mig faktiskt inte om ifall du vill eller inte Alva, jag fryser så jag håller på att AVLIDA" :shock: :x :shock: flickan gråter hulkande.

Vi var helt chockade båda två. Och hon SÅG oss båda gångerna, den här förskoleläraren. Jag undrar vad som händer när ingen ser :roll: Ofta ser jag barn som blir knuffade av andra barn, de skriker så det står härliga till och barnen äter inte ens tillsammans. För ett par dagar sen satt en jättelite flicka och tuggade på ett äpple längst ner på gården och såg helt håglös ut. långt borta satt förskolelärarna i en grupp och pladdrade, som vanligt. Det här är en förskola med väldigt gott rykte. Undra om barnens föräldrar har en aning, undra vad de har för kommunikation med de här "pedagogerna" och undra om de har en utarbetad strategi för HUR de vill att deras barns dagar skall vara? :roll:

Nåja, det här blev kanske lite utanför ramarna för barnaboksdagis. Men ändå inte. Behövde få detta ur systemet kände jag :cry: :roll:

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"