Hur klara kurandet med trotsig storasyster?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Tidiga uppvak bemöts med en pangramsa vid första vakna pip, och sedan gör ni ingenting som har med sonen att göra. Och blir han ledsen så ramsa EN gång till. En stor skopa tålamod och en stor tilltro till lilla barnet är det som gäller här. Givetvis ska han inte få vara ledsen, men ibland är det mammahjärtat som lyssnar för mycket och tolkar det ledset. Kanske är det "bara" en klagan? Och fastnar han i en klagan kan HÖG klassisk musik hjälpa att bryta. Skillnaden med 5mm är att då lämnar du verkligen barnet som absolut inte får några svar på sina frågor.
Men det betyder inte att han inte tänker protestera.
Beskedet du ger är- på natten händer ingenting! Visst är det så? :wink:

Fortsätt träna vändning på dagen så fort ni får chansen, detta är övergående relativt snabbt när dom fått in knykset. Jag tycker att man kan bjuda på en vändning per uppvak och vänder han sig sedan tillbaka på rygg, ja då får han sova så. Det är trixigare att somna på rygg när man är van att sova på magen. När han sovit 10 minuter kan du snabbt smyga in och vända till mage.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
HEAL

Inlägg av HEAL »

Tack Malin!

Ja, det är nog magvändningen vi får träna plus införskaffning av cd med klassisk musik och en bärbar spelare - nu har vi ju fått bra tips på en skiva också :D .

Fastnar i klagan gör han ofta - fast det låter inte direkt som klagan utan typ så hysteriskt man bara kan föreställa sig. Och om musik kan bryta det vore det perfekt - så kan vi dessutom ge igen till grannen som underhållit oss med hög dunkadunkamusik många nätter :wink:

Det finns ju hur många exempel som helst på att barn sover bättre på magen. Detta med arga uppvak då de hamnar på rygg är bara ett i raden. När vi kurade vår dotter på rygg och hon efter ett par veckor började vända sig till mage nattetid vaknade hon aldrig för det utan sov bara bättre :!: :!:

Gott Nytt År!

Kram Frida
Mamma till Albin (070718), kurad nov -07 och Tilda (050128), kurad maj -05.
duggan

Inlägg av duggan »

Gott nytt år, och lycka till! :thumbsup:
HEAL

Inlägg av HEAL »

Hejsan!

Har nu provat klassisk musik för första gången på dagens långlur. Till 90 % vaknar han fortfarande efter ca 30-40 min på långluren och somnar inte om utan skriker upp sig. Detta har vi kämpat med läääänge nu. Idag gav jag som vanligt en pangramsa vid uppvaket och avvaktade därefter. När småsnackandet gick över i ilska satte jag på musiken på hög volym och gick upp till köket och slamrade. Inget annat hände än att han blev argare och argare. Men han lät inte så ledsen som han kan bli. Efter en kvart var vi inne på marginalkvarten och jag gick in för att lugna och ta upp honom. Krävdes både bus och en del buffande innan han var tyst och fick komma upp.

Lite frågor kring musiken:

1) När ska jag ta till den? Är det först när han har fastnat?

2) När stänger jag av den? När han somnat eller?

3) Ska jag passa på honom och ge en bekräftelseramsa när han är på väg in i sömnen?

4) Är det lämpligt att vänja honom vid musiken under vakentid - eller blir han förvirrad då?

Har inte behövt buffa så mycket eftersom vi haft vagn tills helt nyligen och mest använder oss av ramsan. Men jisses vilka klena muskler jag har fått :shock: :!: - efter ca 1 minut har jag mjölksyra :!: . Så jobbigt minns jag inte att det var med storasyster - där kunde man få hålla på ett bra tag. Börjar bli gammal och klen antar jag :wink: :roll: .

Kram Frida
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Personligen har jag inte använt mig att musik för att bryta men på kursen i Gastsjön så var jag med om vilken otrolig effekt den kunde ha!

Så om någon som själv använt sig av musik vill flika in lite här så vore det toppen!

1. Ja när han fastnat i en klagan så använder du musiken för att bryta.

2. Du sänker volymen i takt med att han lugnar sig och när han är lugn/somnat kan du slå av.

3. Ja du kan bekräftelseramsa, men hinner han somna är det inte hela världen...bättre det än att du stå och överkoncetrerar vid dörren om man så säger, men släng i väf en bekräftelse när han är lugn, har han hunnit somna så har han, men ramsan slinker nog in bakcägen ändå.

4. Hur menar du med vänjer honom, men HÖG musik på dagen eller bara som bakgrundsmusik? Bakgrundsmusik tycker jag låter ok, men att vrida på med HÖG musik vet jag faktiskt inte..hmm nån annan?

//Malin
HEAL

Inlägg av HEAL »

Jo, med att vänja honom menade jag att ha på musiken som bakgrundsmusik - just för att det ju faktiskt är rätt skönt att lyssna på. Och så kanske han börjar tycka om musiken och därmed kanske det får bättre effekt när det används för att lugna honom när han inte vill sova.

Har inte fått tillfälle att pröva musiken igen - hade behövt det i morse, men vi sov hos svärföräldrarna och hade inte tagit med musiken.

Hälsar Frida
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Bakgrundsmusik i normal ton kan du ju ha hur mycket som hellst, speciellt om DU tycker om den. :wink:

//Malin
HEAL

Inlägg av HEAL »

Yes!

Musiken har funkat suveränt vid två olika tillfällen nu - båda daglurar :D :D :D . Känns ju toppen! För just den långa dagluren har kännt rätt hopplös att få till.

Men oj, oj, oj vad låååång tiden är när det är tyst mellan två låtar - det räckte för att Albin skulle börja skrika upp sig igen den ena luren :roll: . Och idag har äntligen cd-boxen jag blev tipsad om här tidigare kommit med posten så nu har jag ännu bättre musik att underhålla grabben med. Tack för tipset, det var en toppensamling ju :D :heart: .

Fortfarande har vi stora problem med att han vänder sig till rygg nattetid och blir arg. Häromnatten vaknade han med ca 1,5-2 h mellanrum natten igenom :shock: . Detta hör dock till extremfallen. Men, men det går ju över.

Albin verkar inte ha någon 45-minutersskarv utan snarare en skarv på ca 30 minuter. Vilket betyder att hans första och sista lur nästan alltid blir 30 minuter istället för 45 - för vi tar upp honom inom marginalkvarten och bråkar inte om detta. Men det blir ju ständigt för lite sömn... Vi har fortfarande samma schema 12-45-1,5-45. Borde det ändras?

Vet någon vilka sömnrytmpass 30-minutersskarvare har? Gäller 5 min, 20 min, 1,5 h? Eller är det andra tider? Tycker t ex inte att 5 min riktigt stämmer utan snarare 3 min (när han själv har tagit sig en lur mitt i leken vid ett par tillfällen har det varit ca 3 min).

Mvh Frida
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Om han är en 30 minuters kille så tycker jag att du ska ändra fm och em luren till 30 minuter och länga långluren till 2 timmar. Skarvarna hamnar då på 5min, 30 min, 60 min, 1,5 h, 2 h osv

Jag hade också en 30 minuterkille (tror jag då) som alltid vaknade efter 30 min, och väckte man efter 30 min var han alltid pigg och glad. MEN nu för tiden har han ju bara en lur, men om han skarvar så kan det infall på både 45 min och 60 min, så jag vet faktikst inte, men hur som hellst funkade det superbt med 30 min lurar när han hade fler. Så prova.

//Malin
HEAL

Inlägg av HEAL »

Ääääntligen har ramsan börjat ta ordentligt dag som natt :D :D :D .

Sedan en knapp vecka har Albin snabbt somnat om på ramsan varje långlur. Han vaknar fortfarande oftast efter ca 30 minuter, men somnar om gott på nolltid - ibland efter att ha fått hjälp till mage då han hamnat på rygg. Och hans tidiga uppvak på morgnarna avhjälps också med ramsa. Ibland somnar han bara om korta pass och vaknar igen, men varje gång hjälper ramsan. Detta känns som ett otrooligt genombrott och det är så fantastiskt skönt att äntligen få lön för all möda när det ibland kännts som läge att ge upp (men vad hade alternativet varit???).

Tack Malin för tips om förändring av lurarna :!: :D . Få se hur bra han köper införandet av 2 h långlur istället för 1,5 h. Känns ju som att förutsättningarna är riktigt bra nu.

Schemat får nu bli:
19-07 12 h natt
08.45-09.15 30 min
11-13 2 h
15.30-16 30 min

Känns som om det borde fungera bra. Kortare vakenpass på förmiddagarna än på eftermiddagarna - men det beror ju på dagistider.

Våra mor- och farföräldrar, syskon och en del vänner bor alla på 1 h bilresa från oss. När vi hälsar på dessa sker bilåkandet oftast lur 1 och lur 3 - då kan det nog bli svårt att hålla dessa lurar till 30 min - i bilen vill det ju gärna sovas och om inte min man är med kan jag ju inte köra och hålla Albin vaken samtidigt. Om luren börjar 15 min tidigare och slutar 15 minuter senare håller jag ju ändå schemat med marginalkvartar men om det gäller båda lurarna blir det en timme extra sömn det dygnet. Är det ok? Eller ska jag korta lunchluren med 15 min vid start resp slut och även korta natten? Eller är det ok att lägga på en timme om det inte blir för ofta?

Hälsningar Frida
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Härligt jobbat med ramsan där! Skönt att dialogen har börjat flyta och ni kan kommunicera! :lol:

Om du är riktigt säker på att det funkar med 30 min sömn så tror jag det kommer gå super bra. :D

Jag brukar som regel inte använda marginalkvartarna för att förlänga kortlurarna, utan bara flytta dom med marginalkvartarna. Däremor långluren brukar förlängas vid sjukdom åt båda håll. Men hur som hellst skulle jag råda dig till att försöka ha honom vaken första delen av bilturen, med hjälp att ätbara mutor, skojsiga leksaker osv och sen när det gått 30 min och det är dagsför lur så lämnar du bara honom ifred. Mycket mycket enklare än att börja flytta om hela dagen. Tycker jag iaf.

//Malin
HEAL

Inlägg av HEAL »

Efter att daglurarna gått bra ca en vecka gick det tillbaka till det gamla igen :cry: . På långluren vaknar Albin efter 33 minuter och sedan skriker han upp sig och fastnar där. När 15 min återstår till lurens sluttid går jag in och buffar honom lugn - så gott det går för jag har problem med axlarna och orkar bara ca en minut.

Efter att ha kämpat i nästan 2 månader innan det gick att få honom att somna om på långa dagluren kändes det som ett otroligt bakslag när det började strula igen. Nu har jag gett upp :cry: :roll: . Vi fortsätter med schemat, men om jag märker att han inte kommer somna på ramsan tar jag upp honom för tidigt och sen får stackaren hålla sig vaken till nästa schemalagda lur. Han lär ju inte bli piggare av att ligga och skrika och skrika. Skillnaden nu blir att jag får upp en glad kille istället för en som är alldeles uppjagad och på dåligt humör ett helt vakenpass. Hellre vaken och glad än vaken och skriker. Fast jag vet ju så klart att han skulle behöva sova längre och jag vet ju att jag måste ha gjort något fel, men det har jag inte lyckats komma tillrätta med på 2 månader.

En fråga gällande musiken. När jag använder mig av musik för att bryta då Albin fastnat i klagan - hur länge ska jag köra på hög volym innan jag bör ge upp och övergå i buffning (är det på morgonkvisten är min man hemma som orkar buffa betydligt längre än jag :D )? Har spelat musik jättehögt i 10-15 minuter utan resultat vid ett par tillfällen, men då har jag verkligen känt mig jättehemsk som lämnat honom att sköta sig själv (om än till vacker musik).

Mvh Frida
HEAL

Inlägg av HEAL »

Jo, det var ju en fråga till. Efter 10 min ska man ju kunna gå in och lägga tillrätta utan att de små liven vaknar till - det fungerar inte på Albin. Han vaknar till och avfyrar ett brett leende, men somnar ändå om gott så fort jag skyndat ut (så det är inget jätteproblem). Brukar undvika att gå in, men ibland behövs det ju. Malin, du som också har barn med 30-minuters skarv, kom du på om det var någon annan tid än 10 min som fungerar för att gå in? Eller någon annan med erfarenhet av detta?

Mvh Frida
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

30 minutersbarnet skarvar efter 5 min, men däremot kan det ju bara så att han legat vaken 5 minuter helt tyst och stilla och bara sovit 5 min efter 10 min? Du får prova gå inte efter 15 min, och se om det blir någon skillnad :D

Jag vet precis hur jobbigt det kan bara på långluren, jag höll själv på i nästan 2 mån :oops: Sedan gjorde jag en drastig förändring, jag la han ut i vagnen (ist för spjälisen) och ramsade, sen stod jag beredd i 30 min skraven och om han vaknade kastade jag mig på vagnen i 10 min till djupsömn och upprepade det tills luren tog slut, efter vecka gjorde jag en omvändning och vagnade inte ens utan bara jobbade med ramsan. Det var först då jag hittade min attityd på dagslurarna, för då vissta iaf jag att han fått in i lilla kroppen en luren var längre än 30 min. Då vågade jag lita på rasan, och efter det (snart 1 år sedan) har gossen sovit som en prins alla sina lurar, underbart!

Detta är inte enligt shn kan jag ju påpekade, men det jag ville komma till vara att jag behövde en förändring för att ändra mitt tänk. Och förstå att jag nånstans räknade med att han inte "kunde" sova länge..

//Malin
HEAL

Inlägg av HEAL »

Tack för ditt svar och oändliga tålamod Malin :D :D !

Peppar, peppar, både idag och igår har jag fått honom att somna om på långluren i spjälisen med ramsan :D trots att jag fått gå in och vända till mage. Det går bättre de gånger jag är där snabbt med pangramsan och sen kör dialog. Att låta honom sköta sig själv efter en ramseomgång verkar inte funka alls utan det blir en riktig dialog fram och tillbaka en stund.

Testar inne i spjälsängen ett tag och ser om det fortsätter funka - annars tänker jag definitivt prova ditt tips att sova ute och vagna över skarven under en veckas tid och sen övergå till enbart ramsa. Menade du att du vagnar i 10 minuter konstant, eller av och till efter behov i 10 minuter? :?:

:?: En fråga gällande solfjädern. Eftersom jag inte kan buffa är jag nyfiken på att testa att solfjädra honom sömntung som jag läst om (de gånger han fastnat rejält). Hur börjar jag med detta? Hittills har jag bara använt solfjädern vid tillrättaläggningen, ca 5 sekunder innan jag går ut ur rummet. Han kommer nog inte fatta ett dugg till en början. Ska jag stå där och solfjädra jättejättelänge första gången tills han ger upp skriket? Eller måste jag buffa efter ett tag om han t ex inte gett sig efter 20 min?

:?: Jag vet att du inte använt dig av musik Malin - men någon annan som är van vid det kanske vet hur länge jag ska låta honom skrika till musik när han fastnat innan jag måste rycka in och buffa. Har kört 10-15 minuter vid ett par tillfällen utan resultat och har då tänkt att det inte kommer funka (vid några andra tillfällen har det faktiskt fungerat, men då inom en låt) och har då buffat så gott jag kunnat. Antar att jag släpper in vargen då och meddelar att musiken inte innebär att vargen är portad. Hur ska jag göra???

Ständigt nya frågor...

Kram Frida
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"