4 veckor, lite hjälp med SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja exakt HUR mycket ATTITYD laddar du blir min fråga? Har du massor ser du till att bara flytta ihop och ramsa dem båda över en kam!

Då förbereder du syskonet med en "stor inflyttningsfest" talar om att du har koll på läget. Och talar om att om lillebror blir ledsen kommer mamma att ta hand om detta och ramsa osv...

Om du inte har så mycket attityd, kanske du kan ställa spjälsängen i badrummet eller en garderob eller så under ca. 4 dygn som du sätter det hela.

Men som du läste i trådarna så måste de ju ändå vänja sig vid varandra och sina uppvak, så kanske ta 2-3 tuffa nätter och sen se det hela som avhandlat? Vad tror du? Annars får ni nog snällt sova på soffan så ni kan ramsa och ta hand om uppvaken utanför sovrummet... :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Tack för ditt svar :heart:

Det blir nog till att sova på soffan de första nätterna och sen inflyttning till storebror :)

:arrow: Noah har natt från 19.00 och Leon från 19.30. Vi brukar läsa saga för Leon i sängen innan det är natt. Det kommer kanske inte funka så bra nu när de ska sova i samma rum.
:?: Vad är bäst? Ha samma nattider och synka Leons saga med Noahs nattslurk? Eller läsa Leons saga i soffan och natta honom efter det. Kommer han störa Noah då tro?

Funderingarna är många, men jag tror (eller rättare sagt vet :wink: ) att det kommer att funka när vi väl kör.

Jag har faktiskt läst på SHN och dammat av mina gamla kunskaper för att komma på banan med buff och ramsning. Inte för att jag tror att Noah kommer att vakna mer än vanligt under natten men för att känna mig säker när vagningen inte finns att tillgå längre. Noah vaknar trots allt 1-2 ggr per natt på det sista (ibland ingen alls) och då har vi fått vagna.

Han har ätit lite sämre på det sista. Känns det som ialla fall. Enligt vågen följer han sin kurva, men härom dan åt han bara från ett bröst varje mål :roll:
Hoppas att detta rättar till sig, för vi har i dagarna börjat med smakisar.
Jag har dessutom börjat med bekräftelserams vid läggning idag och just nu stör det mer än om jag inte gjort det. men på nåt sätt måste jag väl introducera ramsan :?:

Kram Anna
Anna - Mamma till :heart: Leon :heart:, född den 10 maj 2004 och :heart: Noah :heart:, född den 16 september 2007
http://kullerstenochblabar.tradgardsblogg.se/
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Ja, just det, det var en sak till....
Ofta nu när vi lägger honom så sträcker han på nacken allt vad han kan och kikar över kanten på vagnen. Som en liten gamnacke ungefär :wink:
Det är lite svårt att vagna när han ligger så. Ska jag solfjädra honom eller bara hålla ner huvudet medans jag vagnar eller vad :?:

kram
Anna - Mamma till :heart: Leon :heart:, född den 10 maj 2004 och :heart: Noah :heart:, född den 16 september 2007
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja du, antingen så synkar du läggningarna och lägger dem samtidigt.

Eller så tar du sagan och allt annat i er säng eller soffan innan och "smyger" (värsta coola leken du vet efter allt skratt till go natt man gjort innan) in i sovrummet och läger sig "poff" så bara. :wink:

Maten kommer att reglera sig skall du se, det är många som drar ner på amningen när de får korn på maten, man måste ju inte jobba lika hårt för större och godare mängder om man säger. :wink:

Sen i vagningen har du någon som heter "vagnpress". (vagnar gör man ju bara när de är ledsna, inte nyfikna och tittar, visst?)
Då vagnar man som vanligt men när man dragit vagnen mot sig så trycker man till lite på "nacken/huvudet" så de liksom ligger ner ordentligt. Lite som trycket man gör när man buffar. Det är supereffektivt så var sparsam. :wink:

Kan du solfjädra i första hand är det annars väldans bra.

Här kommer även min verktygslista för säkerhets skull.
Verktygslista:
1. INGENTING
2. Ljud i huset
3. Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
4. Ramsa
5. Mozart
6. Ramsa igen
7. Tillrätta lägg
8. Solfjäder
9. Buff/vagning

Har du läst denna länken någon gång? Det är ganska bra sätt att ha i huvudet med alla dessa verktyg i levande livet. :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Härlig attityd, kör så det ryker! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Hej igen!

Efter mycket övervägande blir det nog coola leken ett tag framöver. Jag har nämligen börjat jobba en dag i veckan och det är himla bra att det är morgon kl 07 för då hinner jag amma innan jag åker, och sambon behöver bara ge två mål per flaska den dagen. När ammningen är avslutad blir det nog synkning.

Jag tror nog att det styr upp sig med maten. Redan idag har det varit bättre. Men jag kopplar uppvak på natten till för lite mat, så det är bara att jobba på.

Vagnpress :!: Då har jag tillämpat det utan att veta om det. Jag har faktiskt tryckt till lite lätt när jag dragit vagnen till mig.
Jo, för vagnar gör man ju bara när de är ledsna :oops: hmmm. Vi har nog"övervagnat" lite. Han gör lite nöjda ljud nu när vi vagnar och gnäller gärna när vi slutar. Men eftersom vi inte haft ramsa än så har vi vagnat när vi lagt honom. För han somnar inte helt utan hjälp. Vi försöker naturligtvis sluta vagna i tid men jag tror nog att vi har vatten upp till knäna. :oops:
Ska mao backa rejält där. Hur gör vi det bäst innan vi använder oss av ramsan :?:
Han är 4 mån om 10 dagar.
:?: När kan vi börja använda ramsan på "allvar" :?:

Tack för din underbara verktygslista, den ska anammas. :thumbsup:

Länken var helt lysande. Mycket bra! =D>

Tack så mycket för din hjälp och ditt stöd, TorsMamma, det gör så mycket för oss och vår attityd :heart:

Kram :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Man KAN faktiskt använda den lite skarpt tycker jag från 3,5 mån. Men undertiden dessa 10 dagar så kan du ju säga den när du går från vagnen och även bekräftelse ramsa lite i förbifarten. Då har du ju satt ramsan på 10 dagar och då kan du köra skarpt om du vill. :wink:
Tor 2006

Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Gomorron :D

Inatt backade vi med stort B. Det var inte planerat utan jag fick ett bryt när sambon vagnat i en halvtimme :oops: kl 01.30 inatt.

Nej, nu får det vara nog tänkte jag och skickade sambon i säng. Därefter utkämpades ett slag på ca 2 timmar. Jag tog tjuren vid hornen och vagnade endast till det att han låg still och var tyst och ut med ramsa - påminnde och bekräftade. Om och om igen. 1-2 drag på vagnen räckte i slutet.
Strax innan han somnde fick han klara sig själv =D>
Klockan var då 03.30 och han fick endast 30 min sömn fram till nattmålet. Efter målet behöve jag varken vagna eller ramsa.

Nu vid första luren utkämpades samma slag men MYCKET kortare. Han sov efter ca 10 min.

Visst, knappt 4 månader, men nu tusan blir det ramsa av :lol:

Kram från en sömnig mamma :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

OJ, det kallar jag "ATTITYD" :!: 8) :thumbsup:

Go "sömnig mamma" Go!!!!! =D> :mrgreen:
Tor 2006

Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Nu har vi nattat :D
Behövde inte vagna utan gav ramsa -påminnelse en enda gång. Tyst! Bekräftelse och ungen sover :sleep: :thumbsup:

Middagsluren avlöpte finfint. Två drag på vagnen, ramsa-ingen påminnelse utan endast bekräftelse. Sov utan uppehåll i två timmar

Em-luren är alltid strul med för han tror inte att han är trött så där blev det lite mer gnäll, men han fick i stort sett klara av det själv och sov duktigt hela luren.

Ikväll har vi löst det så här: Storebror lånar ut sitt rum till Noah och hans vagn inatt. Mamma lånar ut sin säng till Leon som själv sover på soffan. Leon är mycket storsint som går med på detta några nätter =D>

Så nu håller vi tummarna att hela familjen sover som grisar inatt [-o<

Med hopp om god natt! Kram :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Härligt :thumbsup: :!:

Rapportera vidare :!:

Kram Lua. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Go Anna, go!! \:D/ =D>
Tor 2006

Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Ja kära svägerska, hur gick det i natt:D :D

Nyfiken i en strut :roll:

Kram kram Lena
Mamma till :heart: Anton född maj 06 och :heart: :heart: Simon född juli 08 :heart:
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Hej hopp :D

Natten mellan söndag och måndag gick jättebra. Det var min andra vaknatt på soffan. Noah vaknade vid 01.30 och gnydde lite. Ramsan X 4 räckte så blev det tyst igen =D>

Sen gnydde han till vid 03.30 men tystnade åter efter ramsan x 4 :D

Efter nattmålet sov han 07. Vaknade med ett leende :lol:

Sambon tog över vaket inatt så jag fick jag tebax min egen säng. Men självklart kunde jag inte sova trots strålande förutsättning. Kan nån ramsa mig kanske :roll: :wink:

Däremot sov lillemannen som en liten ängel. Inte pip fram till nattmålet då jag fick väcka. Däremot tjoa han vid 6-tiden, men då ramsade sambon, så han somnade om :thumbsup:

Inatt sover dom små ihop i samma rum faktiskt. Tror att dom klarar ut det galant 8)

Snart åker spjälisen fram. Och smakportionerna ökar stadigt :)
Då kommer vi till frågan om nattmålet som jag vill ha bort snart. Som det är nu är han inte så hungrig när vi väcker vid 07 och då kan vi ju lika väl ta bort nattmålet nu när han snart äter lite riktig mat.

Ramsar vi bort det rätt och slätt :?:

Kram Anna
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Underbar läsning :D
Nu ska vi bara kura mamman oxå så att du får sova gott :sleep:

Sov gott i natt!!!

Kram från mig
Mamma till :heart: Anton född maj 06 och :heart: :heart: Simon född juli 08 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt Anna, strålande attityd!!!! =D> :mrgreen:

Mata på ordentligt ett litet tag till sen tycker jag absolut att du bara "ramsar bort" målet. Det uppvaket är ju inget annorlunda från några andra, visst?

Ps. jag ramsade bort det målet, så det går. Se bara till att nattmålet inte är så stort, du kanske kan bryta det lite kortare en tid? :-k Ds.
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"