Hjälp med standardmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Jessica

Inlägg av Jessica »

Päivi, vilken klippa du är! Tack!
Jag testar att ha henne i sängen hela natten och ser hur det går. Tror jag....Well, well, nu borde vi väl kunna ta bort tidiga nattmålet snart va?
Laddar inför det och ser fram mot att få sova lite längre :D
Tack igen snälla!
Stolt mamma till gosse född i maj 2003 och tösabit född maj 2007.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D :D :D

Kom ihåg att det inte är så på dagen med datumen: min lilla kejsarinna var

sex veckor (inte fyra) då hon skippade första nattmålet - och då är hon född två veckor efter utsatt tid - tid som min BVC-sköterska gärna lägger till hennes ålder, lite inofficiellt så där... :shock:

tio veckor då hon skippade andra nattmålet (eller ja, började sova åtta timmar - natt)

3,5 månad (inte fyra månader) då hon börjad sova 12 timmar sammanhängande natt.

Så följ med i svängarna och när du ser tendens till slopad nattmål (sover över spontant någon gång) hänger du på... :wink: som en iiiiiiiiiiiigel... :lol:

Skulle hon behöva en liten puff på vägen så ser du det nog!

Det här blir ju värsta deckaren! :shock: Rapportera..! :D

Och: sover hon med er i sängen, så kan du antagligen inte ha larm - med andra ord extra försiktighet med täcken och magläge etc. :wink:
Jessica

Inlägg av Jessica »

Ok, vi väntar in henne lite, det låter mjukare. Tack snälla du för dina snabba och kloka svar!
Vi hörs absolut vidare!
Godnatt med dig nu!
Jessica

Inlägg av Jessica »

Halloj igen!
Nu ska vi köra 2 timmar vaken och 2 timmar sova. :?: Hon ska ju nu läggas vaken utan knockout slurk, hur gör vi om hon börjar protestera? Är det vagning som gäller då eller?

Vi har förresten haft det lite stökigt med rutiner och det har resulterat i en hel del gap och skrik på sista tiden här...... :( Ska styra upp det nu :D :!:

Tusen tack!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tittut! :lol:

Jup - vagna, ifall missnöje, men inte vagna till sömns. Hur gammal är din lille nu? Lite över månaden? Kom ihåg att det är omkring nu som de inte längre nöjer sig med att bli underhållna :roll: utan vill se vad som är viktigt för DIG och ER här i världen! :shock: :D Den sociala delaktigheten i passiv form börjar nu... :wink: Det kan vara det som missnöjet beror på - jag fattade i alla fall inte - glömde bort att behovet att lära sig kommer in i bilden så fort! :o
Jessica

Inlägg av Jessica »

Hellu!
På måndag är hon 5 veckor, fast hon plockades ut 10 dagar innan beräknat datum.
Ok, idag får hon hjälpa till att städa till att börja med :D , det tror jag absolut kan göra susen!
Tycker du det är lagom att lägga vaken nu?
Tack snälla du!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jojo, lägga vaken precis lagom. :wink: De brukar ju visa när det är läge att förlänga vakenpass, och vilka i så fall - men orkar hon vara vaken i två timmar finns nog ingen anledning att vänta längre med läggning :roll: - övertrötthet vill vi inte ha... :P

Om det gnölas alldeles väldigt kan det också bero på den oooobegriiipliga värmen :shock: så kom ihåg det där med skugga och minimalt med kläder i fall sötsaken sover i vagn utomhus. Och myggnät. 8)
Jessica

Inlägg av Jessica »

Ok, tack! Det ska jag tänka på. Hur länge hon orkar vara vaken är lite olika. På förmiddagen ofta bara en timme och längre på em, verkar det som. Jag ska nogrant anteckna hennes tider nu några dagar ( har slarvat med det sista veckan), och sen försöka sätta ihop ett schema.
Hon tyckte det var spännande att moppa golv, förresten :D !
Tack snälla du igen och vi hörs garanterat vidare :D :!:
Jessica

Inlägg av Jessica »

Nu är det kaos!
Första dagen mannen åker till jobbet sen tösabiten föddes och idag skulle det skapas fasta och bra rutiner för trygget för alla. Åt helskotta har det gått :( ........gap, skrik och ett evigt snuttande. Törs inte heller göra annat än att erbjuda bröstet så fort hon gapar nu när det är så varmt. Hon har sovit knappt något, bara ätit i stort sett hela dan......
Hur gör man i värmen? Ska jag försöka vagna henne till sömns när hon vaknar alldeles för tidigt, fast det är smällhett? Hennes första fyra veckor har hon sovit och knappt pipit ens, men sista veckan verkar allt spåra ur. Snälla, hur sjutton kommer vi på rätt spår igen?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hmmm... nu tänker vi tillsammans, här! :)

Det där med plötslig skrik och panik samt evigt snuttande låter misstänkt likt en amningskris av något slag :roll: , nu skall vi se, när var det de små beställer mera mat?

Efter en vecka, efter tre veckor, och efter 7-9 veckor enligt boken B...

Sedan får man nog själv använda sitt sunda förnuft, tycker jag, när det gäller barn som kommit tidigt eller sent, i hur man räknar ålder på dem.

OM det är en tillväxtfas då barnet beställer "mera mat" så tar det ju några dagar innan dina bröst fattar galoppen - det kan ta upp till n vecka, till och med...

Så alltså:

ge bebisen mat, mycket mat, mera mat, och se det som en övergående period - det är flera här som har skrivit att det är svårt att hålla sig till SM när barnet är i en "beställningsfas"...

om du är orolig för att det blir för lite sömn, så skulle jag mata lilla bebisen alldeles proppmätt precis innan läggning, och därefter bestämma mig för att här behöver nu sovas; barnet behöver sin sömn lik väl som sin mat...

och reslut vagna vid uppvak. Jag skulle antagligen sikta på att bebisen skall få sova åtminstone 1,5 timma i stöten ett par gånger/dag; det kan räcka med en 45-minutare på morgonkvisten eller på kvällen... (de torkar ju inte ut på 1,5 timme om de precis fått vätska, SÅ fprt går det inte.)

Nätterna kan under en ökningsfas bli skakiga, så det är bra att vara förberedd på det - ge extra slurk innan DU går och lägger dig, alldeles oavsett ifall det har behövts på sistone eller inte - det behövs nu.. :wink:

Värmen kan visst ge skrikighet, så nu gäller så lite (om några alls) kläder på som möjligt, skugga, solhatt, och vid sovning i vagnen myggnät, och så lite kåpa på som möjligt - se till att vagnen får skugga på annat vis. Kåpan ger lite bastukänsla inne i vagnen... :roll:

Jag ska hojta på LindaVega som har en lyckad amning bakom sig till skillnad från mig - hon kan nog tipsa dig vidare om det rör sig om amningskris.

Om det INTE är amningskris vet vi nog det inom loppet av ett par dagar eller senast en vecka - för då ger sig ju inte strulet.

Vi skall nog lösa detta med, skall du se! :wink:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Jag märkte av ökningsfaserna jättetydligt, både 1v, 3v samt den sista riktigt jobbiga vid ca 7 veckor.

I ett par dagar var det jättestruligt. Malte låg vid bröstet HELA tiden, vaknade i alla skarvar man kunde tänkas vakna i-pust- Som tur är går de över relativt snabbt 3-4 dagar sedan är man på banan igen.

Jag strävade ( läs strävade) efter att enbart mata under vakenpassen och sedan vagna på sovpassen om det behövdes, men det blev lite hipp som happ ibland ska erkännas. Dvs sovpassen blev kortare och han blev i sin tur trött igen fortare..

Om du INTE är inne i en ökningsfas skulle jag ändå råda till att mata allt du kan under vakenpassen och sedan verkligen försöka få till längre sovpass. Vagna om det krävs. Däremot tycker jag inte du ska stirra dig blind på klockan under vakentiden. Låt henne äta så mycket hon bara vill och kan under 1.5 timme + lite till om det krävs. När Malte var riktigt liten åt han konstant under hela sitt vakenpass. Vi hann bara med en kort paus för skötning...

Päivi har gett dig jättebra råd om ökningsfasen tycker jag. Håller med om att åtminstone få till 1.5 timmes sömn samt fylla på lite extra inför natten.

Kram och lycka till
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Jessica

Inlägg av Jessica »

Tack snälla ni för kloka råd! Gårdagen blev mycket bättre, då hon sov mer och åt ordentligt när hon var vaken. Vagningen har hittills funkat bra ( bara ett dygn har ju gått), både igår på dagen och inatt :D . Lite gnöligt nu bara.....
:?: När ska jag förresten börja ramsa?
Tusen tack igen!
Jessica

Inlägg av Jessica »

Hej igen!
Ett par frågor till bara: Visst kan jag väl vagna henne i vardagsrummet, där det är ljust och ljud?
Hur många dagar (eller veckor), brukar man få hålla på och vagna innan hon somnar själv utan protester?
Tack snälla igen, ni räddande änglar!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vad skönt att det går bättre.

Visst kan du vagna i vardagsrummet. Själv har jag alltid varit lite "feg" och låtit lillebror redan från början sova relativt ifred i eget rum även på dagen. Nu sover han alla lurar utomhus. Mest för att storasyster ( 2 år) ska kunna prata och stoja som hon vill utan att jag är nervös för att han ska vakna. Hon hade en period när hon ville klättra upp i vagnen också. :shock:

Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Angående vagningen: Malte kan fortfarande gnöla en del vid insomning. Lyssna därför noga och vagna inte för mycket. Det gör inget om hon låter lite bara det inte är gråt. Då kan du vagna lugn och sedan gå. Det är lätt att vagna för mycket. Jag brukade vagna vid nedläggning 10-15 drag, sedan gå. Om det blev protester brukade jag skaka i handtaget istället. Det kunde bli ganska många vändor men hellre det än att stå och vagna konstant till hon nästan har somnat eller är tyst.

Linda
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"