SM och matvrak

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
caroline_blom

Inlägg av caroline_blom »

Har läst en hel del. Allt verkar så lätt för alla. :( För mig har det gått över en vecka och allt är skit. Jag får inte till något schema. Hon sover högst 45 minuter och sedan somnar hon inte om. Efter det somnar hon endast korta stunder. Hon kanske inte får tillräcklgt med mat?? Hon har börjat stöka vid bröstet. Hon äter en stund sedan är det hopplöst att få henne att äta mer. PUST!! Amningen är inte en skön stund längre. Jag är helt slut efter en timmes trugande. Sedan försöker vi vara uppe en stund men det brukar vara svårt för hon blir gnällig. :( Orkar snart inte mer. Hon tar inte napp eller nappflaska. HJÄLP!! Tur att hon sover på nätterna men det har hon gjort hela tiden. På dagen vill hon inte sova utan skriker när jag lägger henne. Efter lite vagnande somnar hon. :cry:

Snälla ge mig tips och hopp. [-o<
Johanna född 2007-02-09
Gäst

Inlägg av Gäst »

det gäller att hitta ett sätt som fungerar, jag antar att du läst tråden som är klistrad om matningstrassel :?:

JAg har också en liten trasslare, och vi har ju nästan jämngamla barn ju!! Men jag ammar inte längre...och saknar det :( hur som helst så får man prova sig fram, att mata i sömnen brukar fungera...och naturligtvis så funkar ju råden om matningstrasslare också :D Men jag vet att man ibland känner sig stressad och hela tiden hiva upp ungen på axeln, man kan få göra det hundra gånger ibland :roll: men tillslut så börjar han suga, och suga lungt, och ja i bland så kan målet bli lite längre på detta vis...men man fortsätter att sträva efter att det ska vara klart inom timmen :!:

Jag brukar ge honom lite underhållning i bland också...det är det som funkar här :roll: antingen håller jag i en dinglande leksak i ena handen, och han tittar intresserat och glömmer liksom bort att skruva på sig och trassla :!: I bland så får pappa eller brorsan sjunga eller dansa eller göra sig till :!: inom hans synfällt då glömmer han också av sig och börjar suga, men bara så länge han blir underhållen :?
Som sagt du måste testa dig fram...

Och det där men lurar som krånglar, känns ju också igen, har inte så mycket att komma med här, men du ska ju hjälpa henne att sova det du bestämmt efter ett noga uträknat schema :roll: Hon behöver hjälp och ditt ingripande för att komma till ro, skrika ska hon inte behöva göra, vagna och vagna bara tills hon nästan har somnat, och gå varje gång.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Lägger in några länkar som jag inte vet om du har läst men som kanske kan kännas lite inspirerande.

Det är MÅNGA som har tagit många omvägar och där SM inte har fungerat gnisselfritt vill jag lova. :wink: (som du även ser i min signatur..) Men, den är hjälpen UR problemen också. :)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 9461#89461

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Det som verkar fungera för "de flesta" är att mata när de är dåsiga eller sover. Precis när man skall vakna, en del har funnit hjälp i att lägga dem i vagnen några minuter, vagna dåsig och ta upp och amma. Osv.... Andra byter bröst och ammar båda i ett svep...
Tips finns många. Man måste bara hitta sitt sätt. När fungerar amningen som den skall? När inte? Se det inte som en kamp....
Läs gärna om ömma järngreppet också, finns "klistrad" ovan. :wink:

Vi finns här och stöttar HELA vägen!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tyckte också att det trasslade ordentligt första månaden. Vissa dagar gick strålande, andra sämre, men ALLTID stod jag där och vagnade i 45-minutersskarven... :evil: Hursom, jag fick en uppläxning i att man inte ska prestera SM utan det är ett hjälpmedel! Det ska underlätta för er, och jag lovar, även om det stökar en del även efter tre veckor, två månader, fem månader :roll: så är det INGENTING mot hur de flesta andra har det, som kan ha hela DYGN som totalhavererar i gråt och trassel det första halvåret.

Igår hade vi en riktigt risig dag. Tänder och förkylning samtidigt. Dålig dagsömn. Hujedanemej vad det var synd om sonen. Jag tröstammade honom fyra (!) gånger, det har hänt två gånger i hela hans liv förut att han ammats till tröst. Då konstaterade hans far krasst att många verkar ha sådana dagar titt som oftast. För oss var det ett ovanligt undantag där vi enkelt kunde härleda det dåliga humöret. DEN fördelen önskar jag alla.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Här kommer en till som har fått kämpa en del för att få sm att funka. När Malte var runt två månader började han krångla jättemkt vid bröstet ( se bifogad länk längre upp) Med matkrångel kommer ju sömntrassel som ett brev på posten också såklart....

Skarvarna måste man försöka backa ifrån ju äldre de blir. Annars blir det den (o)vana att behöva vagna VARJE gång. Jag höll på att bli sinnessjuk på vår förstalur på 1.5 timme som skarvade VARJE dag i evigheters evighet :x Nu behöver jag oftast bara skaka i handtaget om det vaknas efter 45 min. Sedan får han gnöla på till han somnar om på egen hand. Det KAN ta tid innan poletten trillar ned. ( både för mamma och bebis)

Vad gäller matningen känner jag tyvärr igen mig så väl. Vet precis hur svettiga amningsstunderna kan vara ( och fortfarande är ibland) Jag ger oftast mat precis när han har vaknat. Nattslurken brukar jag först behöva vagna honom en kort stund, då är han trött och kan trassla hur mycket som helst om man inte gör på "rätt sätt"

Du BEHÖVER inte ha strikt schema, utan kan följa sm ändå med 2-2 som utgångspunkt.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
caroline_blom

Tack för alla svar!! :D

Jag testade med att ligga ner och amma och det funkade mycket bättre. Nu är hon mätt och trött. Skall hon väckas och vara vaken en timme till ? Hur skall det gå? Alltid är det något.
Johanna född 2007-02-09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

caroline_blom skrev:För mig har det gått över en vecka och allt är skit. - -Jag är helt slut efter en timmes trugande. Sedan försöker vi vara uppe en stund men det brukar vara svårt för hon blir gnällig. Orkar snart inte mer.
:D Orkar snart inte mer? Jisses, vad ska vi göra ? Sälja barnet på Blocket :?: Man kan få en bra slant även om man bjuder ut det till lägstbjudande :roll: :| :lol:

Skärpning nu. Du står i en skur av råd och hjälp och pepp och kunskap. Ta till dig det :idea:

Öva dig under tiden på det som kallas medkänsla - att känna MED. Det du ser framför dig - ditt lilla barn - är vad du själv var en gång.

Hur skulle DU ha velat bli förstådd och bemött :?:

Ditt lilla barn är människa, som du. Några nummer mindre, men fortfarande människa - och alldeles väldigt mycket du.

Det är ett fantastiskt äventyr du begår :lol: Gör det med glädje och nyfikenhet, så ska du se att inlevelsen kommer :wink: :lol:

:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
caroline_blom

Klart jag inte vill sälja henne. Fy, vilken dålig mamma jag låter som. :oops:
Jag vill bara veta att jag gör rätt och det bästa för henne. Jag älskar henne men det var amningen som jag syftade på. Men jag har tagit till mig av alla råd. Underbart att jag hittade hit. Vi har hittat en lösning. Om jag går runt så tar hon bröstet och sedan kan jag sätta mig. Nu vet jag hur man ser mätt ut.

Igår em gick allt efter regelboken. Underbart. I dag känns det som vi har fattat. Tycker synd om henne när vi inte lyckas förstå varandra.
Johanna född 2007-02-09
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vad bra att du har hittat något som fungerar :D Som sagt för oss har det hela tiden varit några steg fram och sedan något tillbaka. Det är fortfarande lite skakigt med matningen, men nu har jag accepterat det och kan ha mkt bättre framförhållning och inte bryta ihop när det krånglar lite ( eller mycket)

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

caroline_blom skrev:Klart jag inte vill sälja henne. Fy, vilken dålig mamma jag låter som. :oops:
Haha, den är sonen här hemma har reats bort otaliga tillfällen. 3.50 fick jag för honom häromdagen. :lol: :D Ibland frågar grannen och jag varandra om vi kan gå ihop och sälja två för priset av en... :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Så där jag, NU hittade du DIN väg. :heart:
Den kanske inte funkar VARJE gång men den funkar NU.

Glöm nu inte att njuta ordentligt och skratta mycket ihop. MÅNGA vargar skjuts med skrattet skall du veta. :thumbsup:

:lol: :lol: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
caroline_blom

Nu har vi hittat en ny variant. Hon tar inte bröstet och jag tror att hon är mätt. När hon skall sova skriker hon och går inte att trösta. Tar jag upp henne äter hon massor och sedan kan man lägga henne och hon sover mycket bättre. :? Lästa att det var någon som gjorde så. Vi testar detta ett tag så får vi se. Vet att hon inte får sin mat innon en timme då men funkar detta så får det gå. Märkte i natt att hon inte hade fått tillräckligt med mat eftersom hon vaknade tidigare än vanligt. Vad tror ni ??
Johanna född 2007-02-09
Gäst

Inlägg av Gäst »

Huvudsaken är ju att ni hittar ett sätt, men det är viktigt att försöka hålla inom timmen likafullt, det är lätt hännt att det blir fel hela tiden annars...och aptiten gynnas inte.

Så vill jag också understryka att tipsen om matningstrasslare är outstanding, faktiskt, även om de blir svettiga i bland, och kan bli massorav gånger så tillslut börjar älsklingen att suga..tyvärr spiller det ju tid :?

Jag skrev ju tidigare att jag brukar underhålla min son på alla möjliga vis, och är ju egentligen inget jag rekomenderar...det blir ohållbart, och är omöjligt, eftersom att han kräver mer och mer underhållning :roll: så jag får vackert hålla mig till att använda ömma järngreppet, och upp på axeln för rap, snabbt ska det gå, snabbt in med Bröstet/flaskan, tveklöst och självklart, osså upp i gen, osså ner igen med ömma järngreppet osv i all oändligthet..enligt principen att roligare än så här blir det inte...och det går ju stick i stäv med min underhållning som egentligen säger motsatsen :roll: så glöm det rådet....tipset AW ger om att lägga honom på mage och tråka ut honom så att han får gnöla över det och sen lägga till, är ju även det samma princip typ roligare än så här blir det inte...

Bra att du försöker hitta lösningar, och som du själv märker så sover ha sämre på mindre mat...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, sonica :wink: :lol: Suverän uttolkning, om man säger :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D :D :) :lol: nu blev jag så glad..
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"