Ändra på uppfostringsmetoder i tonåren ??

Samtalsforum med barnen i fokus
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

miar70 skrev:Där ligger ett paket prince :evil:
Jag blev alldeles kall, och rusade ut till henne, hon satt i bilen, vi skulle åka och köpa skor. Jag slängde cigaretterna på henne, skällde och gick an och hon sa inte ett ljud...
:shock: Slängde cigarretterna på henne :?: Varför då :?: :shock:

En (liten) människa som har ett paket Prince i väskan är ingen tjuvrökare, som har blivit påprackad cigarretter av en "flykting från förläggningen". Hon är en rökare. En flykting från förläggningen bjuder på en cigarrett eller två, men ger inte bort ett helt paket.

Allen Carr har ju i boken ett slutkapitel om hur man lämpligen förhindrar barn och unga från att bli nikotinister (att jämföra med alkoholister eller amfetaminister). Han skrev också en särskild bok i saken. För det gäller att mota Olle i grind till varje pris.

Du måste föra ett herrans liv på temat hur KORKAT det är att lägga sig till med ett livslångt beroende som kostar skjortan, fixar en förtidig död och ger absolut ingenting :cry: Ingenting gott alls - inte mera gott än en herionist får ut av att sätta en spruta i armen tre eller femton gånger om dagen. Vi vet ju alla hur det går med heroinster - vet hon :?: :!:

Heronister dör inte alls lika ofta om alla hjärntvättade nikotister, som står för de ojämflrligt mest frekventa dödsfallen av drogberoende alla kategorier.

Hon har sitt liv till bättre än så :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:(
Jo, Anna, hon är nog rökare... min lillfis...
Igår blev hon hemma från skolan, ont i halsen och febrig. Och så gjorde det ont när hon andades, i lungorna. Och då (Gud förlåte mig :oops: ) så använde jag det som skrämsel...

Vi har pratat massor, och pratat BRA, inte bara jag som babblat, utan verkligen pratat!
Och ett av de viktigaste argumenten, eftersom man tror när man är 14 att livet varar för evigt och dör gör man när man är 100 år, är att det går åt så snuskigt mycket pengar! Och hon älskar verkligen att shoppa kläder, smink, skivor osv. och med en månadspeng på 300.- så blir det inte mycket över om hon ska röka upp dem.

Nu kan jag bara fortsätta prata om det, hoppas, fråga, sniffa...

Tack för ditt svar :heart:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, fortsätt att prata, och tjata! Jag rökte MYCKET i åtta år, mellan 14 och 22. Sen lyckades jag sluta. (precis som du är jag fortfarande läskigt stolt :wink: )Jag hade nog inte haft möjlighet att fastna om jag inte fått vara i fred.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jodå, TorpSara, nog ska jag ligga på, alltid :wink:
Jag ljög och lurade MIN mamma med alla knep som finns, så jag vet ju verkligen hur det går till - till min stora glädje och tösens förtret :?
Och precis som du, är jag rätt säker på att jag aldrig blivit rökare om jag verkligen blivit jagad... Så här ska snokas och tjatas :!:
Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Min mamma var så förtjusande :evil: Jag tjatade mig "hem" när jag var sexton år och bodde hos henne ett år. Då röktes det förstås bland folk och jag skulle testa. Köpte två lösa... det kunde man göra på den tiden. Min mamma kände väl lukten, inte vet jag. Hon gav mig sin askburk. Det var en karamellburk i plåt som hon använde som askkopp med locket upp och ner. När hon hade rökt klart satte hon bara på locket igen så att den rätt långa filterlösa cigarrettfimpen ramlade ner och självdog. Och när burken var full tömde hon den.

Nu gav hon den till mig. "Du har börjat röka, förstår jag. Då kan du ta min burk, så slipper du köpa cigarretter."

I burken var ju fimparna megastarka och fick rökas med hårklämma :? Så jag torskade på mindre än en vecka, totalt och för livet :cry: Och starkt krut skulle det vara. Snurrig, för att inte säga utslagen, skulle man bli.

Tack, mamma :evil:

Alla mina barn - utom en :!: - har förstås "testat" som folk gör, men Gud ska veta att jag inte gjorde det lätt för dem att förtsätta. Några rökte sedan en tid som vuxna men la av. Utom en som är kvar, motvilligt, i beroendeträsket.

Allt krut man kan lägga är berättigat här :!:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

annawahlgren skrev: Nu gav hon den till mig. "Du har börjat röka, förstår jag. Då kan du ta min burk, så slipper du köpa cigarretter."

I burken var ju fimparna megastarka och fick rökas med hårklämma :? Så jag torskade på mindre än en vecka, totalt och för livet :cry:
:(

Så gjorde många av mina kompisars föräldrar också - och jag var tokarg för att JAG hade så trista, insnöade föräldrar som vägrade tillåta att jag rökte, vilket jag gjorde ändå :roll:
Men jag LOVAR - här hemma får då ingen unge röka förrän han/hon är vuxen och får köpa rökat själv. Förhoppningsvis är man så klok då, att man låter bli :!:
(f ö var det ett tillslag nere på flyktingförläggningen i veckan, både tull och polis var där och tog langarna! Det är en "liga" som smugglar in och säljer billiga cigg och sprit, främst till minderåriga! BRA jobbat, polisen :!: )
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D :!: :lol: Fantastiskt.

Jag minns en unge som jag mutade med x antal pengar om hon inte rökte före 21 års-dagen (tänkte att om man inte röker - "testar" - fram till dess, då struntar man i det och blir inte rökare. 21 år var myndighetsåldern på den tiden. Och det var liksom modernt med en fint förstående attityd). :roll:

Ungjäveln tog emot pengarna och började röka samma dag :shock: :evil: :!:

(Men slutade, omsider.)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

ungdomsminnen... :oops:
Jag provade röka några gånger (det gör nog alla, eller de flesta) men det var inte alls gott, tyckte jag.
Någon sa att om man doppar en Blå Blend i sprit, lät den torka, och sedan rökte den, skulle det slå till i skallen :wink: :shock: Så det gjorde vi :oops: , men det märktes inget särskilt.
Att prova är ju egentligen så oskyldigt, att bli fast för livet är ju desto värre :shock:
Jag minns (på tal om andra ungdomsförseelser :roll: ) att jag gjorde hemgjort vin i en stor 25-liters-dunk hemma. Jag var väl 15-16 år tror jag (flyttade hemifrån vid 16 år). Jag satte dunken i ett rum som knappt användes, under några säckar med kläder/tyger. (mamma höll på med hemsömnad).
En dag kom mamma och sa:"Vad är det som luktar i rummet uppe :?: "
"Det vet jag inte?" sa jag
"Har du inte kännt att det luktar konstigt där, du har ju rummet bredvid?"
"Nä, det har jag inte tänkt på..."
"Gör du vin?"
:oops: :oops: "Nej, det gör jag inte"
Då rev mamma bort säckarna, frigjorde min puttrande vin-hink, spände ögonen i mig och sa: "Det värsta är inte att du GÖR det, det värsta är att du ljuger om det!"
De orden etsade sig verkligen fast i skallen på mig!
Jag mår dåligt än idag av att tänka på det... :oops:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

anna skrev: "Det värsta är inte att du GÖR det, det värsta är att du ljuger om det!"
De orden etsade sig verkligen fast i skallen på mig!
Jag mår dåligt än idag av att tänka på det... :oops:
Jo, visst är det lögnerna som känns värst :(
Men inget ont... efter varje "sammandrabbning" vi har, känner jag att vi får prata ut, försöka förstå varandra och jag ser henne mogna!
Den här tiden, tonårstiden, är en minst sagt lika spännande process som trotsperioden :wink: Jag har som vanligt stor glädje och nytta av att läsa i Barnaboken, och även Barbara Colorosos "att växa med ansvar" :!:

Just nu ligger dock tösen ifråga däckad - halsfluss! Allt har liksom en mening...
/Mia
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol: :wink: :!: :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag minns en unge som jag mutade med x antal pengar om hon inte rökte före 21 års-dagen (tänkte att om man inte röker - "testar" - fram till dess, då struntar man i det och blir inte rökare. 21 år var myndighetsåldern på den tiden. Och det var liksom modernt med en fint förstående attityd).

Ungjäveln tog emot pengarna och började röka samma dag
Jo, ehum :oops: :roll: :?. Här har vi en till av det slaget. Jag och lillebror skulle få körkort när vi fyllde 18, om vi inte rökte. Båda var vi helt rökfria, sånär som på nåt tjuvbloss, tills vi - med körkort i hand - satte igång och storröka :roll:. Hur dum får man bli :?:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Svar, kära du: HUR DUM SOM HELST. :lol: :lol: :lol:

(Läsa Mommo, kanske :?: :lol: )
Ewa

Inlägg av Ewa »

Yes, har gjort det :heart: . Och den formuleringen kommer ofta till pass här hemma :wink: :lol:!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Fast det är ju för jäkligt :oops: att man aldrig lär sig :roll:

:heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Halloj Nunnu (och ni andra med såklart :D )

Inga nyheter är goda nyheter, eller :wink: :?:
Har tänkt på dig och tösen mycket nu, och speciellt efter sen jag träffade din syster mrstall :heart: i Gastsjön!

Hur har ni det?

Här har höstterminen börjat superbra, sextonåringen (killen) har börjat gymnsiet och trivs jättebra, han går Industriprogrammet.
Han har flyttat ut till vår gäststuga (avnavlingen har börjat :wink: ) och håller på att bli en mycket fin unga man (SÅKLART :lol: ).
Han är lugn, det märks att han trivs i sin nya kostym, som mer är en vuxen än ett barns, och han delar förtroenden och vi har KUL ihop! Ett sant nöje att umgås med honom :heart:
Jag kan inte FATTA ibland när jag tittar på honom, att han är min lille fis, som (faktiskt) alldeles nyss älskade att sova på min arm, eller sa "blönk" istället för mjölk, eller var rädd för mörkhåriga gubbar eller... ja, ni förstår :wink:
Och nu rakar han sig på morgnarna, och övningskör :shock: Ja herreminje, ni kan tro att jag verkligen försöker ta till vara småbarnstiden med de tre små!!!

Min fjoristjej hade det TUFFT förra året! Nu har hon haft en skön sommar att landa på, och ur det här jobbig har vi hittat tillbaka till varandra! Inte så att vi är bästa vänninor och delar allt, men vi kan mötas utan att hon snurrar med ögonen, eller jag blir superirriterad, eller hon smäller i en dörr osv.
Hon har lämnat några stökkompisar bakom sig, och går in för skolan på ett helt annat sätt! Förra året skolkade hon och brydde sig så gott som noll :(
Och hon röker inte!!!
Häromdagen sa hon faktiskt (och jag höll på att svimma av glädje) att hon var GLAD över att jag fått henne att sluta innan det blev riktigt jobbigt! Men hon sa också, rak som hon är, att hon kunde bli "jävligt röksugen" ibland... Det går fort att bli beroende, och på sätt och vis är jag glad att hon känt av det, för då kanske hon förstår att det går lika fort att skapa andra beroenden också!
Dock kliver hon upp HALVFEM på morgnarna för att hinna sminka sig och klä sig, hon ser ut som om hon ska på världens disco varje dag :lol: Men man lär sig att välja sina strider! Och den striden kan jag inte vinna, och jag vet att det går över också :!: Hon gör numera kväll redan klockan sju, tidigare än småbarnen :lol:

Min tredje stora började sjuan nu, hon fyller tretton i december. Hon har sett och hört hur jobbigt storasyrran haft det, och säger med jämna mellanrum "SÅDÄR tänker jag aldrig göra/säga/se ut" osv...
Så jag hoppas och tror att hennes första högstadieår blir lugnare! Hon är också en helt annan typ av unge, godmodig och lugn, men OM det blir tufft, så är jag redo :wink:

Jag hoppas det är bra med er med, och att hon börjat gymnasiet och trivs!

:heart: Kram från Mia
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"