Hemska dagishämtningar!

Samtalsforum med barnen i fokus
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej alla,

och tack för att ni bryr er! :heart:

Jodå, jag hade samtal med två ur personalen igår. Jag har ännu inte riktigt smält det - jag tror att det blev något av ett antiklimax. :? Samtalet kom i stort att kretsa kring vilken fantastisk son jag har och alla hans styrkor. Svagheterna nämndes också, men med förbehållet att "han är ju fyra år och det här är inget unikt för din son". Om det fanns något problem så var det väl i princip att han tar för mycket plats i gruppen genom att prata för mycket och alltid vilja prata först. Men det jobbar dom med att komma tillrätta med...

Ganska mycket kändes det som att de ville få det till att JAG letar fel på min son och deras budskap var i så fall att det kan jag sluta med för han är inget problembarn. Nej, det visste jag ju, men jag var lite osäker på om DOM visste det... (precis så sa jag också till dem).

Hursomhelst, jag har bestämt mig för att svälja stoltheten och känslan av att de missförstått. För innerst inne tror jag att de fattat en del och jag är övertygad om att jag inte kommer att få "gnällrapporter" framöver (dom vill ju inte riskera att psykmorsan skall bryta ihop :wink: ).

Jag ställde också frågan vad de tyckte att JAG kunde göra åt problemen (tex. de återkommande vid maten - varför berättar de ALLTID om dem?!). De verkade lite fundersamma över frågan (!), men kom i alla fall fram till att de berättade om denna typ av situationer för att vi skulle kunna prata om det hemma på kvällen, prata om vad man får och inte får göra alltså. Jag frågade lite försiktigt om de inte trodde att sonen redan VISSTE hur han borde bete sig? Det kunde dom ju inte direkt neka till :roll: .

Ja, ja, jag har som sagt inte riktigt smält samtalet ännu. Får väl ser var mina känslor landar om några dagar. Skall också bli spännande nästa gång jag hämtar sonen att se hur de förhåller sig till mig då. Problemet framöver är väl att jag inte riktigt kommer att "tro på" eventuella positiva rapporter.

Tack än en gång till alla er som bryr er och som orkat läsa mitt mentala bollande i denna för mig mycket viktiga fråga!

Kram Pea
Gablex

Inlägg av Gablex »

Jag tycker det låter som ett bra samtal. Framför allt tror jag att det faktum att det hölls ett samtal fick personalen att tänka till på hur de ser på din son och formulera det för sig själva. Det är nog nyttigt beträffande alla barn!

Jag har befunnit mig som förälder i dagis-svängen sedan 2001 och även om jag är jättenöjd med vårt dagis kan jag se att det är lätt att barn väldigt tidigt faller in i roller eller "fack". Det finns alltid en bråkstake, t.ex. I hela villervallan på dagis kan det då vara svårt att sätta sig ner och analysera VARFÖR bråkstaken bråkar. Ofta tror jag det är behov av mer uppmärksamhet än vad som kan ges i en vanlig dagisgrupp.

Precis som du tror jag att du kommer att få betydligt mindre av "larmrapporter" framöver :wink: . Du har visat att du reagerar och fått dem att tänka till - bravo! Och glöm nu inte mitt förra tips: "Jaha, och vad har varit bra i dag" om symptomen skulle återkomma...

Kram!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Gablex! Jag tror du har rätt. Det viktigaste är att jag har markerat och fått dem att tänka till. Och ditt supertips glömmer jag aldrig!

Kram Pea
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra jobbat, Pea :wink: :lol:

De fick ögonen på sig och backade genast och skärper sig nu. Utmärkt :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D :D :D

Ja, det känns faktiskt bra nu! När jag hämtade sonen igår så fick jag en mycket nyanserad rapport om dagen. Absolut inte bara positiva saker, men både och: "Då bröt han ihop där och då gjorde vi så och sedan var han jätteglad igen och lekte med de där barnen och sa si och så..." Typ.

Tack för all peppning!
Kram Pea
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Pea skrev:: Då bröt han ihop där och då gjorde vi så och sedan var han jätteglad igen
:D Så ska det låta :!: Du skickade dem verkligen på kurs :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"