Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Har idag beställt djungeltyg från Panduro :!: :shock: till Dags rum. Skall bli både gardiner och sacco-säck. Väntar med spänning!!
kattklo skrev:Kryptossor till utomhusbruk gjorda av vaxduk, fodrade med fleece
Jösses som jag har varit runt på stan idag och letat efter nåt dylikt till lilleman! Ingenting finns för små som kryper/provgår... :evil: Tunga skor och gummis´tövlar främjar ju inte direkt den motoriken :wink: Detta är ju SVARET! Finns mönster?

Fjällmor/Ottila vilka underbara förkläden :thumbsup: Ottila, kan man kanske kopiera mönster :D :?:

Tinis , jag var lite sugen (inte så lite heller :D) på plyschoverallerna med igelkottar :thumbsup: Tyvärr inte bjuden på nåt me&I party men om nå skall gå så...? Dina band låter för övrigt UNDERBARA!
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tinis skrev:
Och nu vill jag fråga en sak: Kan man ha Gunilla Axéns molntyg som köksgardin? Jag avgudar det där tyget och skulle vilja ha det där man ser det ofta. Eller är det en sovrumsgrej?
Såklart man kan :!:

:thumbsup: :heart:

och vilka fina lappar det blev. Undras när jag ska komma till skott och beställa...

Katten! :D Tack för tips och delta efter förmåga och luuuust :-({|= inga måsten här..

Ottilia Jag glömde skriva att jag ju gillar ditt förkläde helskarpt. Bodde i liknande på jobbet tidigare... när jag var smal... Nu är jag så rejäl att jag skulle se ut som jätten Jorm om jag gick i kjol och farmorsförkläde :roll: Därv önskan om ett lite mer smickrande formtänk [-o<

Åsa Jag skrattar på mig, du är underbar! :heart:

Vet ni syjäntor. Jag tragglar på med spjälskyddet. Långa pauser (läs: dagar) mellan gångerna gör att jag inte blivit vulkan. Än... :wink:
Och så tog jag mod till mig och skickade Ottilia en bild på min återvinning av örngottet. Läskigt, men skoj, att visa för någon så duktig!

Nu är vi fullt upptagna med annat dock, igår kväll hämtades renen och jag stog vid köttkvarnen till sena natten. Nu väntar buljongkok och annat jobb...

*poff*

:D

/Fjällmor
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej på er!

Kattklo, välkommen till syinfernot! ÅsaB har så rätt när hon säger att vi hetsar varandra... :lol: :lol: Men vilka stordåd det blir sen då! Fjällmor har gått loss på örngotten, ÅsaB slaktar gamla jeans, Tinis och jag har gått loss på makarnas skjortor och det är säkert många fler som anammar återanvändning... Det är bara fantasin som sätter gränser!

Tinis: Molntyget blir urfint i köket! Var köper du ditt molntyg? Tänkte att man kunde jämföra priser. Dyrt det är det ju, men vilket underbart tyg man får sen! Här i Uppsala kan man köpa det på Stickspåret för 175kr/m.

Fjällmor:
Nu är vi fullt upptagna med annat dock, igår kväll hämtades renen och jag stog vid köttkvarnen till sena natten. Nu väntar buljongkok och annat jobb...
Varför bor jag här? Varför jobbar jag på kontor? Varför står inte jag och kokar buljong på en ren :shock: ?? Men okej då, jag syltar och saftar och gör långkok. Men att slakta och stå vid köttkvarnen... Där pratar vi hög nivå. :wink: Jag har nog en romantisk bild över hur jag står i ett av de där fina Etsy-förklädena och bakar och tar hand om min familj. Hur jag går ut i skog och mark och tar tillvara på det som erbjuds... Det är så jag ser dig framför mig Fjällmor! (Spräck inte min dröm genom att säga nått annat... :wink: )

Ha en bra helg alla!

/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Detta är ju SVARET! Finns mönster?
Nej, inte annat än i mitt huvud. Hade tänkt nått kraftigt, brett resår runt anklarna och i övrigt en något figursydd påse.
Kanske klippa sula och och sen ett "lock" över det.
Idén föddes när jag köpte Åhlens fina vaxduk med stilistiska itusågade äpplen på och inte gillade allt spill som blir över på sidorna.

Får se när jag drar tag i projektet!
Mer på min lista:
Diverse gardiner till vårt hus
Nytt resår i de flesta tygblöjorna
göra klart lapptäcke
sy mössor! höstmössor i tyg.
trasmattekuddarna
klänning till karla av gammal kortärmad rutig blus. kommer bli såååå fint serni.

PUSS
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ottilia skrev: Varför bor jag här? Varför jobbar jag på kontor? Varför står inte jag och kokar buljong på en ren :shock: ??
:lol: Underbart, Ottilia! Preciiiiis! :lol:

Fjällmor: :D :heart:

Ok, molngardener ska det bli! Då blir nästan grubbleri vilken färg. Har ju väldigt svart/vitt/grått, stramt sådär i nya köket. Svartvitt tyg skulle bli jätteläckert, men kanske lite tråkigt... :?

Jag har aldrig köpt tyget ännu, Ottilia. Bara suktat. Men Nordik, en möbel/intredningsfirma som finns här i stan (och på ett par ställen till tror jag) säljer det för 149 kr/m. Jag ska bara göra korta kappor, så det blir inga mängder.

Kattklo, jag har också ständigt ett lapptäcke på gång (i smyg i alla fall, som Lotta säger :wink: )

TinasDag: Då syr vi eget då istället för att bli ruinerade av MeandI!? :wink:

Snart ska jag också starta syblogg. Det kommer åka med av bara farten när jag ändå snickrar hemsida.

Kramar från en något sliten syjänta!
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Åh, vad det är roligt att läsa igenom tråden igen, när man har pausat lite ett par dagar! Jag är i princip aldrig uppkopplad på helgen - då fokuserar jag på familjen och, om jag kan, syprojekten. Den här helgen har jag äntligen gjort klart Walles lilla docka, som han skall ha på dagis och som skall föreställa honom själv. Skall knåpa ihop lite kläder bara, så får den flytta till dagiset.

Projekt "Systerdotter" är klart. Småblommorna är påsydda på byxbenen, tunikan har fått knappar och allt, ihop med jeansen, är fotograferat och ligger på bloggen. Sedan har jag pillat vidare med återvinningsjeans till Walle och sytt klart en illblå underbar tröja till samme lille son, som dock visade sig vara för stor. Nåväl, den som väntar på något gott... :D

Sedan kan jag definitivt inte konkurrera med Fjällmor, som kokar renbjuljong, men jag har iallafall lagat tjälknöl på älg! Mannen jagar ju och jag är visserligen inte mycket för jakt, men jag kan inte tacka nej till stekar från djur som levt fritt och underbart, tills de råkar ha en jäkla otur och hamna i vägen för en jägare med neonorange kept och bössan i hösta hugg. Men som sagt, lyckligare djur kan man ju inte äta och det känns ju också!

Godnatt min vänner. Och ja, man kan ha molngardiner i köket, det tycker jag absolut! :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tinis - Här finns en bra beskrivning på hur man syr på kantband på vanlig maskin!
http://kokalal.blogspot.com/
Tänkte på dig direkt!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, tack Åsa! Vilken bra blogg det var! Jo, jag har ju i teorin greppat hur man syr på en kantremsa. Antingen 3-vikt som bloggaren där beskriver, eller 4-vikt. Nu ska väl bara handlaget till som bara ett par misslyckanden ger... :wink: :D

Vilka jättefina saker du gjort Åsa! Mycket inspirerande! Tröjan från Onion verkar så himla bra. :D

Sitter här på jobbet, trots att jag dyrt och heligt lovat att inte foruma på arbetstid. Skulle så lätt kunna balla ur.... :roll: Men jag har sådan vansinnig syabstinens. Jättelängesen ju! Nu ska jag på kurs två dagar, och så ska jag hjälpa en pappa att SHN-kura lille sonen på torsdag.... Men SEN kanske...

Ups.... åter till min lilla Product Marketing Request som jag sitter och författar (som sagt, Ottilia.... VAD gör jag här???!!! :roll: )

Kram!
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Godmorgon Tinis! Vi sitter i samma båt... Jag är fullkomligt omotiverad på jobbet och tittar in här både nu och då. Fy på mig! :x

Tröjan från Onion var kanon att sy! Lite kruxigt att få till omlotten, det beror ju lite på barnets axlar hur den kommer att sitta. Just nu har jag svårt att se hur det verkligen blir på Walle när den är lagom stor, men jag tror att det blir bra. Men det var så skönt att göra en sådan ringning, för man behöver ju inte dra och fixa i mudden på samma sätt. Jag spände lite, men inte särskilt mycket alls och det blev ju bra ändå. Fast har man annat tyg, som kanske töjer sig mer, då får man ju spänna mer ändå. Nu tog jag bara samma fast på andra ledden.

Åh, tyget från E-slöjd var verkligen underbart! Höll formen när man jobbade med det och mönsterpassningen "stannade" kvar när man sydde (ibland glider ju tyget så mycket). Jag önskar dock att det inte var rundvävt, för jag hade hellre haft stadkanter i varje ända och ett lite bredare tyg. Jag fick jättekonstiga delar över efter den här tröjan, trots att jag hade en hel meter tyg. Jag vet inte vad jag skall sy av det överblivna!

Nej, nu måste jag verkligen göra nytta! Kan jag skylla på min äckliga halsbränna??? :roll:

Sy jeans förresten! Så himla roligt! Rekommenderas! Walles är nästan klara! :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol: :heart:

*vinkar från vedspisen med storgrytor på *

Tinis!
Med det köket... knallrött molntyg, såklart :!:

:D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej på er.
Jag har över huvud taget inte följt denna tråd eftersom jag tror att jag inte har tid och lust att sy.
Men så börjar man på något och sedan är man såld, liksom...
Det började med att jag köpte vagnen - för sådär 10 månader sedan...
Den är ju brun och orange, så det går ju inte att ha en ny skötväska, eller ryggsäck i svart och rött, som jag har nu.

Så jag har köpt tyg och tillbehör för att sy en. Men vart tiden tog vägen som gravid vet jag inte och nu har jag mått rätt kass och orken har varit obefintlig.
MEN nu har jag dragit igång igen. Jag hoppas den blir klar innan Ivar slutar med blöjor :roll:

Och så var jag på torget i lördags och köpte lite pryttlar. Kantband, så jag kunde sy en mössa (den finns på bild på hemsidan, med Ivar i... och jo jag tänkte beställa från Ottilia, men fixade till en själv). Och så sydde jag på ett band på ett par byxor till Vera.
Ett par röda manchesterbyxor som var för korta, som jag sydde på ett mönstrat 5 cm brett band på längst ner. Ser ut som riktiga 70-talsbyxor. Lite utsvängda är de också. Dom blev supercoola!

Ja, det är inte några stora alster, men i alla fall. Nu har jag gått med i tråden. Får se hur länge jag stannar ;)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Nej men hej! Välkommen LO! :D Det är alltid lika roligt när någon "ny" tittar in och hälsar på! Vissa stannar, andra hoppar in och ut och en del flyr fältet fort som bara den. Kan ju bero på att det ibland är lite väl intensiv verksamhet på vissa... :roll:

Men alla är ju välkomna! Inte behöver man vara fanatisk och klättra på väggarna så fort man är mer än tio meter från sin symaskin/stickkorg/virkning/vävstol mm. Här finns utrymme för alla sorter, så klart. Vi gör väl alla vad vi kan för att hjälpa, inspirera, tipsa och råda och mest bara få ur oss tankar, frågor och funderingar kring pyssel av olika slag. Sedan är det ju alltid roligt att se vad andra har gjort - fin mössa, förresten! Tänk att Ivar redan är så stor!

// Åsa
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

hej min LO! :D Välkommen till syjäntorna!

hörrni...

http://www.blocket.se/vi/18119895.htm?ca=2_s

=P~

en grön lixom.... :heart:

Det är nu jag tänker drömma högt lite. Sitter och syr på makens maskin. Den har en (!) underspole. Inga delar. Inga nålar. Ingen bruks...

Visst måste jag ha en ny? :wink:

Nå'n dag....

:-({|=

/Fjällmor (åter till buljongkok och bloggfunderingar)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Fjällfolket skrev:hej min LO! :D Välkommen till syjäntorna!

hörrni...

http://www.blocket.se/vi/18119895.htm?ca=2_s

=P~

en grön lixom.... :heart:

Det är nu jag tänker drömma högt lite. Sitter och syr på makens maskin. Den har en (!) underspole. Inga delar. Inga nålar. Ingen bruks...

Visst måste jag ha en ny? :wink:

Nå'n dag....

:-({|=

/Fjällmor (åter till buljongkok och bloggfunderingar)
MEN - det är ju MIN symaskin det, ju :shock: :thumbsup: :heart:
Ok, rätt värdelösa knapphål blir det, inte så många sömmar att välja på. Men den är så VACKER - och dessutom har den hållit både för mormor och för mig. Utan att kräva annat än lite service då och då. Så vad finns att klaga på. Jag älskar min gröna Husqvarna :heart:

Och tycker nog du ska slå till, Fjällan :lol:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej!

Tittar in lite snabbt och ser att det är full aktivitet här! (LO, ser att du hittat hit, skickade just pm :D )

Är på kurs med jobbet och kan inte låta bli att dagdrömma om min nya symaskin som just nu står på bussgods i Uppsala. Återigen undrar jag: vad gör jag här??? :shock: :wink:

Oj, nu ska det snart dra igång här igen, simma lugnt! Jag menar sy fort!

Kram Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"