Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Kingmary:Det var en stor liten kille ni har därhemma :lol:
Skulle din dvc sköterska säga något så är det att slå dövörat till.Det är helt otroligt att dom kommenterar vikten när bäbisarna inte är ett år ens.
Våran Jacob var oxå en stor liten kille när han var bäbis.Min bvc sköterska sa en gång när han var runt halvåret att jag kanske borde börja tänka på hans matintag och inte ge honom så mycket.Jag tände till och sa att precis sådär såg jag oxå ut när jag var liten.Hon märkte nog att jag blev grinig för hon sa aldrig något mer om det.-Och se, när Jacob började gå vid ett års ålder så bara rasade det av honom.Nu 5år senare är han lång och smal som inte vill ha lördagsgodis ens.Så försök att inte ens lyssna på sånt där snack.Jag tycker det är så sorligt att dom börjar kommentera vikt redan som jättesmå.Det är skillnad när dom kanske blir runt 5år och är överviktiga,men just nu så tycker jag bara du ska försöka njuta av din goa och välmående kille!
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

...en till sak föresten.Angående det här med ramsor till dom små.Skulle vara kul att höra vad ni säger för ramsaVåran är:
Nu ska du sova,sov så gott
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

ulrikaj: Har inte börjat ramsa Malte än, men kommer ha samma som till storasyster- "natti, natti, sov så gott"

Funderade häromdagen hur länge man ramsar egentligen. Vega är ju inte så gammal än, men jag såg framför mig hur jag ramsade henne varje kväll ända till det var dags att flytta hemifrån..typ.. :shock: 8) :wink:

Jag är ju en velpelle av stora mått. :? Funderar på om vi verkligen ska ändra i schemat så mycket i påsk som jag hade tänkt...Fungerar just nu mycket bra med 1.5, 2, 45 + 11,5 timmar natt. Hur tänker ni angående schemaändringar mm :?: Är det mycket med två långa sovpass när de passerar tre-fyra månader :?:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Linda:Vi har ju oxå 11.5 timmars natt och jag tycker att det fungerar så bra som det är nu.Liw har ju en lite längre lur på 2.5timmar på dagen istället+två 45minutare.
Känner ni att ni trivs med Maltes nuvarande schema och det fungrar bra så är det väll kanske bra att ha det kvar.
För våran del tror jag vi har kvar Liws 11.5timmars natt och sedan minska av 30minuter istället mitt på dagen när sömnen minskar till 15timmar/dygn.Eller kanske ta två 20minutare istället för två 45minutare.Vi får se.Just nu funkar det såbra som vi har det så jag vill inte vara inne och ändra i onödan.Våran lilla Liw sov för 6e natten 18.30-06 inatt :sleep: Det gick så fort allt att från att ha ätit en gång på natten för att helt plötsligt sova över helt rakt av.
Kram alla från ulrika
Lua

Inlägg av Lua »

Hej alla och hoppas att ni har haft en skön helg!

Ulrikaj: Oj, så skönt att slippa vagna bort nattmålet! Jag gruvar lite även om det gick plättlätt med Allis. Hur och vad äter hon under dagen?

Vi har börjat ramsa i helgen. Lägger tillrätta, vagnar några drag och går med mjuk ramsa. Jag har bekräftelseramsat också när han precis håller på att somna... väldigt mjuuuuukt. Det verkar som att han tycker om det. Vår ramsa är: godnatt, godnatt och sov så gott. På dagen: sov så gott så ses vi snart.

Kram Lua. :heart:
nilam

Inlägg av nilam »

Halloj

Här mås det i solen, det har varit minst 15 grader varmt hela veckan :D det svåraste har varit vad man ska ha på det lille livet :shock: känns fel att gå direkt från vinterfällen till filt men det behövdes, i veckan ska det bli lite kallare så fällen får nog ligga kvar :wink:

Linda: när jag kurade mellantjejen vid 4 mån så gjorde jag schema med 2 sovpass natt 19,30-7,30 sova 10-11,30 och 14-15,30 så de klarar det från 4 månader.

Jag kämpar med min 45 min skarv :twisted: :twisted: har inget schema ännu, men nu får han sova 45 min på förmiddagen, så justerar jag under resten av dagen.
Funderar på att införa 11,5 timmar natt :-k
gjorde ni det rakt av ?
märkte ni att de vaknade tidigare för mat?
Tips motages tacksamt

Här är ramsan: Natti med sig sooov så gott :sleep: dagramsan är precis som din Lua.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

nilam: tänkte ha tre sovpass, men två längre, dvs 1,5-2-45 och 11,5 timmar natt. Vi har haft lång natt redan från början känns det som. Han har alltid velat göra natt tidigt. Vi försökte med 12 timmar för ett tag sedan, men ändrade tillbaka eftersom han tenderade att vakna lite för tidigt.

Visst är det härligt med värme :D Vi har inte haft 15, men dock 11 grader och STRÅLANDE sol. Blir som en bastu i vagnen om den står i lä. Har faktiskt bara haft mössa, vantar och extra sockar ( plus två filtar) när han ska sova. Han har INTE varit för kall.

Vi kämpar också med skarven ibland, men det har blivit så himla mycket bättre. Nu räcker det ofta att påminna lite om det bökas på. Tycker det är skönt med långt sovpass på fm, då kan Vega och jag hinna göra lite sysslor, så hon får lite social delaktighet. Sedan sätter jag henne i ensamlek ca 20 min före han går upp, så får JAG lite datortid :wink: Sedan kan jag sitta och amma honom i lugn och ro innan hon har lekt klart ( hon sitter i 45 min, men vi ska utöka nu tänkte jag)

Hur gör du med mattider om du har en 45-a på fm, har du ngt ungefärligt schema :?:

Linda
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Lua:Liw äter ersättning.BabySemp ända tills förra veckan då vi började blanda i BabyPlus.Ville se om magen gick med på det och det gjorde den så nu får hon bara BabyPlus.Direkt på morgonen får hon 240ml som går ner som en plätt,men med mål 2 och 3 går det trögare.200ml är vad som går ner då/pass.4e passet går det ner 240ml igen och där brukar det gå lättare.Hon får det då mesta innan läggdags.
Nu i helgen började vi även med lite banan och det verkade hon tycka om även om det kommer ut mer än in. :) Det har vi på 3e passet.Vid 4månader blir det även gröt och välling.Välling mål1 och4 och gröt mål2 tänkte jag.

nilam:Med Liw blev det så vi ökade natten lite succesivt(stavar jag rätt där?)
Vi hadde natt från början 20,men hon var så trött även när vi hadde en 20minutare mitt i passet som då var 3timmar(tror jag)Så det blev att vi la henne tidigare och tidigare.Nattmålet blev då lite tidigare oxå för oss men vi har klarat ett mål iallafall.Det var iochförsig bara bra för det var lättare att få i henne mat mål1 än innan då hon brukade vakna 04- 05(inte morron förrän06) när vi hadde natt 20.
Vi har oxå haft 12timmars natt någongång men det var samma här som för Linda att morgonen blev lite väl tidig.Jag tror fakktiskt att vi stannar på 11,5timmars natt så länge.Hon får sova en halvtimme till på dagen istället.

Här är oxå fint väder fast det är inte samma värme som det var innan.Det är ju kanske bara bra att det inte redan blir sommar fast nog längtar man dit...
Jag håller med om att det är jättesvårt att klä dom den här årstiden.Liw har växt ur sin overall så den kan hon inte ha längre och det känns ganska onödigt att behöva köpa en nu när det är vår och snart sommar.Hon har en flisjacka och sen sätter jag på henne dubbla par byxor nu när det ska bli lite kallare igen.

Kramisar från ulrika
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hejsan och tack för stöttningen vad gäller bvc.
Jag och min bvc-tant har liksom aldrig riktigt klaffat. Hon tycker att jag är konstig eftersom jag pumpar och redan börjat jobba en dag i veckan. Jag följer liksom inte hennes "standardmodell" :D . Ett tag tjatade hon om psykolog framförallt med tanke på att jag inte ammar och tycker om att jobba. Men, men, hon är bara vikarie och jag orkar inte bråka om att få ngn ny men nog är jag nervös när jag träffar henne allt. Tråkigt.

Det här med ramsa.
Theo är ju bara drygt två månader (sov hela natten i natt igen efter två strulnätter :D ) och jag har förstått att man inte skall börja ramsa innan de är tre månader. Kan man börja "smyg"-ramsa lite redan? Hur göra i sådant fall. Vi oroar oss nu för hur vi gör när han växer ut vagnen. Har börjat buffa lite istället för att vagna jämt och det funkar hyfsat. Sedan tycker jag mig märka att han blir bättre och bättre på att somna om själv men ibland behöver han lite hjälp. Som sagt rams-tips mottages tacksamt. När börja? Hur börja? Etc, etc.

I eftermiddag skall vi ut på gården med katten och njuta av det fantastiska vädret.

Soliga kramar Maria
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!
King Mary - sen jag fick min förste son har jag haft samma bvc-sköterska, och en ska har jag lärt mig: jag berättar INGET om våra rutiner, det enda jag gör där är väger, mäter och vaccinerar. OCh när hon frågar hur allt är säger jag "bara bra" och hur amningen går "bara fint"! Är det nåt rent medicinskt så frågar jag doktorn! Skulle aldrig ge mig in i diskussion, där jag vet att jag inte skulle få ut nåt alls av den! Så - du måste inte berätta att du pumpar ur/jobbar etc, om du inte vill :!:

Jag gjorde så med Frida, att jag la henne näsa mot näsa med mig, innan hon skulle sova, och sa min ramsa till henne, sen lade jag henne i vagnen, la till rätta och ruskade/vagnade! Nu (hon är dryga månader) har jag precis börjat ramsa henne "på riktigt" och det funkar jättebra - hon lyssnar verkligen, och jag TROR att hon känner igen den!

Här är det supergrått och småblåsigt :(

Kram på er
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

miar70 skrev: Nu (hon är dryga månader)
hon är dryga FYRA månader, ska det vara, såklart :oops: :lol:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hej tjejer!

Jag har en enkel fråga:

Kejsarinnan backar. :shock: Hon hade redan börjat förlänga natt mot både fyra och halv fem-fem, (läggning sju) men nu har hon börjat vakna igen vid tre. :shock:

Jag tutar i henne så mycket mat som bara går.

Börjar fundera om det är dags att börja vagna :?: Igår natt diskuterade vi - hon grät, jag vagnade, hon somnade, vaknade, grät etc. mellan 03.15 - 03.30. Därefter gav jag upp, och tog upp och gav mat. Maken skulle upp tidigt och iväg till mellanSverige, så jag kände mig stressad.

Varför har hon börjat sova bökigt nu, och vad kan det bero på, tror ni? Maten borde det i all fall inte vara, tycker man... :-k
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Päivi: Jag hade vagnat. Kan ju vara något tillfälligt, och behöver ju inte alls handla om mat. Våra smågryn är ju inte nyfödda längre och kan ju ställa alla möjliga frågor helt plötsligt. Om det skulle ske natt efter natt hade jag nog försökt tratta in mer mat på dagen.

Linda
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Päivi:Jag röstar på vagning :) :thumbsup:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Jag igen... :lol:
Äter hon mycket på natten eller är det typ bara ett duttande och en vanesak från hennes sida att man ska äta på natten?
Äter hon mycket så är det bara att försöka ge mer under dagen istället så du riktigt säkert vet att det inte är hunger hon vaknar av när du står där och vagnar. :thumbsup: Lycka till!
Kram
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"