4,5 mån flicka, ohållbar situation
-
majbrittsanna
Re: 4,5 mån flicka, ohållbar situation
Men, du e la världens snällaste
Tusen tack!! Inspiration (och en kick i baken
) behövde jag verkligen. Hon blir så arg.. hon fattar överhuvudtaget inte varför jag håller på att dra henne i fötterna
Men men det kommer ju. Kram
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Bara skönt om jag kan hjälpa dig efter all peppning du gett mig! 
Glömde en sak: bäst är att ha något intressant vid huvudänden (leksak eller dig själv) så att hon böjer huvudet bakåt för att kunna se, då blir det automatiskt lättare för henne att vända.
När hon börjar få kläm på vändningarna kan det även vara poppis att "jaga" henne. Typ "Ååååååååh nuuu kommer mamma och taaaaar dig...." och så ska hon vända över på mage och försöka komma undan.
Kramar
Glömde en sak: bäst är att ha något intressant vid huvudänden (leksak eller dig själv) så att hon böjer huvudet bakåt för att kunna se, då blir det automatiskt lättare för henne att vända.
När hon börjar få kläm på vändningarna kan det även vara poppis att "jaga" henne. Typ "Ååååååååh nuuu kommer mamma och taaaaar dig...." och så ska hon vända över på mage och försöka komma undan.
Kramar
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 
Kurstart 2010-11-19
Kurstart 2010-11-19
-
majbrittsanna
Katten, Tack igen
Idag har vi gjort lite träningsframsteg känner jag, nu fattar hon åtminstone vad som skall göras
Men jisses en sån natt
La liten glad tröttis igår som nöjt knölade in sig i sängen. Var tysy i 25 min, trodde hon hade somnat, men då kom ett hjärtskärande skrik! Gick direkt in och vände diskret; tacksam tystnad och sen sov hon. I 45 min vill säga. Vaknade i skarven, blev mkt upprörd, när jag gick vända så kände jag att hon hade bajsat. Bytte på en rasande
tjej. Tog 1,5 h för henne att lugna ner sig. Hon var sååå upprörd
Ålade hela tiden upp sig på tvären i sängen och dom små fötterna bankade mot spjälorna, så nu måste även jag ta tag i tjockt, högt spjälskydd. Samma process, inkl bajs, upprepades med start kl 01. Höll på till strax innan 03. Till slut fick vi buffa till sömns, innan dess så vände vi ett par ggr till ingen nytta samt ramsade också ett par ggr samt körde vår 4e familjemedlem dammsugaren som ALLTID funkar. Men detta var nåt extraordinärt inte ens den fick henne lugn
Väckte trött tjej kl 06.30. Idag känns hon lite varm och snuvig, får se om en förkylning är på uppseglande.....och sover hittills tacksamt sina lurar utan ett pip....
Vet ej vad man ska säga om detta... hoppas att det bara var en galen natt............
Men jisses en sån natt
Vet ej vad man ska säga om detta... hoppas att det bara var en galen natt............
Åhhhh... stackars liten flicka (och Mamma!)....
Jag är säker på att skarvarna och bajsandet beror på lite krasslighet. Dra inga höga växlar av detta - det kommer fixa sig!!!
Angående att sy spjälskydd så satt jag faktiskt och funderade på detta i morse. Om jag skulle sy ett spjälskydd nu så skulle jag göra så här:
1. Köpa enfärgat eller enkelmönstrat tyg så man inte behöver bry sig om vilket håll mönstret hamnar. Tvätta tyget innan jag syr så det får "krympa klart".
2. Köpa ett vuxentäcke, tex detta: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90129193, att fodra med.
3. Täcket klipper jag till 2 delar om vardera 180*75 cm och viker delarna dubbelt så att det blir 180*37,5 cm. Då borde det bli lagom tjockt för att dämpa men inte så tjockt att det knölar till madrassen.
4. Sy fast tyget som en tub runt täcket och även sy ett antal kanaler rakt över så att täcket sitter fast i tyget och inte halkar omkring.
5. Sätta fast knytband (köp färdigt, det var skittråkigt att sy egna!!!) både upptill och nertill, annars kommer gärna små fossingar ner under skyddet och ut genom spjälorna.
kramar
Jag är säker på att skarvarna och bajsandet beror på lite krasslighet. Dra inga höga växlar av detta - det kommer fixa sig!!!
Angående att sy spjälskydd så satt jag faktiskt och funderade på detta i morse. Om jag skulle sy ett spjälskydd nu så skulle jag göra så här:
1. Köpa enfärgat eller enkelmönstrat tyg så man inte behöver bry sig om vilket håll mönstret hamnar. Tvätta tyget innan jag syr så det får "krympa klart".
2. Köpa ett vuxentäcke, tex detta: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90129193, att fodra med.
3. Täcket klipper jag till 2 delar om vardera 180*75 cm och viker delarna dubbelt så att det blir 180*37,5 cm. Då borde det bli lagom tjockt för att dämpa men inte så tjockt att det knölar till madrassen.
4. Sy fast tyget som en tub runt täcket och även sy ett antal kanaler rakt över så att täcket sitter fast i tyget och inte halkar omkring.
5. Sätta fast knytband (köp färdigt, det var skittråkigt att sy egna!!!) både upptill och nertill, annars kommer gärna små fossingar ner under skyddet och ut genom spjälorna.
kramar
Kurstart 2010-11-19
Kurstart 2010-11-19
Halloj! Hur går det för er? Hoppas att nattbajsandet och vändningscirkusen har lugnat ner sig för er, hos oss har det blivit lite bättre! 
Har ni sytt något spjälskydd?
Kramar
Har ni sytt något spjälskydd?
Kramar
Kurstart 2010-11-19
Kurstart 2010-11-19
-
majbrittsanna
Hej
Ja du.. sitter just nu och lyssnar på missnöjt gnöl under lunchluren, Loa skarvade efter 30 min och verkar icke somna om. Hon känner väl sig utvilad efter att ha sovit hela natten med undantag från en kort vändning (av mig
) vid 04-tiden.
Ja du.. tack snälla för fina instruktioner men.. alltså hade jag haft syslöjd så hade jag haft en etta i betyg
Ibland är det både dyrt och opraktiskt att inte kunna sy.. i detta fall mest dyrt. Köpte ett högt, tjockt, nytt och svindyrt
spjälskydd som funkar jättebra. Förkylning tampas vi med fortf och det har inte varit nån höjdare i kombo med vändningscirkus kan jag säga. Täppt näsa gör det inte direkt lättare att somna om när man vänt sig... Har kört hela batteriet med spolande med saltlösning, nässug och spray. Så nätterna har varit lite röriga. I natt som sagt bättre. Hoppas det håller i sig..
Sötnos lyckas ibland vända sig utan draghjälp själv på golvet. Dock ej ännu i säng men hon är på G. Vi övar på. Jättetack för din vändningsskola
, den har varit till stor hjälp
Hoppas ni mår gott!!!!!!!!!
Ja du.. sitter just nu och lyssnar på missnöjt gnöl under lunchluren, Loa skarvade efter 30 min och verkar icke somna om. Hon känner väl sig utvilad efter att ha sovit hela natten med undantag från en kort vändning (av mig
Ja du.. tack snälla för fina instruktioner men.. alltså hade jag haft syslöjd så hade jag haft en etta i betyg
Sötnos lyckas ibland vända sig utan draghjälp själv på golvet. Dock ej ännu i säng men hon är på G. Vi övar på. Jättetack för din vändningsskola
Men vad bra att du hittade ett bra spjälskydd och slapp sy! :thumbsup: Var hittade du det?
Vi kämpar på med vändningsträningen här hemma. Vi kör med tillknycklat täcke i sängen så att det ska bli lite utmaning att ta sig runt, haha. Inatt behövde jag faktiskt inte vända en enda gång, hurra!!! Ska bli intressant att se ifall det blir någon i natt...
Att byta blöja har blivit en rejäl utmaning för den ömma modern. Den lilla spjuvern ska prompt öva vändningar även på skötbordet! :
#-o Inte helt lätt att hålla kvar honom i ryggläge, han bänder och vrider hela kroppen så att han ser ut som en pastaskruv, haha. 
Kramar!
Vi kämpar på med vändningsträningen här hemma. Vi kör med tillknycklat täcke i sängen så att det ska bli lite utmaning att ta sig runt, haha. Inatt behövde jag faktiskt inte vända en enda gång, hurra!!! Ska bli intressant att se ifall det blir någon i natt...
Att byta blöja har blivit en rejäl utmaning för den ömma modern. Den lilla spjuvern ska prompt öva vändningar även på skötbordet! :
Kramar!
Kurstart 2010-11-19
Kurstart 2010-11-19
-
majbrittsanna
Hej
Ja jag vet här vrids det oxå en del i ryggläge
Va coolt att du slapp vända.. vem vet.. då kanske han vänt själv
Jo efter en hel del googlande så hittade jag ett spjälskydd av märket Sebra (danskt), ser ut så här: http://www.knollotott.se/produkt-1064-i ... sebra.aspx, fast jag har ett annat mönster. Det var verkligen den enda jag kunde hitta som.... mötte våra krav
Kram!
Ja jag vet här vrids det oxå en del i ryggläge
Jo efter en hel del googlande så hittade jag ett spjälskydd av märket Sebra (danskt), ser ut så här: http://www.knollotott.se/produkt-1064-i ... sebra.aspx, fast jag har ett annat mönster. Det var verkligen den enda jag kunde hitta som.... mötte våra krav
Kram!
Ni vet att man kan byta de små på magläget också va? Slipper man försöka räta ut den lilla masken.
Värme till er båda!/Luvisen
Värme till er båda!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Vilket fint spjälskydd. Men jisses så dyrt! 
Å andra sidan inte så galet mycket dyrare än att sy eget...
Så det var nog en bra affär du gjorde trots allt
Luvisen: aaah, har testat men jag fick det inte riktigt att fungera - masken liksom rör sig framåt!
Har istället satt upp ny snurrande mobil med ljud och skyndar att byta innan han tröttnar.
Kramar
Å andra sidan inte så galet mycket dyrare än att sy eget...
Så det var nog en bra affär du gjorde trots allt
Luvisen: aaah, har testat men jag fick det inte riktigt att fungera - masken liksom rör sig framåt!
Har istället satt upp ny snurrande mobil med ljud och skyndar att byta innan han tröttnar.
Kramar
Kurstart 2010-11-19
Kurstart 2010-11-19
Ja, man får vara flink som tusan innan de går vidare.
/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
SM rookie
SM rookie
-
majbrittsanna
Hej på er.......... från en trött trött trött mamma som just nu sover nästan inget känns det som. Vad värre är sover Loa alldeles för lite.
Vi kurade i november.. och har ännu inte haft en ENDA 12 h natt.. Som bäst har vi haft 11,5 h-nätter i några veckor innan reflux-problemen satte igång på allvar.. Men nu är det illa.
Läggningarna fungerar bra, fortf beroende av musik och glada husljud men med det så somnas det alltid om inte snabbt så med glatt humör, och alltid på rygg
Vilket ju går utmärkt, går in och vänder efter 15-20 min (hon har en skarv runt 10 min). Detta är vi så fantastiskt glada för eftersom vi haft jätteledsna läggningar tidigare.
Sedan vändningscirkusen startade här har nätterna (för andra gången.. först var det refluxen, efter det kurade jag om, det funkade bra men vändningarna började ställa till det redan under uppföljningsveckan). Grejen med vår dotter är att trots att hon somnar IN på rygg, har hon extremt svårt att somna OM på rygg. Det fungerar heller inte att smyga in och vända henne vid minsta pip. UTAN RAMSA. Gjorde detta i en vecka, efter första uppvaket/vändningen (som brukar vara runt 01), tog det 2-3h innan hon till sist somnade om och då fick vi ta till dammsugaren. Efter denna vecka började jag ramsa tyst i samband med den snabba vändningen, på detta somnar hon alltid om OM man har vänt henne tillräckligt snabbt. Hinner hon bli det minsta "vaken", det kan röra sig om en halvminut, är det kört och hon tar inte emot vändningen utan cirkusen startar.
Maten fungerar bra, hon äter en stor barnmatsburk till lunch och middag, samt efterrätt, 250 ml välling till frukost, gröt och välling till mellanmål och 100-200 ml välling som kvällsslurk.
Jag tror stenhårt på AW filosofi, det är nämligen det enda som fungerat på mitt barn. MEN, vi har hamnat i en snurr nu.. ryggläge nattetid som inte går att bryta och desperat skrikande, som jag inte hittar vägen ur!! Jag förstår inte hur jag ska lösa det. Förutom vändningsträning dagtid.. men hur sjutton skall vi hantera nätterna i nuläget. Som det är nu illskriker hon ja... ofta flera timmar per natt. Vilket känns helt fruktansvärt. Jag lyckas inte lugna henne med verktygen på rygg, och blir hon det minsta upprörd så accepterar hon som sagt inte vändningsassistans. Hur har det kunnat bli så här?! Spelar ju mindre roll. Men hur sjutton rätar jag upp det??
Vad gör vi/har vi gjort för fel? Känner oss rätt misslyckade efter att ha kämpat i flera månader och fortfarande inte kunnat hjälpa Loa till lugn skön sammanhängande sömn..
Vi kurade i november.. och har ännu inte haft en ENDA 12 h natt.. Som bäst har vi haft 11,5 h-nätter i några veckor innan reflux-problemen satte igång på allvar.. Men nu är det illa.
Läggningarna fungerar bra, fortf beroende av musik och glada husljud men med det så somnas det alltid om inte snabbt så med glatt humör, och alltid på rygg
Sedan vändningscirkusen startade här har nätterna (för andra gången.. först var det refluxen, efter det kurade jag om, det funkade bra men vändningarna började ställa till det redan under uppföljningsveckan). Grejen med vår dotter är att trots att hon somnar IN på rygg, har hon extremt svårt att somna OM på rygg. Det fungerar heller inte att smyga in och vända henne vid minsta pip. UTAN RAMSA. Gjorde detta i en vecka, efter första uppvaket/vändningen (som brukar vara runt 01), tog det 2-3h innan hon till sist somnade om och då fick vi ta till dammsugaren. Efter denna vecka började jag ramsa tyst i samband med den snabba vändningen, på detta somnar hon alltid om OM man har vänt henne tillräckligt snabbt. Hinner hon bli det minsta "vaken", det kan röra sig om en halvminut, är det kört och hon tar inte emot vändningen utan cirkusen startar.
Maten fungerar bra, hon äter en stor barnmatsburk till lunch och middag, samt efterrätt, 250 ml välling till frukost, gröt och välling till mellanmål och 100-200 ml välling som kvällsslurk.
Jag tror stenhårt på AW filosofi, det är nämligen det enda som fungerat på mitt barn. MEN, vi har hamnat i en snurr nu.. ryggläge nattetid som inte går att bryta och desperat skrikande, som jag inte hittar vägen ur!! Jag förstår inte hur jag ska lösa det. Förutom vändningsträning dagtid.. men hur sjutton skall vi hantera nätterna i nuläget. Som det är nu illskriker hon ja... ofta flera timmar per natt. Vilket känns helt fruktansvärt. Jag lyckas inte lugna henne med verktygen på rygg, och blir hon det minsta upprörd så accepterar hon som sagt inte vändningsassistans. Hur har det kunnat bli så här?! Spelar ju mindre roll. Men hur sjutton rätar jag upp det??
Vad gör vi/har vi gjort för fel? Känner oss rätt misslyckade efter att ha kämpat i flera månader och fortfarande inte kunnat hjälpa Loa till lugn skön sammanhängande sömn..
Hej käre kurningskollega! 
Lider med dig, det tycks verkligen gå troll hos er.
Hinner tyvärr inte skriva så mycket just nu men vill bara kolla; kan det vara så att ni har en åttamånadersångest som spökar? Vår började halvvägs in i vändningscirkusen och tackolov verkar den vara hyfsat lindrig här hemma. Men jag tänker att ni kanske har fått en värre variant som blir ÄNNU värre eftersom den kommer tillsammans med vändningscirkusen?
Hoppas att de rutinerade
barnskontrollanterna har bättre och utförligare tips till dig.
Håll ut - ni kommer fixa det här också! Tänk vad fint ni klarat av alla hinder hittills; först var det struliga nätter, sedan ledsna läggningar, reflux.... Nu har ni lite cirkus på nätterna men även det kommer ni att reda ut! :thumbsup:
Massor av kramar och peppning.
Lider med dig, det tycks verkligen gå troll hos er.
Hoppas att de rutinerade
Håll ut - ni kommer fixa det här också! Tänk vad fint ni klarat av alla hinder hittills; först var det struliga nätter, sedan ledsna läggningar, reflux.... Nu har ni lite cirkus på nätterna men även det kommer ni att reda ut! :thumbsup:
Massor av kramar och peppning.
Kurstart 2010-11-19
Kurstart 2010-11-19
-
majbrittsanna
Tack snällaste Katten för att du bryr dig
Natten som gick var mkt bättre, hörde henne vid 22-tiden, gick in direkt för att vända men hon hade inte vänt sig..somnade om. Sen igen vid 02-tiden, då avvaktade jag något och när jag gick in låg hon på mage, efter detta somnade hon om. Vaknade igen en timma innan morgon, låg och snackade i ca 40 min då jag lät henne helt var, sen somnade hon om och fick sen väcka
Skulle dock vara mkt tacksam för råd kring hur vi kan hantera ryggläge då hon "fastnar" i det, se mitt förra inlägg..

Skulle dock vara mkt tacksam för råd kring hur vi kan hantera ryggläge då hon "fastnar" i det, se mitt förra inlägg..
Vad skönt att natten var bättre!!! :thumbsup: Med lite tur har hon kanske bättre koll på att vända sig nu än du vet - hennes uppvak inatt och att hon låg på mage när du kom in kan ju bero på att hon vaknade på rygg och vände till mage själv! 
Fortsätt öva vändningar på dagarna så ska du se att rygglägesproblemen snart är ett minne blott. Satsa på minst 2 vändningspass á 6-8 vändningar per vakenpass. Först direkt på madrassen. Sedan på slätt täcke. Sedan knöligt täcke. Sedan knöligt täcke med kudde ivägen. När hon väl börjar få kläm på det så kommer det gå undan. :thumbsup:
Heja heja heja!!!!
Fortsätt öva vändningar på dagarna så ska du se att rygglägesproblemen snart är ett minne blott. Satsa på minst 2 vändningspass á 6-8 vändningar per vakenpass. Först direkt på madrassen. Sedan på slätt täcke. Sedan knöligt täcke. Sedan knöligt täcke med kudde ivägen. När hon väl börjar få kläm på det så kommer det gå undan. :thumbsup:
Heja heja heja!!!!
Kurstart 2010-11-19
Kurstart 2010-11-19